Acord nr.01-08/93 din 13.12.2016 adiţional cu privire la modificările şi completările la Convenţia colectivă (nivel de ramură) pe anii 2013-2016, negociată între Ministerul Culturii al RM şi Federaţia Sindicatelor Lucrătorilor din Cultură din RM
FEDERAŢIA SINDICATELOR LUCRĂTORILOR DIN CULTURĂ
DIN REPUBLICA MOLDOVA ŞI MINISTERUL CULTURII
ACORD ADIŢIONAL
cu privire la modificările şi completările la Convenţia colectivă
(nivel de ramură) pe anii 2013-2016, negociată între Ministerul
Culturii al RM şi Federaţia Sindicatelor Lucrătorilor
din Cultură din RM*
nr. 01-08/93 din 13.12.2016
(în vigoare 06.01.2017)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 2-8 art. 32 din 06.01.2017
* * *
______________________
* Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.5-14 din 14 ianuarie 2011 şi nr.297-303 din 20 decembrie 2013.
Ministerul Culturii şi Federaţia Sindicatelor Lucrătorilor din Cultură, în temeiul art.37 şi 39 din Codul muncii al RM, au convenit asupra modificărilor şi completărilor la Convenţia colectivă (nivel de ramură) pe anii 2013-2016,
după cum urmează:
Notă: Pe tot parcursul textului Convenţiei colective sintagma "Sindicatul Lucrătorilor din Cultură" se substituie cu sintagma "Federaţia Sindicatelor Lucrătorilor din Cultură", conform Hotărîrii Congresului VI al SLC din 28.05.2015.
Notă: Cifrele 2013-2016 urmează a fi substituite cu cifrele 2017-2020 şi vor fi utilizate în continuare pe tot parcursul textului.
• La Articolul I, punctul 4 în final se completează cu cuvintele "(art.33 (7) Codul muncii al RM)".
• La Articolul II, punctul 16 lit.b) cuvintele "cel puţin" se substituie cu cuvintele "cel mult".
• La Articolul III, punctul 19 alin.(1) se completează cu cuvintele "care să fie nu mai mic decît valoarea coşului minim de existenţă" .
• La Articolul V, punctul 27:
la alin.(1) literele "d) şi h)" se exclud,
la alin.(2) şi (3) după cuvîntul "preliminar" de completat cu cuvîntul "scris",
la alin.(3) după cuvîntul "primare" se completează cu cuvintele "preşedinţii organizaţiilor sindicale primare",
la alin.(4) după cuvintele "opinia consultativă" se completează cu cuvintele "argumentat în scris", iar după cuvîntul "acordului" se întroduce sintagma "opiniei consultative".
• La Articolul VI, punctul 35 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"35. Durata muncii salariaţilor în ziua de vineri înaintea zilelor de sărbătoare nelucrătoare – Paştele, Paştele Blajinilor, precum şi în ajunul Naşterii lui Isus Hristos – se reduce cu două ore (se negociază în Contractul colectiv de muncă)."
La punctul 41 cuvintele "de pînă la"- de exclus şi de completat cu cuvintele "e 7 şi 3 zile".
La punctul. 43 cuvîntul "nocive" se substituie cu cuvîntul "vătămătoare", iar sintagma "precum şi marimea sporului" se exclude.
Punctul 46 va avea următorul cuprins:
"46. Cadrelor didactice din instituţiile de învăţămînt artistic se poate acorda concediul de lungă durată o dată la 10 ani de activitate pedagogică cu durată de pînă la un an. Modul şi condiţiile sunt negociate prin contractul colectiv de muncă."
• La punctul 47, în descrierea cazurilor pentru acordarea concediului suplimentar platit din motive familiale, exprimate în zile lucrătoare, în final, se completeză cu sintagma "- jubileul/aniversarea salariatului (30, 40, 50, 60, 70, 80 ani) - 1 zi".
• La Articolul VII, punctul 55, sintagma " Sindicatul de ramură" se substituie cu sintagma "Federaţia Sindicatelor Lucrătorilor din Cultură".
• La Articolul IX, punctul 68, cuvîntul "negocieri" se substituie cu cuvîntul "conciliere".
• La Articolul X, punctul 71, sintagma "pentru 3 ani (2013-2016)" se substituie cu sintagma " pentru anii 2017 - 2020".
• În Anexa nr.1, punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"1 Sporurile pentru munca prestată în condiţii nefavorabile se stabilesc conform rezultatelor atestării locurilor de muncă stabilite în Regulamentul cu privire la evaluarea condiţiilor de muncă la locurile de muncă şi modul de aplicare a listelor ramurale de lucrări pentru care pot fi stabilite sporuri de compensare pentru munca prestată în condiţii nefavorabile, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1335 din 10 octombrie 2002, şi se aplică: muncitorilor - pentru durata reală a muncii desfăşurate, iar celorlalţi lucrători - pentru angajare permanentă (cel puţin 50 la sută din durata zilnică normală a timpului de muncă). Mărimile concrete ale sporurilor pentru munca prestată în condiţii nefavorabile se stabilesc în cuantumurile prevăzute de Hotărîrea Guvernului nr.1487 din 31 decembrie 2004 şi de Anexa nr.4 la prezenta Convenţie."
• Anexa nr.2 în denumire se modifică şi va avea următorul cuprins:
"LISTA profesiilor de acordare gratuită a alimentaţiei de protecţie şi a preparatelor vitaminoase (lapte dulce sau produse echivalente, sucuri)"
• Anexa nr.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
Durata concediului anual suplimentar plătit
| Denumirea funcţiei | Concediul suplimentar (zile calendaristice) |
| Director, director artistic (conducător), adjunctul lui, şef al bibliotecii, adjunctul lui, bibliotecar, bibliograf, bibliograf principal, şef de oficiu, metodist, şef de filmotecă, fonotecă, custode, custode de fonduri, coordonator, redactor-şef, redactor, reporter, corector, acompaniator, inspector de toate tipurile, preşedinte, preşedinte federaţie, asociaţie, vicepresedinte al asociaţiei, federaţiei, jurist, jurist consultant, şef filială, direcţie, secţie, sector, şef serviciu resurse umane, laborator, expoziţii mobile, ateliere de restaurare, şef de laborator, laborant, laborant superior, contabil-şef, contabil, contabil superior, contabil coordonator, economist, casier contabil, casier, normator, statistician, arhitect, inginer, inginer-şef, intendent, tehnicieni de diverse specialităţi, pictor-şef, pictor, şef fonduri muzeale, şef librărie, adjunctul lui, maiestru de balet, de cor, dirijor, scenograf (montare), asistent, suflor, coregraf, maistru de concert, de ansamblu, de scenă, translator, artist vocal (solist), maistru de instruire, maistru-şef al atelierului, maşinist pentru spălarea hainelor, conducător artistic (de ansamblu muzical, colectiv model, de dans, de cerc, medic, şef cancelarie, arhivă, arhivar, costumer, decorator, legător poligrafist, tăietor de hârtie, director de muzeu, director casa de cultură, şef bază de odihnă, sportivă, antrenor, antrenor-instructor, psiholog, metodist, administrator, director de teatru, actor, actor-dramă, secretar ştiinţific şi secretar responsabil din instituţiile de învăţămînt artistic, colaborator ştiinţific, muzeograf, şef birou de dactilografiere, şef laborator fotografic şi filmoteci, şef grafica de sticlă, şef birou multiplicare, custode superior, corepetitor, secretar-referent, secretară-stenografist, dactilografă, grefier, secretar dactilografă, stenografă, translator, programist, operator, specialist la biroul de multiplicare, şofer, conducător auto, inspector, casier, revizor, şef de depozit, bucătar-şef, şef adjunct în probleme de gospodărie şi construcţii, conducător (şef) al secţiei, serviciului, laboratorului, de doctorat şi secundariat, secretar ştiinţific, secretar responsabil | 7 |
| Responsabil de aprovizionare, intendent, fochist, garderobier, sobar, dereticătoare, măturător, spălător veselă, paznic (portar), uşier, lucrător auxiliar, cizmar-confecţioner încălţăminte la comandă, dispecer, expeditor, infermieră, cazangiu, magaziner, grădinar, parchetar, lăcătuş-instalator tehnică sanitară, lăcătuş reparator, dulgher, electrician, tîmplar, mecanic, controlor de bilete, soră medicală, felcer instituţii de învăţămînt artistic şi instituţii teatral-concertistice, cameristă, lenjereasă, ajutor de bucătar, ospătar, frizer, liftier, hamal, recepţioner, maşinist scenă, supraveghetor, mecanic, lucrător de scenă | 3 |
• Anexa nr.4 la final se completează cu următorul text: " Lista concretă a lucrătorilor şi locurilor de muncă cu condiţii grele şi deosebit de grele, vătămătoare şi deosebit de vătămătoare pentru care salariaţilor li se stabilesc sporuri de compensare în mărimi fixe, se determină în cadrul fiecărei unităţi prin Contractul colectiv de muncă."
• Anexa nr.5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
|
Anexa nr.5 CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCĂ nr.____ |
|
|
"____"____________20__ |
_______________________ (localitatea) |
|
_______________________________________________________________________________ (denumirea unităţii sau numele, prenumele angajatorului - persoană fizică) denumit (ă) în continuare "Angajator", în persoana _______________________________________ (numele, prenumele, funcţia) pe de o parte, şi dl (dna)____________________________________________________________, (numele, prenumele) denumit (ă) în continuare "Salariat", pe de altă parte, conducîndu-se de prevederile articolelor 45-94 din Codul muncii, aprobat prin Legea nr.154-XV din 28 martie 2003, au încheiat prezentul Contract individual de muncă, convenind asupra următoarelor: 1. Salariatul este angajat în calitate de _________________________________________________ (funcţia, profesia, meseria, specialitatea, calificarea) 2. Locul de muncă _________________________________________________________________ (denumirea subdiviziunii unităţii) 3. Munca este: a) de bază; b) prin cumul. 4. Durata Contractului este: a) nedeterminată; b) determinată ___________________________________________________________________ (termenul concret) 5. Perioada de probă (dacă părţile au convenit)__________________________________________ (termenul concret) 6. Prezentul Contract individual de muncă îşi produce efectele din: a) ziua semnării; b) _____________________________________________________________________________ (data negociată de părţi) 7. Riscurile specifice funcţiei_________________________________________________________ (muncă în condiţii grele, vătămătoare şi/sau periculoase etc.) 8. Salariatul are următoarele drepturi: a) drepturi prevăzute în alin.(1) al art.9 din Codul muncii; b) alte drepturi ____________________________________________________________________ (se specifică drepturile suplimentare negociate de părţi) 9. Salariatul este obligat: a) să îndeplinească obligaţiile prevăzute în alin.(2) al art.9 din Codul muncii; b) să îndeplinească alte obligaţii______________________________________________________ (se specifică obligaţiile suplimentare negociate de părţi) 10. Angajatorul are următoarele drepturi: a) drepturi prevăzute în alin.(1) al art.10 din Codul muncii; b) alte drepturi ___________________________________________________________________ (se specifică drepturile suplimentare negociate de părţi) 11. Angajatorul este obligat: a) să îndeplinească obligaţiile prevăzute în alin.(2) al art.10 din Codul muncii; b) să îndeplinească alte obligaţii stabilite de Codul muncii, de alte acte normative, de convenţiile colective, de contractul colectiv de muncă şi prezentul Contract individual de muncă, printre care _______________________________________________________________________________ (se specifică obligaţiile suplimentare) 12. Condiţiile de retribuire a muncii salariatului (valoarea minimă obligatorie a retribuţiei muncii pentru munca prestată de salariaţi în sectorul real nu poate fi mai mică decît cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real stabilit de Guvern sau, după caz, decît salariaul tarifar pentru categoria I de calificare stabilit în Convenţia colectivă de nivel ramural sau în Contractul colectiv de muncă) ______________________________________________________________________________ (salariul funcţiei sau cel tarifar, suplimentele, sporurile, adaosurile, premiile, ajutoarele materiale, compensaţiile şi alocaţiile, inclusiv pentru munca prestată în condiţii grele, vătămătoare şi/sau periculoase, intensitatea muncii etc.) 121. De mărimea salariului stabilit depinde: - mărimea indemnizaţiei de concediu; - mărimea indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă şi altor prestaţii de asigurări sociale; - mărimea indemnizaţiei de concediere; - mărimea ajutorului de şomaj; - mărimea pensiei pentru limită de vîrstă, vechime în muncă sau pensiei de invaliditate 13. Regimul de muncă _____________________________________________________________ (durata normală sau redusă a timpului de muncă, tipul săptămînii de muncă, durata zilnică a timpului de muncă, timpul de muncă parţial, munca în schimburi, munca de noapte etc.) 14. Regimul de odihnă _____________________________________________________________ (repausul zilnic, repausul săptămînal etc.) 15. Concediile anuale: a) concediul de odihnă anual________________________________________________________ (durata) b) concediul de odihnă anual suplimentar______________________________________________ (durata) 16. Asigurarea socială a salariatului se efectuează în modul şi mărimea prevăzute de legislaţia în vigoare. 17. Asigurarea medicală a salariatului se efectuează în modul şi mărimea prevăzute de legislaţia în vigoare. 18. Clauze specifice (dacă părţile au convenit) __________________________________________ (mobilitatea, confidenţialitatea, alte clauze care nu contravin legislaţiei în vigoare) 19. Înlesniri, avantaje, indemnizaţii şi/sau alte drepturi de care va beneficia Salariatul în schimbul respectării clauzelor specifice prevăzute la pct.18 ________________________________ 20. Prezentul Contract individual de muncă nu poate fi modificat (completat) decît printr-un acord suplimentar semnat de părţi, care se anexează la contract şi este parte integrantă a acestuia. 21. Va fi considerată drept modificare (completare) a prezentului Contract individual de muncă orice schimbare ce se referă la: a) durata contractului; b) locul de muncă; c) specificul muncii (condiţii grele, vătămătoare şi/sau periculoase, introducerea clauzelor specifice conform art.51 din Codul muncii etc.); d) cuantumul retribuirii muncii; e) regimul de muncă şi de odihnă; f) specialitatea, profesia, calificarea, funcţia; g) caracterul înlesnirilor şi modul de acordare a acestora. 22. Cu titlu de excepţie, modificarea unilaterală de către angajator a prezentului Contract individual de muncă este posibilă numai în cazurile şi în condiţiile prevăzute de Codul muncii. În aceste cazuri, salariatul va fi prevenit despre necesitatea modificării Contractului individual de muncă cu 2 luni înainte. 23. Locul de muncă al salariatului poate fi schimbat temporar de către angajator prin deplasarea în interes de serviciu sau detaşarea la alt loc de muncă în conformitate cu art.70 şi 71 din Codul muncii. 24. În cazul apariţiei unei situaţii prevăzute de art.104 alin.(2) lit.a) şi b) din Codul muncii, angajatorul poate schimba temporar, pe o perioadă de cel mult o lună, locul şi specificul muncii salariatului fără consimţămîntul acestuia şi fără operarea modificărilor respective în prezentul Contract individual de muncă. 25. Transferul salariatului la o altă muncă şi permutarea lui pot avea loc în strictă corespundere cu prevederile articolelor 68 şi 74 din Codul muncii şi punctelor 20 - 21 din prezentul Contract individual de muncă. 26. Suspendarea prezentului Contract individual de muncă poate surveni: a) în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor (art.76 din Codul muncii); b) prin acordul părţilor (art.77 din Codul muncii); c) la iniţiativa uneia dintre părţi (art.78 din Codul muncii). 27. Prezentul Contract individual de muncă poate înceta: a) în circumstanţe ce nu depind de voinţa părţilor (art.82, 305 şi 310 din Codul muncii); b) la iniţiativa uneia dintre părţi (art.85 şi 86 din Codul muncii). 28. Litigiile individuale de muncă care vor apărea pe durata acţiunii prezentului Contract individual de muncă vor fi soluţionate în modul stabilit de Codul muncii şi de alte acte normative. 29. Prezentul Contract individual de muncă este întocmit în două exemplare avînd aceeaşi putere juridică, unul dintre care se păstrează la Angajator, iar cel de-al doilea - la Salariat. Datele de identificare a părţilor Contractului: |
|
|
Angajatorul Adresa__________________ Cod fiscal _______________ Semnătura _______________ |
Salariatul Adresa__________________ Buletin de identitate _______ eliberat _________________ cod personal ____________ Semnătura __________ |
Prezentele Modificări şi completări vor fi date publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova
| Ministrul Culturii Monica | BABUC |
| Preşedintele Federaţiei Sindicatelor | |
| Lucrătorilor din Cultură | |
| din Republica Moldova | Nicolae GARAZ |
| Nr.01-08/93. Chişinău, 13 decembrie 2016. |