Documente
Explicaţie nr.10-2-09/1-617-3053 din 28.06.2000 cu privire la modul de calculare a uzurii şi deducerii cheltuielilor pentru întreţinerea, reparaţia şi recondiţionarea mijloacelor fixe
MINISTERUL FINANŢELOR
Explicaţie cu privire la modul de calculare a uzurii
şi deducerii cheltuielilor pentru întreţinerea,
reparaţia şi recondiţionarea mijloacelor fixe
Nr.10-2-09/1-617-3053 din 28.06.2000
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.94-97/284 din 03.08.2000
* * *
Abrogat: 27.02.2001
Regulamentul IFPS din 29.01.2001
Ministerele si departamentele
Organele fiscale de stat teritoriale
Organele financiare teritoriale
Ministerul Finanţelor în legatură cu adresările parvenite de la
inspectoratele fiscale de stat teritoriale si agentii economici privind
explicarea modului de calculare a uzurii si deducerii cheltuielilor
pentru întretinerea, reparatia si reconditionarea mijloacelor fixe,
comunica urmatoarele.
I. În cazul cind în evidenta financiara mijloacele fixe care au
valoarea reziduala sînt lichidate din initiativa întreprinderii
(respectînd cerintele necesare la lichidarea mijloacelor fixe), atunci
baza valorica în scopul impozitarii, conform capitolului IX al
Regulamentului cu privire la modul de calculare a uzurii mijloacelor
fixe în scopul impozitarii nr.05/1-CF-07/92 din 25 decembrie 1997 (în
continuare Regulament), nu se diminueaza. Uzura mijloacelor fixe,
raportate la categoriile de proprietate II-V se calculeaza reiesind din
valoarea reziduala la finele perioadei gestionare, care este egala cu
baza valorica. Pentru calcularea uzurii în scopul impozitarii se
întrebuinteaza formularul de evidenta unic, aprobat de Ministerul
Finantelor (anexa nr.1 la Regulamentul sus-mentionat).
2. În acelasi mod nu se diminueaza baza valorica în scopul
impozitarii si din aceasta suma se calculeaza uzura mijloacelor fixe în
cazul, cînd în evidenta financiara, uzura acestor mijloace fixe este
calculata pe deplin si întreprinderea a lichidat mijlocul fix prin actul
de lichidare.
3. Referitor la cheltuielile, ce tin de reparatia autoturismelor,
valoarea carora depaseste 100 mii lei, explicam urmatoarele.
În conformitate cu art. 24 din Codul fiscal se permite deducerea
cheltuielilor ordinare si necesare, achitate sau suportate de
contribuabil pe parcursul anului fiscal, exclusiv în cadrul activitatii
de întreprinzator.
Cheltuielile pentru reparatia autoturismelor sus-mentionate se
considera cheltuieli legate de desfasurarea activitatii de
întreprinzator.
Deoarece prin alineatul (8) art. 27 al Codului fiscal, care
reglementeaza modalitatea deducerii cheltuielilor pentru întretinerea,
reparatia si reconditionarea proprietatii nu sînt prevazute careva
restrictii în deducerea cheltuielilor, ce tin de reparatia
autoturismelor sus-numite, cheltuielile de acest tip pot fi permise spre
deduceri în limitele stabilite de articolul dat.
Conform Clasificarii mijloacelor fixe pe categorii de proprietate
aprobate prin Hotarîrea Guvernului nr. 1218 din 31 decembrie 1997 "Cu
privire la clasificarea mijloacelor fixe în scopul impozitarii",
autoturismele se raporta la categoria a IV de proprietate.
Potrivit capitolului VII al Regulamentului, la calcularea marimii
cheltuielilor, pentru întretinerea, reparatia si reconditionarea
mijloacelor fixe, ce depasesc limita stabilita - baza valorica se
considera valoarea categoriei respective de proprietate la începutul
perioadei gestionare, care este indicata în Registrul evidentei miscarii
mijloacelor fixe conform categoriilor de proprietate si uzurii lor în
scopul impozitarii (anexa nr. 1 la Regulament).
Însa, în legatura cu faptul, ca prin alineatul (7) al art. 26 din
Codul fiscal si capitolul IV al Regulamentului este stabilit, ca pentru
autoturismele, valoarea carora depaseste 100 mii lei, uzura în scopul
impozitarii nu se calculeaza, atunci în Registrul sus-numit în rîndul
"Valoarea mijloacelor fixe la începutul anului" valoarea acestor
autoturisme nu se reflecta.
Pentru determinarea bazei valorice a mijloacelor fixe pe categoria a
IV de proprietate este necesar de a efectua calcule suplimentare. Si
anume, la suma totala pe aceasta categorie de proprietate din rîndul
"Valoarea mijloacelor fixe la începutul anului" se adauga costul
autoturismelor ce depasesc costul de 100 mii lei.
În continuare, în conformitate cu alineatul (8) art. 27 al Codul
fiscal este necesar de a calcula limita de 5 la suta, care se permite de
raportat la deduceri, daca astfel de cheltuieli au fost suportate de
întreprindere.
În cazul în care cheltuielile pentru reparatia mijloacelor fixe pe
categoria a IV de proprietate au depasit limita de 5 la suta din baza
valorica a acestei categorii, marimea depasirii se considera drept
cheltuieli pentru reconditionare si se reflecta la majorarea valorii lor.
Aceasta majorare se distribuie proportional între valoarea
autoturismului de peste 100 mii lei si valoarea altor obiecte a
categoriei a IV de proprietate.
Exemplul I.
În luna februarie a anului 1998 întreprinderea a procurat un
autoturism valoarea de intrare a caruia, conform datelor evidenţei
contabile, constituie 150000 lei. În anul 1999 acest autoturism a fost
supus reparaţiei şi cheltuielile, ce ţin de reparatia lui au constituit
12000 lei. Alte mijloacele fixe în perioada anului 1999 nu au fost
reparate.
Valoarea mijloacelor fixe raportate la categoria a IV de proprietate
la începutul anului conform Registrului evidenţei mişcarii mijloacelor
fixe conform categoriilor de proprietate şi uzurii lor în scopul
impozitării pentru anul 1999 a constituit 50000 lei (valoarea
autoturismului sus-menţionat în rîndul dat nu se reflecta).
La calcularea venitului impozabil pentru anul 1999 întreprinderea
are dreptul de a deduce cheltuielile, ce ţin de reparaţia proprietaţii
în suma de 10000 lei ((150000 + 50000) x 5%).
În valoarea totala a mijloacelor fixe, raportate la categoria a IV
de proprietate (200000 lei) valoarea automobilului constituie 75%
(150000 lei), iar valoarea altor obiecte 25% (50000 lei).
Suma depaşirii în valoare de 2000 lei se considera drept cheltuieli
pentru recondiţionare şi în scopul impozitării se distribuie la
majorarea valorii autoturismului dat şi a altor obiecte raportate la
categoria a IV de proprietate şi se distribuie în modul urmator:
- la majorarea valorii autoturismului- 1500 lei (75% din 2000 lei);
- la majorarea valorii a altor obiecte de proprietate - 500 lei (25%
din 2000 lei).
4.Modul de calculare a cheltuielilor pentru reparatia mijloacelor
fixe procurate pe parcursul anului gestionar.
Exemplul II.
1. Întreprinderea "A" la începutul anului 1999 n-a avut proprietate
la contul "Mijloace fixe."
2.În luna mai a fost procurat un apărat de casă şi control la preţul
de 4000 lei.
3.În luna noiembrie a fost efectuata reparaţia aparatului în sumă de
300 lei.
Conform capitolului VII al Regulamentului, baza valorica pentru
calcularea sumei cheltuielilor de reparatie a mijloacelor fixe, ce
depaseste limita stabilita, reprezinta valoarea lor la începutul
perioadei gestionare.
Adică, în cazul cînd aparatul de casă ţi control a fost procurat în
anul 1999 si alte mijloace fixe la începutul perioadei gestionare n-au
fost, atunci valoarea lui nu se ia în consideraţie la calcularea sumei
cheltuielilor pentru reparaţie. Respectiv, în perioada gestionară (în
scopul impozitării), cheltuielile de reparaţie nu se permit spre
deducere. Cheltuielile pentru reparaţie în cazul dat sînt considerate
drept cheltuieli pentru recondiţionare şi se reflecta la majorarea
valorii mijlocului fix la finele perioadei gestionare, din suma caruia
se calculează uzura pe anul 1999.
MINISTRUL FINANŢELOR Mihail MANOLI
Chişinău, 28 iunie 2000.
Nr. 10-2-09/1-617-3053.