Documente
Instrucţiune din 23.10.98 cu privire la modul de prezentare de către persoanele fizice a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit
INSPECTORATUL FISCAL DE STAT
Instrucţiune cu privire la modul de prezentare de către
persoanele fizice a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit
din 23.10.98
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.12-13/36 din 09.02.1999
* * *
Abrogat: 27.02.2001
Instrucţiunea IFPS din 29.01.2001
" Aprobat"
Ministrul Finanţelor al
Republicii Moldova
23 octombrie 1998, nr.2
___________ Anatol Arapu
I N S T R U C Ţ I U N E
cu privire la modul de prezentare de către persoanele fizice a
declaraţiei cu privire la impozitul pe venit
Capitolul I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezenta Instrucţiune este elaborată în baza Codului fiscal nr.
1163-XIII din 24 aprilie 1997 (în continuare "Cod") şi reglementează
modul de prezentare de către persoanele fizice, cu excepţia agenţilor
economici, a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit (în continuare
"Declaraţie"), precum şi de calculare şi achitare (rambursare) în baza
ei a impozitului pe venit, reieşind din veniturile în total obţinute pe
parcursul anului fiscal sau altei perioade declarate (în continuare
"Perioadă declarată").
2. În sensul prezentei Instrucţiuni (în continuare - "Instrucţiune")
se folosesc următoarele noţiuni:
Contribuabil se consideră orice persoană fizică, cu excepţia
agenţilor economici, care a obţinut pe parcursul perioadei declarate
venit impozabil.
Codul fiscal este un cod personal unic de identificare, atribuit în
scopuri fiscale.
Codul fiscal al contribuabilului - cetăţean al Republicii Moldova
este identic codului personal, acordat conform Registrului de Stat al
Populaţiei Republicii Moldova. Codul personal se indică pe verso al
buletinului de identitate al cetăţeanului.
Codul fiscal al contribuabilului, care nu este cetăţean al
Republicii Moldova, este numărul atribuit lui în scopuri fiscale în
statul în care el este cetăţean.
În cazurile, cînd contribuabilul nu are cod fiscal, se folosesc
seria şi numărul paşaportului, patronimicul, anul naşterii.
În cazurile cînd contribuabilul nu are cod fiscal şi nici paşaport,
se folosesc seria şi numărul adeverinţei de naştere, patronimicul, anul
naşterii.
Rezident al Republicii Moldova se consideră orice contribuabil, care
corespunde uneia din următoarele cerinţe:
- are domiciliul permanent în Republica Moldova;
- se află pe teritoriul Republicii Moldova nu mai puţin de 183 zile
pe parcursul anului fiscal;
- este o persoană cu funcţii de răspundere a Republicii Moldova,
aflată pe parcursul anului fiscal în exerciţiul funcţiunii peste hotare.
Rezident se consideră contribuabilul, care prezintă documentele
indicate în p.72 al prezentei Instrucţiunii prin care se confirmă că el
a corespuns cerinţelor de rezident pe parcursul a nu mai puţin de 183
zile în perioada declarată.
Domiciliu permanent se consideră locul, unde contribuabilul îşi are
domiciliul său de bază, adică o foloseşte ca locuinţă nu mai puţin de
183 zile pe parcursul anului fiscal.
Facilitate este valoarea bunurilor materiale şi nemateriale,
acordate de către patron salariaţilor săi, precum şi efectuarea în
favoarea acestora a altor plăţi ce nu ţin de remunerarea pentru
îndeplinirea obligaţiunilor de salariaţi.
Scutire este suma care, la calcularea venitului impozabil, se scade
din venitul brut al contribuabilului.
Deducere este suma care, la calcularea venitului impozabil, se scade
din venitul brut al contribuabilului.
Anul fiscal coincide cu anul calendaristic.
Venit din investiţii este venitul obţinut din investiţiile de
capital şi din investiţiile în activele financiare, dacă participarea
contribuabilului la organizarea acestei activităţi nu este regulată,
permanentă şi substanţială.
Royalty este un venit, obţinut de pe urma dării în folosinţă a
proprietăţii nemateriale (bunuri artistice, programaturi, drepturi de
autor etc.) sau din dreptul de folosinţă a acesteia, precum şi din
dreptul de exploatare a resurselor naturale în Republica Moldova.
3. Subiecţi ai impunerii, conform Instrucţiunii, sînt
contribuabilii, care obţin pe parcursul perioadei declarate venituri din
orice surse impozabile aflate în Republica Moldova, precum şi rezidenţii
care obţin venit din investiţii şi venit financiar din surse aflate în
afara Republicii Moldova.
4. Subiecţii impunerii sînt obligaţi să declare organelor fiscale
teritoriale venitul brut obţinut din toate sursele impozabile.
5. Obiect al impunerii este venitul brut (inclusiv facilităţile)
obţinut pe parcursul perioadei declarate de către contribuabil din toate
sursele impozabile, exceptînd deducerile şi scutirile la care el are
dreptul.
În componenţa venitului brut se includ şi veniturile obţinute de
către contribuabil din activitatea agenţilor economici - persoane fizice
în calitate de fondator sau membru.
Pentru contribuabili, cu excepţia celor indicaţi în p.77 al
prezentei Instrucţiuni, venitul brut se determină după metoda de casă.
6. Prin Cod sînt stabilite următoarele cote ale impozitului pe venit:
- 10% din venitul anual impozabil, ce nu depăşeşte suma de 6000 lei;
- 15% din venitul anual impozabil ce depăşeşte suma de 6000 lei şi
nu depăşeşte suma de 10800 lei;
- 25% din venitul anual impozabil ce depăşeşte suma de 10800 lei.
În cazul dacă prin Legea bugetului de stat pe anul corespunzător
sînt stabilite alte cote, atunci la calcularea impozitului pe venit din
veniturile obţinute de către contribuabil pe parcursul anului fiscal
respectiv, se aplică cotele, aprobate prin această lege.
Astfel, cotele impozitului pe venit pentru persoanele fizice sînt
stabilite prin Legea bugetului de stat pe anul 1998 în următoarele
mărimi:
----------------------------------------------------------------------
Venitul anual impozabil | Cota impozitului
| pe venit în %
----------------------------------------+-----------------------------
pînă la 6000 lei | 15
de la 6001 lei pînă la 10800 lei | 20
mai mult de 10800 lei | 32
----------------------------------------------------------------------
Excepţie sînt cazurile prevăzute în cap. VIII al prezentei
Instrucţiuni.
7. În cazul obţinerii venitului sub formă nemonetară, el se
evaluează la preţuri de piaţă, conform modului stabilit de Guvern.
8. Venitul obţinut în valută străină se recalculează în lei
moldoveneşti la cursul de schimb al Băncii Naţionale a Moldovei la data
achitării lui. Modul evaluării rezultatelor de la efectuarea
operaţiunilor în valută străină, în scopul determinării obligaţiunilor
fiscale, se determină în conformitate cu actele normative ale Guvernului.
9. Orice agent economic, care efectuează plăţi în favoarea persoanei
fizice, este obligat, la cererea beneficiarului plăţii, să-i elibereze,
în termen de 30 zile de la expirarea anului fiscal în care a fost
efectuată plata, copia notei de informare, în care se indică numele,
prenumele, adresa domiciliului permanent şi codul fiscal al
beneficiarului plăţii, suma totală a venitului care i-a fost achitată pe
parcursul anului fiscal şi suma impozitului pe venit care a fost
reţinută la sursa de plată din aceste venituri. În cazurile cînd
contribuabilii îşi schimbă domiciliul permanent din Republica Moldova în
altă ţară, copia notei de informare se eliberează în termen de 10 zile
lucrătoare de la data solicitării ei.
10. Pentru încălcarea legislaţiei cu privire la impozitul pe venit
este prevăzută răspunderea administrativă şi penală, conform legislaţiei
în vigoare.
Capitolul II. PREZENTAREA DECLARAŢIEI ŞI ACHITAREA LA
BUGET A IMPOZITULUI PE VENIT
11. Declaraţia se prezintă de orice contribuabil obligat să achite
impozitul pe venit.
Aceştia sînt contribuabilii la care suma impozitului calculat din
veniturile obţinute pe parcursul perioadei declarate este mai mare decît
suma totală a impozitului pe venit, reţinut pe parcursul acestei
perioade la sursa de plată şi achitat de sine stătător.
Exemplul 1. Contribuabilul - rezident a obţinut pe parcursul anului
fiscal venit în sumă totală de 11300 lei, din care 9300 lei din salariu
şi 2000 lei din darea în chirie a imobilului.
Impozitul pe venit, reţinut la sursă din salariu (ţinînd cont de
scutirea personală 2100 lei pe an) a alcătuit 780 lei, iar din plata
pentru chirie 10 lei. Total 790 lei.
Impozitul pe venit calculat din suma anuală a venitului (ţinînd cont
de scutirea personală în mărime de 2100 lei şi cheltuielile suportate
pentru obţinerea venitului din chirie 800 lei) alcătuieşte 960 lei (6000
x 10% + 2400 x 25%).
Respectiv, contribuabilul este obligat să prezinte Declaraţia,
deoarece adăugător trebuie să achite impozitul în mărime de 170 lei (960
- 790).
12. Indiferent de obligaţiunile de achitare a impozitului pe venit,
este obligat să prezinte Declaraţia contribuabilul, care pe parcursul
anului fiscal:
a) a obţinut din surse impozabile, altele decît salariul, un venit
ce depăşeşte 2100 lei pe an;
b) a obţinut venit din salariu, cît şi din surse, altele decît
salariu, dacă acest venit depăşeşte 13000 lei pe an;
c) administrează succesiunea proprietarului decedat;
d) îşi schimbă domiciliul permanent din Republica Moldova în altă
ţară;
c) este nerezident şi are prezenţă economică substanţială pe
teritoriul Republicii Moldova.
13. Contribuabilul are dreptul să depună Declaraţia în cazurile cînd
lui, pe parcursul perioadei declarate, i-a fost majorată suma
impozitului pe venit reţinut la sursa de plată sau achitat de sine
stătător.
În astfel de cazuri în baza Declaraţiei se efectuează recalcularea
impozitului pe venit şi suma plătită în plus se trece în contul
achitării datoriilor pe alte impozite, dar în lipsa acestora se
restituie. De asemenea, organul fiscal teritorial, cu acordul
contribuabilului, are dreptul să treacă suma dată în contul achitărilor
ulterioare a impozitului pe venit.
14. Impozit pe venit achitat de sine stătător se consideră impozitul
achitat în rate şi/sau din propria iniţiativă în scopul micşorării sumei
impozitului pe venit ce urmează a fi achitat la finele anului în baza
Declaraţiei.
Exemplul 2. Contribuabilul a obţinut pe parcursul anului fiscal
precedent venit din chirie, obligaţiunile fiscale la impozitul pe venit,
din care au depăşit 400 lei.
În anul fiscal declarat, acest contribuabil a achitat, conform
alin.(1) litera b) din art.84 al Codului, impozitul pe venit în rate, în
sumă de 780 lei. Respectiv suma de 780 lei se consideră impozit achitat
de sine stătător.
Exemplul 3. Contribuabilul-rezident obţine pe parcursul anului
fiscal venit din chirie în sumă de 200 lei lunar, din care la sursa de
plată i se reţine impozitul pe venit în mărime de 12 lei.
Luînd în consideraţie, că contribuabilul în anul fiscal de asemenea
a obţinut venit sub formă de salariu, el a decis să-şi diminueze o parte
din obligaţiunile sale fiscale pe parcursul anului fiscal, în care a
obţinut venit.
Astfel, la 20 mai şi 15 august contribuabilul a achitat cîte 150 lei
impozit pe venit. Suma de 300 lei, se consideră drept impozit achitat de
sine stătător.
15. Dacă impozitul pe venit, penalităţile şi amenzile aferente lui
au fost calculate şi percepute eronat, contribuabilul are dreptul să
ceară restituirea lor în decurs de 3 ani de la data achitării
(perceperii) lor.
16. Declaraţia se prezintă Inspectoratului Fiscal de Stat teritorial
nu mai tîrziu de 31 martie a anului care urmează nemijlocit după anul
fiscal declarat.
Termenul limită de prezentare a Declaraţiei care revine pe ziua de
odihnă (nelucrătoare) sau sărbătoare, se transferă pe prima zi de lucru,
după ziua de odihnă sau sărbătoare.
În cazul schimbării domiciliului permanent al cetăţeanului din
Republica Moldova în altă ţară, Declaraţia se prezintă pînă în ultima zi
de lucru, anterioară zilei de plecare din Republica Moldova.
În acelaşi termen se prezintă Declaraţia de către persoanele
nerezidente în cazurile plecării din Republica Moldova.
17. La cererea în scris a contribuabilului (modelul se prezintă în
anexa nr.2 la prezenta Instrucţiune), Inspectoratul Fiscal de Stat
teritorial poate prelungi termenul de prezentare a Declaraţiei pînă la
90 de zile. Prelungirea termenului se admite numai în cazul în care
cererea a fost depusă înainte de expirarea termenului stabilit pentru
prezentarea Declaraţiei.
18. Contribuabilul depune Declaraţia la Inspectoratul Fiscal de Stat
teritorial la locul de trai la momentul prezentării ei.
19. Contribuabilul, care prezintă Declaraţia, calculează de sine
stătător suma impozitului pe venit necesară achitării (rambursării) la
(de la) buget.
Impozitul pe venit se achită la buget nu mai tîrziu de termenul
stabilit pentru prezentarea Declaraţiei, fără a se ţine cont de
prelungirea lui, adică nu mai tîrziu de 31 martie a anului care urmează
nemijlocit după anul fiscal declarat.
În cazurile în care contribuabilul prezintă Declaraţia din motivul
schimbării domiciliului permanent din Republica Moldova în altă ţară,
impozitul se achită nu mai tîrziu de ziua plecării din Republica Moldova.
Impozitul pe venit se achită pe teritoriul unităţii
administrativ-teritoriale unde se depune Declaraţia.
20. Modelul formularului Declaraţiei se prezintă în anexa nr.1 la
prezenta Instrucţiune.
Anexele la Declaraţie sînt o parte integră a ei şi se completează în
caz de necesitate.
Capitolul III. COMPOZIŢIA VENITULUI
21. În venitul brut al contribuabilului se includ toate tipurile de
venit, inclusiv:
- venitul, provenit din activitatea de întreprinzător, din
activitatea profesională sau din alte activităţi similare;
- venitul, obţinut de către acţionarii fondurilor de investiţii,
conform capitolului X al prezentei Instrucţiuni;
- plăţile pentru munca efectuată şi serviciile prestate (inclusiv
salariile), facilităţile acordate de patron, onorariile, comisioanele,
primele şi alte retribuţii similare;
- venitul din chirie (arendă);
- creşterea de capital;
- venitul obţinut sub formă de dobîndă;
- royalty;
- anuităţile, cu excepţia pensiilor şi indemnizaţiilor primite de la
bugetul asigurărilor de stat sau în baza acordurilor (convenţiilor)
interstatale şi veniturilor obţinute în baza contractelor de asigurare
(asigurarea vieţii, pensiilor), încheiate pînă la 1 ianuarie 1998;
- dotaţiile de stat, primele şi premiile, care nu sînt specificate
ca neimpozabile în legile prin care se stabilesc aceste plăţi;
- sumele obţinute de pe urma acordului (convenţiei) de neangajare în
activitatea de concurenţă;
- venitul din investiţii şi venitul financiar obţinute în
străinătate.
22. În componenţa facilităţilor acordate lucrătorului de către
patron se includ:
- plăţile acordate salariatului de către patron pentru recuperarea
cheltuielilor personale;
- suma anulată a datoriei salariatului faţă de patron;
- suma plătită suplimentar de către patron la orice plată a
salariatului pentru locuinţa acordată de către patron;
- suma dobînzii obţinute ca rezultat al depăşirii ratei curente a
dobînzii (rotunjită pînă la următorul procent întreg), conform căreia
Banca Naţională a Moldovei a acordat credit în mod ordinar la ultima
licitaţie desfăşurată în luna noiembrie a anului calendaristic
precedent, pe care o dă publicităţii, faţă de rata dobînzii calculată
pentru împrumuturile acordate de către patron salariatului (inclusiv
pentru împrumuturile nerambursate pînă la 1 ianuarie 1998). Suma
facilităţii se determină conform formulei:
Rb - Rp
F = S x N x -------- : 100%
365
unde:
F - suma facilităţii,
S - suma împrumutului,
N - numărul de zile în lună pe parcursul cărora lucrătorul s-a
folosit de împrumut,
Rb - rata dobînzii conform căreia Banca Naţională a Moldovei a
acordat credit în mod ordinar la ultima licitaţie desfăşurată în luna
noiembrie a anului calendaristic precedent;
Rp - rata dobînzii calculată pentru împrumutul acordat de către
patron;
- cheltuielile patronului pentru punerea automobilului la dispoziţia
salariatului în scopuri personale:
în cazul în care automobilul este proprietatea patronului - 0,006%
din costul automobilului pentru fiecare zi de folosinţă;
în cazul în care automobilul nu este proprietatea patronului -
cheltuielile suportate de patron pentru obţinerea dreptului de folosire
a automobilului, pentru fiecare zi de folosinţă.
23. În componenţa venitului brut al contribuabilului nu se includ:
- sumele şi despăgubirile de asigurare (cu excepţia anuităţilor)
primite în baza contractelor de asigurare, în afara celor primite în
cazul înlocuirii forţate a proprietăţii;
- despăgubirile primite în caz de deces al persoanei asigurate în
baza contractului de asigurare de viaţă;
- despăgubirile primite pentru repararea daunelor în caz de vătămare
a sănătăţii, inclusiv în caz de invaliditate;
- plăţile, precum şi alte forme de compensaţii acordate în caz de
boală, de traumatisme sau în alte cazuri de incapacitate temporară de
muncă, conform contractelor de asigurare de sănătate;
- compensarea cheltuielilor angajaţilor legate de îndeplinirea
obligaţiunilor de serviciu, în limitele şi modul stabilite de Guvern;
- bursele elevilor, studenţilor şi doctoranzilor de la instituţiile
de învăţămînt de stat sau private, cu excepţia retribuţiei pentru
activitatea didactică sau de cercetare;
- pensiile alimentare şi indemnizaţiile pentru copii;
- indemnizaţiile de concediere stabilite conform legislaţiei;
- compensaţiile nominative plătite păturilor insuficient asigurate,
social vulnerabile ale populaţiei;
- averea primită ca donaţie sau ca moştenire;
- dividendele, cu excepţia celor primite de la agenţii economici
nerezidenţi;
- ajutoarele primite din partea organizaţiilor filantropice;
- veniturile personalului misiunilor diplomatice ale statelor
străine, prevăzute la p. 83 şi p. 84 ale prezentei Instrucţiuni;
- sumele pe care le primesc donatorii de sînge de la instituţiile
medicale de stat;
- cîştigurile de la loterii.
Capitolul IV. CREŞTEREA ŞI PIERDERILE DE CAPITAL
24. Suma creşterii sau pierderilor de capital se determină de către
contribuabili în cazurile vînzării, schimbului sau altei forme de
înstrăinare (scoatere din uz) a activelor de capital.
25. Active de capital pentru contribuabili se consideră:
a) acţiunile şi alte tipuri de proprietate în activitatea de
întreprinzător.
Conform Legii "Cu privire la societăţile pe acţiuni" nr.1134-XIII
din 2 aprilie 1997, acţiunea reprezintă un document, care atestă dreptul
proprietarului lui (acţionarului) de a participa la conducerea
societăţii, de a primi dividende, precum şi o parte din bunurile
societăţii în cazul lichidării acesteia. Acţiunea poate fi sub forma de:
- certificat confecţionat prin metoda tipografică;
- înscriere în contul analitic deschis pe numele proprietarului ei
sau deţinătorului nominal în registrul deţinătorilor hîrtiilor de
valoare ale societăţii.
La alte tipuri de proprietate se raportă orice documente care
certifică deţinerea de către contribuabil a unei anumite cote-părţi în
capitalul agentului economic;
b) titlurile de creanţă. Titlul de creanţă este un act, prin care
semnatarul sau emitentul lui consimte asupra faptului că datorează o
sumă de bani. La titluri de creanţă se atribuie cambiile, obligaţiunile,
recipisele etc.
c) proprietatea privată nefolosită în activitatea de întreprinzător.
În ea se include proprietatea materială şi nematerială privată, cu
excepţia terenurilor de pămînt, care aparţine integral sau parţial
contribuabilului. În activele de capital ale contribuabilului nu se
include proprietatea privată nefolosită în activitatea de întreprinzător
care aparţine unui agent economic fondat de contribuabil;
d) terenurile de pămînt;
e) opţioanele la procurarea sau vînzarea activelor de capital.
Opţionul este condiţia care prevede dreptul la alegere. Drept activ de
capital, opţionul reprezintă un document, în care este stabilit dreptul
la procurarea sau vînzarea activelor de capital.
f) dreptul de a obţine venituri din activele de capital, pe
parcursul unei perioade ce depăşeşte 10 ani, cu condiţia că este tratat
separat la înstrăinare. Pentru a fi considerat activ de capital acest
drept urmează a fi autentificat documentar în modul stabilit de
legislaţia în vigoare.
26. Creştere de capital se consideră excedentul sumei încasate în
rezultatul vînzării, schimbului sau altei forme de înstrăinare (scoatere
din uz) a activului de capital în raport cu baza valorică a acestui
activ.
27. Creşterea de capital se recunoaşte ca venit în volumul ei
deplin, cu excepţia cazurilor prevăzute în punctele 39, 41 şi 47 ale
prezentei Instrucţiuni.
28. Pierdere de capital se consideră excedentul bazei valorice a
activului de capital în raport cu suma încasată în rezultatul vînzării,
schimbului sau altei forme de înstrăinare (scoatere din uz) a lui.
Nu se recunosc pierderile de capital în rezultatul înstrăinării
(scoaterii din uz) proprietăţii private nefolosite în activitatea de
întreprinzător.
29. Suma încasată ca urmare a vînzării, schimbului sau altui mod de
înstrăinare (scoatere din uz) a activelor de capital se alcătuieşte din
mijloacele băneşti şi valoarea apreciată la preţurile de piaţă a
activelor de capital, obţinute în rezultatul înstrăinării.
În suma încasată ca urmare a vînzării, schimbului sau altui mod de
înstrăinare (scoatere din uz) a acţiunilor şi altor titluri de
proprietate în activitatea de întreprinzător nu se includ dividendele
primite de la deţinerea acţiunilor şi cotei de participare.
În suma încasată ca urmare a vînzării, schimbului sau altui mod de
înstrăinare (scoatere din uz) a titlurilor de creanţă, nu se includ
sumele dobînzilor şi comisioanelor pentru activitatea de intermediere ca
dealer.
30. Baza valorică a activului de capital este suma achitată de
contribuabil pentru procurarea lui (este identică cu suma încasată de
proprietarul precedent al activului de capital ca urmare a vînzării,
schimbului sau altui mod de înstrăinare (scoatere dîn uz) a lui,
corectată conform prevederilor p.31) sau suma cheltuielilor suportate de
contribuabil pentru crearea acestui activ de capital.
În toate cazurile baza valorică a activului de capital se reduce cu
mărimea uzurii, epuizării sau altor modificări fizice ale activului de
capital care reduce preţul lui de piaţă şi se majorează cu mărimea
recondiţionărilor sau altor modificări fizice, care majorează preţul lui
de piaţă. Baza valorică redusă sau majorată în acest mod se numeşte bază
valorică ajustată.
Sumele achitate pentru procurarea, cheltuielile suportate pentru
crearea, precum şi reducerile sau majorările preţului de piaţă în
rezultatul modificărilor fizice ale activelor de capital urmează a fi
confirmate documentar.
31. Pentru contribuabilul, care transmite activul de capital, baza
valorică ajustată a activului de capital transmis se majorează cu suma
compensaţiei acordate.
Pentru contribuabilul, care obţine activul de capital, baza valorică
a activului de capital obţinut se reduce cu suma compensaţiei primite.
Exemplul 4: Contribuabilul A a efectuat o tranzacţie cu
contribuabilul B, în rezultatul căreia i-a oferit un apartament (baza
valorică ajustată 14100 lei, valoarea apreciată la preţurile de piaţă -
37500 lei) în schimbul unui automobil (baza valorică ajustată - 33400
lei, valoarea estimată la preţurile de piaţă - 11300 lei) şi unei sume
de bani în mărime de 32000 lei.
În acest caz, creşterea (pierderile) de capital se determină în
modul următor:
Contribuabilul A | Contribuabilul B (lei)
------------------------------------+-----------------------------------
Suma încasată 43300 | Suma încasată 37500
(11300+32000) |
|
Baza valorică ajustată | Baza valorică ajustată
a activului transmis 14100 | a activului transmis 33400
|
Creşterea de capital 29200 | Pierderile de capital - 27900
(43300-14100) | (37500-(33400+32000))
------------------------------------------------------------------------
În rezultatul tranzacţiei contribuabilul A a obţinut o creştere de
capital în mărime de 29200 lei, iar contribuabilul B - pierderi de
capital în mărime de 27900 lei, care nu se recunosc, deoarece, conform
p.28 al prezentei Instrucţiuni nu se recunosc pierderile de capital,
obţinute în rezultatul înstrăinării (scoaterii din uz) a proprietăţii
private nefolosite în activitatea de întreprinzător.
În continuare baza valorică a activelor de capital va constitui:
Contribuabilul A | Contribuabilul B
------------------------------------+-----------------------------------
Automobilul 5500 lei| Apartamentul 43300 lei
(37500 - 32000) | (11300+32000)
------------------------------------------------------------------------
32. Dacă în rezultatul unei tranzacţii, contribuabilul obţine în
proprietate două sau mai multe active de capital, suma achitată se
distribuie fiecărui activ de capital obţinut proporţional valorii lor de
piaţă la data efectuării tranzacţiei.
Exemplul 5: Contribuabilul A a efectuat o tranzacţie cu
contribuabilul B, în rezultatul căreia a schimbat un apartament cu 3
camere (baza valorică ajustată 54000 lei, valoarea estimată la preţurile
de piaţă 123700 lei) pe un apartament cu 1 cameră (baza valorică
ajustată 21000 lei, valoarea estimată la preţurile de piaţă 47900 lei)
şi un automobil (baza valorică ajustată 52000 lei, valoarea estimată la
preţurile de piaţă 53200 lei).
Se determină creşterea (pierderile) de capital:
|Contribuabilul A |Contribuabilul B (lei)
------------------------+-------------------+---------------------------
Suma încasată | 101100 | 123700
| (47900 + 53200) |
Baza valorică ajustată | 54000 | 73000 (21000+52000)
Creşterea de capital | 47100 | 50700
------------------------------------------------------------------------
Se determină proporţia, conform căreia se repartizează suma achitată
fiecărui activ de capital procurat de către contribuabilul A:
apartamentul 47900 : (47900+53200) x 100% = 47,38%;
automobilul 53200 : (47900+53200) x 100% = 52,62%.
Suma achitată, distribuită proporţional cotelor activelor de capital
procurate va constitui:
apartamentul 123700 lei x 47,38% : 100% = 58609 lei;
automobilul 123700 lei x 52,62% : 100% = 65091 lei.
Respectiv baza valorică a activelor de capital procurate de către
contribuabilul A va alcătui:
apartamentul 58609 lei;
automobilul 65091 lei.
33. Activele de capital aflate în posesia contribuabilului la data
de 1 ianuarie 1998 se consideră ca procurate la preţurile de piaţă, în
vigoare la această dată.
34. Baza valorică a activului de capital, obţinută de către
contribuabil în rezultatul unei donaţii după 1 ianuarie 1998 este preţul
ce reprezintă mărimea maximă dintre baza valorică ajustată a activului
de capital ce s-a creat la donator sau preţul lui de piaţă la momentul
donaţiei.
35. Baza valorică a activelor de capital sub formă de acţiuni sau
alte titluri de proprietate în activitatea de întreprinzător, obţinută
în rezultatul contribuţiei la capitalul unui agent economic efectuate
după 1 ianuarie 1998 este valoarea contribuţiei exprimată în bani
conform documentelor de fondare a agentului economic.
36. Baza valorică a activelor de capital sub formă de titluri de
creanţă, care au fost eliberate după 1 ianuarie 1998 în rezultatul
oferirii de către primul deţinător al lor emitentului a unei proprietăţi
în formă nebănească, pentru primul deţinător este egală cu valoarea
proprietăţii oferite estimată la preţurile de piaţă.
37. În caz de nerecunoaştere a venitului la înlocuirea forţată a
proprietăţii, baza valorică a proprietăţii de înlocuire se consideră
baza valorică ajustată a proprietăţii înlocuite.
Proprietatea se consideră înlocuită în mod forţat, inclusiv în cazul
pierderii involuntare, dacă ea este parţial sau total distrusă, furată,
sechestrată sau destinată demolării, ori dacă contribuabilul este forţat
într-un oarecare alt mod să-şi abandoneze proprietatea din cauza
pericolului sau inevitabilităţii uneia din acţiunile sau evenimentele
menţionate.
38. Contribuabilul nerezident, care obţine statutul de rezident, are
dreptul să determine valoarea activelor de capital ce-i aparţin la data
obţinerii statutului de rezident, conform preţurilor de piaţă ce s-au
creat la acea dată. Valoarea activelor de capital determinată în acest
mod, constituie baza lor valorică.
39. Creşterea sau pierderile de capital nu se recunosc în cazul
transmiterii (redistribuirii) activelor de capital între:
a) soţi; sau
b) foştii soţi, dacă o astfel de redistribuire (transmitere) rezultă
din necesitatea divizării proprietăţii comune în caz de divorţ.
40. Baza valorică a activelor de capital indicate în p.39 al
prezentei Instrucţiuni pentru beneficiar este egală cu baza valorică
ajustată a lor, care s-a creat la persoana care le transmite.
41. Mărimea creşterii de capital recunoscute, obţinute în rezultatul
înstrăinării de către contribuabil a locuinţei, se micşorează cu suma de
10000 lei pentru fiecare din anii ce urmează după anul 1997, pe
parcursul căruia (sau cărora) ea a fost în posesia cetăţeanului şi s-a
considerat ca locuinţă de bază a lui.
Locuinţă de bază se consideră locuinţa care s-a aflat în posesia
contribuabilului pe parcursul a nu mai puţin de 3 ani, perioadă care
expiră la data înstrăinării şi care pe tot parcursul ultimilor 3 ani,
i-a servit drept domiciliu de bază.
Domiciliu de bază se consideră locul de trai permanent al
contribuabilului unde el are viza de domiciliu.
42. Persoana care face o donaţie se consideră că a vîndut bunul
donat la un preţ ce reprezintă mărimea maximă dintre baza lui valorică
ajustată sau valoarea lui estimată la preţuri de piaţă la momentul
donaţiei.
43. Contribuabilul care pierde statutul de rezident se consideră că
şi-a vîndut activele de capital, cu excepţia proprietăţii imobiliare, la
preţurile de piaţă în vigoare la data cînd a pierdut statutul de
rezident.
44. La data decesului contribuabilului, toată proprietatea acestuia
(cu excepţia celei, venitul de pe urma căreia este scutit de impozite)
se consideră ca fiind vîndută moştenitorilor la preţul ei de piaţă.
Pentru contribuabilul care a decedat baza valorică a activelor de
capital ce se transmit prin moştenire este egală cu valoarea lor
estimată la preţurile de piaţă la data transmiterii.
45. Proprietatea, venitul de pe urma căreia este scutit de impozite,
include:
a) locuinţa de bază a contribuabilului decedat;
b) proprietatea privată materială a contribuabilului decedat, care
nu a fost utilizată în activitatea de întreprinzător şi nu a fost
rezultată din activitatea de investiţii;
c) anuităţile şi alt venit de pe urma utilizării proprietăţii, cu
caracter de plăţi periodice, care sînt impozabile pentru moştenitori.
46. Pentru moştenitori, baza valorică a activelor de capital,
venitul de pe urma cărora este scutit de impozite, este egală cu baza
valorică ajustată a lor care s-a creat la contribuabilul decedat.
47. Dacă pachetul de control (50% sau mai multe cote de participare)
al agentului micului business se transmite în urma decesului
proprietarului în posesia moştenitorilor, aceştia în locul determinării
creşterii sau pierderilor de capital conform p.44, pot să determine
bazele valorice ale cotelor lor în acest pachet de control, pornind de
la baza valorică ajustată a pachetului de control, care a aparţinut
contribuabilului decedat. În astfel de cazuri baza valorică a pachetului
de control pentru moştenitori va fi baza valorică ajustată a lui care
s-a creat la contribuabilul decedat.
Agenţi ai micului business sînt microîntreprinderile şi
întreprinderile mici, care desfăşoară activitatea de întreprinzător şi
corespund cerinţelor indicate în Legea "Cu privire la susţinerea şi
protecţia micului business" nr.112-XIII din 20 mai 1994.
48. Dacă la momentul decesului, contribuabilul se află în posesia
pachetelor de control a mai mulţi agenţi ai micului business,
prevederile p.47 al prezentei Instrucţiuni se aplică numai faţă de un
singur agent, la alegerea moştenitorilor de gradul întîi.
Moştenitori de gradul întîi se consideră descendeţii şi ascendenţii
contribuabilului (inclusiv înfiaţii şi înfietorii).
49. Suma creşterii de capital în perioada declarată, care este
inclusă în componenţa venitului brut, este egală cu 50% din suma
excedentară a creşterii de capital recunoscute în perioada declarată
asupra oricăror pierderi de capital suportate pe parcursul acestei
perioade.
50. Deducerea pierderilor de capital în perioada declarată se
permite în limitele creşterii de capital obţinute în aceeaşi perioadă.
Excepţie constituie cazurile indicate în p.52 al prezentei Instrucţiuni.
51. Pierderile de capital a căror deducere în perioada declarată nu
este permisă conform p.50 al prezentei Instrucţiuni, sînt considerate ca
pierderi de capital suportate în anul fiscal următor.
52. Restricţiile privind deducerea pierderilor de capital prevăzute
în p.50 al prezentei Instrucţiuni nu se aplică contribuabilului pentru
anul fiscal în care a decedat. În cazurile cînd suma pierderilor de
capital a contribuabilului în anul în care a decedat depăşeşte suma
creşterii de capital obţinute de el în acelaşi an, suma excedentară a
pierderilor asupra creşterii de capital se deduce din venitul brut al
contribuabilului obţinut pe parcursul anului fiscal în care a decedat.
53. Creşterea şi pierderile de capital se determină conform anexei
nr.2 la Declaraţie.
Capitolul V. IMPOZITAREA VENITULUI CONTRIBUABILULUI DECEDAT
54. Venitul obţinut de către contribuabilul decedat se consideră ca
venit obţinut de către o singură persoană fizică şi se impozitează
conform Declaraţiei prezentate în numele contribuabilului decedat de
către persoana care-i administrează succesiunea.
55. La determinarea venitului impozabil al contribuabilului rezident
în anul fiscal, în care a decedat se permit deducerile şi scutirile la
care el a avut dreptul pe parcursul anului fiscal în care a decedat.
56. Venitul impozabil, obţinut de către contribuabilul rezident în
anul în care a decedat, se impozitează la cotele prevăzute în punctul 6
al prezentei Instrucţiuni.
57. La determinarea venitului impozabil obţinut de contribuabilul
rezident decedat în anii următori, după anul în care a avut loc decesul
se permit deducerile şi nu se permit scutirile.
58. Venitul impozabil, obţinut de către contribuabilul rezident
decedat, în anii următori după anul în care a avut loc decesul se
impozitează la cota de 32%.
59. Venitul contribuabilului nerezident decedat se impozitează în
baza p.54 al prezentei Instrucţiuni, în modul şi la cotele prevăzute în
capitolul VIII al prezentei Instrucţiuni.
Capitolul VI. SCUTIRI ŞI DEDUCERI
60. Scutirile se acordă numai contribuabililor - rezidenţi ai
Republicii Moldova.
61. Fiecare contribuabil are dreptul la una din scutirile personale
- 2100 sau 10000 lei pe an.
1) Suma scutirii personale pentru contribuabilul ce nu corespunde
uneia din condiţiile expuse în subpunctul 2) al prezentului punct,
constituie 2100 lei pe an.
2) Suma scutirii personale este de 10000 lei pe an pentru
contribuabilul, care:
a) s-a îmbolnăvit şi a suferit de boala actinică provocată de
consecinţele avariei de la C.A.E. Cernobîl;
b) este invalid şi s-a stabilit că invaliditatea sa este în legătură
cauzală cu avaria de la C.A.E. Cernobîl;
c) este părintele (înfietorul) unui participant căzut în acţiunile
de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei
Republicii Moldova;
d) este soţia (soţul) unui participant căzut în acţiunile de luptă
pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii
Moldova;
e) este părintele (înfietorul) unui participant dat dispărut în
acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi
independenţei Republicii Moldova;
f) este soţia (soţul) unui participant dat dispărut în acţiunile de
luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei
Republicii Moldova;
g) este invalid ca urmare a participării la acţiunile de luptă
pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii
Moldova;
h) este invalid de război;
i) este invalid din copilărie;
j) este invalid de gradul I sau II;
k) este pensionar - victimă a represiunilor politice, ulterior
reabilitat.
62. La obţinerea (pierderea) de către contribuabil pe parcursul
anului fiscal a drepturilor la scutirea personală, matrimonială,
scutirea pentru persoanele întreţinute, precum şi scutirea personală
majoră (10000 lei), ele se acordă (anulează) din luna următoare, după
luna în care a fost obţinut (pierdut) acest drept.
Drept excepţie sînt cazurile, cînd persoana pentru care se cere
scutire pentru persoanele întreţinute a obţinut venit pe parcursul
anului fiscal mai mult de 1000 lei. În asemenea cazuri, scutirea se
anulează pentru întregul an fiscal.
63. Dacă contribuabilul - rezident obţine (pierde) pe parcursul
anului fiscal dreptul la scutirea personală în mărime de 10000 lei pe
an, ea se acordă (anulează) din luna următoare după luna în care a fost
obţinut (pierdut) acest drept.
În astfel de cazuri scutirile personale de 2100 lei şi 10000 lei pe
an se acordă în cuantum de cîte 175 lei şi respectiv 833,33 lei pentru
fiecare lună pe parcursul căreia contribuabilul are dreptul la scutirea
corespunzătoare.
Exemplul 6. Contribuabilul-rezident a fost raportat la gradul II de
invaliditate pe data 12 august a anului fiscal.
În acest caz el are dreptul la scutirea personală în mărime de 2100
lei pe an pe parcursul primelor 8 luni ale anului fiscal. Începînd cu
luna septembrie el are dreptul la scutirea personală în mărime de 10000
lei pe an.
Deci scutirea personală a contribuabilului în cauză pentru întregul
an fiscal va alcătui 4733,32 lei (175 x 8+833,33 x 4).
64. Contribuabilul, aflat în relaţii de căsătorie, are dreptul la o
scutire suplimentară în mărime de 2100 lei pe an, cu condiţia că soţiei
(soţului), care este rezident al Republicii Moldova nu i s-a acordat
scutirea personală.
Exemplul 7. Contribuabilul, care a beneficiat la locul de lucru de
scutirea personală în mărime de 2100 lei pe an şi pe parcursul a 8 luni
de scutirea acordată soţiei (soţului) în mărime de 2100 lei pe an la 23
august, a întrerupt relaţiile de căsătorie. Respectiv acest contribuabil
pe rezultatul anului are dreptul la scutirea acordată soţiei (soţului)
numai în sumă de 1400 lei (175 x 8).
În cazurile cînd contribuabilul şi soţia (soţul) acestuia au
beneficiat pe parcursul perioadei declarate fiecare de scutirea sa
personală, iar pe rezultatele anului fiscal au decis că soţia (soţul) se
dezice de scutirea personală, contribuabilul are dreptul la scutirea
acordată soţiei (soţului), cu condiţia că soţia (soţul) prezintă
Declaraţia, în care se dezice de scutirea sa personală care i-a fost
acordată pe parcursul perioadei declarate.
În cazurile cînd contribuabilul pe parcursul perioadei declarate a
beneficiat de scutirea personală şi de scutirea acordată soţiei
(soţului), iar pe rezultatele perioadei declarate ei au decis ca fiecare
să folosească scutirea sa personală, ambii urmează să prezinte
Declaraţiile, în care contribuabilul se dezice de scutirea acordată
soţiei (soţului) de care a beneficiat pe parcursul perioadei declarate,
iar soţia (soţul) contribuabilului indică scutirea sa personală.
65. Scutirea pentru persoanele întreţinute constituie 120 lei pe an
pentru fiecare persoană întreţinută.
În scopul acordării scutirilor, persoană întreţinută se consideră
persoana care corespunde tuturor cerinţelor următoare:
- este un ascendent sau descendent al contribuabilului sau al soţiei
(soţului) lui (părinţii sau copiii, inclusiv înfietorii şi înfiaţii);
- locuieşte împreună cu contribuabilul sau nu locuieşte cu acesta,
dar îşi face studiile la secţia cu frecvenţă a unei instituţii de
învăţămînt mai mult de 5 luni pe parcursul anului fiscal;
- este întreţinută de contribuabil;
- are un venit ce nu depăşeşte suma de 1000 lei anual.
66. Contribuabilului i se permite deducerea din venitul brut al
cheltuielilor, suportate pe parcursul anului fiscal, legate de obţinerea
venitului, cu excepţia celor personale şi familiale.
67. Se permite deducerea donaţiilor făcute în scopuri filantropice
pe parcursul anului fiscal, cu condiţia ca acestea să nu depăşească 7%
din venitul impozabil şi să fie confirmate documentar.
Capitolul VII. CONFIRMAREA DREPTULUI LA SCUTIRI ŞI DEDUCERI
68. Pentru a-şi confirma dreptul la scutiri, contribuabilul anexează
la Declaraţie copiile sau extrasele din documentele indicate în punctele
72, 73, 74 şi 75 ale prezentei Instrucţiuni.
69. Copiile sau extrasele din documentele originale, anexate la
Declaraţie trebuie să fie autentificate în mod obligatoriu de către
patronul unde se duce evidenţa carnetului de muncă al contribuabilului
la finele perioadei declarate.
70. În cazurile, cînd contribuabilul, la finele perioadei declarate,
nu are loc de muncă unde se duce evidenţa carnetului de muncă,
verificarea copiilor sau extraselor cu originalul se efectuează de către
colaboratorul Serviciului Fiscal de Stat teritorial care primeşte
Declaraţia şi care le confirmă prin iscălitura sa.
71. În toate cazurile, cînd din partea patronului sau
colaboratorului Serviciului Fiscal de Stat apar suspiciuni în privinţa
veridicităţii documentelor, copiile sau extrasele din care se prezintă,
autentificarea lor se efectuează de către organul notarial.
72. Confirmarea faptului că este persoană fizică - rezident al
Republicii Moldova se efectuează de către contribuabil prin următoarele
documente:
- buletinul de identitate sau paşaportul în care este indicată viza
de reşedinţă pe teritoriul Republicii Moldova pe parcursul perioadei
declarate;
- certificatul(ele) eliberat(e) de autoritatea(ăţile) administrării
publice locale ale Republicii Moldova, de organele Ministerului
Afacerilor Interne al Republicii Moldova, împuternicite cu funcţii de
evidenţă a populaţiei şi de agenţii economici rezidenţi ai Republicii
Moldova, care confirmă faptul că contribuabilul s-a aflat pe teritoriul
Republicii Moldova;
- documentul care confirmă că contribuabilul este o persoană cu
funcţii de răspundere a Republicii Moldova care s-a aflat pe un anumit
termen în exerciţiul funcţiunii peste hotarele republicii.
Exemplul 8. Contribuabilul a anexat la Declaraţie următoarele
documente:
- certificatul agentului economic cu care s-a aflat în relaţii de
muncă care confirmă faptul aflării pe teritoriul Republicii Moldova în
perioada 25 aprilie - 18 august, cu excepţia zilelor de odihnă (fiecare
sîmbătă şi duminică şi 2 zile de sărbătoare);
- certificatul autorităţii administrării publice locale, care
confirmă faptul că în perioada de la 12 iulie şi pînă la 18 octombrie el
a locuit temporar pe teritoriul Republicii Moldova;
- extrasul din buletinul de identitate cu viza de domiciliu pe
teritoriul Republicii Moldova din 2 noiembrie şi pînă la finele anului.
Respectiv acest contribuabil se consideră rezident, deoarece pe
parcursul anului fiscal integral s-a aflat şi a avut domiciliul
permanent pe teritoriul Republicii Moldova timp de 213 zile.
------------------------------------------------------------------------
| Numărul de zile
-----------------------------+------------------------------------------
Perioada Total | Odihnă şi sărbători | Pe teritoriul
| | Republicii Moldova
-----------------------------+---------------------+--------------------
25.04 - 12.07 79 | 24 | 55
13.07 - 18.10 98 | - | 98
02.11 - 31.12 60 | - | 60
T O T A L 237 | 24 | 213
------------------------------------------------------------------------
Exemplul 9. Contribuabilul care a avut domiciliul permanent în
Republica Moldova pînă la schimbarea lui în altă ţară, a depus la 18
iunie Declaraţia. Acest contribuabil nu se consideră rezident al
Republicii Moldova, deoarece la momentul prezentării Declaraţiei
perioada de timp în anul fiscal pe parcursul căreia el a avut domiciliul
permanent în Republica Moldova a fost mai mică de 183 zile.
În cazurile cînd contribuabilul indicat în alineatul precedent, după
prezentarea Declaraţiei se va afla pe parcursul anului fiscal declarat
în Republica Moldova şi numărul total de zile în anul fiscal pe
parcursul cărora s-a aflat pe teritoriul Republicii Moldova va depăşi
183, el are dreptul să prezinte Declaraţia la finele anului în baza
căreia el va efectua recalcularea corespunzătoare.
Exemplul 10. Contribuabilul indicat în exemplul 9 după prezentarea
Declaraţiei s-a reţinut în Republica Moldova pînă la 30 iulie, iar la 12
decembrie a aceluiaşi an s-a întors şi pînă la finele anului s-a aflat
pe teritoriul Republicii Moldova.
Acest contribuabil are dreptul să prezinte Declaraţia ca
persoană-rezidentă a Republicii Moldova, deoarece s-a aflat pe
teritoriul Republicii Moldova mai mult de 183 zile pe parcursul anului
fiscal.
Exemplul 11. Contribuabilul a depus Declaraţia la care a anexat
documentele care confirmă că la 29 august şi-a schimbat domiciliul
permanent din Ucraina în Republica Moldova, iar la 14 octombrie a fost
angajat în corpul diplomatic cu serviciu peste hotare.
Acest contribuabil nu poate fi considerat rezident al Republicii
Moldova, deoarece în total s-a aflat pe teritoriul Republicii Moldova şi
a fost persoană cu funcţii de răspundere a Republicii Moldova în
exerciţiul funcţiunii peste hotare mai puţin de 183 zile pe parcursul
anului fiscal.
73. Dreptul la scutirea personală în mărime de 2100 lei pe an se
justifică prin documentul care confirmă că contribuabilul este rezident
al Republicii Moldova.
74. Dreptul la scutirea personală în mărime de 10000 lei se
justifică prin:
1) documentul care confirmă că contribuabilul este rezident al
Republicii Moldova;
2) unul din documentele indicate în tabel:
------------------------------------------------------------------------
Categoriile cetăţenilor | Documentele care ser- | Organele care elibe-
care au dreptul la scu- | vesc ca temei pentru | rează documentele
tirea personală de 10000| acordarea scutirii | respective
lei pe an | |
------------------------------------------------------------------------
1 | 2 | 3
------------------------------------------------------------------------
1. S-a îmbolnăvit şi a Legitimaţia partici- Ministerele, departamen-
suferit de boala ac- pantului la lichida- tele, direcţiile (secţi-
tinică provocată de rea consecinţelor ile) militar-administra-
consecinţele avariei avariei de la C.A.E. tive de către care au
de la C.A.E.Cernobîl Cernobîl şi certifi- fost trimise aceste per-
catul Consiliului de soane pentru lichidarea
Expertiză Medicală avariei de la C.A.E.
a Vitalităţii (CEMV) Cernobîl şi CEMV
2. Invalid şi s-a sta- Legitimaţia de pen- Direcţiile teritoriale
bilit că invalidi- sionar cu indicarea de asistenţă socială
tatea sa este în cauzei invalidităţii şi protecţia familiei,
legătură cauzală cu alte organe împuterni-
avaria de la C.A.E. cite
Cernobîl
3. Părintele sau soţia Legitimaţia care Direcţiile (secţiile)
(soţul) unui parti- confirmă dreptul militar-aministrative
cipant căzut în ac- la înlesniri
ţiunile de luptă
pentru apărarea in-
tegrităţii terito-
riale şi indepen-
denţei Republicii
Moldova
4. Părintele sau so- Legitimaţia care Direcţiile (secţiile)
ţia (soţul) unui confirmă dreptul militar-aministrative
participant dat la înlesniri
dispărut în acţi-
unile de luptă
pentru apărarea
integrităţii te-
ritoriale şi a
independenţei Re-
publicii Moldova
5. Invalid ca urmare Legitimaţia de pen- Direcţiile teritoriale
a participării la sionar cu indicarea de asistenţă socială
acţiunile de luptă cauzei invalidităţii şi protecţia familiei
pentru apărarea in-
tegrităţii terito-
riale şi a indepen-
denţei Republicii
Moldova
6. Invalid de război Legitimaţia de pen- Direcţiile teritoriale
sionar cu indicarea de asistenţă socială
cauzei invalidităţii şi protecţia familiei
7. Invalid din copi- Legitimaţia de pen- Direcţiile teritoriale
lărie sionar cu indicarea de asistenţă socială
cauzei invalidităţii şi protecţia familiei
8. Invalid de gradul Legitimaţia de pen- Direcţiile teritoriale
I sau II sionar cu indicarea de asistenţă socială
grupei invalidităţii şi protecţia familiei
9. Pensionar - victimă Legitimaţia de pen- Primăriile municipi-
a represiunilor po- sionar şi certifica- ilor, comitetele exe-
litice, ulterior tul de reabilitare cutive raionale şi
reabilitată organele împuterni-
cite
------------------------------------------------------------------------
75. Dreptul la scutirea acordată soţiei (soţului) se confirmă prin:
1) documentul care confirmă că contribuabilul este rezident al
Republicii Moldova;
2) certificatul de căsătorie;
3) documentul care confirmă că soţia (soţul) este rezident al
Republicii Moldova.
76. Dreptul la scutirea pentru persoanele întreţinute se confirmă
prin:
a) în cazul cînd persoana întreţinută este un descendent (înfiat) al
contribuabilului:
1) documentul care confirmă că contribuabilul este rezident al
Republicii Moldova;
2) certificatul de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute;
3) buletinul de identitate (paşaportul) al persoanei întreţinute sau
certificatul autorităţii administraţiei publice locale a Republicii
Moldova, care confirmă că persoana întreţinută locuieşte împreună cu
contribuabilul;
b) în cazul cînd persoana întreţinută este un ascendent (înfietor)
al contribuabilului:
1) documentul care confirmă că contribuabilul este rezident al
Republicii Moldova;
2) certificatul de naştere (înfiere) al contribuabilului;
3) buletinul de identitate (paşaportul) al persoanei întreţinute sau
certificatul autorităţii administraţiei publice locale a Republicii
Moldova, care confirmă că persoana întreţinută locuieşte împreună cu
contribuabilul;
c) în cazul cînd persoana întreţinută este un descendent (înfiat) al
soţiei (soţului) contribuabilului:
1) documentul care confirmă că contribuabilul este rezident al
Republicii Moldova;
2) certificatul de căsătorie;
3) certificatul de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute;
4) buletinul de identitate (paşaportul) al persoanei întreţinute sau
certificatul autorităţii administraţiei publice locale a Republicii
Moldova, care confirmă că persoana întreţinută locuieşte împreună cu
contribuabilul;
d) în cazul cînd persoana întreţinută este un ascendent (înfietor)
al soţiei (soţului) contribuabilului:
1) documentul care confirmă că contribuabilul este rezident al
Republicii Moldova;
2) certificatul de căsătorie;
3) certificatul de naştere (înfiere) al soţiei (soţului)
contribuabilului;
4) buletinul de identitate (paşaportul) al persoanei întreţinute sau
certificatul autorităţii administraţiei publice locale a Republicii
Moldova, care confirmă că persoana întreţinută locuieşte împreună cu
contribuabilul.
În toate cazurile prevăzute în prezentul punct, ca document care
confirmă că persoana întreţinută locuieşte împreună cu contribuabilul
poate servi cartea de imobil.
În cazurile, cînd persoana întreţinută nu locuieşte împreună cu
contribuabilul, dar îşi face studiile la secţia cu frecvenţă a unei
instituţii de învăţămînt, ca document care confirmă faptul că persoana
întreţinută locuieşte împreună cu contribuabilul serveşte certificatul
eliberat de instituţia de învăţămînt, care confirmă că persoana
întreţinută îşi face studiile la secţia cu frecvenţă a unei instituţii
de învăţămînt mai mult de 5 luni pe parcursul anului fiscal (modelul
certificatului este indicat în anexa nr. 2 la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat "Cu privire la reţinerea impozitului pe venit la sursa de
plată" nr. 05/1-CF-06/88 din 23 decembrie 1997).
Capitolul VIII. PREVEDERI PENTRU NEREZIDENŢI
77. Contribuabilul - nerezident al Republicii Moldova, care pe
parcursul perioadei declarate a obţinut pe teritoriul Republicii Moldova
venit din surse altele decît salariul, se consideră că are prezenţă
economică substanţială pe teritoriul Republicii Moldova şi se
impozitează ca o persoană juridică.
78. Venitul contribuabilului nerezident, care are prezenţă economică
substanţială pe teritoriul Republicii Moldova, se determină prin metoda
calculelor.
79. Sumele impozitului pe venit reţinute pe parcursul anului fiscal
la sursa de plată din veniturile contribuabilului nerezident, care are o
prezenţă economică substanţială pe teritoriul Republicii Moldova, precum
şi sumele impozitului pe venit achitate de acest contribuabil de sine
stătător se determină prin metoda de casă.
80. Venitul, cu excepţia celor indicate în p.81 al prezentei
Instrucţiuni, obţinut în Republica Moldova de către un contribuabil
nerezident care are o prezenţă economică substanţială pe teritoriul
Republicii Moldova se impozitează la cota de 32%.
81. Veniturile sub formă de rentă, dividende, dobîndă şi royalty,
obţinute de către un contribuabil nerezident, se supun impozitului (fără
deduceri) la cotele:
a) renta - 5%;
b) dividendele şi dobînda - 15%;
c) royalty - 20%.
82. Veniturile indicate în p.81 al prezentei Instrucţiuni şi
deducerile legate de obţinerea lor nu se indică în Declaraţie.
83. Salariile şi alte retribuţii plătite colaboratorilor străini ai
misiunilor diplomatice ale statelor străine, aflaţi în exerciţiul
funcţiunii în Republica Moldova, sînt scutite de impozitul pe venit.
Astfel de scutire se acordă numai cu condiţia existenţei unor drepturi
reciproce acordate de către statele respective.
84. De impozitul pe venit sînt scutite veniturile, obţinute în
Republica Moldova de către întreprinderile străine, precum şi de către
angajaţii şi consultanţii acestor întreprinderi, în baza acordurilor
(convenţiilor) încheiate de către Guvernul Republicii Moldova cu
guvernele altor ţări şi cu conducerea organizaţiilor internaţionale.
Această scutire se acordă numai la acea parte a venitului, care este
obţinut din activitatea lor care constă în acordarea de ajutoare
umanitare şi de asistenţă tehnică Republicii Moldova, conform
acordurilor (convenţiilor) semnate cu guvernele altor ţări sau cu
organizaţiile internaţionale ori cu agenţiile de cooperare tehnică cu
Republica Moldova.
Capitolul IX. IMPOZITAREA VENITULUI DIN
INVESTIŢII ŞI VENITULUI FINANCIAR
OBŢINUTE ÎN STRĂINĂTATE
85. În componenţa venitului din investiţii şi venitului financiar,
obţinute în străinătate, cu excepţia veniturilor salariale, se includ
veniturile obţinute peste hotarele Republicii Moldova, inclusiv:
- dividendele obţinute de la agenţii economici nerezidenţi;
- dobînda obţinută de la agenţii economici nerezidenţi;
- royalty de la agenţii economici nerezidenţi;
- chiria (arenda) obţinută de la agenţii economici nerezidenţi;
- creşterea de capital obţinută în străinătate.
86. Se permite deducerea cheltuielilor suportate în legătură cu
obţinerea venitului din investiţii şi venitului financiar obţinute în
străinătate, dar numai în limita venitului indicat.
87. Se permite trecerea în cont a impozitului achitat pe parcursul
perioadei declarate în străinătate pe venitul din investiţii şi venitul
financiar în limitele ce nu depăşesc obligaţiunile fiscale ale
contribuabilului în Republica Moldova, raportate la aceste venituri (cu
excepţia cheltuielilor legate de obţinerea venitului brut) pentru
aceeaşi perioadă.
Exemplul 12. Venitul din investiţii, obţinut pe parcursul anului
fiscal de către contribuabil în străinătate alcătuieşte 31000 lei.
Cheltuielile aferente suportate pentru obţinerea acestui venit au
constituit 7200 lei, iar impozitul pe venit achitat în străinătate -
6800 lei. Venitul impozabil al contribuabilului (poziţia 3 din
Declaraţie) obţinut pe parcursul anului fiscal este de 178000 lei, iar
impozitul pe venit - 43000 lei.
Venitul impozabil, obţinut în străinătate - 23800 lei = (31000 -
7200) lei.
Se determină raportul procentual al venitului impozabil din
investiţii obţinut în străinătate faţă de venitul impozabil total:
23800 : 178000 X 100% = 13,37%.
Se determină obligaţiunea fiscală a contribuabilului raportată la
venitul din investiţii obţinut în străinătate:
43000 X 13,37% = 5749 lei.
Respectiv, în acest caz trecerea în cont a impozitului achitat peste
hotarele Republicii Moldova din venitul din investiţii obţinut în
străinătate va fi 5749lei, deoarece se permite trecerea în cont a
impozitului achitat peste hotare numai în limita obligaţiunilor fiscale
în Republica Moldova.
Capitolul X. VENITURILE OBŢINUTE DE CĂTRE
ACŢIONARII FONDURILOR DE INVESTIŢII
88. Veniturile obţinute de acţionari din fondurile de investiţii
constău din:
- dividendele obţinute de fondurile de investiţii;
- creşterea de capital obţinută de către fondurile de investiţii în
rezultatul activităţii lor pe piaţa hîrtiilor de valoare;
- dobînda obţinută de fondurile de investiţii.
89. Veniturile obţinute de fondurile de investiţii în formele
indicate în p.88 al prezentei Instrucţiuni se distribuie acţionarilor
proporţional cotelor de participare.
90. Fondurile de investiţii sînt obligate să ducă evidenţa separată
a veniturilor obţinute şi distribuite acţionarilor săi în dependenţă de
sursa de venit.
În scopuri fiscale, veniturile fondurilor de investiţii, indicate în
p.88 al prezentei Instrucţiuni se consideră ca fiind primite de
acţionari în mod direct, fără participarea fondului.
91. Pentru completarea corectă a Declaraţiilor, contribuabilii
folosesc informaţia prezentată de fondul de investiţii conform anexei
nr.7 la Instrucţiunea cu privire la modul de calculare şi achitare a
impozitului pe venit de către persoanele ce practică activitatea de
întreprinzător.
Fondul de investiţii este obligat să prezinte acţionarilor săi
informaţia indicată în alineatul precedent, în termen de pînă la 31
ianuarie a anului următor după anul fiscal gestionar. În acelaşi mod, în
termen de o lună, se prezintă acţionarului informaţia la ieşirea lui din
fondul de investiţii.
Capitolul XI. MODUL DE COMPLETARE A UNOR
COMPARTIMENTE DIN DECLARAŢIE
Declaraţia se completează cu cerneală sau cu pixul. Corectarea
informaţiei în Declaraţie se permite numai cu certificarea corectării
prin iscălitura contribuabilului.
La poziţiile Declaraţiei care nu se completează se indică "-"
(cratimă).
92. Pentru a completa compartimentul I "Veniturile impozabile şi
sumele impozitului pe venit reţinut din ele" se folosesc notele de
informare a agenţilor economici, prezentate conform punctului 9 din
prezenta Istrucţiune.
În rîndul 1.1 se indică informaţia privitor la veniturile obţinute
sub formă de salariu:
- coloniţa 3 - suma totală a venitului, obţinut sub formă de
salarii, prime şi facilităţi pînă la efectuarea reţinerilor;
- coloniţa 4 - suma impozitului pe venit, reţinut la sursa de plată
din veniturile indicate în coloniţa 3.
Exemplul 13. Contribuabilul, care are dreptul la scutirile personală
în sumă de 2100 lei pe an şi pentru 3 persoane întreţinute, pe parcursul
anului fiscal a obţinut din munca salarială următoarele venituri:
------------------------------------------------------------------------
Sursa de venit |Perioada|Venitul|Scutirile|Venitul |Impozitul co-
| |brut |acordate |impozabil|respunzător
| | | | |venitului din
| | | | |col.5
-------------------+--------+-------+---------+---------+---------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
-------------------+--------+-------+---------+---------+---------------
Salariul la locul
de muncă de bază 12 luni 6300 2460 3840 576
Salariul pentru
lucrul prin cumul 7 luni 2600 0 2600 390
Remunerările pen-
tru lucrul în baza
contractelor de
drept civil 2 luni 3000 0 3000 694
T O T A L X 11900 2460 9440 1660
------------------------------------------------------------------------
În acest caz, în coloniţa 3 din rîndul 1.1 din Declaraţie se indică
suma totală a veniturilor salariale - 11900, iar în coloniţa 4 - suma
totală a impozitului pe venit reţinut de către patroni la sursa de plată
- 1660 lei.
93. În rîndul 1.2:
- coloniţa 3 - suma venitului impozabil al întreprinderii
individuale sau gospodăriei ţărăneşti (de fermier) ce revine
proporţional cotei de participare a contribuabilului;
- coloniţa 4 - suma impozitului pe venit, achitat de întreprinderea
individuală sau gospodăria ţărănească (de fermier) ce revine
proporţional cotei de participare a contribuabilului.
Datele indicate în coloniţele 3 şi 4 din rîndul 1.2 din Declaraţie
trebuie să corespundă informaţiei indicate în anexa nr.8 la
Instrucţiunea cu privire la modul de calculare şi achitare a impozitului
pe venit de către persoanele ce practică activitatea de întreprinzător
al întreprinderii individuale sau gospodării ţărăneşti (de fermier)
respective.
Dacă activitatea de întreprinzător se desfăşoară în alte forme,
atunci în coloniţa 3 se indică venitul total obţinut din această
activitate, iar în coloniţa 4 - suma impozitului pe venit reţinut din
venitul în cauză la sursa de plată.
94. În rîndul 1.4:
- coloniţa 3 - suma impozabilă a creşterii de capital obţinută pe
parcursul perioadei declarate (se determină în modul stabilit în
capitolul IV al prezentei Instrucţiuni) şi corespunde datelor indicate
la poziţia 3 din nota la anexa nr.2 la Declaraţie.
95. În rîndul 1.5:
- coloniţa 3 - suma venitului obţinut sub formă de dobîndă, atît de
la persoanele juridice cît şi de la cele fizice. La această poziţie se
indică şi sumele dobînzilor achitate în folosul persoanelor în vîrstă de
60 de ani şi mai mult din care la sursa de plată n-a fost reţinut
impozitul pe venit. În venitul brut al contribuabilului se includ toate
sumele dobînzilor indiferent de vîrsta acestuia.
Pentru anul 1998, în acest rînd nu se indică veniturile obţinute sub
formă de dobînzi de la depozitele bancare şi de la hîrtiile de valoare
de stat, care conform alineatului 7 din articolul 24 al Legii "Cu
privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în
aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal" nr.1164-XIII din 24
aprilie 1997 (cu modificările şi completările operate prin Legea "Cu
privire la modificarea şi completarea unor acte legislative" nr.112-XIV
din 29 iulie 1998), nu se supun impozitării pînă la 1 ianuarie 2001;
- coloniţa 4 - suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată
din veniturile sub formă de dobîndă.
96. În rîndul 1.7:
- coloniţa 3 - suma anuităţilor, cu excepţia pensiilor şi
indemnizaţiilor primite de la bugetul asigurării sociale de stat sau în
baza acordurilor (convenţiilor) interstatale.
- coloniţa 4 - suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată
din veniturile indicate în alineatul precedent.
97. În rîndul 1.8:
- coloniţa 3 - suma dotaţiilor de stat, primelor şi premiilor, care
nu sînt specificate ca neimpozabile în legile prin care se stabilesc
aceste plăţi;
- coloniţa 4 - suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată
din veniturile indicate în alineatul precedent.
98. În rîndul 1.11:
- coloniţa 3 - suma altor venituri obţinute din surse de venit
impozabile, altele decît cele indicate la poziţiile 1.1 - 1.10. Către
aceste venituri se raportă veniturile indicate în art.90 al Codului,
achitate în folosul persoanelor fizice.
- coloniţa 4 - suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată
din veniturile indicate în alineatul precedent.
Şeful Inspectoratului Fiscal
Principal de Stat Nicole BIVOL
Forma CET Anexa nr.1
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat nr. 2
din 23 octombrie 1998
D E C L A R A Ţ I A
persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit pentru perioada
de la _____________ pînă la_____________199__
Codul fiscal _________________, anul naşterii _________________________,
_______________________________________________________________________,
(numele, prenumele, patronimicul)
domiciliat permanent pe adresa ________________________________________
_______________________________________________________________________
numărul de telefon ________________, ________________________.
(la domiciliu) (de serviciu)
Confirm că pe parcursul perioadei declarate am fost persoană _________
_______________________________________________________________________
(se înscrie rezident sau nerezident al Republicii Moldova)
şi declar următoarea informaţie cu privire la impozitul pe venit:
1. Veniturile impozabile şi sumele impozitului pe venit reţinut din ele:
(lei)
-----------------------------------------------------------------------
Nr.| Sursele de venit impozabile |Sumele venitului |Suma impozitului pe
d/o| |brut obţinut (se |venit care a fost
| |indică suma tota-|reţinut la sursa de
| |lă pînă la efectu|plată
| |area reţinerilor)|
---+-----------------------------+-----------------+-------------------
1 | 2 | 3 | 4
---------------------------------+-----------------+-------------------
1.1 Plăţile salariale | |
1.2 Venitul de la activitatea | |
de întreprinzător în cadrul | |
agentului economic-persoană | |
fizică | |
1.3 Venitul din chirie (arendă) | |
1.4 Creşterea de capital | | X
1.5 Dobînda | |
1.6 Royalty | |
1.7 Anuităţile | |
1.8 Dotaţiile de stat, primele | |
şi premiile impozabile | |
1.9 Venitul din investiţii şi | |
financiar obţinut în străi- | |
nătate (de la nerezidenţi) | | X
1.10 Venitul din fondurile de | |
investiţii | |
1.11 Alte venituri | |
1.12 Total | |
-----------------------------------------------------------------------
Notă : În poziţiile 1.2 - 1.6 şi 1.10 se indică veniturile, obţinute
numai pe teritoriul Republicii Moldova.
2. Suma totală a scutirilor şi deducerilor
(2.1+2.2+2.3+2.4) ________ lei
2.1 Suma scutirilor anuale ________ lei
2.2 Suma cheltuielilor legate de obţinerea veniturilor
indicate la poziţiile (1.2, 1.3, 1.4, 1.5,1.6, 1.7,
1.10,1.11) ________ lei
2.3 Donaţii în scopuri filantropice ________ lei
(se indică suma minimă din cele indicate
la poziţiile 2.31 şi 2.33)
2.31 Donaţiile real efectuate în scopuri filantropice ________ lei
(inclusiv din numele agentului economic-persoană
fizică)
2.32 Venitul primit pentru calcularea sumei deductibile
a donaţiilor în scopuri filantropice (se determină
ca diferenţa dintre suma venitului total (1.12) şi
suma deducerilor indicate la poziţia 2.2) ________ lei
2.33 Suma maximă a donaţiilor în scopuri filantropice
permisă spre deducere (p.2.32 x 7 : 107) ________ lei
2.4 Cheltuielile suportate în scopul obţinerii
venitului indicat la poziţia 1.9 (se permite
deducerea lor numai în limita venitului indicat
la poziţia 1.9) ________ lei
3. Venitul impozabil ________ lei
(se determină ca diferenţa dintre suma venitului
total (1.12) şi suma scutirilor şi deducerilor (2))
4. Impozitul pe venit conform cotelor în vigoare pe
perioada declarată (se determină din venitul
impozabil (3)) ________ lei*
5. Suma impozitului pe venit achitat în străinătate
din venitul din investiţii şi venitul financiar
obţinut în străinătate, care se trece în cont
(se determină conform modului indicat în capitolul
X al Instrucţiunii) ________ lei
6. Suma impozitului pe venit spre calcul (se deter-
mină ca diferenţa dintre impozitul pe venit
indicat la poziţia 4 şi impozitul pe venit reţinut
pe parcursul perioadei declarate la sursa de plată
(1.12) şi suma impozitului pe venit achitat în
străinătate (5)) ________ lei
7. Suma impozitului pe venit achitat de sine stătător ________ lei
8. Suma facilităţii la impozitul pe venit calculată
conform micşorării cotei de impozitare la venitul
primit în calitate de membru al gospodăriei ţără-
neşti (de fermier), conform art. 49 al Codului
fiscal (1998 - cu 80%, 1999 - cu 60%, 2000 - cu
40% şi 2001 - cu 20%). (Se completează în baza
anexei nr.8 la Instrucţiunea cu privire la modul
de calculare şi achitare a impozitului pe venit de
către persoanele ce practică activitatea de între-
prinzător). ________ lei
9. Suma impozitului pe venit ce urmează a fi achitat
la buget (se determină ca diferenţa p.(6) - p.(7)
- p.(8), se completează în cazul cînd rezultatul
diferenţei este pozitiv) ________ lei
10. Suma impozitului pe venit ce urmează a fi:
(se determină ca diferenţa p.(6) - p.(7) - p.(8),
se completează în cazul cînd rezultatul diferenţei
este negativ)):
- îndreptat spre achitarea următoarelor impozite:
_________________________________________________ ________ lei
_________________________________________________ ________ lei
_________________________________________________ ________ lei
- în caz dacă nu sînt restanţe la alte impozite
(a radia inutilul):
- restituit ________ lei
- luat în consideraţie la achitarea impozitului pe
venit pe perioada următoare ________ lei
La Declaraţie anexez lista agenţilor economici de la care am obţinut
venituri precum şi documentele care confirmă datele indicate în
Declaraţie pe ______ foi. Corectitudinea informaţiei indicate în
Declaraţie o confirm şi declar că sînt familiarizat cu măsurile de
responsabilitate prevăzute de legislaţia în vigoare în caz de includere
în ea a informaţiei false sau care induce în eroare.
Semnătura __________________
Data __________________
Primit:
Inspectoratul Fiscal de Stat pe
________________________________________
Semnătura ______________ Data____________
Nr. de înregistrare a Declaraţiei ______________
-------------------------
*Notă: Cotele impozitului pe venit pentru veniturile anului 1998
sînt stabilite în următoarele mărimi:
suma veniturilor impozabile cotele de impozitare
pînă la 6000 lei pe an 15 %
de la 6001 pînă la 10800 lei pe an 20 %
mai mult de 10800 lei pe an 32 %
Codul fiscal ______________________ Anexa nr. 1
la Declaraţia persoanei
fizice cu privire la
impozitul pe venit pe
perioada de la
______ pînă la ___________199___
Lista documentelor ce confirmă veniturile, scutirile şi
deducerile folosite la calcularea impozitului pe venit
Fila nr._____
------------------------------------------------------------------------
Nr.| Denumirea documentului |Organizaţia (între- |Codul |Seria, numărul
d/o|care confirmă veniturile,|prinderea sau insti-|fiscal|şi data elibi-
|scutirile şi deducerile |tuţia) care a elibe-| |rării documen-
| |rat documentul | |tului
---|-------------------------|--------------------|------|--------------
---|-------------------------|--------------------|------|--------------
---|-------------------------|--------------------|------|--------------
------------------------------------------------------------------------
Notă: În cazul cînd documentele confirmative nu pot fi incluse
complet pe o filă, adăugător se anexează numărul necesar de file
analogice, numerotate succesiv.
Semnătura ___________________
Data ___________________
Codul fiscal ____________ Anexa nr.2
la Declaraţia persoanei fizice
cu privire la impozitul pe venit
pe perioada de la _______________
pînă la __________________199 ___
C A L C U L U L
creşterii sau pierderilor de capital
Prezentul calcul se completează de către contribuabilul care pe
parcursul anului declarat a efectuat operaţiuni de vînzare, schimb sau
altă formă de înstrăinare (scoatere din uz) a activelor de capital.
(lei)
------------------------------------------------------------------------
Nr.| Activul de |Data efectu- |Baza valori-| Suma |Creşte-|Pierderile
d/o| capital |ţrii operaţi-|că ajustată |încasată|rea de | de
| |unii | | |capital| capital
---+------------+-------------+------------+--------+-------+-----------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
---|------------|-------------|------------|--------|-------|-----------
---|------------|-------------|------------|--------|-------|-----------
---|------------|-------------|------------|--------|-------|-----------
------------------------------------------------------------------------
Suma pierderilor de capital transferate din anul fiscal precedent
------------------------------------------------------------------------
| Total | |
------------------------------------------------------------------------
Notă:
Nu se recunosc pierderile de capital obţinute în urma vînzării,
schimbului sau altei forme de înstrăinare (scoatere din uz) a
proprietăţii private nefolosite în activitatea de întreprinzător. În
astfel de cazuri în coloniţele 6 şi 7 se înscrie "0".
La determinarea creşterii de capital obţinute de la vînzarea
(schimbul) sau altă formă de înstrăinare a locuinţei de bază, mărimea
creşterii de capital se micşorează cu 10000 lei pentru fiecare din anii
ce urmează după anul 1997, pe parcursul căruia (cărora) contribuabilul a
folosit-o ca locuinţă de bază.
1. Creşterea de capital recunoscută ___________ lei
(se determină ca diferenţa dintre totalurile
pe col.6 şi col.7 şi se completează cînd
rezultatul este pozitiv)
2. Pierderile de capital recunoscute ___________ lei
(se determină ca diferenţa dintre totalurile
pe col.6 şi col.7 şi se completează cînd
rezultatul este negativ)
În cazul cînd pierderile de capital sînt obţinute în anul în care
contribuabilul a decedat, ele nu se trec în anul următor, dar se deduc
din alte venituri ale lui obţinute pe parcursul anului fiscal în care a
decedat (se indică la poziţia 2 din Declaraţia cu privire la impozitul
pe venit).
3. Suma impozabilă a creşterii de capital __________ lei
(se determină ca 50% din suma indicată
la poziţia 1 a notei)
Anexa nr. 2
la Instrucţiunea Serviciului
Fiscal de Stat
nr. 2 din 23 octombrie 1998
Inspectoratul Fiscal de Stat pe
____________________________________
de la ______________________________
(numele, prenumele contribuabilului)
codul fiscal _______________________
____________________________________
(adresa domiciliului permanent)
C E R E R E
Rog să prolongaţi pînă la ______________ termenul de prezentare a
Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit, în legătură cu
circumstanţele apărute din următoarele motive:
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
___________________________ ____________________
(numele, prenumele) (semnătura)
____________________
(data)
------------------------------------------------------------------------
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe__________________ autorizează
prolongarea termenului de prezentare a Declaraţiei cu privire la
impozitul pe venit pe anul ________ pînă la _________________.
În caz de nerespectare a termenului menţionat o să purtaţi
răspunderea stabilită în articolele 4 şi 12 ale Legii cu privire la
administrarea Împozitului pe venit şi punerea în aplicare a titlurilor I
şi II ale Codului fiscal.
Şeful Inspectoratului _____________________ _______________ L.Ş.
(numele, prenumele) (semnătura)
Avizul nr. _____ din _________ am primit:
_________________ __________________________ ____________________
(data) (numele, prenumele) (semnătura)
------------------------------------------------------------------------
__________________ ______________________________________
(data şi numărul) (numele, prenumele contribuabilului)
______________________________________
(codul fiscal)
______________________________________
(adresa)
______________________________________
A V I Z
Inspectoratul Fiscal de Stat pe __________________ autorizează
prolongarea termenului de prezentare a Declaraţiei cu privire la
impozitul pe venit pe anul ________ pînă la _________________.
În caz de nerespectare a termenului menţionat o să purtaţi
răspunderea stabilită în articolele 4 şi 12 ale Legii cu privire la
administrarea impozitului pe venit şi punerea în aplicare a titlurilor I
şi II ale Codului fiscal.
Şeful Inspectoratului _____________________ L.Ş. _______________
(numele, prenumele) (semnătura)