Ordin nr.10 din 28.01.2025 cu privire la aprobarea formularului Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului şi a Instrucţiunii de completare a acesteia
MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
cu privire la aprobarea formularului Dării de seamă privind taxa
pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea
mediului şi a Instrucţiunii de completare a acesteia
nr. 10 din 28.01.2025
(în vigoare 31.01.2025)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 25-28 art. 65 din 31.01.2025
* * *
Întru executarea prevederilor articolului 14 din Legea privind plata pentru poluarea mediului nr.1540-XIII din 25 februarie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.54-55, art.378), cu modificările şi completările ulterioare,
ORDON:
1. Se aprobă:
1) Formularul Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului (forma POLMED25), conform anexei nr.1 la prezentul ordin;
2) Instrucţiunea de completare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului, conform anexei nr.2 la prezentul ordin.
2. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi este aplicabil pentru perioadele fiscale începând cu 01.01.2025.
| MINISTRUL FINANŢELOR | Victoria BELOUS |
| Nr.10. Chişinău, 28 ianuarie 2025. | |
Anexa nr.1
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.10 din 28.01.2025
|
Serviciul Fiscal de Stat Darea de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului |
|||
|
|
Luna se bifează perioada fiscală pentru care se prezintă darea de seamă în conformitate cu condiţiile din art.14 alin.(4) din Legea nr.1540/1998 |
P/LL/AAAA | |
| Anul se bifează perioada fiscală pentru care se prezintă darea de seamă în conformitate cu condiţiile din art.14 alin.(5) din Legea nr.1540/1998 |
P/AAAA | ||
|
Codul fiscal __________________________________________________ Denumirea contribuabilului _____________________________________ Data prezentării ______________________________________________ |
|||
|
Tabelul nr.1 Calculul taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998 |
|||||||
| Nr. d/o | Codul poziţiei tarifare conform anexei nr.8 la Legea nr.1540/1998 | Denumirea mărfii | Baza impozabilă a mărfii (lei) | Cota taxei a mărfii din anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998 (%) | Codul scutirii | Suma taxei aferentă operaţiunilor scutite de taxă conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998 (lei) | Suma taxei calculată spre plată (lei) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8=4x5 |
| Total pe tabelul nr.1 | |||||||
|
Tabelul nr.2 Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către subiecţii care nu fac parte dintr-un sistem colectiv ori nu sînt înregistraţi ca sistem individual |
||||||
| Nr. d/o | Tipul materialului din care sînt confecţionate ambalajele (plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu) | Cantitatea de ambalaje plasată pe piaţă pe fiecare tip de material din care sînt confecţionate (tona) | Cota taxei pe ambalaje aferentă tipului de material din care sînt confecţionate (lei/tona) | Codul scutirii | Suma taxei aferentă operaţiunilor scutite de taxă conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998 (lei) sau conform art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile | Suma taxei calculată spre plată (lei) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 =3x4 | 7=3x4 |
| TOTAL pe tabelul nr.2 | ||||||
|
Tabelul nr.3 Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către subiecţii care fac parte dintr-un sistem colectiv ori sînt înregistraţi ca sistem individual |
||||||||
| Nr. d/o | Tipul materialului din care sînt confecţionate ambalajele (plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu) |
Cantitatea de ambalaje plasată pe piaţă pe fiecare tip de material din care sînt confecţionate (tona) | Cota taxei pe ambalaje aferentă tipului de material din care sînt confecţionate (lei/tona) | Cantitatea de deşeuri valorificată în anul de raportare aferent fiecărui tip de material (tona) | Cantitatea de deşeuri care corespunde obiectivului de valorificare pentru anul de raportare aferent fiecărui tip de material (conform anexei nr.2 la HG nr.561/2020) (tona) | Codul scutirii | Suma taxei aferentă operaţiunilor scutite de taxă conform art.11 alin.(6) din Legea 1540/1998 (lei) sau conform art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile | Suma taxei spre plată (lei) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9=3x4 - (5/6 x3x4) |
| TOTAL pe tabelul nr.3 | ||||||||
| Subsemnaţii, declarăm, că informaţia prezentată este completă şi veridică. |
||
|
__________________________________ Numele şi prenumele conducătorului |
şi |
______________________________________ Numele şi prenumele contabilului-şef |
|
___________________ semnătura |
_________________ semnătura |
Anexa nr.2
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.10 din 28.01.2025
INSTRUCŢIUNE
de completare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care,
în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului (forma POLMED25)
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Instrucţiunea de completare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului stabileşte modul de completare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului (forma POLMED 25).
2. Obligaţia de prezentare a Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului o au persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, sub orice formă stabilită de legislaţie, şi anume:
a) producătorii de mărfuri indicate în anexa nr.8;
b) importatorii de mărfuri indicate în anexa nr.8;
c) cumpărătorii care procură mărfuri, indicate în anexa nr.8, ambalaje de desfacere, precum şi mărfuri ambalate în ambalaje primare, secundare şi/sau terţiare, fabricate din plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu) de la persoane fizice şi juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al acesteia;
d) producătorii şi importatorii care plasează pe piaţă produse şi mărfuri ambalate în ambalaje primare, secundare şi/sau terţiare, fabricate din plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu), care conţin produse şi/sau facilitează şi protejează manevrarea, transportul mai multor unităţi de produse/bunuri, şi/sau grupează mai multe unităţi de produse/bunuri, şi/sau facilitează livrarea lor de la producător la utilizatorul sau consumatorul final;
e) producătorii şi importatorii care plasează pe piaţă ambalajele de desfacere.
În acest sens, noţiunea de ambalaj este prevăzută în art.3 din Legea nr.1540/1998, care o identifică ca produs realizat din materiale de orice natură, destinat pentru a conţine bunuri şi a le proteja în timpul manevrării, prezentării şi livrării lor de la producător la utilizatorul sau consumatorul final şi pentru a fi utilizat ca ambalaj primar, ambalaj secundar, ambalaj de desfacere sau ambalaj terţiar.
Ambalaj primar – ambalaj destinat pentru a fi folosit în calitate de unitate de vânzare, către utilizatorul final sau consumator, în punctul de vânzare.
Ambalaj secundar – ambalaj destinat pentru a constitui în punctul de vânzare o grupare de unităţi de vânzare, indiferent dacă este vândut ca atare către utilizatorul sau consumatorul final ori dacă serveşte numai ca mijloc de umplere a rafturilor în punctul de vânzare. Ambalajul secundar poate fi separat de produs fără a afecta caracteristicile acestuia.
Ambalaj de desfacere – obiect conceput sau proiectat pentru a fi umplut în punctele de vânzare, precum şi obiect de unică folosinţă umplut sau conceput astfel încât să fie umplut în punctele de desfacere
Ambalaj terţiar (ambalaj pentru transport) – ambalaj destinat pentru a facilita manevrarea şi transportul mai multor unităţi de vânzare sau al ambalajelor grupate, precum şi pentru a preveni deteriorarea acestora în timpul manevrării sau transportului. Ambalajul terţiar nu include containerele rutiere, feroviare, navale sau aeriene.
Ambalaj compozit – ambalaj fabricat din două sau mai multe straturi de materiale diferite care nu pot fi separate manual, fiind o unitate integrală constituită dintr-un recipient interior şi un înveliş exterior, care este umplută, depozitată, transportată şi golită ca atare.
În cazul ambalajelor compozit ce sunt fabricate din materiale care se includ în două sau mai multe categorii raportarea se efectuează la materialul ambalajului care constituie materialul principal ca masa.
3. Darea de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului se semnează de către conducătorul şi contabilul-şef ai subiectului impozabil şi se prezintă Serviciului Fiscal de Stat, utilizînd în mod obligatoriu metode automatizate de raportare electronică, în condiţiile stabilite la art.187 alin.(21) din Codul fiscal:
- lunar până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se prezintă darea de seamă - de către subiecţii care nu fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilităţii extinse a producătorului sau nu sunt înregistraţi ca sistem individual pentru ambalajele plasate pe piaţă, precum şi pentru mărfurile care sunt specificate în Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, ce nu fac obiectul reglementării responsabilităţii extinse a producătorului.
În acest caz, se completează tabelele nr.1 şi nr.2 ale Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului;
- anual până la data de 30 aprilie a anului imediat următor anului de gestiune – de către subiecţii care fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilităţii extinse a producătorului sau sunt înregistraţi ca sistem individual pentru ambalajele plasate pe piaţă, precum şi pentru mărfurile care sunt specificate în Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, ce fac obiectul reglementării responsabilităţii extinse a producătorilor.
În acest caz se completează tabelele nr.1 şi nr.3 ale Dării de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului.
4. Dacă pe parcursul anului calendaristic subiecţii, care în raport cu ambalaje îşi onorează obligaţia de responsabilitate extinsă a producătorului în mod individual sau printr-un sistem colectiv, efectuează operaţiuni impozabile cu mărfuri din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, aceştia sunt obligaţi să prezinte darea de seamă cu reflectarea indicatorilor în tabelul nr.1 pentru:
а) lunile în care au avut loc aceste operaţiuni:
- pentru mărfurile din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, în raport cu care nu este prevăzută obligaţia de responsabilitate extinsă a producătorului;
- pentru mărfurile din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, în raport cu care este prevăzută obligaţia de responsabilitate extinsă a producătorului, dar ea nu se onorează;
b) anul în care au avut loc aceste operaţiuni – în cazul onorării obligaţiei de responsabilitate extinsă a producătorului în raport cu mărfurile din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998.
5. Subiecţii menţionaţi la pct.2 al prezentei Instrucţiuni, sunt obligaţi să prezinte darea de seamă pentru perioada fiscală de raportare dacă în această perioadă au efectuat operaţiuni:
- pasibile taxării, sau;
- doar scutite de taxă conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998 sau art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
6. Subiecţii care fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilităţii extinse a producătorului sau sunt înregistraţi ca sistem individual prezintă darea de seamă cu reflectarea indicatorilor aferenţi tuturor materialelor poluante plasate pe piaţă, inclusiv pentru care au fost atinse ţintele de reciclare/valorificare.
7. Dacă pe parcursul anului calendaristic subiecţii impunerii devin parte/ies din sistemul colectiv al responsabilităţii extinse a producătorilor sau se înregistrează/deregistează ca sistem individual al responsabilității extinse a producătorilor darea de seamă se prezintă:
- lunar – pentru perioadele în care subiecţii nu îşi onorau obligaţia de responsabilitate extinsă a producătorilor, în raport cu ambalajele sau mărfurile din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998;
- anual – pentru perioada în care subiecţii fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilităţii extinse a producătorului sau sunt înregistraţi ca sistem individual, în raport cu ambalajele sau mărfurile din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998, pentru care este prevăzută obligaţia de responsabilitate extinsă a producătorului.
Capitolul II
MODUL DE COMPLETARE A DĂRII DE SEAMĂ PRIVIND TAXA
PENTRU MĂRFURILE CARE, ÎN PROCESUL UTILIZĂRII,
CAUZEAZĂ POLUAREA MEDIULUI
8. În preambulul dării de seamă se reflectă:
În rubrica "Pentru perioada fiscală" se bifează caseta care corespunde perioadei fiscale pentru care se prezintă Darea de seamă, în funcţie de perioada fiscală pentru care se declară obligaţiile aferente taxei, în conformitate cu condiţiile din art.14 alin.(4) şi (5) din Legea nr.1540/1998, fiind disponibile spre completare tabelele din darea de seamă, după cum urmează:
- la bifarea casetei "Luna" pentru subiecţii ce nu fac parte dintr-un sistem colectiv ori nu s-au înregistrat ca sistem individual vor fi disponibile spre completare tabelele nr.1 şi nr.2 din Darea de seamă, formatul fiind: P/LL/AAAA, unde:
P – codul periodicităţii de prezentare a dării de seamă, se indică L (lunar);
LL – numărul lunii, se indică valorile de la 1 la 12;
AAAA – se indică anul;
- la bifarea casetei "Anul" pentru subiecţii ce fac parte dintr-un sistem colectiv ori s-au înregistrat ca sistem individual vor fi disponibile spre completare tabelele nr.1 şi nr.3 din Darea de seamă, formatul fiind: P/AAAA, unde:
P – codul periodicităţii de prezentare a dării de seamă, se indică A (anual);
AAAA – se indică anul.
În rubrica "Codul fiscal" – codul fiscal, care reprezintă numărul de identificare al contribuabilului în registrul de stat al unităţilor de drept, atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
În rubrica "Denumirea contribuabilului" – denumirea contribuabilului, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de înregistrare, eliberate de către organele abilitate conform legislaţiei în vigoare.
9. Darea de seamă privind taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului conţine 3 tabele, în care se reflectă obligaţiile aferente taxei după cum urmează:
- în tabelul nr.1 - Calculul taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998;
- în tabelul nr.2 - Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către subiecţii care nu fac parte dintr-un sistem colectiv ori nu sunt înregistraţi ca sistem individual;
- în tabelul nr.3 - Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către subiecţii care fac parte dintr-un sistem colectiv ori sunt înregistraţi ca sistem individual.
Tabelul nr.1 "Calculul taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului din Anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998"
10. Tabelul nr.1 din Darea de seamă conţine 8 coloane, în care se înscrie următoarea informaţie:
1) în coloana 1 se indică numărul de ordine al mărfii din anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998 pasibil taxării;
2) în coloana 2 se indică codul poziţiei tarifare a mărfii, pasibile taxării, conform Anexei nr.8 la Legea nr.1540/1998;
3) în coloana 3 se indică denumirea mărfii conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor;
4) în coloana 4 se indică:
a) pentru mărfurile plasate pe piaţă din afara ţării – valoarea facturată (invoice) a acestora;
b) pentru mărfurile procurate de la persoane fizice şi juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al acestora –valoarea de procurare a mărfurilor respective;
c) pentru mărfurile de fabricaţie proprie – valoarea livrării mărfurilor respective, fără TVA;
5) în coloana 5 se indică cota ad valorem în mărimea stabilită pentru fiecare tip de marfă conform anexei nr.8 la Legea nr.1540/1998;
6) în coloana 6, în cazul efectuării operaţiunilor scutite de taxă, conform articolului 11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, se indică codul scutirii după cum urmează:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h);
7) în coloana 7 se indică sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, ce corespunde codului indicat în coloana 6;
8) în coloana 8 se indică suma taxei calculate spre plată la buget pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului, cu excepţia celor care sunt scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, care se determină – ca produsul dintre indicatorii specificaţi în coloanele 4 şi 5 ale dării de seamă;
9) în rândul "TOTAL pe tabelul nr.1" se indică totalurile aferente indicatorilor din coloanele 7 şi 8.
Tabelul nr.2 "Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către subiecţii care nu fac parte dintr-un sistem colectiv ori nu sunt înregistraţi ca sistem individual"
11. Tabelul nr.2 din Darea de seamă conţine 7 coloane, în care se înscrie următoarea informaţie:
1) în coloana 1 se indică numărul de ordine al ambalajului pasibil taxării;
2) în coloana 2 se indică aparte tipul materialelor din care sunt confecţionate ambalajele, ce corespund celor prevăzute în art.11 alin.(2) lit.b) din Legea nr.1540/1998. În cazul ambalajelor compozit ce sunt fabricate din materiale care se includ în două sau mai multe tipuri de materiale, raportarea se efectuează la materialul ambalajului care constituie materialul principal ca masă;
3) în coloana 3 se indică cantitatea de ambalaje plasată pe piaţă pe fiecare tip de material din care sunt confecţionate, ce corespund celor prevăzute în art.11 alin.(2) lit.b) din Legea nr.1540/1998;
4) în coloana 4 se indică cota taxei în mărime absolută pentru fiecare tip de material, din care sunt confecţionate ambalajele;
5) în coloana 5, în cazul efectuării operaţiunilor scutite de taxă, se indică codul scutirii, pe fiecare tip de material din care sunt confecţionate, după cum urmează:
a) pentru operațiunile scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/e - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.e);
- 11/6/f - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.f);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h);
b) pentru operaţiunile scutite conform art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 - 54/10/209_2016;
6) în coloana 6 se indică sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum şi Legea nr.209/2016, ce corespunde codului indicat în coloana 5, pe fiecare tip de material din care sunt confecţionate;
7) în coloana 7 se indică suma taxei calculată spre plată la buget pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului, cu excepţia celor care sunt scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum şi art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016, care se determină – ca produsul dintre indicatorii specificaţi în coloanele 3 şi 4 ale dării de seamă;
8) în rândul "TOTAL pe tabelul nr.2" se indică totalurile aferente indicatorilor din coloanele 6 şi 7.
Tabelul nr.3 "Calculul taxei pentru ambalajele puse la dispoziţie pe piaţă de către subiecţii care fac parte dintr-un sistem colectiv ori sunt înregistraţi ca sistem individual"
12. Tabelul nr.3 din Darea de seamă conţine 9 coloane, în care se înscrie următoarea informaţie:
1) în coloana 1 se indică numărul de ordine al ambalajului pasibil taxării;
2) în coloana 2 se indică tipul materialelor din care sînt confecţionate ambalajele, ce corespund celor prevăzute în art.11 alin.(2) lit.b) din Legea nr.1540/1998. În cazul ambalajelor compozit ce sunt fabricate din materiale care se includ în două sau mai multe tipuri de materiale raportarea se efectuează la materialul ambalajului care constituie materialului principal ca masa;
3) în coloana 3 se indică cantitatea de ambalaje plasată pe piaţă pe fiecare tip de material din care sunt confecţionate, ce corespund celor prevăzute în art.11 alin.(2) lit.b) din Legea nr.1540/1998;
4) în coloana 4 pentru fiecare tip de material, din care sunt confecţionate ambalajele, se indică cota taxei în mărime absolută;
5) în coloana 5 se indică cantitatea de deşeuri valorificată în anul de raportare aferent fiecărui tip de material al ambalajelor;
6) în coloana 6 se indică cantitatea de deşeuri care corespunde obiectivului de valorificare pentru anul de raportare aferent fiecărui tip de material (conform anexei nr.2 la Regulamentul privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, aprobat prin Hotărâre"a Guvernului nr.561/2020) şi care reprezintă pentru fiecare tip de material poluant produsul dintre cantitatea de material plasat pe piaţă şi obiectivul minim de valorificare prin reciclare atribuit lui;
7) în coloana 7, în cazul efectuării operaţiunilor scutite de taxă, se indică codul scutirii, pe fiecare tip de material din care sunt confecţionate, după cum urmează:
a) Pentru operaţiunilie scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998:
- 11/6/a - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.a);
- 11/6/b - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.b);
- 11/6/c - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.c);
- 11/6/d - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.d);
- 11/6/e - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.e);
- 11/6/f - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.f);
- 11/6/g - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.g);
- 11/6/h - pentru operaţiunile indicate la art.11 alin.(6) lit.h);
b) pentru operaţiunile scutite conform art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 - 54/10/209_2016;
8) în coloana 8 se indică sumele cumulative pentru fiecare scutire conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum şi art.54 alin.(10) din Legea nr.209/2016 ce corespunde codului indicat în coloana 7, pe fiecare tip de material din care sunt confecţionate;
9) în coloana 9 se indică suma calculată spre plată la buget a taxei pentru ambalaje, cu excepţia celora care sunt scutite conform art.11 alin.(6) din Legea nr.1540/1998, precum şi art.54 alin.(10) din legea nr.209/2016, care se determină – ca diferenţa dintre valoarea taxei aferentă fiecărei cantităţi de tip de material al ambalajelor, plasate pe piaţă pe parcursul anului, şi suma taxei ce revine raportului dintre cantitatea de deşeuri valorificată şi obiectivul de valorificare, conform anexei nr.2 la Regulamentul privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.561/2020, pe fiecare tip de material al ambalajelor.
Dacă subiecţii ce fac parte dintr-un sistem colectiv al responsabilităţii extinse a producătorilor, sau onorează această obligaţie individual valorifică o cantitate de deşeuri în mărime ce depăşeşte obiectivele de valorificare, suma taxei aferente acestei depăşiri nu se reflectă în declaraţie cu semnul – minus.
10) în rândul "TOTAL pe tabelul nr.3" se indică totalurile aferente indicatorilor din coloanele 8 şi 9.
Capitolul III
DISPOZIŢII TRANZITORII
13. Dacă pe parcursul anului calendaristic importatorii, producătorii sau cumpărătorii de la persoane fizice şi juridice de pe teritoriul Republicii Moldova, care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al acesteia, de mărfuri/produse ambalate în ambalaje, fabricate din plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu) şi/sau compozit sau de ambalaje de desfacere din aceleaşi materiale, se înregistrează ca sistem individual al responsabilităţii extinse a producătorului sau devin membru al unui sistem colectiv, obiectivele de valorificare se vor calcula în baza cantităţii de ambalaje care vor fi puse la dispoziţie pe piaţă începând cu ziua înregistrării lor în Sistemul informaţional automatizat "Managementul deşeurilor", stabilit în Hotărârea Guvernului nr.682/2018.