Ordin nr.109 din 24.10.2025 cu privire la modificarea Ordinului ministrului finanţelor nr.94/2020
MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
cu privire la modificarea Ordinului ministrului
finanţelor nr. 94/2020
nr. 109 din 24.10.2025
(în vigoare 31.10.2025)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 547-550 art. 964 din 31.10.2025
* * *
În temeiul pct.9 subpct. 11) din Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.696/2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.329, art.801), precum şi al art.XXVI alin.(2) din Legea nr.187/2025 pentru modificarea unor acte normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2025, nr.379-380, art.491),
ORDON:
1. Ordinul ministrului finanţelor nr.94/2020 cu privire la aprobarea formularului tipizat (Forma IPC21) Declaraţia privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate şi a Instrucţiunii cu privire la modul de completare a formularului nominalizat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.199-204, art.687), cu modificările ulterioare, se modifică, după cum urmează:
1) în Anexa nr.2:
a) în ultimul enunţ din modul de completare a Tabelului nr.1 "Suma venitului achitat, impozitul pe venit şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reţinute din acesta", după cuvintele "la codurile", se completează cu cifra "11,".
b) în modul de completare a Tabelului nr.2 "Declaraţia privind calcularea şi utilizarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi informaţia privind evidenta nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale":
la indicatorul "în rând.1.4 "Angajatorii din agricultură, prevăzuţi la pct.1.5 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999":
- la lit.a) cifra "95%" se substituie cu cifra "70%";
- la lit.b) textul Notei va avea următorul cuprins:
"* Notă: indicatorii din rândul 1.4 lit.a) şi lit.b) se completează de angajatorii din agricultură (persoane fizice şi juridice) care practică în decursul perioadei de gestiune nu mai puţin de 70% din activităţile stipulate în grupele 01.1-01.6 din Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei (în continuare - CAEM). Pentru determinarea faptului dacă angajatorii menţionaţi desfăşoară activitate în proporţie de cel puţin 70% din activităţile stipulate în grupele 01.1-01.6 din CAEM se calculează raportul dintre suma venitului obţinut din activităţile respective şi suma venitului din activitatea operaţională înregistrată în evidenţa contabilă. În acest caz, ambii indicatori ce ţin de mărimea venitului obţinut se determină pe perioada de gestiune, conform Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017.
Stabilirea proporţiei de 70% se asigură prin aprobarea acesteia în Politica de contabilitate a entităţii până la 1 ianuarie a anului de gestiune. Până la depunerea Declaraţiei (Forma IPC21) pentru ultima lună a anului de gestiune, entitatea urmează să aprecieze mărimea efectivă a proporţiei în baza indicatorilor anuali ai activităţii.
În cazul în care entitatea nu a indicat în Politica de contabilitate intenţia de practicare a activităţii de cel puţin 70% din activităţile stipulate în grupele 01.1-01.6 din CAEM aplicând tarifului general stabilit pentru calcularea contribuţiilor, dar, efectiv, pe parcursul anului de gestiune a înregistrat o mărime a acestui indicator mai mare decât 70%, aceasta este în drept să efectueze recalculul contribuţiilor menţionate aplicând tariful redus pentru calcularea contribuţiilor de 18% cu prezentarea, conform art.188 din Codul fiscal, a declaraţiilor corectate.
În cazul în care, pe parcursul anului de gestiune, entitatea a aplicat tariful redus în mărime de 18%, însă mărimea efectivă a ponderii activităţilor specificate în grupele 01.1 – 01.6 din CAEM este sub nivelul stabilit de 70%, entitatea, în condiţiile stabilite la art.188 din Codul fiscal, va depune Declaraţii corectate, cu aplicarea tarifului general stabilit.
Pentru perioada anului 2025, în urma modificării operate la art.17 alin.(31) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale (introduse prin Legea nr.178/2025 pentru modificarea unor acte normative), angajatorii din domeniul agriculturii aplică tariful redus în mărime de 18%, pentru determinarea contribuţiilor de asigurări sociale:
a) pentru perioada ianuarie – decembrie, dacă entitatea practică în decursul anului de gestiune nu mai puţin de 95% din activităţile stipulate în grupele 01.1-01.6 din CAEM;
b) pentru perioada iulie – decembrie, dacă entitatea practică în decursul anului de gestiune nu mai puţin de 70% din activităţile stipulate în grupele 01.1-01.6 din CAEM. ".
2. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
| MINISTRĂ | Victoria BELOUS |
| Nr.109. Chişinău, 24 octombrie 2025. | |