BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.1108 din 07.12.2015 cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de stingere prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
07.12.2015

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de stingere

prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale

nr. 1108  din  07.12.2015

 (în vigoare 18.12.2015) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr. 340-346 art. 2636 din 18.12.2015

* * *

În temeiul prevederilor art.174, 190 alin.(4) şi art.206 din Codul fiscal privind asigurarea executării conforme a prevederilor legislaţiei fiscale în partea ce ţine de stingerea obligaţiilor fiscale prin scădere şi luarea acestora la evidenţă specială şi ale art.133 alin.(1) lit.c),

ORDON:

1. Se aprobă Regulamentul privind modul de stingere prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale conform anexei 1 la prezentul ordin.

2. Responsabilitatea asupra executării prevederilor Regulamentului privind modul de stingere prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale revine şefilor subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat.

[Pct.2 modificat prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

3. Direcţia gestionarea documentelor şi arhivare va aduce prezentul ordin la cunoştinţa tuturor inspectoratelor fiscale de stat teritoriale şi altor organe de competenţă.

4. Direcţia metodologie, evidenţă şi statistică fiscală va asigura publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

5. Din data aprobării prezentului ordin se abrogă Regulamentul 4/2 din 1 aprilie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.126 din 27.06.2003).

Anexă

la Ordinul IFPS

nr.1108 din 07.12.2015

Notă: În cuprinsul Regulamentului, cuvintele "inspectorul fiscal", la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele "funcţionarul fiscal" la forma gramaticală corespunzătoare conform Ordinului SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024

Notă: Pe tot parcursul textului Regulamentului sintagmele "inspectorat fiscal de stat teritorial", "organ fiscal teritorial", "organ fiscal", la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma "subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat", sintagma "Inspectoratul Fiscal Principal de Stat", la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma "Serviciul Fiscal de Stat", conform Ordinului IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017

REGULAMENT

privind modul de stingere prin scădere şi luare

la evidenţă specială a obligaţiei fiscale

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind modul de stingere prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale (în continuare – Regulament) este elaborat în corespundere cu prevederile art.174 şi art.206 din titlul V al Codului fiscal şi are efect asupra obligaţiilor fiscale reglementate de Codul fiscal şi alte acte normative, conform cărora administrarea (evidenţa) este pusă pe seama subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat şi serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor locale.

2. Evidenţa specială a obligaţiilor fiscale constituie parte componentă a evidenţei generale a obligaţiilor fiscale. Sumele luate la evidenţă specială se restabilesc în conformitate cu prevederile legislaţiei fiscale în vigoare.

3. Noţiunile utilizate corespund noţiunilor definite prin actele normative în baza cărora a fost elaborat prezentul Regulament.

În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:

Document confirmativ – act administrativ, contract sau alt document legal, care îndreptăţeşte acţiunea;

Data scadenţei – data la care are loc stingerea obligaţiei fiscale prin scădere conform art.178 alin.(4) din Codul fiscal.

[Pct.3 în redacţia Ordinului SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

4. Stingerea obligaţiei fiscale prin scădere are loc în cazurile stabilite de art.174 şi 206 din Codul fiscal.

5. Stingerea obligaţiei fiscale prin scădere şi luarea la evidenţă specială are loc în baza unei decizii a conducerii organului cu atribuţii de administrare fiscală, care administrează obligaţia fiscală respectivă. Decizia despre stingerea prin scădere a obligaţiilor fiscale (inclusiv a căror executare silită este imposibilă) şi luarea acestora la evidenţă specială (în continuare – Decizia privind luarea la evidenţă specială a obligaţiei fiscale) se emite în baza documentelor confirmative de către subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat responsabilă de luarea la evidenţă specială a obligaţiilor fiscale.

[Pct.5 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

6. Decizia subdiviziunii responsabile a Serviciului Fiscal de Stat privind luarea la evidenţă specială poate fi verificată, modificată sau anulată de către directorul (directorul adjunct al) Serviciului Fiscal de Stat.

[Pct.6 în redacţia Ordinului IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

7. Înscrierile în Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat privind stingerea prin scădere a contribuţiilor de asigurare socială aferente BASS, pentru care pot fi aplicate măsuri de executare silită, se efectuează de către CNAS conform Acordului de colaborare între CNAS şi SFS.

[Pct.7 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

II. DOCUMENTELE CONFIRMATIVE NECESARE PENTRU APROBAREA DECIZIEI

DESPRE STINGEREA PRIN SCĂDERE A OBLIGAŢIEI FISCALE (INCLUSIV A CĂREI

EXECUTARE SILITĂ ESTE IMPOSIBILĂ) ŞI LUAREA EI LA EVIDENŢĂ SPECIALĂ

8. Luarea la evidenţă specială a obligaţiei fiscale stinse prin scădere conform art.174 alin.(1) din Codul fiscal se face în baza deciziei emise în temeiul unui act comun al autorităţii publice locale şi al subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat, în care se indică:

a) data întocmirii actului;

b) funcţia, numele şi prenumele persoanelor care au întocmit actul;

c) codul şi denumirea unităţii administrativ-teritoriale ale administraţiei publice locale;

d) codul fiscal, numele şi prenumele contribuabilului restanţier;

e) mărimea restanţei la data întocmirii actului, specificată conform clasificaţiei bugetare şi tipului de plată (plăţi de bază, majorări de întîrziere, amenzi), apartenenţa bugetară;

f) actul respectiv al instanţei de judecată sau al executorului judecătoresc, potrivit căruia perceperea restanţei este imposibilă conform rigorilor legale.

9. Faptul că persoana fizică este declarată moartă sau dispărută fără veste sau lipsită de capacitate de exerciţiu, sau cu capacitate de exerciţiu redusă trebuie să fie confirmat prin hotărîrea emisă de instanţa judecătorească şi certificatul de deces.

10. Faptul lichidării persoanei fără succesor de drepturi ce cad sub incidenţa prevederilor art.206 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal se confirmă prin decizia/hotărîrea organului înregistrării de stat şi în mod obligatoriu cu întocmirea de către funcţionarul fiscal a unui act de carenţă, prin care se va confirma faptul lipsei de bunuri şi succesori.

[Pct.10 modificat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

11. În cazurile aferente prevederilor art.206 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal, drept document confirmativ va servi hotărîrea instanţei de judecată competente sau hotărîrea Băncii Naţionale a Moldovei (în cazul băncilor), ce confirmă (dispune) faptul că persoana se află în procedură de insolvabilitate ori, după caz, încheierea/hotărârea instanţei de judecată competente ce confirmă (dispune) faptul că persoana se află în procedură accelerată de restructurare.

[Pct.11 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.11 completat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.11 modificat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.11 modificat prin Ordinul SFS nr.167 din 29.03.2021, în vigoare 09.04.2021]

[Pct.11 completat prin Ordinul IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

12. În cazurile aferente prevederilor art.206 alin.(1) lit.c), drept document confirmativ serveşte încheierea instanţei de judecată, ce suspendă executarea deciziei subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat asupra cazului de încălcare fiscală sau de executare silită.

13. În cazurile aferente prevederilor art.206 alin.(1) lit.d), drept document confirmativ va servi decizia instanţei de judecată sau încheierea executorului judecătoresc, potrivit căreia perceperea restanţei este imposibilă. Totodată urmează de atenţionat că pot fi stinse prin scădere şi luate la evidenţă specială obligaţiile fiscale în temeiul încheierilor executorilor judecătoreşti emise doar pe cazurile înaintate acestora de către subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat conform art.11 din Codul de executare, sau în cazurile în care subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat au fost alăturate procedurii de executare la executorul judecătoresc conform art.197, art.229 din Codul fiscal, art.92 şi art.101 din Codul de executare. În acest scop, vor fi luate la evidenţă specială doar obligaţiile fiscale, administrarea (evidenţa) cărora este pusă pe seama subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat şi serviciilor de colectare a impozitelor şi taxelor.

[Pct.13 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.13 completat prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 05.05.2017]

131. În cazurile aferente prevederilor art.206 alin.(1) lit.e), drept document confirmativ serveşte decizia subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat privind suspendarea executării deciziei contestate şi efectuarea unui control repetat (art.271 alin.(1) lit.d)).

[Pct.131 introdus prin Ordinul IFPS nr.864 din 06.09.2016, în vigoare 04.10.2016]

14. În toate cazurile menţionate mai sus acţiunile urmează a fi consemnate obligatoriu prin deciziile subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat, fiind în mod obligatoriu indicat unul dintre motivele ce stau la baza luării spre evidenţă specială. În vederea excluderii calculării penalităţii, în decizie se va menţiona data emiterii documentului confirmativ.

III. PROCEDURA DE APROBARE A DECIZIEI PRIVIND LUAREA LA EVIDENŢĂ SPECIALĂ

15. În temeiul documentelor enumerate la capitolul II al prezentului Regulament, în termen de 10 zile lucrătoare de la recepţionarea acestora, organul cu atribuţii de administrare fiscală emite Decizia privind luarea la evidenţă specială. Modelul deciziei este prezentat în anexa nr.1 la Regulament. Decizia se emite pe foaia de titlu a organului cu atribuţii de administrare fiscală.

[Pct.15 completat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

16. În cazul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale, Decizia privind luarea la evidenţă specială se adoptă de către consiliul local. În termen de 5 zile lucrătoare din data emiterii, deciziei în original se expediază la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat pentru a fi înregistrată în Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială şi pentru efectuarea înscrierilor de rigoare în Sistemul informaţional al SFS. Decizia se îndosariază în dosarul contribuabilului, fiind asigurată o copie şi în dosarul contribuabilului restanţier. La decizie, în mod obligatoriu, se anexează documentele care confirmă imposibilitatea executării obligaţiei fiscale.

[Pct.16 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.16 completat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

17. Numerotarea deciziilor privind luarea la evidenţă specială emise (adoptate) de către subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat sau serviciile de colectare a impozitelor şi taxelor locale se va face conform numeraţiei cronologice din Registrele evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială, duse de către organele cu atribuţii de administrare fiscală, conform anexei nr.2 la Regulament. Evidenţa deciziilor în registru se va duce pe fiecare an separat.

171. Anterior emiterii deciziei privind luarea la evidenţă specială a obligaţiilor fiscale, funcţionarul fiscal va examina obligatoriu soldul debitor şi creditor pentru fiecare clasificaţie economică din contul curent generalizat al contribuabilului, în vederea aplicării prevederilor art.173, 175 şi 179 din Codul fiscal.

[Pct.171 introdus prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 05.05.2017]

18. În Decizia privind luarea la evidenţă specială se va include suma obligaţiilor fiscale aferente luării la evidenţă specială specificate în documentele confirmative, după caz:

- în cazul aplicării art.206 alin.(1) lit.a) – suma restanţelor persoanei lichidate la data emiterii hotărîrii în acest sens de către organul înregistrării de stat şi în mod obligatoriu actul de carenţă întocmit de către funcţionarul fiscal despre lipsa bunurilor pasibile a fi urmărite cu consemnarea faptului de inexistenţă a succesorilor;

- în cazul aplicării art.206 alin.(1) lit.b) – suma restanţelor contribuabilului, înregistrate în Sistemul de evidenţă al SFS la data emiterii hotărîrii instanţei de judecată sau, în cazul procedurii accelerate de restructurare, la data emiterii încheierii/hotărârii instanţei de judecată, inclusiv obligaţiile fiscale calculate ulterior pentru perioada de pînă la intentarea procedurii de insolvabilitate;

- în cazul aplicării art.206 alin.(1) lit.c) – suma restanţelor specificate în decizia suspendată, nestinsă la data adoptării deciziei de suspendare a instanţei judecătoreşti;

- în cazul aplicării art.206 alin.(1) lit.d):

- suma restanţei indicate în actul instanţei de judecată sau al executorului judecătoresc potrivit căruia perceperea restanţei este imposibilă, inclusiv a majorării de întârziere (penalităţii) calculate conform SI al SFS la data emiterii actului. În cazul neindicării sumei în actele menţionate – suma specificată în hotărârea/hotărârile privind executarea silită emise de către SFS, inclusiv suma majorării de întârziere (penalitatea) calculată aferent sumelor specificate în hotărârea/hotărârile privind executarea silită la data emiterii actului instanţei de judecată sau al executorului judecătoresc;

- în cazul aplicării art.174 alin.(1) – suma restanţelor specificate în actul comun al autorităţii administraţiei publice locale şi al subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat la data adoptării acestuia (în mărimea întregii obligaţii fiscale – dacă contribuabilul nu a lăsat (nu dispune de) bunuri – sau în mărimea părţii nestinse din obligaţia fiscală – dacă averea lăsată de acesta (averea existentă) este insuficientă);

- în cazul aplicării art.206 alin.(1) lit.e) – suma restanţelor specificate în decizia contestată, nestinsă la data adoptării deciziei subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat privind suspendarea executării deciziei contestate şi efectuarea unui control repetat.

[Pct.18 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.18 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.18 modificat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.18 modificat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.18 modificat prin Ordinul SFS nr.10 din 11.01.2019, în vigoare 11.01.2019]

[Pct.18 completat prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 05.05.2017]

[Pct.18 completat prin Ordinul IFPS nr.864 din 06.09.2016, în vigoare 04.10.2016]

19. În cazul în care faţă de contribuabil este intentată procedura de insolvabilitate, în Decizia privind luarea la evidenţă specială se vor include sumele aferente perioadei de până la data intentării procedurii de insolvabilitate (atât creanţele validate, cât şi cele contestate). Sumele calculate după intentarea procedurii de insolvabilitate, pentru perioada de pînă la intentarea procedurii respective, vor fi luate la evidenţă specială în baza unei Decizii privind luarea la evidenţă specială, data scadenţei fiind data emiterii deciziei pe marginea controlului fiscal efectuat. Obligaţiile fiscale ale contribuabililor aflaţi în procedură de insolvabilitate, calculate conform dărilor de seamă pentru perioadele de pînă la intentarea procedurii de insolvabilitate, pentru care, la data intentării, nu a survenit termenul de raportare, urmează a fi calificate drept obligaţii de plată curente, în conformitate cu prevederile art.2 din Legea insolvabilităţii nr.149 din 29.06.2012.

[Pct.19 completat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.19 modificat prin Ordinul SFS nr.43 din 27.01.2020, în vigoare 07.02.2020]

[Pct.19 în redacţia Ordinului SFS nr.10 din 11.01.2019, în vigoare 11.01.2019]

20. Sumele obligaţiilor fiscale, specificate în Decizia privind luarea la evidenţă specială, vor cuprinde inclusiv şi sumele obligaţiilor fiscale înregistrate pe subdiviziunile amplasate în afara locului de evidenţă a întreprinderii de bază.

[Pct.201 abrogat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.201 în redacţia Ordinului SFS nr.167 din 29.03.2021, în vigoare 09.04.2021]

[Pct.201 modificat prin Ordinul SFS nr.10 din 11.01.2019, în vigoare 11.01.2019]

[Pct.201 introdus prin Ordinul IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

21. Majorările de întîrziere, calculate pentru perioada între data actului instanţei judecătoreşti/executorilor judecătoreşti şi data emiterii deciziei de către subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, vor fi recalculate de către Sistemul de evidenţă al Serviciului Fiscal de Stat, pentru cazurile aferente prevederilor art.206 alin.(1) lit.b) şi d) din Codul fiscal

[Pct.21 completat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

22. Obligaţiile aferente bugetului asigurărilor sociale de stat, pasibile stingerii prin scădere, cad sub incidenţa prezentului Regulament, ţinîndu-se cont de următoarele particularităţi:

a) Decizia privind luarea la evidenţă specială a obligaţiilor aferente BASS, în conformitate cu prevederile art.174 şi art.206 din Codul fiscal, se emite de către conducerea subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat responsabile de luarea la evidenţă specială a obligaţiilor fiscale în temeiul documentelor confirmative specificate la capitolul II al prezentului Regulament. În Decizia privind luarea la evidenţă specială a obligaţiilor fiscale se vor reflecta obligaţiile fiscale aferente BASS de comun cu obligaţiile fiscale aferente celorlalte bugete;

b) Decizia se emite în două exemplare. Primul exemplar al deciziei se va înregistra în Registrul evidenţei speciale şi se va îndosaria conform prevederilor pct.17 al prezentului Regulament. Al doilea exemplar se va remite în adresa Casei Naţionale de Asigurări Sociale în termen de 3 zile lucrătoare din data emiterii deciziei, în scopul asigurării reflectării deciziei în Sistemul de evidenţă al Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi al Serviciului Fiscal de Stat.

[Pct.22 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.22 completat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.22 modificat prin Ordinul IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

IV. PERIOADA AFLĂRII OBLIGAŢIILOR LA EVIDENŢĂ SPECIALĂ

23. Perioada aflării obligaţiilor fiscale la evidenţă specială constituie:

a) pentru cazurile aferente art.174 alin.(1) lit.a) şi b) – perioada se determină în conformitate cu prevederile art.2429 din Codul civil;

b) pentru cazurile aferente art.206 alin.(1) lit.a) – din data emiterii hotărîrii de către organul înregistrării de stat pînă la stabilirea prin actul de carenţă despre lipsa bunurilor pasibile a fi urmărite cu consemnarea faptului de inexistenţă a succesorilor;

c) pentru cazurile aferente art.206 alin.(1) lit.b) – din data emiterii hotărîrii instanţei de judecată sau, în cazul procedurii accelerate de restructurare, din data emiterii încheierii/hotărârii instanţei de judecată şi pînă la definitivarea procesului sau radierea contribuabilului din Registrul de stat al întreprinderilor, indiferent de faptul dacă perioada depăşeşte termenul de 6 ani, ţinînd cont de prevederile art.265 alin.(2) lit.f) din Codul fiscal. În cazul recepţionării hotărîrilor instanţei privind atragere la răspundere subsidiară a membrilor organelor de conducere a debitorului insolvabil pînă la/după definitivarea procesului de insolvabilitate, în conformitate cu prevederile art.5 alin.(8) din Legea insolvabilităţii nr.149 din 29.06.2012, sumele obligaţiilor luate la evidenţă specială vor fi restabilite şi trecute pe subiecţii traşi la răspundere subsidiară vizaţi în hotărîre;

d) pentru cazurile aferente art.206 alin.(1) lit.c) – din data emiterii actului şi până la expirarea valabilităţii acestuia;

e) pentru cazurile aferente art.206 alin.(1) lit.d) – din data emiterii actului instanţei de judecată/al executorului judecătoresc pe perioada termenului de prescripţie prevăzut la art.265 din Codul fiscal. În cazul obligaţiilor fiscale luate la evidenţă specială a căror termen de prescripţie a expirat şi pentru care nu au fost identificate situaţii care ar permite întreruperea/suspendarea curgerii termenului de prescripţie, se vor întreprinde acţiuni conform procedurii prevăzute în Regulamentul privind modul de stingere a obligaţiei fiscale şi anulare a sumelor plătite în plus prin prescripţie, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.221 din 11 aprilie 2017, concomitent cu acţiunea de restabilire integrală a obligaţiilor fiscale, de la evidenţa specială, fără anulare;

f) pentru cazurile aferente art.206 alin.(1) lit.e) – din data emiterii deciziei subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat privind suspendarea executării deciziei contestate şi efectuarea unui control repetat, pînă la emiterea deciziei aferente controlului repetat.

[Pct.23 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.23 completat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.23 modificat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.23 modificat prin Ordinul SFS nr.167 din 29.03.2021, în vigoare 09.04.2021]

[Pct.23 modificat prin Ordinul SFS nr.10 din 11.01.2019, în vigoare 11.01.2019]

[Pct.23 modificat prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 05.05.2017]

[Pct.23 completat prin Ordinul IFPS nr.864 din 06.09.2016, în vigoare 04.10.2016]

24. Dacă nu este prevăzut altfel, evidenţa specială este dusă pînă la expirarea termenului de prescripţie prevăzut la art.265 din Codul fiscal.

V. ŢINEREA REGISTRULUI EVIDENŢEI DECIZIILOR DESPRE STINGEREA

PRIN SCĂDERE A OBLIGAŢIILOR FISCALE (INCLUSIV A CĂREI EXECUTARE

SILITĂ ESTE IMPOSIBILĂ) ŞI LUAREA ACESTORA LA EVIDENŢĂ SPECIALĂ

25. Evidenţa specială a obligaţiilor fiscale, a căror executare silită se consideră imposibilă, se duce prin înscrierile efectuate în mod electronic sau în mod manual în Registrul evidenţei deciziilor despre stingerea prin scădere (inclusiv a căror executare silită este imposibilă) şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale (în continuare – Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială).

[Pct.25 în redacţia Ordinului SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

26. Înscrierile din Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială vor corespunde înscrierilor din deciziile privind luarea la evidenţă specială.

261. Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat responsabilă de emiterea deciziilor despre stingere prin scădere a obligaţiilor fiscale şi luarea la evidenţă specială va asigura ţinerea registrului de evidenţa a deciziilor, conform modului stabilit în anexa nr.2 la prezentul Regulament.

[Pct.261 introdus prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

27. Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială ţinut în mod manual trebuie să fie şnuruit, iar filele numerotate. Numărul filelor se indică pe ultima pagină şi se autentifică de şeful subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat sau persoana responsabilă din cadrul serviciului de colectare a impozitelor şi taxelor locale prin aplicarea semnelor de control: semnătura şi ştampila. Înlocuirea filelor din Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială prin extragerea şi/sau încleierea unor file noi este strict interzisă.

[Pct.27 completat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

28. În Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială contribuabilii se vor înregistra pe rînd separat, numerotaţi în ordine cronologică.

29. Înscrierea în Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială se va efectua nu mai tîrziu de ziua lucrătoare următoare zilei emiterii Deciziei privind luarea la evidenţă specială de către subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat.

30. Obligaţiile fiscale, luate la evidenţă specială, urmează a fi restabilite cu emiterea unei decizii suplimentare conform anexei nr.1A în două exemplare:

a) la expirarea termenelor, prevăzute la capitolul IV al prezentului Regulament - obligaţiile fiscale se vor restabili în suma integrală, cu care au fost luate în evidenţă specială;

b) la apariţia circumstanţelor de stingere prin metodele specificate la art.171, 172 şi 175 din Codul fiscal - obligaţiile fiscale se vor restabili în cuantumul sumei stinse;

c) în cazul apariţiei necesităţii expedierii repetate a documentului executoriu, în conformitate cu Codul de executare, sau au fost identificate bunuri pasibile urmăririi ori contribuabilul a manifestat voinţa de a stinge obligaţia fiscală, pentru cazurile aferente art.206 alin.(1) lit.d) - obligaţiile fiscale se vor restabili în suma integrală cu care au fost luate la evidenţa specială, urmare a sesizării efectuate de subdiviziunea SFS responsabilă de recuperarea creanţelor;

d) în cazul degrevării contribuabilului de diferenţa dintre valoarea obligaţiilor fiscale pe care acesta le avea înainte de confirmarea planului şi mărimea obligaţiilor prevăzute în planul procedurii de restructurare, obligaţiile fiscale aflate la evidenţa specială de care contribuabilul a fost degrevat în baza hotărârii instanţei de insolvabilitate prin care s-a dispus confirmarea planului de restructurare şi încetarea procedurii de restructurare, urmează a fi restabilite cu anulare.

[Pct.30 completat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.30 completat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.30 completat prin Ordinul SFS nr.167 din 29.03.2021, în vigoare 09.04.2021]

[Pct.30 completat prin Ordinul IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

[Pct.31 abrogat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.31 completat prin Ordinul SFS nr.167 din 29.03.2021, în vigoare 09.04.2021]

[Pct.32 abrogat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

33. În scopul reflectării restabilirii din evidenţa specială a obligaţiilor fiscale, se va întocmi documentul fiscal de uz intern, conform modalităţii descrise la capitolul VI al Regulamentului.

34. În Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială de către persoana responsabilă se vor efectua înscrierile de rigoare analogic pct.28 şi 29:

- la înscrierea la zi – privind sumele restabilite integral sau parţial, corespunzător înscrierilor efectuate iniţial în Registrul evidenţei deciziilor privind luarea la evidenţă specială, cu indicarea sumelor cu semn opus, precum şi cu specificarea motivului legal al restabilirii în rubrica "Menţiuni" (cu indicarea numelui, prenumelui, funcţiei persoanei şi datei);

- la înscrierea iniţială – menţiunea despre restabilirea integrală sau parţială în rubrica "Menţiuni" cu indicarea obligatorie a datei restabilirii.

35. În cazurile în care, conform art.186 alin.(5) din Codul fiscal, instanţa judecătorească a emis o decizie de anulare a declarării persoanei fizice moartă sau dispărută fără veste ori o decizie de recunoaştere a capacităţii depline de exerciţiu, obligaţiile fiscale stinse prin scădere se vor restabili fără aplicarea majorărilor de întîrziere şi amenzilor pentru perioada cuprinsă între momentul declarării persoanei fizice moartă sau dispărută fără veste, sau lipsită de capacitate de exerciţiu, sau cu capacitate de exerciţiu restrînsă şi data emiterii deciziei respective.

36. În cazurile menţionate la pct.35 al Regulamentului, sumele luate la evidenţa specială se restabilesc cu data emiterii deciziei respective de către instanţa judecătorească.

37. În cazul restabilirii sumelor aferente BASS din evidenţa specială, un exemplar de decizie se va remite în adresa Casei Naţionale de Asigurări Sociale în termen de 3 zile lucrătoare din data emiterii acesteia, în scopul asigurării reflectării în Sistemul de evidenţă al Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi al Serviciului Fiscal de Stat.

[Pct.37 modificat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.37 în redacţia Ordinului IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

VI. ORGANIZAREA EVIDENŢEI OBLIGAŢIILOR FISCALE LUATE

LA EVIDENŢĂ SPECIALĂ ÎN SISTEMUL INFORMAŢIONAL AL SFS

38. Înscrierile privind stingerea obligaţiilor fiscale prin scădere cu luarea acestora la evidenţă specială se vor efectua prin utilizarea documentului fiscal intern SCAD din SIA "Documente fiscale interne", emis în scopul reflectării deciziei privind luarea/restabilirea la/de la evidenţă specială.

[Pct.38 în redacţia Ordinului IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

381. Subdiviziunea responsabilă a Serviciului Fiscal de Stat, la completarea documentului fiscal intern SCAD, va include şi sumele obligaţiilor fiscale înregistrate pe subdiviziunile amplasate în afara locului de evidenţă a întreprinderii de bază.

[Pct.381 în redacţia Ordinului IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Pct.381 introdus prin Ordinul IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

39. Înscrierile în conturile contribuabililor privind stingerea obligaţiilor aferente bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează în corespundere cu informaţia prezentată în mod electronic de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.

40. La perfectarea documentului fiscal intern SCAD se va indica unul din motivele legale, specificate în tabelul din anexa nr.4 la prezentul Regulament.

[Pct.40 modificat prin Ordinul IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

401. În cazul în care anterior a fost emisă decizie de luare la evidenţă specială în baza încheierii instanţei de judecată pe marginea cererii introductive (cu perfectarea formularului intern SCAD), la data emiterii hotărîrii instanţei de judecată privind intentarea procedurii de insolvabilitate, sumele obligaţiilor fiscale se vor restabili cu data la care au fost luate la evidenţă specialăîn scopul asigurării calculării majorărilor de întîrziere în Sistemul Informaţional al Serviciului Fiscal de Stat pentru perioada dintre data încheierii instanţei de judecată pe marginea cererii introductive şi data emiterii hotărîrii instanţei de judecată privind intentarea procedurii de insolvabilitate. Ulterior sumele vor fi luate la evidenţa specială în baza art.206 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal cu data hotărârii instanţei de judecată.

[Pct.401 completat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.401 completat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.401 completat prin Ordinul SFS nr.10 din 11.01.2019, în vigoare 11.01.2019]

[Pct.401 introdus prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 05.05.2017]

402. În cazul în care anterior a fost emisă decizie de luare la evidenţă specială în baza documentelor confirmative reglementate la pct.13 din Regulament, la data emiterii hotărîrii instanţei de judecată privind intentarea procedurii de insolvabilitate, sumele obligaţiilor fiscale se vor restabili cu data la care au fost luate la evidenţă specială în scopul asigurării calculării majorărilor de întîrziere în Sistemul Informaţional al Serviciului Fiscal de Stat pentru perioada dintre data actului şi data emiterii hotărîrii instanţei de judecată privind intentarea procedurii de insolvabilitate. Ulterior sumele obligaţiilor fiscale vor fi luate la evidenţa specială în baza art.206 alin.(1) lit.b) din Codul fiscal cu data hotărârii instanţei de judecată.

[Pct.402 completat prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.402 introdus prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

41. În scopul restabilirii integrale a sumelor luate la evidenţă specială, la perfectarea documentului fiscal intern SCAD se va bifa una din rubricile:

- restabilire integrală cu anulare;

- restabilire integrală fără anulare,

fără specificarea sumelor obligaţiilor în tabelul documentului.

[Pct.41 modificat prin Ordinul IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

42. În scopul restabilirii parţiale a sumelor luate la evidenţă specială, la perfectarea documentului fiscal intern SCAD se va bifa una din rubricile:

- restabilire parţială cu anulare;

- restabilire parţială fără anulare.

În acest caz tabelul documentului se va completa cu sumele care urmează a fi restabilite.

[Pct.42 modificat prin Ordinul IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

43. Dată a restabilirii sumelor luate la evidenţă specială se va considera:

a) data expirării termenelor prevăzute la capitolul IV al prezentului Regulament;

b) data apariţiei circumstanţelor de stingere prin metodele specificate la art.171, 172 şi 175 din Codul fiscal;

c) data iniţială a actului de suspendare, pentru obligaţiile fiscale luate în evidenţă specială conform art.206 alin.(1) lit.c) şi lit.e), conform prevederilor art.174 alin.(7) din Codul fiscal;

d) data iniţială a actului executorului judecătoresc, potrivit căruia perceperea restanţei este imposibilă – pentru cazurile prevăzute la pct.30 lit.c);

e) data hotărârii instanţei de insolvabilitate prin care s-a dispus confirmarea planului de restructurare şi încetarea procedurii de restructurare – pentru cazul prevăzut la pct.30 lit.d).

[Pct.43 completat Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Pct.43 completat prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Pct.43 în redacţia Ordinului IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

VII. DISPOZIŢII FINALE

44. În cazul restabilirii sumelor care anterior au fost luate la evidenţă specială în baza documentului fiscal intern DFISC, acestea se vor restabili prin intermediul aceluiaşi document din SIA Documente fiscale interne.

[Pct.44 în redacţia Ordinului IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

45. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat selectează din sistemul de evidenţă informaţia privind stingerea obligaţiilor fiscale prin scădere, utilizînd ca criteriu de selectare codul motivului legal.

[Pct.45 în redacţia Ordinului IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

46. În conformitate cu prevederile art.174 alin.(6) din Codul fiscal, subdiviziunile responsabile ale Serviciului Fiscal de Stat, trimestrial, către data de 20 a lunii următoare trimestrului de gestiune vor prezenta directorului (directorului adjunct al) Serviciului Fiscal de Stat o informaţie privind suma obligaţiilor fiscale luate la evidenţă specială, conform modului stabilit în anexa nr.5 la prezentul Regulament.

[Pct.46 în redacţia Ordinului IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Pct.46 modificat prin Ordinul IFPS nr.864 din 06.09.2016, în vigoare 04.10.2016]

[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul SFS nr.10 din 11.01.2019, în vigoare 11.01.2019]

[Anexa nr.1 completată prin Ordinul IFPS nr.864 din 06.09.2016, în vigoare 04.10.2016]

[Anexa nr.1A modificată prin Ordinul SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Anexa nr.1A în redacţia Ordinului SFS nr.167 din 29.03.2021, în vigoare 09.04.2021]

[Anexa nr.1A modificată prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Anexa nr.3 modificată prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 07.11.2024]

[Anexa nr.3 modificată prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Anexa nr.3 în redacţia Ordinului IFPS nr.1411 din 22.12.2016, în vigoare 17.02.2017]

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul SFS nr.535 din 01.11.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Anexa nr.4 în redacţia Ordinului SFS nr.643 din 24.12.2021, în vigoare 21.01.2022]

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul SFS nr.10 din 11.01.2019, în vigoare 11.01.2019]

[Anexa nr.4 completată prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 05.05.2017]

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Anexa nr.4 completată prin Ordinul IFPS nr.864 din 06.09.2016, în vigoare 04.10.2016]

[Anexa nr.5 modificată prin Ordinul IFPS nr.345 din 03.03.2017, în vigoare 01.04.2017]