Ordin nr.1411 din 22.12.2016 despre modificarea Ordinului IFPS nr.1108 din 7 decembrie 2015 cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de stingere prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
despre modificarea Ordinului IFPS nr. 1108 din 7 decembrie 2015
cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de stingere
prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale
nr. 1411 din 22.12.2016
(în vigoare 17.02.2017)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 50-59 art. 310 din 17.02.2017
* * *
În scopul îmbunătăţirii modului de ţinere a evidenţei speciale a obligaţiilor fiscale şi executării constatărilor pct.4.2.7 al Raportului de audit privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015, aprobat prin Hotărîrea Curţii de Conturi nr.11 din 19 mai 2016 şi în conformitate cu art.133 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal,
ORDON:
1. Ordinul IFPS nr.1108 din 7 decembrie 2015 cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de stingere prin scădere şi luare la evidenţă specială a obligaţiei fiscale se modifică şi se completează după cum urmează:
1) pct.11 dupa sintagma “drept document confirmativ va servi hotărîrea/încheierea instanţei de judecată competente” se completează cu textul “sau hotărîrea Băncii Naţionale a Moldovei (în cazul instituţiilor financiare)”, mai departe după text;
2) după pct.20 se introduce punctul 201 cu următorul cuprins:
“201. La transferul contribuabilului în alt sector organul fiscal teritorial, în termen de 10 zile lucrătoare din momentul înscrierii în Registrul fiscal de stat a modificării adresei juridice, va asigura transmiterea deciziilor privind stingerea prin scădere a obligaţiilor fiscale şi luarea la evidenţă specială şi deciziilor privind restabilirea sumelor stinse prin scădere a obligaţiilor fiscale şi luate la evidenţă specială, către organul fiscal în raza de deservire a căruia a trecut contribuabilul. Totodată, organul fiscal care a transmis deciziile şi organul fiscal care a recepţionat deciziile, la încheierea trimestrului de gestiune vor efectua modificări în Raportul privind sumele obligaţiilor fiscale luate la evidenţă specială conform deciziilor emise de către IFS (anexa nr.5 la Regulament), cu menţiunea în subsolul raportului despre transferul contribuabilului.”;
3) pct.22 lit.b) se modifică şi se expune în următoarea redacţie:
“b) Decizia se emite în două exemplare. Primul exemplar al deciziei se va înregistra în Registrul evidenţei speciale şi se va îndosaria conform prevederilor pct.17 al prezentului Regulament. Al doilea exemplar se va remite în adresa organului teritorial al Casei Naţionale de Asigurări Sociale în termen de 3 zile lucrătoare din data emiterii deciziei, în scopul asigurării reflectării deciziei în Sistemul de evidenţă al Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi al Serviciului Fiscal de Stat.”;
4) la pct.30 după sintagma “conform anexei nr.1A” se completează cu sintagma “în două exemplare”;
5) pct.37 se modifică şi se expune în următoarea redacţie:
“În cazul restabilirii sumelor aferente BASS din evidenţa specială, un exemplar de decizie se va remite în adresa structurii teritoriale a Casei Naţionale de Asigurări Sociale în termen de 3 zile lucrătoare din data emiterii acesteia, în scopul asigurării reflectării în Sistemul de evidenţă al Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi al Serviciului Fiscal de Stat.”;
6) pct.38 se modifică şi se expune în următoarea redacţie:
“Înscrierile privind stingerea obligaţiilor fiscale prin scădere cu luarea acestora la evidenţă specială se vor efectua prin utilizarea documentului fiscal intern SCAD din SIA “Documente fiscale interne”, emis în scopul reflectării deciziei privind luarea/restabilirea la/de la evidenţă specială.”;
7) după pct.38 se introduce punctul 381 , cu următorul cuprins:
“381. Organul fiscal teritorial, în a cărui rază de deservire se află contribuabilul, la completarea documentului fiscal intern SCAD, va include şi sumele obligaţiilor fiscale înregistrate pe subdiviziunile amplasate în afara locului de evidenţă a întreprinderii de bază.”;
8) la punctele 40, 41 şi 42 sintagma “documentului de uz intern Forma SCAD” se înlocuieşte cu sintagma “documentului fiscal intern SCAD”;
9) pct.43 se modifică şi se expune în următoarea redacţie:
“Dată a restabilirii sumelor luate la evidenţă specială se va considera:
a) data expirării termenelor prevăzute la capitolul IV al prezentului Regulament;
b) data apariţiei circumstanţelor de stingere prin metodele specificate la art.171, 172 şi 175 din Codul fiscal.”;
10) pct.44 se modifică şi se expune în următoarea redacţie:
“În cazul restabilirii sumelor care anterior au fost luate la evidenţă specială în baza documentului fiscal intern DFISC, acestea se vor restabili prin intermediul aceluiaşi document din SIA Documente fiscale interne.”;
11) anexa nr.3 la Regulament se modifică conform anexei nr.1 la prezentul Ordin.
2. Direcţia metodologie, evidenţă şi statistică fiscală a IFPS va aduce prezentul Ordin la cunoştinţa tuturor inspectoratelor fiscale de stat teritoriale şi altor organe interesate şi va asigura publicarea acestuia în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
| ŞEFUL INSPECTORATULUI | |
| FISCAL PRINCIPAL DE STAT | Serghei PUŞCUŢA |
| Nr.1411. Chişinău, 22 decembrie 2016. | |
Anexa nr.1
la Ordinul IFPS
nr.1411 din 22.12.2016
|
Anexa nr.3 la Regulamentul aprobat prin Ordinul IFPS nr.1108 din 07 decembrie 2015 Formular SCAD APROB Data emiterii documentului ___________________ Şef/şef adjunct ____________________ Organul fiscal emitent (din raza de deservire a întreprinderii de bază) ___________ ___________________________ codul denumirea Document fiscal intern privind stingerea prin scădere şi luarea la evidenţă specială (ES) a obligaţiei fiscale 1. Bifaţi operaţia în cazul luării la ES: |
||||||||
|
L |
luarea la ES a obligaţiei fiscale conform deciziei Nr. _______________ şi data______________ |
Motivul legal | ||||||
|
Data scadenţei |
Termen-limită de aflare la ES |
codul motivului |
descrierea (art. respectiv al CF) |
|||||
|
2. Completaţi datele despre contribuabil: |
|||
| Codul fiscal | Denumirea contribuabilului | ||
|
3. Completaţi obligaţiile:* |
||||||||
| Nr. crt. | Codul organului fiscal aferent obligaţiei | Codul subdiviziunii aferente obligaţiei | Codul statistic al localităţii aferente obligaţiei | Clasificaţia economică | Buget | Stins plăţi de bază (lei) | Stins majorare de întîrziere (lei) | Stins sancţiuni (lei) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|
TOTAL |
||||||||
|
4. Bifaţi operaţia în cazul restabilirii obligaţiei fiscale luate la ES şi înscrise în SI SFS conform documentului: |
|||||||||||
| RI | restabilirea în suma integrală fără anulare | RIA | restabilirea în suma integrală cu anulare | RP | restabilirea în cuantumul sumei stinse, indicată la pct.3, fără anulare | RPA | restabilirea în cuantumul sumei stinse, indicată la pct.3, cu anulare | ||||
| NDS | Data restabilirii |
|
5. Suma de control pe document _____________________________________ Total plăţi de bază, penalitate, amendă |
|||
|
6. Inspector |
_________ Codul |
__________________________ nume, prenume |
____________ semnătură |
| __________________________________
* (nu se vor completa obligaţiile în cazul bifării operaţiilor RI şi RIA) Modul de completare a formularului SCAD 1. Data emiterii documentului – se completează implicit cu data transmiterii formularului spre acceptare de către Şef/şef adjunct. 2. Organul fiscal emitent (din raza de deservire a întreprinderii de bază) – se completează implicit cu codul/denumirea organului fiscal în cadrul căruia activează funcţionarul fiscal, care completează formularul. Formularul se întocmeşte doar de către organul fiscal din raza de deservire a întreprinderii de bază. 3. Nr. şi data deciziei – se completează cu nr. şi data calendaristică cînd a fost adoptată Decizia despre stingerea prin scădere a obligaţiilor fiscale (inclusiv a căror executare silită este imposibilă) şi luarea acestora la evidenţă specială, conform Registrului din anexa nr.2 la Regulamentul aprobat prin Ordinul IFPS nr.1108 din 07.12.2015. Se completează în cazul luării obligaţiei la evidenţă specială (bifarea pct.1). 4. Data scadenţei, termenul limită de aflare la evidenţă specială – se completează cu datele specificate în Decizia despre stingerea prin scădere a obligaţiilor fiscale (inclusiv a căror executare silită este imposibilă) şi luarea acestora la evidenţă specială. Se completează în cazul luării obligaţiei la evidenţă specială (bifarea pct.1). 5. Termenul limită de aflare la evidenţă specială – se completează implicit cu data scadenţei + 6 ani. 6. Motivul legal – se completează codul motivului legal din lista motivelor legale, conform anexei nr.4 la Ordinul IFPS nr.1108 din 07.12.2015. 7. Codul fiscal – se completează codul fiscal al contribuabilului (obligator existent în Registrul fiscal de stat). 8. Denumirea contribuabilului – după introducerea codului fiscal se completează implicit cu denumirea contribuabilului din Registrul fiscal de stat. 9. Codul organului fiscal aferent obligaţiei – se completează cu codul organului fiscal, conform clasificatorului. 10. Codul subdiviziunii aferente obligaţiei – se completează cu codul subdiviziunii contribuabilului (obligator înregistrate în SI SFS la data completării formularului). 11. Codul statistic al localităţii aferente obligaţiei – se completează cu codul localităţii, conform CUATM, la care este înregistrată obligaţia fiscală. În cazul completării codului subdiviziunii aceasta trebuie să fie înregistrată în localitatea specificată. Se completează obligatoriu în cazul luării obligaţiei la evidenţă specială (bifarea pct.1) sau restabilirii (bifarea pct.RP sau RPA din pct.4). 12. Clasificaţia economică – se completează codul clasificaţiei economice conform Anexei nr.1 la Ordinul IFPS nr.400 din 14 martie 2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget cu modificările şi completările ulterioare (cu excepţia clasificaţiilor economice 111122, 111123, 114130, 114290). Se completează obligatoriu în cazul luării obligaţiei la evidenţă specială (bifarea pct.1) sau restabilirii (bifarea pct.RP sau RPA din pct.4). 13. Buget – se completează codul bugetului, conform Anexei nr.1 la Ordinul IFPS nr.400 din 14 martie 2014 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa obligaţiilor faţă de buget, cu modificările şi completările ulterioare. Se completează obligatoriu în cazul luării obligaţiei la evidenţă specială (bifarea pct.1) sau restabilirii (bifarea pct.RP sau RPA din pct.4). 14. Stins plăţi de bază – se completează suma plăţilor de bază care se stinge pentru contribuabilul specificat. Se completează obligatoriu în cazul luării obligaţiei la evidenţă specială (bifarea pct.1) sau restabilirii (bifarea pct.RP sau RPA din pct.4). Suma se completează în lei şi bani. 15. Stins majorări de întîrziere – se completează suma majorărilor de întîrziere care se stinge pentru contribuabilul specificat. Se completează obligatoriu în cazul luării obligaţiei la evidenţă specială (bifarea pct.1) sau restabilirii (bifarea pct.RP sau RPA din pct.4). Suma se completează în lei şi bani. 16. Stins sancţiuni – se completează suma sancţiunilor (amenzilor) care se stinge pentru contribuabilul specificat. Se completează obligatoriu în cazul luării obligaţiei la evidenţă specială (bifarea pct.1) sau restabilirii (bifarea pct.RP sau RPA din pct.4). Suma se completează în lei şi bani. 17. Total – se calculează şi se completează automat de sistem, fiind egală cu suma valorilor de pe coloanele Stins plăţi de bază, Stins majorări de întîrziere şi Stins sancţiuni corespunzător; 18. NDS – se indică numărul documentului în sistem (obligatoriu existent în SISFS) doar pentru formulare SCAD, cu indicarea datei in rubrica Data restabilirii. Se completează numai la bifarea unei operaţii în cazul restabilirii obligaţiei fiscale din evidenţă specială (pct.4). Suma de control pe document – se calculează şi se completează automat de sistem, fiind egală cu suma valorilor Total Stins plăţi de bază , Total Stins majorări de întîrziere şi Total Stins sancţiuni. 19. Inspector – se completează implicit cu numele şi prenumele utilizatorului care completează formularul (rol Inspector). 20. Şef/şef adjunct – se completează implicit cu numele şi prenumele utilizatorului care semnează/acceptă formularul (rol Şef/şef adjunct). |
|||