BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.180 din 31.03.2021 privind modificarea şi completarea Ordinului SFS nr.622 din 13 noiembrie 2018

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
31.03.2021

SERVICIUL FISCAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

privind modificarea şi completarea

Ordinului SFS nr.622 din 13 noiembrie 2018

nr. 180  din  31.03.2021

 (în vigoare 09.04.2021) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 96-99 art. 388 din 09.04.2021

* * *

În scopul administrării eficiente şi univoce a prevederilor art.901 alin.(34) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 şi în baza prevederilor art.1323 alin.(10) din Titlul V al Codului fiscal,

ORDON:

1. Ordinul SFS nr.622 din 13 noiembrie 2018 privind particularităţile administrării prevederilor art.901 alin.(34) din Codul fiscal (Monitorul Oficial nr.441-447 art.1718 din 30 noiembrie 2018), se modifică şi se completează după cum urmează:

1) Pe tot parcursul textului (inclusiv şi în Ordinul propriu zis), textul "(locaţiune, arendă, uzufruct), superficie" se substituie cu textul "(locaţiune, arendă, uzufruct, superficie)";

2) În denumirea Anexei nr.1 (inclusiv şi în Ordinul propriu zis), textul "Recomandări metodologice", se substituie cu cuvîntul "Regulament";

3) În Anexa nr.1:

a) la pct.3 textul "anexarea obligatorie a copiei buletinului de identitate al locatorului/arendatorului şi a ", se substituie cu textul "prezentarea documentului ce confirmă identitatea locatorului/arendatorului şi anexarea";

b) pct.4 se expune în următoarea redacţie:

"4. Declaraţia-Cerere se depune pentru fiecare bun imobil separat şi conţine următoarele elemente obligatorii:

- Numele, prenumele, IDNP, adresa, datele de contact (telefon, e-mail) ale persoanei fizice care transmite bunul imobil în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie);

- Valoarea contractului de transmitere în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietăţii imobiliare (în monedă naţională sau în valută) pentru perioada de referinţă (ziua/luna/anul). În cazul în care bunul imobil se oferă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) pe o perioadă mai mică de 24 ore, în calitate de perioada de referinţă se va indica "ziua";

- Termenul contractului de transmitere în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietăţii imobiliare;

- Numele, prenumele, IDNP-ul persoanei fizice care ia în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie). Lipsa datelor personale referitoare la identitatea locatarului nu constituie temei pentru refuzul înregistrării contractului de locaţiune. Totodată, datele privind locatarul, specificate în contractul încheiat între părţi se consideră drept fiind suficiente pentru înregistrarea contractului.

- Data transmiterii bunului imobil în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie);

- Datele despre bunul imobil transmis în locaţiune, arendă, uzufruct, superficie (codul cadastral, suprafaţa m2/ha, adresa de amplasare şi categoria bunului);

În cazul în care Declaraţia-Cerere se depune de către reprezentantul contribuabilului (locator/arendator), se vor completa şi datele cu referire la reprezentant.

În cazul în care contribuabilul (locator/arendator) transmite în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietate imobiliară fără a întocmi un contract în scris, în Declaraţia-Cerere se va bifa poziţia – "nu este întocmit contract în scris de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie)" (Anexa nr.2)."

c) ultima propoziţie din pct.6 se expune în următoarea redacţie:

"De asemenea, Declaraţia-Cerere poate fi depusă prin intermendiul poştei electronice a Serviciului Fiscal de Stat. Aceasta, împreună cu documentele confirmative (autentificate prin semnătură digitală), urmează a fi transmisă la adresa electronică mail@sfs.md. Data înregistrării contractului, remis prin e-mail, se va considera data recepţionării Declaraţiei-Cerere";

d) pct.9 se expune în următoarea redacţie:

"9. Persoanele fizice, care transmit în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) proprietăţi imobiliare, achită impozit pe venit în mărime de 7% din valoarea lunară a contractului. Persoanele menţionate sînt obligate, în termen de 3 zile de la data încheierii contractului, să înregistreze contractul încheiat la Serviciul Fiscal de Stat. Acest impozit se achită lunar cel tîrziu la data de 25 a lunii în curs.

În cazul în care proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) pe o perioadă mai mică de o lună, obiect al impunerii va constitui venitul obţinut de către persoana fizică, iar perioada de declarare şi achitare a impozitului pe venit se va stabili conform normelor expuse în punctul dat şi în pct.10 din prezentul Regulament.";

e) pct.91 şi pct.92 se exclud;

f) pct.10 va avea următorul cuprins:

"10. Dacă proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) după data de 25, termenul de plată în această lună va fi data de 25 a lunii următoare lunii transmiterii în posesie sau/şi folosinţă a bunului imobil.

Dacă proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) pe o perioada anuală, la determinarea obligaţiei fiscale se va lua în calcul venitul persoanei fizice împărţit proporţional pe luni, în dependenţă de perioada stipulată prin contract.

În cazul în care proprietatea imobiliară a fost transmisă în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) pentru o perioadă mai mare de o lună, dar diferită de cele anterior menţionate, obligaţia fiscală se va determina proporţional lunilor întregi şi zilelor rămase";

g) alineatul patru din pct.131 se expune în următoarea redacţie:

"Dacă Declaraţia privind rezilierea contractului se prezintă cu depăşirea termenului menţionat, la calcularea obligaţiei fiscale se va lua în consideraţie perioada de pînă la cea de a treia zi ce precedează ziua depunerii Declaraţiei privind rezilierea contractului la Serviciul Fiscal de Stat.";

h) la pct.16, după cuvîntul "DGACM" se completează cu textul "unde au fost depuse".

i) finele Anexei nr.1 se completează cu un nou alineat, după cum urmează:

"17. La solicitarea contribuabilului, Serviciul Fiscal de Stat va aplica ştampila pe Confirmarea privind înregistrarea contractului de locaţiune, pentru a fi prezentată instituţiilor solicitante.

De asemenea, în cazul în care contribuabilul va solicita înregistrarea unui contract de comodat (cu valoarea zero "0") , Serviciul Fiscal de Stat este obligat să îl înregistreze."

4) În Anexa nr.2 şi Anexa nr.3, textul:

"localitatea unde este amplasat bunul imobil/______________________, raionul/_____________ ,"

 населенный пункт, где расположен объект недвижимого имущества   район

se substituie cu textul:

"raionul/______________, localitatea unde este amplasat bunul imobil/______________________ ,"

 район                              населенный пункт, где расположен объект недвижимого имущества

2. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

3. Direcţia generală metodologia impozitelor şi taxelor va asigura publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.