BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Ordine

Ordin nr.299 din 02.05.2012 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa contribuabililor

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
02.05.2012

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa contribuabililor

nr. 299  din  02.05.2012

 (în vigoare 25.05.2012) 

Monitorul Oficial nr.99-102 art.646 din 25.05.2012

* * *

Abrogat: 08.12.2017

Ordinul SFS nr.352 din 28.09.2017

Întru îndeplinirea art.161 alin.(1) din titlul V al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial, 8 februarie 2007, ediţie specială) cu modificările ulterioare, în scopul eficientizării evidenţei contribuabililor, stabilirii procedurii de atribuire a codului fiscal şi efectuării înscrierilor în Registrul fiscal de stat,

[Partea introductivă modificată prin Ordinul IFPS nr.998 din 10.07.2014, în vigoare 10.07.2014]

ORDON:

1. Se aprobă Instrucţiunea privind evidenţa contribuabililor (se anexează).

2. Din data punerii în aplicare a prezentei Instrucţiuni se abrogă Instrucţiunea privind evidenţa contribuabililor, aprobată prin ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.236 din 18 decembrie 2006 şi înregistrată la Ministerul Justiţiei cu nr.475 din 23 martie 2007 (Monitorul oficial, 7 aprilie 2007, nr.50, art.194).

3. Controlul asupra executării prezentului ordin se pune în sarcina şefului adjunct al Inspectoratului Fiscal de Stat ce curează domeniul dat şi şefilor inspectoratelor fiscale de stat teritoriale.

4. Prezentul ordin intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

5. Secţia gestionarea documentelor şi arhivare va aduce spre cunoştinţă organelor fiscale de stat teritoriale despre prezentul ordin.

Anexă

la Ordinul IFPS

nr.299 din 2 mai 2012

Notă: Pe tot parcursul textului Instrucţiunii sintagmele “Inspectoratul Fiscal Principal de Stat”, “inspectorat fiscal de stat”, “inspectoratul fiscal de stat raional”, “municipal” sau “UTA Găgăuzia”, “organul fiscal teritorial”, la orice formă gramaticală se substituie cu sintagmele “Serviciul Fiscal de Stat”, “subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat”, conform Ordinului IFPS nr.523 din 31.03.2017, în vigoare 01.04.2017

INSTRUCŢIUNE

privind evidenţa contribuabililor

I. PREVEDERI GENERALE

1. Prezenta Instrucţiune este elaborată întru executarea prevederilor art.161 alin.(1) şi art.190 alin.(5) al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială) şi reglementează modul de atribuire şi anulare a codului fiscal, precum şi de ţinere şi actualizare a Registrului fiscal de stat.

[Pct.1 completat prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

2. În prezenta Instrucţiune sînt utilizate noţiunile determinate de prevederile Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial, 8 februarie 2007, ediţie specială) cu modificările ulterioare, Legii nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 9 februarie 1995, nr.9, art.89), Legii nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali (Monitorul Oficial, 30 noiembrie 2007, nr.184-187, art.711), Legii nr.837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti (Monitorul Oficial, 2 octombrie 2007, nr.153-156 BIS), Legii nr.113 din 17 iunie 2010 privind executorii judecătoreşti (Monitorul Oficial, 23 iulie 2010, nr.126-128, art.406), Legii cu privire la mediere nr.134-XVI din 14 iunie 2007 (Monitorul Oficial, 7 decembrie 2007, nr.188-191, art.730), Legii nr.1353-XIV din 3 noiembrie 2000 privind gospodăriile ţărăneşti (de fermier) (Monitorul Oficial, 8 februarie 2001, nr.14-15, p.I, art.52), Legii nr.283-XV din 4 iulie 2003 privind activitatea particulară de detectiv şi de pază (Monitorul Oficial, 19 septembrie 2003, nr.200-203, art.769), Legii nr.1453-XV din 08 noiembrie 2002 cu privire la notariat (Monitorul Oficial, 21 noiembrie 2002, nr.154-157, art.1209), Legii nr.1260-XV din 19 iulie 2002 cu privire la avocatură (Monitorul Oficial, 4 septembrie 2010, nr.159, art.582), Hotărîrii Guvernului nr.275 din 10 aprilie 2009 “Cu privire la modelul unic al certificatului de înregistrare a organizaţiei necomerciale” (Monitorul Oficial, 21 aprilie 2009, nr.78-79, art.331).

3. În sensul prezentei Instrucţiuni următoarele noţiuni semnifică:

Număr de identificare de stat (IDNO) – cod numeric unic, atribuit de organul înregistrării de stat persoanelor juridice şi întreprinzătorilor individuali la momentul înregistrării de stat, care serveşte pentru identificarea acestora în sistemele informaţionale ale Republicii Moldova;

Număr IDNP – număr de identitate al persoanei fizice;

subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat – subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat raional, municipal sau UTA Găgăuzia;

Persoana responsabilă de înregistrare – persoana desemnată prin ordinul subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat cu funcţia de înregistrare a persoanelor în calitate de contribuabili;

Entitate abilitată cu dreptul de înregistrare de stat – organ de înregistrare de stat sau oficiul organului înregistrării de stat abilitat cu acţiune ce constă în certificarea faptului constituirii, reorganizării, lichidării, suspendării şi/sau reluării activităţii persoanelor juridice, filialelor şi reprezentanţelor acestora;

Document electronic - informaţia în formă electronică, creată, structurată, prelucrată, păstrată şi transmisă cu ajutorul computerului, al altor dispozitive electronice sau mijloace tehnice şi de program, semnată cu semnătură digitală (electronică) în conformitate cu legislaţia în vigoare;

Subdiviziune-unitate structurală a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei (filială, reprezentanţă, sucursală, secţie, magazin, depozit etc.), situată în afara locului ei de reşedinţă de bază, care exercită unele din atribuţiile acesteia;

Obiect impozabil – obiect al impunerii cu impozite şi taxe locale, care nu este subdiviziune

[Pct.3 completat prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

II. OBLIGAŢIA ÎNREGISTRĂRII FISCALE

4. Contribuabilul este obligat să se pună la evidenţă la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărui rază îşi are sediul stabilit în documentele de constituire (înregistrare) şi să-şi primească certificatul de atribuire a codului fiscal, să prezinte informaţiile iniţiale (şi să comunice modificările ulterioare) cu privire la sediul său, sediul subdiviziunilor sale, precum şi cu privire la sistarea temporară a activităţii subdiviziunilor, denumirea şi sediul instituţiilor financiare din străinătate în care sînt deschise conturi.

5. Evidenţa contribuabililor se efectuează prin atribuirea codului fiscal.

6. Evidenţa subdiviziunilor fără statut de persoană juridică amplasate în altă parte decît sediul contribuabilului din care face parte este ţinută de către subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat la care persoana este înregistrată, prin atribuirea fiecărei subdiviziuni a codului acesteia.

7. Subdiviziunile utilizează codul fiscal al contribuabilului care a înfiinţat-o.

8. Codul fiscal se atribuie o singură dată, indiferent de dispoziţiile legislaţiei fiscale privind stabilirea şi stingerea obligaţiilor fiscale. Persoana căreia nu i s-a atribuit cod fiscal, nu poate fi înregistrată ca plătitor pe tipuri de impozite şi taxe.

9. Codul fiscal reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului.

10. Se consideră cod fiscal:

a) pentru persoanele juridice şi întreprinderile cu statut de persoană fizică, supuse înregistrării de stat, conform prevederilor Legii nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali, Legii nr.837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti – numărul de identificare de stat atribuit de entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat şi indicat în certificatul de înregistrare;

b) pentru persoanele juridice, supuse înregistrării de stat de alte organe, precum şi pentru gospodăriile ţărăneşti – codul atribuit de subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat;

c) pentru persoanele fizice ce practică activitate profesională în sectorul justiţiei – codul personal (IDNP) indicat în documentul ce permite practicarea activităţii profesionale sau codul fiscal atribuit de subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat;

c1) pentru persoanele fizice care desfăşoară activitate independentă – codul personal (IDNP) indicat pe versoul buletinului de identitate;

d) pentru persoanele juridice sau organizaţii cu statut de persoană fizică nerezidente care deţin obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale, codul fiscal atribuit de subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat;

e) pentru persoanele fizice, cetăţeni ai Republicii Moldova – codul personal (IDNP) indicat pe verso-ul buletinului de identitate;

f) pentru persoanele fizice, cetăţeni ai Republicii Moldova, care nu dispun de buletin de identitate, codul fiscal reprezintă seria şi numărul paşaportului, iar dacă nu deţin nici paşaport, seria şi numărul certificatului de naştere sau al altui act de identitate;

g) pentru persoanele fizice, cetăţeni străini şi apatrizi, care deţin obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale, în cazul deţinerii permisului de şedere – codul personal (IDNP) indicat pe verso-ul permisului de şedere, iar în cazul lipsei permisului de şedere – codul fiscal reprezintă seria şi numărul (fără spaţii libere) paşaportului persoanei respective din ţara de origine;

h) pentru candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova – codul personal (IDNP) indicat pe versoul buletinului de identitate.

[Pct.10 modificat prin Ordinul IFPS nr.523 din 31.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Pct.10 completat prin Ordinul IFPS nr.1205 din 25.11.2016, în vigoare 17.02.2017]

[Pct.10 completat prin Ordinul IFPS nr.790 din 24.08.2016, în vigoare 28.10.2016]

[Pct.10 completat prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

[Pct.10 modificat prin Ordinul IFPS nr.760 din 10.06.2013, în vigoare 21.06.2013]

III. PROCEDURA DE ATRIBUIRE A CODULUI FISCAL

UNOR CATEGORII DE CONTRIBUABILI

11. În vederea atribuirii codului fiscal, persoanele indicate la pct.10 lit.b), precum şi persoanele juridice constituite în baza actelor normative şi tratatelor internaţionale ratificate de Republica Moldova, cu excepţia persoanelor supuse înregistrării de stat conform Legii nr.220-XVI din 19 octombrie 2007 şi Legii nr.837-XIII din 17 mai 1996, au obligaţia să depună la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază se află sediul (domiciliul), indicat în documentele de constituire (în buletinul de identitate) sau se află obiectul impozabil, cererea de atribuire a codului fiscal, conform formularului indicat în anexa nr.1 la Instrucţiune.

[Pct.11 modificat prin Ordinul IFPS nr.523 din 31.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Pct.11 modificat prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

12. Cererea de atribuire a codului fiscal se depune după perfectarea documentelor privind înregistrarea de stat sau a documentului prin care se permite practicarea activităţii, însă pînă la eliberarea documentului ce confirmă înregistrarea de stat sau a documentului privind dreptul de a exercita activitatea.

13. Cererea de atribuire a codului fiscal (anexa nr.1 la Instrucţiune) se depune şi în cazul efectuării modificărilor la datele iniţial declarate şi în cazul anulării codului fiscal. Cererea se va marca cu indicele:

a) “1.1” – în cazul atribuirii codului fiscal;

b) “1.2” – în cazul modificării datelor iniţial declarate;

c) “1.3” – în cazul anulării codului fiscal.

14. Persoanele juridice şi întreprinderile cu statut de persoană fizică, supuse înregistrării de stat de organele abilitate conform legislaţiei cu funcţii de înregistrare, cu excepţia entităţii abilitate cu dreptul de înregistrare de stat, la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:

a) fişa de înregistrare eliberată de organul abilitat de înregistrarea de stat;

b) copia documentelor de constituire (statut, regulament) în cazurile în care organul înregistrării de stat nu eliberează fişa de înregistrare (la înregistrarea sindicatelor, cultelor, asociaţiilor obşteşti de nivel teritorial);

c) certificatul eliberat de organul sindical ierarhic superior privind înregistrarea organizaţiilor sindicale primare, centrelor sindicale ramurale teritoriale, centrelor interramurale teritoriale care dobîndesc drepturi şi obligaţii de persoană juridică în temeiul statutelor centrelor sindicale naţional-ramurale sau naţional interramurale înregistrate de Ministerul Justiţiei;

d) copia actului de identitate a persoanei împuternicite care prezintă documentele.

Cererea de atribuire a codului fiscal nu se va depune la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat de către organul abilitat de înregistrarea de stat a gospodăriilor ţărăneşti.

15. Persoanele juridice constituite în baza actelor normative, vor anexa la cererea de atribuire a codului fiscal:

a) copia actului normativ care constată faptul constituirii;

b) copia actului prin care se aprobă regulamentul sau statutul persoanei juridice;

c) copia extrasului din Registrul unităţilor de drept prin care se confirmă că persoana juridică este luată la evidenţa de stat;

d) copia documentului prin care se confirmă numirea în funcţie a persoanei care prezintă documentele.

16. Persoanele străine constituite în baza tratatelor internaţionale ratificate de Republica Moldova, la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:

a) copia acordului sau a tratatului, publicat în ediţia oficială specială a Monitorului Oficial al Republicii Moldova;

b) certificatul de confirmare a sediului, eliberat de Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene reprezentanţelor (oficiilor) sau filialelor instituţiilor internaţionale care sînt acreditate de organul respectiv;

c) certificatul de confirmare a sediului eliberat de Ministerul Economiei reprezentanţelor companiilor străine implementatoare a proiectelor de asistenţă tehnică;

d) copia actului de identitate a persoanei, împuternicite să prezinte documentele.

17. Persoanele fizice ce practică activitate profesională în sectorul justiţiei, la cererea de înregistrare a activităţii conform Anexei nr.1A vor anexa:

a) copia licenţei de desfăşurare a activităţii profesionale sau documentul ce atestă desfăşurarea activităţii profesionale;

b) extrasul din:

registrul de stat al notarilor – pentru notari,

registrul Cabinetelor avocaţilor şi Birourilor asociate de avocaţi – pentru avocaţi,

registrul executorilor judecătoreşti – pentru executori judecătoreşti,

registrul privind evidenţa înregistrării birourilor mediatorilor – pentru mediatori;

registrul administratorilor autorizaţi;

c) actul care confirmă dislocarea sediului;

d) copia actului de identitate a persoanei care practică activitatea profesională în sectorul justiţiei.

[Pct.17 modificat prin Ordinul IFPS nr.523 din 31.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Pct.17 modificat prin Ordinul IFPS nr.790 din 24.08.2016, în vigoare 28.10.2016]

[Pct.17 completat prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

[Pct.17 modificat prin Ordinul IFPS nr.760 din 10.06.2013, în vigoare 21.06.2013]

171. Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova la cererea de atribuire a codului fiscal conform Anexei nr.1 vor anexa:

a) copia hotărîrii Comisiei Electorale Centrale cu privire la înregistrarea candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;

b) copia actului de identitate al candidatului la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova;

c) copia actului de identitate al persoanei împuternicite de a înregistra candidatul la funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova.

[Pct.171 introdus prin Ordinul IFPS nr.1205 din 25.11.2016, în vigoare 17.02.2017]

171. Persoanele fizice care desfăşoară activitate independentă vor depune cerere (aprobată de Ministerul Finanţelor) la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază teritorială îşi are adresa de domiciliu/reşedinţa, prin care se va înregistra/înceta activitatea independentă, precum şi înregistra/radia din evidenţă maşinile de casă şi control (MCC).

În scopul luării în evidenţă fiscală a persoanelor fizice care practică activităţi independente şi înregistrării maşinilor de casă şi control, acestea la cerere vor anexa următoarele documente:

copia buletinului de identitate;

copia notificării privind iniţierea activităţii de comerţ;

copia de pe documentul ce atestă procurarea legală a MCC de pe piaţa internă;

contractul privind asistenţa tehnică pentru MCC;

Cartea tehnică;

Registrul de evidenţă a serviciilor de asistenţă tehnică pentru MCC;

Registrul MCC;

instrucţiunile de folosire, instalare, exploatare, întreţinere a MCC;

copia documentului eliberat de instituţia financiară ce confirmă deschiderea conturilor bancare.

Copiile documentelor nominalizate se legalizează de către contribuabil prin aplicarea semnăturii.

Pentru încetarea activităţi independente şi radierea din evidenţă a maşinii de casă şi control persoana fizică va prezenta următoarele documente:

cerere (se bifează încetarea activităţii independente);

Cartela de înregistrare a MCC;

Cartea tehnică (paşaportul);

Registrul de evidenţă a serviciilor de asistenţă tehnică pentru MCC;

Registrul MCC;

informaţie despre închiderea conturilor bancare.

[Pct.171 introdus prin Ordinul IFPS nr.523 din 31.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

18. Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în termen de trei zile lucrătoare atribuie cod fiscal şi îl comunică autorităţii care efectuează înregistrarea de stat sau care autorizează practicarea activităţii.

[Pct.19 exclus prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

20. Cererea de atribuire a codului fiscal (anexa nr.2 la Instrucţiune) se va depune şi de cetăţenii străini nerezidenţi şi apatrizii nerezidenţi, persoanele indicate la pct.10 lit.d) şi g), precum şi de reprezentanţele permanente ale nerezidentului, în termen de trei zile lucrătoare de la data apariţiei obligaţiei fiscale sau a obiectului impozabil, la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază a apărut obiectul impozabil sau obligaţia fiscală.

21. Cetăţenii străini nerezidenţi şi apatrizii nerezidenţi vor anexa la cererea de atribuire a codului fiscal următoarele documente:

a) copia de pe actul de identitate;

b) copiile contractelor perfectate de către notar privind obţinerea dreptului de proprietate asupra bunului imobil.

22. Codul fiscal pentru persoane fizice nerezidente se va forma din seria şi numărul (fără spaţii libere) paşaportul persoanei respective din ţara de origine, iar la denumire se va indica textul “Numele, prenumele (acesteia)”.

23. Persoanele juridice sau organizaţiile cu statut de persoană fizică nerezidente care dispun de obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale în conformitate cu legislaţia fiscală, precum şi persoanele juridice nerezidente care dispun de reprezentanţă permanentă sau bază fixă pe teritoriul Republicii Moldova, la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:

a) extrasul din registrul comerţului naţional din ţara de origine ce confirmă că conform legislaţiei sale naţionale nerezidentul este persoană juridică;

b) copia certificatului de înregistrare a persoanei juridice nerezidente;

c) copiile de pe documentele de identificare a nerezidentului (copia certificatului de atribuire a codului fiscal sau a altui document recunoscut ca atare);

d) copiile contractelor perfectate de către notar privind obţinerea dreptului de proprietate asupra bunului imobil;

e) copia documentului ce confirmă statutul legal al reprezentanţei permanente eliberat de către persoana juridică nerezidentă;

f) copia actului de identitate a persoanei împuternicite de către nerezident de a reprezenta interesele acestuia în activitatea desfăşurată pe teritoriul Republicii Moldova.

Documentele enumerate la lit.a), b) şi c) se prezintă autentificate notarial şi legalizate de oficiile consulare ale Republicii Moldova acreditate în ţara de origine a nerezidentului, fiind traduse în limba de stat.

[Pct.23 modificat prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

24. Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, în termen de trei zile lucrătoare de la data depunerii cererii corespunzătoare, eliberează contribuabilului certificatul de atribuire a codului fiscal (anexa nr.4). În certificatul de atribuire a codului fiscal eliberat persoanei juridice nerezidente, care dispune de reprezentanţă sau bază fixă pe teritoriul Republicii Moldova, la rubrica “Contribuabilul” se indică denumirea acestuia din ţara sa de reşedinţă, urmată de codul fiscal din ţara sa de reşedinţă, iar la rubrica “S-a atribuit codul fiscal” se indică codul fiscal conform pct.10 lit.d) din prezenta Instrucţiune.

[Pct.24 completat prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

25. În cazul pierderii certificatului de atribuire a codului fiscal, subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat va elibera un duplicat al acestuia, în termen de trei zile lucrătoare din data depunerii cererii contribuabilului şi dovezii de publicare a pierderii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

26. Certificatul de atribuire a codului fiscal se emite de către subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat într-un singur exemplar. Eliberarea certificatului sau a duplicatului acestuia se înregistrează în Registrul fiscal de stat ţinut manual şi se confirmă prin semnătura persoanei responsabile a contribuabilului, iar în cel computerizat prin introducerea înscrierii privind seria certificatului eliberat sau seria duplicatului acestuia.

Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, din data eliberării duplicatului certificatului pierdut, va publica pe site-ul oficial al Serviciului Fiscal de Stat informaţie referitor la numărul şi seria certificatului pierdut ca fiind nevalabil.

IV. ÎNREGISTRAREA MODIFICĂRILOR ŞI COMPLETĂRILOR

27. Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat este responsabilă de actualizarea Registrului fiscal de stat. Actualizarea registrului fiscal de stat se efectuează în cazurile schimbării sediului contribuabilului, modificării denumirii, conducătorului, principalului gen de activitate, capitalului social, în cazurile reorganizării contribuabilului precum şi în cazurile modificării şi/sau completării informaţiei referitor la subdiviziunile declarate, precum şi despre sistarea temporară a activităţii subdiviziunii.

28. Modificările operate în documentele iniţial declarate se înscriu în Registrul fiscal de stat în temeiul cererii contribuabilului, depuse la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat unde se află la evidenţă, în termen de 60 de zile de la data dobîndirii dreptului de proprietate (posesie, locaţiune), schimbarea sediului său şi/sau a informaţiilor iniţiale, cît şi modificările ulterioare cu privire la sediul subdiviziunii sale, precum şi despre sistarea temporară a activităţii subdiviziunii.

[Pct.28 modificat prin Ordinul IFPS nr.998 din 10.07.2014, în vigoare 10.07.2014]

29. Contribuabilii, cu excepţia celor înregistraţi de către entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat, vor prezenta subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat cererea de atribuire a codului fiscal (anexa nr.1), care se va marca cu indicele “1.2” în toate cazurile producerii modificărilor în datele iniţial declarate subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat, inclusiv şi în cazul declarării subdiviziunilor şi/sau modificării, completării datelor referitor la constituirea acestora.

30. Contribuabilii supuşi înregistrării de stat, conform prevederilor Legii nr.220-XVI din 19 octombrie 2007, şi Legii nr.837-XIII din 17 mai 1996 de către entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat, vor depune Cererea/Constatare privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabil numai în cazul înregistrării, modificării şi/sau completării datelor privind constituirea subdiviziunilor.

[Pct.30 modificat prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

[Pct.31 exclus prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

32. Modificările şi completările sînt înscrise în Registrul fiscal de stat ţinut manual prin completarea rubricii “Data introducerii modificărilor, completărilor” şi se confirmă prin semnătura persoanei responsabile. În aceeaşi zi informaţia dată se înscrie şi în Registrul fiscal de stat computerizat, fapt confirmat prin extrasul din fişa de înregistrare, tipărit la ziua efectuării înscrierilor şi confirmat prin semnătura persoanei responsabile de înregistrare. Extrasul din fişa de înregistrare se coase şi se păstrează în dosarul contribuabilului.

33. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat, zilnic, vor tipări din Registrul fiscal de stat computerizat informaţia actualizată referitor la modificările operate de contribuabilii înregistraţi de către entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat. Extrasul tipărit la ziua primirii modificărilor se confirmă prin semnătura persoanei responsabile de înregistrare, se coase şi se păstrează în dosarul contribuabilului.

34. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat, zilnic, vor tipări din Registrul fiscal de stat computerizat informaţia referitor la subdiviziunile contribuabililor ce activează în raza de activitate a subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat respective. Extrasul tipărit la ziua primirii informaţiei se confirmă prin semnătura persoanei responsabile de înregistrare, se coase şi se păstrează în dosarul contribuabilului.

V. REGISTRUL FISCAL DE STAT

35. Registrul fiscal de stat este un registru, constituit şi administrat de către subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, în care se înscriu codurile fiscale, atribuite în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Informaţia din Registrul fiscal de stat se eliberează persoanelor şi instituţiilor în cazurile expres reglementate de art.131 alin.(5) al codului fiscal.

36. Trecerea codurilor fiscale în registrul fiscal de stat confirmă actul luării persoanei la evidenţă fiscală.

Codurile fiscale ale persoanelor indicate la pct.10 lit.b) şi c) sînt trecute în Registrul fiscal de stat la data atribuirii. Codurile fiscale care reprezintă numărul de identificare de stat, atribuit la momentul înregistrării de stat de către entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat, se înscriu în Registrul fiscal de stat din Registrul de stat al persoanelor juridice, Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali şi din Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale. Codurile fiscale ale persoanelor fizice rezidente, precum şi ale cetăţenilor Republicii Moldova nerezidenţi sînt trecute în Registrul fiscal de stat din Registrul de stat al populaţiei. Codurile fiscale ale persoanelor indicate la pct.10 lit.d), precum şi ale cetăţenilor străini şi ale apatrizilor nerezidenţi sînt înscrise în Registrul fiscal de stat la momentul eliberării certificatului de atribuire a codului fiscal, conform anexei nr.2 la Instrucţiune.

37. Registrul fiscal de stat se ţine în limba de stat în mod manual în partea ce ţine de atribuirea codurilor fiscale de către subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat şi computerizat.

38. În Registrul fiscal de stat sînt consemnate datele prevăzute de art.164 alin.(4) din titlul V al Codului fiscal, precum şi datele privind:

a) genurile principale de activitate;

b) mărimea capitalului social şi a cotelor de participare ale fondatorilor (asociaţiilor).

39. Registrul fiscal de stat manual se ţine conform anexei nr.5. Înscrierile în Registrul fiscal de stat manual sînt efectuate de persoana responsabilă de înregistrare în baza informaţiilor prezentate de solicitant la momentul atribuirii codului fiscal şi sînt certificate prin semnătura primului.

Înscrierile în Registrul fiscal de stat manual se efectuează cumulativ, astfel încît fiecărui contribuabil îi corespunde o pagină separată, numerotată în ordine curentă.

40. Filele Registrului fiscal de stat sînt numerotate şi şnuruite. Numărul filelor se indică pe ultima pagină şi se autentifică de şeful subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat prin aplicarea semnelor de control: semnătura şi ştampila. Înlocuirea filelor din cartea registrului prin extragerea lor şi încleierea unor file noi este interzisă.

41. În Registrul fiscal de stat computerizat informaţia privind înregistrarea contribuabilului este sistematizată conform elementelor nominalizate în anexa nr.6. Informaţia din Registrul fiscal de stat computerizat, tipărită la ziua eliberării certificatului de atribuire a codului fiscal şi contrasemnată de către persoana responsabilă de înregistrare cu indicarea datei se va păstra în dosarul contribuabilului.

VI. OBLIGAŢIILE ÎN CAZUL DESCHIDERII, MODIFICĂRII

SAU ÎNCHIDERII CONTURILOR BANCARE

42. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat confirmă luarea la evidenţă fiscală a contului bancar deschis (cu excepţia conturilor de credit şi împrumut, de depozite la termen şi provizorii (de acumulare a mijloacelor financiare pentru formarea sau majorarea capitalului social), precum şi a conturilor trezoreriale de venituri) de instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia) persoanelor indicate la pct.10 lit.a), b), c) şi d), care deţin certificate de atribuire a codului fiscal sau documentul recunoscut ca atare, precum şi a conturilor bancare deschise în străinătate persoanelor indicate la pct.10 lit.a), b) şi c) prin emiterea certificatului privind luarea la evidenţă a contului bancar (conform anexei nr.7). Evidenţa eliberării certificatelor privind luarea la evidenţă a contului bancar este strictă şi se ţine în Registrul electronic de evidenţă a eliberării certificatelor privind luarea la evidenţă a conturilor bancare (anexa nr.10).

43. Temei pentru emiterea certificatului privind luarea la evidenţă a contului bancar serveşte documentul electronic emis şi remis de către instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia) (anexa nr.8) prin sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare care confirmă deschiderea contului şi documentul prezentat de contribuabil prin care se confirmă deschiderea/închiderea contului bancar în străinătate (anexa nr.9).

44. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat sînt în drept să nu emită certificatul în formă electronică privind luarea la evidenţă a contului bancar, cu excepţia contului bancar deschis în străinătate, în cazul în care contribuabilul are restanţe la bugetul public naţional. Limitarea dreptului contribuabilului de a utiliza noi conturi se exercită prin refuzul subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat de a confirma primirea în evidenţa sa a noului cont bancar.

Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat vor remite instituţiei financiare (sucursalei sau filialei acesteia) certificatul în formă electronică de luare la evidenţă fiscală a contului bancar (anexa nr.7) şi/sau refuzul luării la evidenţă fiscală a contului bancar conform anexei nr.13 în decurs de 3 zile lucrătoare de la data recepţionării documentului electronic privind deschiderea contului bancar.

45. Instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia) deschide conturi bancare, persoanei fizice rezidente (cetăţean străin sau apatrid) sau cetăţeanului Republicii Moldova care nu practică activitate de întreprinzător sau alt tip de activitate, în temeiul buletinului de identitate (în caz că este fără buletin de identitate în temeiul paşaportului, iar dacă nu are nici paşaport, în temeiul certificatului de naştere), actului de identitate a cetăţeanului străin sau apatridului în conformitate cu cerinţele Băncii Naţionale a Moldovei.

46. Persoanele fizice nerezidente (cetăţeni străini şi apatrizi) şi persoanele juridice nerezidente care nu au obligaţii fiscale şi/sau obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sînt în drept să deschidă conturi bancare în instituţiile financiare ale Republicii Moldova potrivit reglementărilor Băncii Naţionale a Moldovei.

47. Instituţiile financiare, Banca Naţională a Moldovei, în aceeaşi zi, vor informa subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat prin sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare despre modificarea sau închiderea contului bancar (anexa nr.7).

48. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat, la care se află la evidenţă titularul contului, în termen o zi lucrătoare din ziua primirii documentului electronic emis de instituţia financiară prin sistemul informaţional automatizat de creare şi circulaţie a documentelor electronice între Serviciul Fiscal de Stat şi instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea contului bancar, va efectua înscrierile de rigoare în Registrul fiscal de stat. Informaţia despre conturile bancare închise (anexa nr.12) se tipăreşte din Registrul fiscal de stat computerizat la data efectuării înscrierilor pe care se aplică semnătura persoanei responsabile şi se coase în dosarul contribuabilului.

VII. ANULAREA CODULUI FISCAL

49. Codul fiscal se anulează în baza:

1) cererii privind atribuirea codului fiscal (anexa nr.1), cu marcarea indicelui 1.3, depusă de către contribuabili, cu excepţia persoanelor care conform legislaţiei în vigoare sînt înregistrate de către entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat, în cazul lichidării sau reorganizării acestora. La cererea respectivă se va anexa copia de pe avizul publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova despre lichidare sau reorganizare, certificatul de atribuire a codului fiscal. Certificatul de atribuire a codului fiscal nu se va prezenta în cazul reorganizării contribuabilului prin separare sau transformare;

2) hotărîrii instanţei de judecată irevocabile, care serveşte drept temei pentru anularea codului fiscal în cazul dizolvării persoanei juridice şi a întreprinderii cu statut de persoană fizică sau în cazul declarării morţii sau declarării persoanei fizice dispărute fără veste;

3) informaţiei prezentate de către entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat;

4) informaţiei prezentate de către Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor în cazul decesului persoanei fizice, precum şi în cazul emigrării acesteia;

5) deciziei conducerii subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat, în cazul atribuirii codului fiscal cu încălcarea legislaţiei fiscale;

6) documentelor eliberate de către oficiile cadastrale teritoriale şi organele abilitate cu atribuţii de administrare fiscală prin care se atestă că persoanele fizice (cetăţeni străini şi apatrizi), persoanele juridice sau organizaţiile cu statut de persoană fizică nerezidente nu au obiecte impozabile şi nici obligaţii fiscale.

50. Codul fiscal se anulează din Registrul fiscal de stat ţinut manual prin completarea rubricii “Data anulării codului fiscal” şi se confirmă prin semnătura persoanei responsabile. În aceeaşi zi informaţia dată se înscrie şi în Registrul fiscal de stat computerizat, fapt confirmat prin extrasul din fişa de înregistrare, tipărit la ziua efectuării înscrierilor şi confirmat prin semnătura persoanei responsabile de înregistrare. Extrasul din fişa de înregistrare se coase şi se păstrează în dosarul contribuabilului.

51. Codul fiscal anulat se păstrează în Registrul fiscal de stat timp de 10 ani din momentul anulării şi nu se atribuie unei alte persoane.

VIII. ŢINEREA DOSARELOR CONTRIBUABILILOR

52. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat vor deschide dosare în care în mod obligatoriu vor îndosaria:

[Subpct.1) exclus prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

2) pentru persoanele juridice, întreprinderile cu statut de persoană fizică înregistrate de către entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat:

a) extrasul fişei de înregistrare, tipărită din Registrul fiscal de stat computerizat la data primirii informaţiei electronice iniţiale şi actualizată, pe care se va aplica semnătura registratorului;

[Lit.b) abrogată prin Ordinul IFPS nr.998 din 10.07.2014, în vigoare 10.07.2014]

c) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

d) copiile de pe documentele prin care se confirmă constituirea subdiviziunilor (titlul de proprietate, contractul de arendă, documentele privind dreptul de gestiune sau de administrare operativă asupra imobilului etc.) şi închiderea acestora;

3) pentru persoanele juridice constituite în baza actelor normative:

a) documentele prevăzute la punctul 15 al prezentei Instrucţiuni;

b) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

c) copiile de pe documentele prin care se confirmă constituirea subdiviziunilor şi închiderea acestora;

d) copia certificatului de atribuire a codului fiscal.

4) pentru persoanele străine constituite în baza tratatelor internaţionale ratificate de Republica Moldova:

a) documentele prevăzute la punctul 16 al prezentei Instrucţiuni;

b) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

c) copia certificatului de atribuire a codului fiscal.

5) pentru persoanele prevăzute la punctul 10 lit.c) al prezentei Instrucţiuni:

a) documentele prevăzute la punctul 17 al prezentei Instrucţiuni;

b) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective.

[Pct.52 modificat prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

[Pct.52 modificat prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

53. Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, în a cărei rază a apărut obiectul impozabil sau obligaţia fiscală a cetăţeanului străin nerezident, apatridului nerezident, persoanelor indicate la punctul 10 lit.d), va deschide dosare în care în mod obligatoriu se vor îndosaria:

1) pentru cetăţenii străini nerezidenţi, apatrizii nerezidenţi – documentele prevăzute la punctul 21 şi copia certificatului de atribuire a codului fiscal;

2) pentru persoanele juridice sau organizaţii cu statut de persoană fizică nerezidente care dispun de obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale:

a) documentele prevăzute la punctul 23;

b) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

c) copia certificatului de atribuire a codului fiscal.

54. În cazul în care îşi schimbă sediul (domiciliul) din raza de activitate a subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat unde se află la evidenţă, contribuabilul va depune cererea de transmitere a dosarului la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat la noul sediu. Dosarul contribuabilului va fi însoţit de formularul de uz intern privind transmiterea soldurilor obligaţiilor fiscale şi extrasul din contul personal generalizat cu soldul total nul.

55. Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat va transmite dosarul subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat în a cărei rază de activitate se află noul sediu (domiciliul) pentru a fi luat la evidenţă fiscală, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii cererii.

56. În cazul în care contribuabilul este calificat ca “contribuabil mare”, subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat va transmite dosarul contribuabilului Direcţiei Generale Administrarea Marilor Contribuabili a IFPS, care după primirea dosarului va fi responsabilă de executarea prevederilor capitolelor IV, V, VI, VII şi VIII ale prezentei Instrucţiuni.

La transmiterea dosarului subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat va efectua înscrierea în Registrul Fiscal de Stat manual col.21 “Dosar transmis la DGAM/IFT_____________, la data ____________”.

[Pct.56 modificat prin Ordinul IFPS nr.306 din 21.04.2015, în vigoare 29.05.2015]

XI. ÎNREGISTRAREA SUBDIVIZIUNILOR/OBIECTELOR IMPOZABILE

57. Clasificatorul tipurilor subdiviziunilor/obiectelor impozabile este expus în anexa nr.14 la Instrucţiune.

58. Formularul Cererii/Constatării privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile este expus în anexa nr.15 la Instrucţiune. Cererea/Constatarea se completează şi se bifează la rubrica respectivă de către:

a) contribuabil în procesul înregistrării subdiviziunilor/obiectelor impozabile;

b) subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, în cazul constatării subdiviziunilor/obiectelor impozabile neînregistrate de către contribuabil.

La înregistrarea datelor aferente subdiviziunilor sau obiectelor impozabile, contribuabilii sunt exoneraţi de obligaţia perfectării cererii conform cerinţelor pct.13 lit.b) din prezenta Instrucţiune.

59. Înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile se efectuează pentru contribuabilii care au în componenţa lor subdiviziuni şi/sau obiecte impozabile, cel puţin una/unul.

60. Conform cerinţelor indicate în pct.59, în scopul asigurării corectitudinii evidenţei obligaţiilor fiscale pentru contribuabilii care au în componenţa lor subdiviziuni/obiecte impozabile, întreprinderile de bază ale acestora/sediile centrale se vor califica ca subdiviziuni. În acest sens, contribuabilul va indica informaţia necesară despre întreprinderea de bază/sediul central în cererea/constatarea privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile.

61. La Cerere/Constatare contribuabilul va anexa documentele confirmative ce atestă dreptul de proprietate, chirie, arendă, folosinţă ş.a.

În cazul cînd contribuabilul deţine mai multe contracte de arendă asupra pămîntului, acesta anexează la cerere o confirmare eliberată de către primărie în care se va indica suprafaţa de pămînt (ha).

62. Cererile perfectate de către contribuabili privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile sunt recepţionate de către subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat de la locul de deservire al contribuabilului (întreprinderea de bază/sediul central) sau prin SIA “e- Cerere” modulul “Înregistrarea online a subdiviziunilor.

[Pct.62 completat prin Ordinul IFPS nr.790 din 24.08.2016, în vigoare 28.10.2016]

63. Urmare a prelucrării cererilor/constatărilor privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile, subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat de la locul de deservire a contribuabilului (întreprinderea de bază/sediul central) emite la solicitarea contribuabilului certificatul privind înregistrarea subdiviziunilor/obiectelor impozabile conform modelului indicat în anexa nr.16 la Instrucţiune. Certificatul se emite la solicitarea contribuabilului în două exemplare: primul se va înmîna contra semnătură contribuabilului sau se va remite prin intermediul oficiului poştal, al doilea se va anexa la dosarul contribuabilului.

[Pct.63 completat prin Ordinul IFPS nr.790 din 24.08.2016, în vigoare 28.10.2016]

64. Certificatele eliberate la solicitarea contribuabilului se înregistrează separat în Registrul perfectat conform anexei nr.17 la Instrucţiune, în care în mod obligatoriu se va indica:

a) numărul de ordine;

b) data eliberării;

c) denumirea destinatarului, codul fiscal;

d) semnătura persoanei responsabile a contribuabilului ce confirmă recepţionarea certificatului.

[Pct.64 completat prin Ordinul IFPS nr.790 din 24.08.2016, în vigoare 28.10.2016]

65. Obiectelor impozabile nu sunt aplicabile prevederile art.255 din Codul fiscal.

[Cap.XI (pct.57-65) introdus prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

[Anexa nr.1A introdusă prin Ordinul IFPS nr.790 din 24.08.2016, în vigoare 28.10.2016]

[Anexa nr.1B în redacţia Ordinului IFPS nr.523 din 31.03.2017, în vigoare 01.04.2017]

[Anexa nr.1B introdusă prin Ordinul IFPS nr.790 din 24.08.2016, în vigoare 28.10.2016]

[Anexa nr.3 în redacţia Ordinului IFPS nr.99 din 05.02.2015, în vigoare 27.02.2015]

[Anexa nr.4 în redacţia Ordinului IFPS nr.99 din 05.02.2015, în vigoare 27.02.2015]

[Anexa nr.11 modificată prin Ordinul IFPS nr.760 din 10.06.2013, în vigoare 21.06.2013]

[Anexa nr.14 introdusă prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

[Anexa nr.15 introdusă prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

[Anexa nr.16 modificată prin Ordinul IFPS nr.790 din 24.08.2016, în vigoare 28.10.2016]

[Anexa nr.16 introdusă prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]

[Anexa nr.17 introdusă prin Ordinul IFPS nr.1642 din 26.11.2014, în vigoare 26.12.2014]