BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Ordine

Ordin nr.236 din 18.12.2006 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa contribuabililor

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
18.12.2006

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind evidenţa contribuabililor

nr. 236  din  18.12.2006

 (în vigoare 07.04.2007) 

Monitorul Oficial nr.50 art.194 din 07.04.2007

* * *

Abrogat: 25.05.2012

Ordinul IFPS nr.299 din 02.05.2012

În scopul asigurării executării prevederilor art.161 alin.(1) al Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, ediţie specială) privind evidenţa contribuabililor, stabilirii procedurii de atribuire a codului fiscal şi efectuării înscrierilor în Registrul fiscal de stat,

ORDON:

1. Se aprobă Instrucţiunea privind evidenţa contribuabililor (se anexează).

2. La data intrării în vigoare a prezentei Instrucţiuni se abrogă Instrucţiunea privind evidenţa contribuabililor nr.17-8-6/4480 din 8 octombrie 2002, înregistrată la Ministerul Justiţiei cu nr.294 din 21 octombrie 2002 ( Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.154-157, art.360).

Anexă

la ordinul IFPS

nr.236 din 18 decembrie 2006

INSTRUCŢIUNEA

privind evidenţa contribuabililor

I. PREVEDERI GENERALE

1. Prezenta Instrucţiune este elaborată întru executarea prevederilor art.161 alin.(1) al Codului fiscal, nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, ediţie specială) şi reglementează modul de atribuire şi anulare a codului fiscal, precum şi de ţinere şi actualizare a Registrului fiscal de stat.

2. În prezenta Instrucţiune sînt utilizate noţiunile determinate de prevederile Codului fiscal, Legii nr.93-XIV din 15 iulie 1998 cu privire la patenta de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.72-73, art.485), Legii nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind licenţierea unor genuri de activitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.26-28, art.95), Legii nr.273-XIII din 9 noiembrie 1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.9, art.89), Legii nr.1265-XIV din 5 octombrie 2000 cu privire la înregistrarea de stat a întreprinderilor şi organizaţiilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.31-34, art.109).

3. În sensul prezentei Instrucţiuni următoarele noţiuni semnifică:

IDNP – număr de identitate al persoanei fizice;

Număr de identificare de stat (IDNO) – număr unic al întreprinderii sau organizaţiei, care se atribuie la înregistrare şi serveşte pentru identificarea întreprinderii şi organizaţiei date în sistemele informaţionale ale Republicii Moldova;

Inspectorat fiscal de stat teritorial – inspectorat fiscal de stat raional, municipal sau UTA Găgăuzia;

Persoana responsabilă de înregistrare – persoana desemnată prin ordinul inspectoratului fiscal de stat teritorial cu funcţia de înregistrare a persoanelor în calitate de contribuabili.

II. OBLIGAŢIA ÎNREGISTRĂRII FISCALE

4. Contribuabilul este obligat să se pună la evidentă la organul fiscal în a cărui rază îşi are sediul stabilit în documentele de constituire (înregistrare) şi să-şi primească certificatul de atribuire a codului fiscal, să prezinte informaţiile iniţiale (şi să comunice modificările ulterioare) cu privire la sediul său, sediul subdiviziunilor sale structurale, denumirea şi sediul instituţiilor financiare în care sînt deschise conturi şi să informeze despre sediul subdiviziunilor organul fiscal în a cărui rază teritorială acestea îşi au sediul.

5. Evidenţa contribuabililor se efectuează prin atribuirea codului fiscal.

6. Evidenţa subdiviziunilor fără statut de persoană juridică amplasate în altă parte decît sediul contribuabilului din care face parte este ţinută de către inspectoratul fiscal de stat teritorial la care persoana este înregistrată, prin atribuirea fiecărei subdiviziuni a codului acesteia.

7. Subdiviziunile utilizează codul fiscal al contribuabilului care a înfiinţat-o.

8. Codul fiscal se atribuie o singură dată, indiferent de dispoziţiile legislaţiei fiscale privind stabilirea şi stingerea obligaţiilor fiscale. Persoana căreia nu i s-a atribuit cod fiscal, nu poate fi înregistrată ca plătitor pe tipuri de impozite şi taxe.

9. Codul fiscal reprezintă numărul personal de identificare al contribuabilului.

10. Se consideră cod fiscal:

a) pentru persoanele juridice şi întreprinderile cu statut de persoană fizică, supuse înregistrării de stat, conform prevederilor Legii cu privire la înregistrarea de stat a întreprinderilor şi organizaţiilor nr.1265-XIV din 5 octombrie 2000, numărul de identificare de stat atribuit de Camera Înregistrării de Stat şi indicat în certificatul de înregistrare;

b) pentru persoanele juridice, supuse înregistrării de stat de alte organe, precum şi pentru gospodăriile ţărăneşti, codul atribuit de organul fiscal competent;

c) pentru notari, birou individual sau asociat de avocaţi, persoanele ce practică activitate particulară de detectivi sau de pază, codul atribuit de organul fiscal;

d) pentru persoanele juridice sau organizaţii cu statut de persoană fizică nerezidente care deţin obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale, codul fiscal atribuit de organul fiscal;

e) pentru persoanele fizice, cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini şi apatrizi, codul personal (IDNP) indicat pe verso-ul buletinului de identitate;

f) pentru persoanele fizice, cetăţeni ai Republicii Moldova, care nu dispun de buletin de identitate, codul fiscal reprezintă seria şi numărul paşaportului, iar dacă nu deţin nici paşaport, seria şi numărul certificatului de naştere sau al altui act de identitate.

III. PROCEDURA DE ATRIBUIRE A CODULUI FISCAL

11. În vederea atribuirii codului fiscal, persoanele indicate la pct.10 lit.b) şi c), precum şi persoanele juridice constituite în baza actelor normative şi tratatelor internaţionale ratificate de Republica Moldova, cu excepţia persoanelor supuse înregistrării de stat conform Legii nr.1265-XIV din 5 octombrie 2000, au obligaţia să depună la inspectoratul fiscal de stat teritorial în a cărui rază se află sediul (domiciliul), indicat în documentele de constituire (în buletinul de identitate) sau în documentul prin care se permite practicarea activităţii sau se află obiectul impozabil, cererea de atribuire a codului fiscal, conform formularului indicat în anexa nr.1 la Instrucţiune.

12. Cererea de atribuire a codului fiscal se depune după perfectarea documentelor privind înregistrarea de stat sau a documentului prin care se permite practicarea activităţii, însă pînă la eliberarea documentului ce confirmă înregistrarea de stat sau a documentului privind dreptul de a exercita activitatea.

13. Cererea de atribuire a codului fiscal (anexa nr.1 la Instrucţiune) se depune şi în cazul efectuării modificărilor la datele iniţial declarate şi în cazul anulării codului fiscal. Cererea se va marca cu indicele:

a) “1.1” – în cazul atribuirii codului fiscal;

b) “1.2” – în cazul modificării datelor iniţial declarate;

c) “1.3” – în cazul anulării codului fiscal.

14. Persoanele juridice şi întreprinderile cu statut de persoană fizică, supuse înregistrării de stat de organele abilitate conform legislaţiei cu funcţii de înregistrare, cu excepţia organelor teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat, la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:

a) fişa de înregistrare eliberată de organul abilitat de înregistrarea de stat;

b) copia documentelor de constituire (statut, regulament) în cazurile în care organul înregistrării de stat nu eliberează fişa de înregistrare (la înregistrarea sindicatelor, cultelor, asociaţiilor obşteşti de nivel teritorial);

c) certificatul eliberat de organul sindical ierarhic superior privind înregistrarea organizaţiilor sindicale primare, centrelor sindicale ramurale teritoriale, centrelor interramurale teritoriale care dobîndesc drepturi şi obligaţii de persoană juridică în temeiul statutelor centrelor sindicale naţional-ramurale sau naţional interramurale înregistrate de Ministerul Justiţiei;

d) copia actului de identitate a persoanei împuternicite care prezintă documentele.

Cererea de atribuire a codului fiscal nu se va depune la organul fiscal de către organul abilitat de înregistrarea de stat a gospodăriilor ţărăneşti.

15. Persoanele juridice constituite în baza actelor normative, vor anexa la cererea de atribuire a codului fiscal:

a) copia actului normativ care constată faptul constituirii;

b) copia actului prin care se aprobă regulamentul sau statutul persoanei juridice;

c) copia extrasului din Registrul unităţilor de drept prin care se confirmă că persoana juridică este luată la evidenţa de stat;

d) copia documentului prin care se confirmă numirea în funcţie a persoanei care prezintă documentele.

16. Persoanele străine constituite în baza tratatelor internaţionale ratificate de Republica Moldova, la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:

a) copia acordului sau a tratatului, publicat în ediţia oficială specială a Monitorului Oficial al Republicii Moldova;

b) certificatul de confirmare a sediului, eliberat de Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene reprezentanţelor (oficiilor) sau filialelor instituţiilor internaţionale care sînt acreditate de organul respectiv;

c) certificatul de confirmare a sediului eliberat de Ministerul Economiei şi Comerţului reprezentanţelor companiilor străine implementatoare a proiectelor de asistenţă tehnică;

d) copia actului de identitate a persoanei, împuternicite să prezinte documentele.

17. Notarii, birourile individuale sau asociate de avocaţi, la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:

a) copia licenţei;

b) extrasul din registrul notarilor, eliberat de Ministerul Justiţiei;

c) extrasul din registrul birourilor de avocaţi, eliberat de Consiliul Baroului;

d) copia actului de identitate a persoanei care a obţinut licenţa corespunzătoare.

18. Inspectoratul fiscal de stat teritorial în termen de trei zile lucrătoare atribuie cod fiscal şi îl comunică autorităţii care efectuează înregistrarea de stat sau care autorizează practicarea activităţii.

19. După prezentarea documentului ce confirmă înregistrarea de stat sau a documentului ce permite practicarea activităţii, inspectoratul fiscal de stat teritorial eliberează contribuabilului certificatul de atribuire a codului fiscal (anexa nr.3).

20. Cererea de atribuire a codului fiscal (anexa nr.2 la Instrucţiune) se va depune şi de cetăţenii străini nerezidenţi şi apatrizii nerezidenţi, persoanele indicate la pct.10 lit.d), precum şi de reprezentanţele permanente ale nerezidentului, în termen de trei zile lucrătoare de la data apariţiei obligaţiei fiscale sau a obiectului impozabil, la inspectoratul fiscal de stat teritorial în a cărui rază a apărut obiectul impozabil sau obligaţia fiscală.

21. Cetăţenii străini nerezidenţi şi apatrizii nerezidenţi vor anexa la cererea de atribuire a codului fiscal următoarele documente:

a) copia de pe actul de identitate;

b) copiile, autentificate de către organele cadastrale teritoriale de pe documentele, ce confirmă existenţa obiectului impozabil.

22. Persoanele juridice sau organizaţiile cu statut de persoană fizică nerezidente care dispun de obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale în conformitate cu legislaţia fiscală, precum şi persoanele juridice nerezidente care desfăşoară activitate de întreprinzător prin intermediul reprezentanţei permanente, la cererea de atribuire a codului fiscal vor anexa:

a) extrasul din registrul comerţului naţional din ţara de origine ce confirmă că conform legislaţiei sale naţionale nerezidentul este persoană juridică;

b) copia certificatului de înregistrare a persoanei juridice nerezidente;

c) copiile de pe documentele de identificare a nerezidentului (copia certificatului de atribuire a codului fiscal sau a altui document recunoscut ca atare);

d) copiile, autentificate de către organele cadastrale teritoriale de pe documentele, ce confirmă existenţa obiectului impozabil;

e) copia documentului ce confirmă statutul legal al reprezentanţei permanente eliberat de către persoana juridică nerezidentă;

f) copia actului de identitate a persoanei împuternicite de către nerezident de a reprezenta interesele acestuia în activitatea desfăşurată pe teritoriul Republicii Moldova.

Documentele enumerate la lit.a), b) şi c) se prezintă autentificate notarial şi legalizate de oficiile consulare ale Republicii Moldova acreditate în ţara de origine a nerezidentului, fiind traduse în limba de stat.

23. Inspectoratul fiscal de stat teritorial, în termen de trei zile lucrătoare de la data depunerii cererii corespunzătoare, eliberează contribuabilului certificatul de atribuire a codului fiscal (anexa nr.4).

24. În cazul pierderii certificatului de atribuire a codului fiscal, organul fiscal va elibera un duplicat al acestuia, în termen de trei zile lucrătoare din data depunerii cererii contribuabilului şi dovezii de publicare a pierderii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

25. Certificatul de atribuire a codului fiscal se emite de către inspectoratul fiscal de stat teritorial într-un singur exemplar. Eliberarea certificatului se înregistrează în Registrul fiscal de stat ţinut manual şi se confirmă prin semnătura persoanei responsabile a contribuabilului, iar în cel computerizat prin introducerea înscrierii privind seria certificatului eliberat.

IV. ÎNREGISTRAREA MODIFICĂRILOR ŞI COMPLETĂRILOR

26. Organul fiscal este responsabil de actualizarea Registrului fiscal de stat. Actualizarea registrului fiscal de stat se efectuează în cazurile schimbării sediului contribuabilului, modificării denumirii, conducătorului, principalului gen de activitate, capitalului social, în cazurile reorganizării contribuabilului precum şi în cazurile modificării şi/sau completării informaţiei referitor la subdiviziunile declarate.

27. Modificările operate în documentele iniţial declarate se înscriu în Registrul fiscal de stat în temeiul cererii contribuabilului, depuse la organul fiscal de stat teritorial unde se află la evidenţă, în termen de 30 zile de la data adoptării deciziei despre schimbarea sediului şi/sau constituirii subdiviziunii, producerii modificărilor şi/sau completărilor în documentele de constituire, în alte documente ce permit practicarea activităţii sau care confirmă dreptul de a exercita o anumită activitate.

28. Contribuabilii, cu excepţia celor înregistraţi de către Camera Înregistrării de Stat, vor prezenta organului fiscal cererea de atribuire a codului fiscal (anexa nr.1), care se va marca cu indicele “1.2” în toate cazurile producerii modificărilor în datele iniţial declarate organului fiscal, inclusiv şi în cazul declarării subdiviziunilor şi/sau modificării, completării datelor referitor la constituirea acestora.

29. Contribuabilii supuşi înregistrării de stat, conform prevederilor Legii nr.1265-XIV din 5 octombrie 2000 de către Camera Înregistrării de Stat, vor depune cererea de atribuire a codului fiscal care se va marca cu indicele “1.2” numai în cazul înregistrării, modificării şi/sau completării datelor privind constituirea subdiviziunilor.

30. La cererea de atribuire a codului fiscal se vor anexa documentele ce atestă modificările intervenite (copia deciziei organului înregistrării de stat privind modificarea datelor din documentele de constituire, copia documentului ce confirmă dreptul de proprietar, chiriaş), iar în caz de necesitate şi cererea privind atribuirea codurilor subdiviziunilor (anexa nr.1 la ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.222 din 13 decembrie 2004 privind atribuirea codurilor subdiviziunilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.233-236, art.491).

31. Modificările şi completările sînt înscrise în Registrul fiscal de stat ţinut manual prin completarea rubricii “Data introducerii modificărilor, completărilor” şi se confirmă prin semnătura persoanei responsabile. În aceeaşi zi informaţia dată se înscrie şi în Registrul fiscal de stat computerizat, fapt confirmat prin extrasul din fişa de înregistrare, tipărit la ziua efectuării înscrierilor şi confirmat prin semnătura persoanei responsabile de înregistrare. Extrasul din fişa de înregistrare se coase şi se păstrează în dosarul contribuabilului.

32. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale, zilnic, vor tipări din Registrul fiscal de stat computerizat informaţia actualizată referitor la modificările operate de contribuabilii înregistraţi de către organele teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat. Extrasul tipărit la ziua primirii modificărilor se confirmă prin semnătura persoanei responsabile de înregistrare, se coase şi se păstrează în dosarul contribuabilului.

33. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale, zilnic, vor tipări din Registrul fiscal de stat computerizat informaţia referitor la subdiviziunile contribuabililor ce activează în raza de activitate a organului fiscal respectiv. Extrasul tipărit la ziua primirii informaţiei se confirmă prin semnătura persoanei responsabile de înregistrare, se coase şi se păstrează în dosarul contribuabilului.

V. REGISTRUL FISCAL DE STAT

34. Registrul fiscal de stat este un registru public, constituit şi administrat de către organul fiscal, în care se înscriu codurile fiscale, atribuite în conformitate cu legislaţia în vigoare.

35. Trecerea codurilor fiscale în registrul fiscal de stat confirmă actul luării persoanei la evidenţă fiscală.

Codurile fiscale ale persoanelor indicate la pct.10 lit.b) şi c) sînt trecute în Registrul fiscal de stat la data atribuirii. Codurile fiscale care reprezintă numărul de identificare de stat, atribuit la momentul înregistrării de stat de către Camera Înregistrării de Stat, se înscriu în Registrul fiscal de stat din Registrul de stat al întreprinderilor şi organizaţiilor. Codurile fiscale ale persoanelor fizice rezidente, precum şi ale cetăţenilor Republicii Moldova nerezidenţi sînt trecute în Registrul fiscal de stat din Registrul de stat al populaţiei. Codurile fiscale ale persoanelor indicate la pct.10 lit.d), precum şi ale cetăţenilor străini şi ale apatrizilor nerezidenţi sînt înscrise în Registrul fiscal de stat la momentul eliberării certificatului de atribuire a codului fiscal, conform anexei nr.2 la Instrucţiune.

36. Registrul fiscal de stat se ţine în limba de stat în mod manual în partea ce ţine de atribuirea codurilor fiscale de către organele fiscale şi computerizat.

37. În Registrul fiscal de stat sînt consemnate datele prevăzute de art.164 alin.(4) din titlul V al Codului fiscal, precum şi datele privind:

a) genurile principale de activitate;

b) mărimea capitalului social şi a cotelor de participare ale fondatorilor (asociaţiilor).

38. Registrul fiscal de stat manual se ţine conform anexei nr.5. Înscrierile în Registrul fiscal de stat manual sînt efectuate de persoana responsabilă de înregistrare în baza informaţiilor prezentate de solicitant la momentul atribuirii codului fiscal şi sînt certificate prin semnătura primului.

Înscrierile în Registrul fiscal de stat manual se efectuează cumulativ, astfel încît fiecărui contribuabil îi corespunde o pagină separată, numerotată în ordine curentă.

39. Filele Registrului fiscal de stat sînt numerotate şi şnuruite. Numărul filelor se indică pe ultima pagină şi se autentifică de şeful inspectoratului fiscal teritorial prin aplicarea semnelor de control: semnătura şi ştampila. Înlocuirea filelor din cartea registrului prin extragerea lor şi încleierea unor file noi este interzisă.

40. În Registrul fiscal de stat computerizat informaţia privind înregistrarea contribuabilului este sistematizată conform elementelor nominalizate în anexa nr.6. Informaţia din Registrul fiscal de stat computerizat, tipărită la ziua eliberării certificatului de atribuire a codului fiscal şi contrasemnată de către persoana responsabilă de înregistrare cu indicarea datei se va păstra în dosarul contribuabilului.

VI. OBLIGAŢIILE ÎN CAZUL DESCHIDERII, MODIFICĂRII

SAU ÎNCHIDERII CONTURILOR BANCARE

41. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale confirmă luarea la evidenţă fiscală a contului bancar deschis (cu excepţia conturilor de credit şi împrumut, de depozite la termen şi provizorii (de acumulare a mijloacelor financiare pentru formarea sau majorarea capitalului social), precum şi a conturilor trezoreriale de venituri) de instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia) persoanelor indicate la pct.10 lit.a), b), c) şi d), care deţin certificate de atribuire a codului fiscal, precum şi a conturilor bancare deschise în străinătate persoanelor indicate la pct.10 lit.a), b) şi c) prin emiterea certificatului privind luarea la evidenţă a contului bancar (conform anexei nr.7). Evidenţa eliberării certificatelor privind luarea la evidenţă a contului bancar este strictă şi se ţine în Registrul de evidenţă a eliberării certificatelor privind luarea la evidenţă a conturilor bancare (anexa nr.10). Numărul filelor numerotate se indică pe ultima pagină şi se autentifică de şeful inspectoratului fiscal de stat prin aplicarea semnelor de control: semnătura şi stampila.

42. Temei pentru emiterea certificatului privind luarea la evidenţă a contului bancar serveşte documentul emis şi remis de către instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia) (anexa nr.8) care confirmă deschiderea contului şi documentul prezentat de contribuabil prin care se confirmă deschiderea contului bancar în străinătate (anexa nr.9).

43. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale sînt în drept să nu elibereze certificatul privind luarea la evidenţă a contului bancar, cu excepţia contului bancar deschis în străinătate, în cazul în care contribuabilul are restanţe la bugetul public naţional. Limitarea dreptului contribuabilului de a utiliza noi conturi se exercită prin refuzul inspectoratului fiscal de stat teritorial de a confirma primirea în evidenţa sa a noului cont bancar.

44. Instituţia financiară (sucursala sau filiala acesteia) deschide conturi bancare, persoanei fizice rezidente (cetăţean străin sau apatrid) sau cetăţeanului Republicii Moldova care nu practică activitate de întreprinzător sau alt tip de activitate, în temeiul buletinului de identitate (în caz că este fără buletin de identitate în temeiul paşaportului, iar dacă nu are nici paşaport, în temeiul adeverinţei de naştere), actului de identitate a cetăţeanului străin sau apatridului.

45. Persoanele fizice nerezidente (cetăţeni străini şi apatrizi) şi persoanele juridice nerezidente care nu au obligaţii fiscale şi/sau obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sînt în drept să deschidă conturi bancare în instituţiile financiare ale Republicii Moldova potrivit reglementărilor Băncii Naţionale a Moldovei.

46. Instituţiile financiare (sucursalele sau filialele acestora), inclusiv Banca Naţională a Moldovei vor comunica inspectoratului fiscal de stat teritorial unde titularul contului se află la evidenţă despre modificarea sau închiderea contului bancar, în termen de 5 zile lucrătoare de la data producerii acestora (anexa nr.11).

47. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale, la care se află la evidenţă titularul contului, în termen de două zile lucrătoare, din ziua primirii certificatului emis de instituţia financiară privind modificarea sau închiderea contului bancar, va efectua înscrierile de rigoare în Registrul fiscal de stat. Informaţia despre conturile bancare închise (anexa nr.12) se tipăreşte din Registrul fiscal de stat computerizat la data efectuării înscrierilor pe care se aplică semnătura persoanei responsabile şi se coase în dosarul contribuabilului.

48. Prezentul capitol nu are efect asupra instituţiilor bugetare, care în corespundere cu Legea privind sistemul bugetar şi procesul bugetar nr.847-XIII din 24 mai 1996 şi Legea privind finanţele publice locale nr.397-XV din 16 octombrie 2003 se deservesc prin sistemul trezorerial.

VII. ANULAREA CODULUI FISCAL

49. Codul fiscal se anulează în baza:

- cererii privind atribuirea codului fiscal (anexa nr.1), cu marcarea indicelui 1.3, depusă de către persoanele juridice, întreprinderi cu statut de persoană fizică, notar, birou individual sau asociat de avocaţi, cu excepţia persoanelor care conform legislaţiei în vigoare sînt înregistrate de către organele teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat, în cazul lichidării sau reorganizării acestora. La cererea respectivă se va anexa copia de pe avizul publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova despre lichidare sau reorganizare, certificatul de atribuire a codului fiscal. Certificatul de atribuire a codului fiscal nu se va prezenta în cazul reorganizării contribuabilului prin separare sau transformare;

- hotărîrii instanţei de judecată irevocabile, care serveşte drept temei pentru anularea codului fiscal în cazul dizolvării persoanei juridice şi a întreprinderii cu statut de persoană fizică sau în cazul declarării morţii sau declarării persoanei fizice dispărute fără veste;

- informaţiei prezentate de către Camera Înregistrării de Stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale pentru contribuabilii supuşi înregistrării de stat de către organul dat;

- informaţiei prezentate de către Ministerul Dezvoltării Informaţionale în cazul decesului persoanei fizice, precum şi în cazul emigrării acesteia;

- deciziei conducerii organului fiscal, în cazul atribuirii codului fiscal cu încălcarea legislaţiei fiscale;

- documentelor eliberate de către oficiile cadastrale teritoriale şi organele abilitate cu atribuţii de administrare fiscală prin care se atestă că persoanele fizice (cetăţeni străini şi apatrizi), persoanele juridice sau organizaţiile cu statut de persoană fizică nerezidente nu au obiecte impozabile şi nici obligaţii fiscale.

50. Codul fiscal se anulează din Registrul fiscal de stat ţinut manual prin completarea rubricii “Data anulării codului fiscal” şi se confirmă prin semnătura persoanei responsabile. În aceeaşi zi informaţia dată se înscrie şi în Registrul fiscal de stat computerizat, fapt confirmat prin extrasul din fişa de înregistrare, tipărit la ziua efectuării înscrierilor şi confirmat prin semnătura persoanei responsabile de înregistrare. Extrasul din fişa de înregistrare se coase şi se păstrează în dosarul contribuabilului.

51. Codul fiscal anulat se păstrează în Registrul fiscal de stat timp de 10 ani din momentul anulării şi nu se atribuie unei alte persoane.

VIII. ŢINEREA DOSARELOR CONTRIBUABILILOR

52. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale vor deschide dosare în care în mod obligatoriu vor îndosaria:

1) pentru persoane juridice, întreprinderi cu statut de persoană fizică supuse înregistrării de stat de către organele abilitate cu funcţii de înregistrare, cu excepţia Camerei Înregistrării de Stat:

a) documentele prevăzute la punctul 14 al prezentei Instrucţiuni;

b) copia de pe documentul care confirmă înregistrarea de stat;

c) copia de pe certificatul de atribuire a codului fiscal;

d) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă fiscală a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

e) copiile documentelor care confirmă dreptul de proprietate sau de folosinţă (titlul de proprietate, contractul de arendă, documentele privind dreptul de gestiune sau de administrare operativă etc.) asupra imobilului (asupra unei părţi din imobil) şi locul lui de amplasare;

f) copiile de pe documentele prin care se confirmă datele fondatorului şi/sau ale conducătorului.

2) pentru persoanele juridice, întreprinderi cu statut de persoană fizică înregistrate de către organele teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat:

a) extrasul fişei de înregistrare, tipărită din Registrul fiscal de stat computerizat la data primirii informaţiei electronice iniţiale şi actualizată, pe care se va aplica semnătura registratorului;

b) copia de pe documentul care confirmă înregistrarea de stat;

c) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

d) copiile de pe documentele prin care se confirmă constituirea subdiviziunilor (titlul de proprietate, contractul de arendă, documentele privind dreptul de gestiune sau de administrare operativă asupra imobilului etc.) şi închiderea acestora;

e) copiile de pe documentele prin care se confirmă datele conducătorului.

3) pentru persoane juridice constituite în baza actelor normative:

a) documentele prevăzute la punctul 15 al prezentei Instrucţiuni;

b) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

c) copiile de pe documentele prin care se confirmă constituirea subdiviziunilor şi închiderea acestora;

d) copia certificatului de atribuire a codului fiscal.

4) pentru persoanele străine constituite în baza tratatelor internaţionale ratificate de Republica Moldova:

a) documentele prevăzute la punctul 16 al prezentei Instrucţiuni;

b) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

c) copia certificatului de atribuire a codului fiscal.

5) pentru notari, birourile individuale sau asociate de avocaţi:

a) documentele prevăzute la punctul 17 al prezentei Instrucţiuni;

b) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare, precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

c) copia certificatului de atribuire a codului fiscal.

53. Inspectoratul fiscal de stat teritorial, în a cărui rază a apărut obiectul impozabil sau obligaţia fiscală a cetăţeanului străin nerezident, apatridului nerezident, persoanelor indicate la punctul 10 lit.d), va deschide dosare în care în mod obligatoriu se vor îndosaria:

1) pentru cetăţenii străini nerezidenţi, apatrizii nerezidenţi – documentele prevăzute la punctul 21 şi copia certificatului de atribuire a codului fiscal.

2) pentru persoanele juridice sau organizaţii cu statut de persoană fizică nerezidente care dispun de obiecte impozabile pe teritoriul Republicii Moldova sau care au obligaţii fiscale:

a) documentele prevăzute la punctul 22;

b) documentele care confirmă deschiderea şi luarea la evidenţă a conturilor bancare precum şi informaţia prezentată de instituţiile financiare privind modificarea sau închiderea conturilor respective;

c) copia certificatului de atribuire a codului fiscal.

54. În cazul în care îşi schimbă sediul (domiciliul) din raza de activitate a inspectoratului fiscal de stat teritorial unde se află la evidenţă, contribuabilul va depune cererea de transmitere a dosarului la inspectoratul fiscal de stat teritorial la noul sediu. Dosarul contribuabilului va fi însoţit de formularul de uz intern privind transmiterea soldurilor obligaţiilor fiscale şi extrasul din contul personal generalizat cu soldul total nul.

55. Inspectoratul fiscal de stat teritorial va transmite dosarul organului fiscal în a cărui rază de activitate se află noul sediu (domiciliul) pentru a fi luat la evidenţă fiscală, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii cererii.

56. În cazul în care contribuabilul este calificat ca “contribuabil mare” inspectoratul fiscal de stat teritorial va transmite dosarul contribuabilului Direcţiei Administrarea Contribuabililor Mari a IFPS, care după primirea dosarului va fi responsabilă de executarea prevederilor capitolelor IV, V, VI, VII şi VIII ale prezentei Instrucţiuni.

La transmiterea dosarului inspectoratul fiscal de stat teritorial va efectua înscrierea în Registrul Fiscal de Stat manual col.21 “Dosar transmis la DACM, la data ____________”.