BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Ordine

Ordin nr.76 din 16.06.2020 cu privire la aprobarea Regulamentului privind rambursarea TVA întreprinderilor care sunt înregistrate în calitate de contribuabili ai TVA şi înregistrează sume TVA spre deducere în perioada ulterioară

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
16.06.2020

MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

cu privire la aprobarea Regulamentului privind rambursarea TVA întreprinderilor

care sunt înregistrate în calitate de contribuabili ai TVA şi înregistrează

sume TVA spre deducere în perioada ulterioară

nr. 76  din  16.06.2020

 (în vigoare 20.06.2020) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr.152 art. 554 din 20.06.2020

* * *

În conformitate cu prevederile articolului 12 al articolului I din Legea privind instituirea unor măsuri de susţinere a activităţii de întreprinzător şi modificarea unor acte normative nr.60 din 23 aprilie 2020 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr.108-109 (7437-7438) din 25 aprilie 2020) şi punctului 13 din Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale din Republica Moldova nr.2 din 8 aprilie 2021

[Preambulul completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

ORDON:

1. Se aprobă Regulamentul privind rambursarea TVA întreprinderilor care sunt înregistrate în calitate de contribuabili ai TVA şi înregistrează sume TVA spre deducere în perioada ulterioară, conform anexei la prezentul ordin.

2. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Anexa nr.1

la Ordinul MF nr.76 din 16 iunie 2020

Notă: Pe tot parcursul Regulamentului sintagma "Direcţia generală de administrare fiscală de la locul de deservire" la toate formele gramaticale se substituie cu sintagma "Direcţia generală deservire fiscală" la forma gramaticală corespunzătoare; textul "Direcţia generală administrare fiscală control fiscal post operaţional" la toate formele gramaticale se substituie cu sintagma "Direcţia generală control" la forma gramaticală corespunzătoare conform Ordinul Ministerului Finanţelor nr.01 din 04.01.2022, în vigoare 01.01.2022

REGULAMENT

privind rambursarea TVA întreprinderilor care sunt înregistrate

 în calitate de contribuabili ai TVA şi înregistrează sume TVA

spre deducere în perioada ulterioară

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind rambursarea TVA întreprinderilor care sunt înregistrate în calitate de contribuabili ai TVA şi înregistrează sume TVA spre deducere în perioada ulterioară (în continuare – Regulament) se aplică asupra cazurilor de rambursare a TVA, pentru următoarele perioade fiscale (în continuare perioada de rambursare a TVA):

- începând cu luna ridicării stării de urgenţă, declarate prin Hotărârea Parlamentului nr.55 din 17 martie 2020 şi până în luna decembrie 2020 inclusiv;

- începând cu luna ridicării stării de urgenţă, declarate prin Hotărârea Parlamentului nr.55 din 17 martie 2020 şi până la 30 septembrie 2021 - pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale;

- ianuarie – mai 2021 inclusiv - pentru solicitanţii alţii decât producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale.

[Pct.1 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

[Pct.1 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

2. Beneficierea de rambursarea TVA, conform prezentului regulament, nu limitează dreptul la solicitarea şi beneficierea de restituirea TVA conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal şi a Regulamentului privind restituirea taxei pe valoarea adăugată, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.93 din 1 februarie 2013.

II. MODUL DE SOLICITARE A RAMBURSĂRII TVA

3. Solicitarea rambursării TVA se efectuează prin depunerea unei cereri (în continuare Cerere), conform modelelor stabilite în anexele la prezentul Regulament după cum urmează:

- conform anexei nr.1 – pentru perioada mai – decembrie 2020 inclusiv;

- conform anexei nr.3 - pentru perioada mai - decembrie 2020 inclusiv - la solicitarea rambursării de producătorii agricoli afectaţi de calamităţi naturale;

- conform anexei nr.4 - pentru perioada ianuarie-septembrie 2021 – la solicitarea rambursării de producătorii agricoli afectaţi de calamităţi naturale;

- conform anexei nr.5 – pentru perioada de rambursare ianuarie – mai 2021 inclusiv.

Cererea se va depune la Direcţia generală deservire fiscală / Direcţia generală control sau la Direcţia generală administrare contribuabili mari a Serviciului Fiscal de Stat, după caz. Cererea se prezintă pe suport de hârtie cu aplicarea semnăturii olografe sau se transmite la adresa de e-mail cu aplicarea semnăturii electronice, la locul de deservire stabilit în anexa nr.2 la prezentul Regulament. Termenul de depunere a cererii de rambursare a TVA este reglementat de prevederile art.266 din Codul fiscal al Republicii Moldova.

[Pct.3 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

[Pct.3 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

[Pct.3 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 22.09.2020, în vigoare 23.09.2020]

[Pct.3 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.88 din 15.07.2020, în vigoare 17.07.2020]

31. La solicitarea rambursării TVA pentru perioada/perioadele din Programul de rambursare a TVA de către producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale, solicitanţii concomitent cu cererea urmează să prezinte şi actele de constatare a pierderilor a producţiei agricole, aprobate de către comisiile pentru situaţii excepţionale.

[Pct.31 introdus prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 22.09.2020, în vigoare 23.09.2020]

32. În sensul prezentului Regulament, producători agricoli afectaţi de calamităţile naturale sunt consideraţi agenţii economici care au suportat pierderi ale producţiei agricole de peste 50%, pe o suprafaţă de minimum 30% din totalul terenurilor deţinute în folosinţă şi/sau posesie, ca urmare a calamităţilor naturale produse în anul 2020, determinate conform actelor de constatare aprobate de către comisiile pentru situaţii excepţionale.

[Pct.32 introdus prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 22.09.2020, în vigoare 23.09.2020]

4. Cererea este supusă examinării doar în cazurile în care subiectul impozabil solicitant întruneşte cumulativ următoarele condiţii:

1) a înregistrat suma TVA destinată deducerii în perioada ulterioară:

- pentru perioada fiscală decembrie 2019 – în cazul solicitării rambursării TVA pentru perioadele de rambursare mai – decembrie 2020 inclusiv;

- pentru perioada fiscală decembrie 2020 - în cazul solicitării rambursării TVA de producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale pentru perioadele ianuarie - septembrie 2021 inclusiv;

- pentru perioada fiscală decembrie 2020 - în cazul solicitării rambursării TVA pentru perioadele de rambursare ianuarie – mai 2021 inclusiv;

2) în ultima perioadă fiscală, pentru care se solicită rambursarea TVA, din perioada Programului de rambursare a înregistrat suma TVA destinată deducerii în perioada ulterioară;

3) a prezentat Declaraţia privind TVA pentru perioada pentru care se solicită rambursarea;

4) a prezentat Darea de seamă privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (în continuare forma IPC18 ) pentru luna februarie 2020, în cazul solicitării ramburării TVA pentru perioadele mai – iunie 2020;

5) a prezentat Darea de seamă forma IPC18/IPC21 pentru perioada/perioadele ce corespund perioadei de rambursare a TVA;

6) - în cazul producătorilor agricoli afectaţi de calamităţile naturale - a calculat şi declarat impozitul pe venit, contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, contribuţii individuale de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală datorate de angajator şi salariat pentru perioada fiscală şi/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei de rambursare a TVA (pentru perioada de rambursare a TVA, începând cu luna ridicării stării de urgenţă şi până în luna decembrie 2020 inclusiv);

- în cazul solicitanţilor alţii decât producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale - a achitat impozitul pe venit, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, contribuţiile individuale de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurări obligatorii de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală datorate de angajator şi angajat (în continuare impozitul pe venit şi alte plăţi obligatorii) pentru perioadele fiscale ce corespund perioadei de rambursare a TVA;

- în cazul producătorilor agricoli afectaţi de calamităţile naturale, pentru perioada de rambursare ianuarie-septembrie 2021 - a achitat impozitul pe venit din salariu, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajat pentru perioada fiscală şi/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei respective;

7) pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţi naturale - a prezentat darea de seamă BIJ 17 în care a reflectat impozitul funciar pe terenurile cu destinaţie agricolă pentru anul 2020 (pentru perioada de rambursare a TVA, începând cu luna ridicării stării de urgenţă şi până în luna decembrie 2020 inclusiv).

[Pct.4 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

[Pct.4 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.34 din 22.02.2021, în vigoare 26.02.2021]

[Pct.4 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

[Pct.4 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 22.09.2020, în vigoare 23.09.2020]

[Pct.4 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.88 din 15.07.2020, în vigoare 17.07.2020]

5. Subiectul impozabil are dreptul la rambursarea TVA, solicitată pentru perioadele fiscale aferente perioadei de rambursare a TVA, indiferent de faptul dacă în careva din aceste perioade fiscale a înregistrat TVA spre achitare la buget, la îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii:

1) în ultima perioadă fiscală pentru care se solicită rambursarea se înregistrează TVA spre deducere în perioada fiscală ulterioară;

2) suma spre rambursare este în limita valorii minime stabilite conform punctului 17 şi cumulativ pe perioada de rambursare a TVA nu depăşeşte suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA:

- pentru perioada fiscală decembrie 2019 – la solicitarea rambursării TVA pentru perioadele fiscale mai – decembrie 2020 inclusiv, precum şi la solicitarea rambursării TVA pentru perioadele mai – decembrie 2020 de producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale.";

- pentru perioada fiscală decembrie 2020 - la solicitarea rambursării TVA pentru perioadele fiscale ianuarie – mai 2021 inclusiv, precum şi la solicitarea rambursării TVA pentru perioadele ianuarie - septembrie 2021 de producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale.

[Pct.5 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

[Pct.5 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.34 din 22.02.2021, în vigoare 26.02.2021]

6. Rambursarea se efectuează în termen de 25 zile lucrătoare din data depunerii cererii, dintre care 20 zile din acest termen sunt destinate pentru efectuarea controlului fiscal tematic şi adoptarea deciziei de rambursare, 3 zile sunt destinate întocmirii documentelor de plată şi transmiterii acestora spre executare Direcţiei Trezoreria de Stat, iar 2 zile sunt destinate pentru efectuarea rambursării efective.

Pentru producătorii agricoli afectaţi, rambursarea se efectuează în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, dintre care 12 zile lucrătoare din acest termen sunt destinate pentru efectuarea controlului fiscal tematic şi adoptarea deciziei de rambursare, 2 zile lucrătoare sunt destinate întocmirii documentelor de plată şi transmiterii acestora spre executare Direcţiei Trezoreria de Stat, iar 1 zi lucrătoare – pentru efectuarea rambursării efective.

[Pct.6 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 22.09.2020, în vigoare 23.09.2020]

III. ACŢIUNILE SERVICIULUI FISCAL DE STAT LA SOLICITAREA

RAMBURSĂRII TVA DE CĂTRE SUBIECTUL IMPOZABIL

7. În baza cererii, Serviciul Fiscal de Stat iniţiază un control fiscal tematic de verificare a corectitudinii calculării sumei pasibile rambursării TVA, determinată conform modului stabilit în capitolul IV .

8. Direcţia generală control sau Direcţia generală administrarea contribuabililor mari, după caz, a Serviciului Fiscal de Stat în termen de 20 de zile lucrătoare (12 zile lucrătoare, în cazul rambursării pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale) efectuează controlul tematic şi adoptă decizia de rambursare a TVA (în continuare Decizie).

[Pct.8 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

[Pct.8 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 22.09.2020, în vigoare 23.09.2020]

9. Dacă în timpul controlului, se constată abateri prevăzute la punctul 4 sau cererea nu este completată corespunzător, obligaţiile aferente plăţilor salariale sunt achitate la conturile necorespunzătoare, ce conduc la imposibilitatea examinării cererii, persoana responsabilă din cadrul Serviciului Fiscal de Stat întocmeşte o notificare, care se aduce la cunoştinţa solicitantului prin adresa poştală şi/sau prin adresa electronică, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii, în care se indică motivele pentru care cererea respectivă nu poate fi supusă examinării. În cazul în care solicitantul se conformează cerinţelor din notificare, acesta poate depune o cerere nouă care se examinează în termenii stabiliţi la punctul 6.

10. În actul de control fiscal privind rambursarea TVA se va înscrie obligatoriu:

1) suma TVA spre rambursare;

2) diferenţa dintre suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2019 şi suma cumulativă a TVA, confirmată spre rambursare, conform prezentului Regulament, pentru perioadele fiscale aferente perioadei de rambursare a TVA mai - decembrie 2020 inclusiv – în cazul rambursării TVA pentru perioadele mai – decembrie 2020 inclusiv;

21) în cazul rambursării TVA pentru perioadele ianuarie - septembrie 2021 producătorilor agricoli afectaţi de calamităţile naturale – diferenţa dintre suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2020 şi suma cumulativă a TVA, confirmată spre rambursare, conform prezentului Regulament, pentru perioadele fiscale aferente perioadei de rambursare ianuarie - septembrie 2021;

22) în cazul rambursării TVA pentru perioadele ianuarie – mai 2021 inclusiv diferenţa dintre suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2020 şi suma cumulativă a TVA, confirmată spre rambursare, conform prezentului Regulament, pentru perioadele fiscale aferente perioadei de rambursare ianuarie – mai 2021 inclusiv;

3) suma totală calculată pentru luna februarie 2020 a impozitului pe venit şi altor plăţi obligatorii aferente plăţilor salariale – pentru cazurile de solicitare a rambursării TVA pentru perioadele mai – iunie 2020.

[Pct.10 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

[Pct.10 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.34 din 22.02.2021, în vigoare 26.02.2021]

[Pct.10 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.88 din 15.07.2020, în vigoare 17.07.2020]

11. În ziua următoare adoptării Deciziei, Direcţia generală control, sau după caz Direcţia generală administrarea contribuabililor mari remite în adresa Direcţiei Deservire Fiscală, conform razei de deservire a contribuabilului, copia scanată a Deciziei prin poşta electronică cu indicarea în poziţia Subject: "Decizie de rambursare a TVA".

[Pct.11 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

12. Suma rambursării TVA se transferă la contul IBAN al contribuabilului indicat în cerere sau poate fi utilizată la stingerea obligaţiilor fiscale prin depunerea la subdiviziunea structurală a Serviciului Fiscal de Stat la care se deserveşte a Cererii privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi/sau restituirea mijloacelor, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.235/2017.

13. Direcţia generală deservire fiscală sau Direcţia generală administrarea contribuabililor mari, după caz, în termen de 3 zile lucrătoare de la adoptarea Deciziei, perfectează documentele de plată trezoreriale şi le remite Direcţiei Trezoreria de Stat spre executare.

[Pct.13 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.01 din 04.01.2022, în vigoare 01.01.2022]

14. Direcţia Trezoreria de Stat în termen de două zile de la data primirii documentelor de plată prezentate de Serviciul Fiscal de Stat efectuează transferul sumei TVA la contul bancar al subiectului rambursării.

15. După executarea documentelor de plată, copia deciziei, se arhivează la subdiviziunea structurală a Serviciului Fiscal de Stat la care se deserveşte subiectul impozabil.

IV. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RAMBURSARE

16. La solicitarea rambursării TVA pentru perioadele fiscale cuprinse în perioada de rambursare a TVA, suma TVA destinată deducerii în perioada fiscală ulterioară se va determina în baza declaraţiei privind TVA, prezentată Serviciului Fiscal de Stat:

- pentru luna decembrie 2019 – în cazul rambursării TVA pentru perioadele fiscale mai – decembrie 2020 inclusiv;

- pentru luna decembrie 2020 – în cazul rambursării TVA pentru perioadele fiscale ianuarie – mai 2021 inclusiv, precum şi în cazul rambursării TVA producătorilor agricoli afectaţi de calamităţile naturale pentru perioadele de rambursare ianuarie - septembrie 2021 inclusiv.

[Pct.16 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

17. Suma destinată rambursării TVA se apreciază în modul următor:

1) Se determină suma TVA spre deducere în perioada ulterioară, înregistrată pentru ultima perioadă fiscală privind TVA, pentru care se solicită rambursarea;

2) Pentru solicitanţii alţii decât producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale se determină pentru perioadele fiscale ce se includ în perioada de rambursare a TVA suma indicatorilor de mai jos:

a) suma impozitului pe venit declarat prin reflectarea la codul 11 col.5 şi codul 12 col.5 ce corespunde codului sursei de venit SAL şi SALa) din Tabelul nr.1 al Dării de seamă Forma IPC18 (pentru perioada de rambursare mai-decembrie 2020 inclusiv)/IPC21(pentru perioada de rambursare ianuarie-mai 2021 inclusiv) şi achitat la buget;

b) suma contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii declarată şi achitată prin reflectarea în rândul Total col.11 din Tabelul nr.3 al Dării de seamă Forma IPC18 (pentru perioada de rambursare mai - decembrie 2020 inclusiv);

c) suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator declarată şi achitată prin reflectarea în rândul "Total inclusiv" pe categorie de angajator (codurile 1.1, 1.11, 1.2, 1.2.1, 1.5) col.12 din Tabelul nr.3 al Dării de seamă Forma IPC18 (pentru perioada de rambursare a TVA mai-decembrie 2020 inclusiv);

c1) suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator declarată şi achitată prin reflectarea în rândul Total col.11 din Tabelul nr.2 al Dării de seamă Forma IPC21(pentru perioada de rambursare ianuarie - mai 2021 inclusiv);

d) suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală datorate de angajator şi salariat declarată şi achitată prin reflectarea la codul 11 col.6 şi codul 12 col.6 ce corespunde codului sursei de venit SAL şi SALa) din Tabelul nr.1 al Dării de seamă Forma IPC18 (pentru perioada de rambursare a TVA mai-decembrie 2020 inclusiv)/IPC21 (pentru perioada de rambursare a TVA ianuarie-mai 2021 inclusiv).

21) Pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale se determină pentru perioadele fiscale ce se includ în perioada de rambursare a TVA suma indicatorilor de mai jos:

a) suma impozitului funciar pe terenurile cu destinaţie agricolă calculat şi declarat pentru anul 2020, diminuat cu suma reducerilor în cazul achitării impozitului până la 30 iunie a anului fiscal, cumulată la sumele calculate şi declarate la buget a impozitului pe venit, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, a contribuţiilor individuale de asigurări sociale de stat obligatorii şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în formă de contribuţie procentuală datorate de angajator şi salariat pentru perioada fiscală şi/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei Programului de rambursare a TVA (pentru perioada de rambursare a TVA, mai-decembrie 2020);

b) cumulul sumei impozitului funciar pentru terenurile cu destinaţie agricolă declarat şi achitat pentru anul 2021 şi al sumelor declarate şi achitate la buget a impozitului pe venit din salariu, reflectat la rândul cu codul 11 col.5 ce corespunde codului sursei de venit SAL, precum şi a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală datorate de angajaţi, reflectate în rândul cu codul 11 col.6 din Tabelul nr.1 al Dării de seamă Forma IPC21, a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de angajator, reflectate în rândul 1.1 litera b) col.11 şi rândul 1.4 litera b) col.11 din Tabelul nr.2 al Dării de seamă Forma IPC21, pentru perioada fiscală şi/sau perioadele fiscale ce corespund perioadei Programului de rambursare a TVA (pentru perioada de rambursare a TVA, ianuarie-septembrie 2021).

3) La solicitarea rambursării TVA pentru perioadele mai – iunie 2020 se determină suma totală calculată pentru luna februarie 2020 a impozitului pe venit şi altor plăţi obligatorii, ţinînd cont de indicatorii reflectaţi în Forma IPC18 pentru luna februarie 2020 conform subpct.2). În cazul în care suma prevăzută la subpct.2) cuprinde perioadele fiscale mai – iunie 2020, suma calculată pentru perioada fiscală februarie 2020 se va înmulţi cu 2;

4) Se determină suma TVA destinată deducerii în perioada fiscală ulterioară:

- reflectată în boxa 21 a declaraţiei privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2019. La determinarea sumei respective, se va lua în calcul suma TVA, reflectată în declaraţia privind TVA pentru această perioadă, depusă pînă la momentul intrării în vigoare a Legii privind instituirea unor măsuri de susţinere a activităţii de întreprinzător şi modificarea unor acte normative nr.60/2020. În cazul modificării sumei TVA destinate deducerii în perioada ulterioară, specificate în boxa 21 a Declaraţiei privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2019, drept urmare a rezultatelor controlului fiscal, la aprecierea limitei maxime a rambursării în cadrul Programului de rambursare a TVA se va lua în consideraţie valoarea actualizată a sumei TVA destinate deducerii în perioada fiscală ulterioară din decembrie 2019;

- reflectată în boxa 21 a declaraţiei privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2020 – în cazul rambursării TVA producătorilor agricoli afectaţi de calamităţile naturale pentru perioadele de rambursare ianuarie - septembrie 2021 şi în cazul rambursării TVA solicitanţilor alţii decât producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale pentru perioadele de rambursare ianuarie –mai 2021 inclusiv). La determinarea sumei respective, se va lua în calcul suma TVA, reflectată în declaraţia privind TVA pentru această perioadă, depusă pînă la momentul intrării în vigoare a Legii cu privire la modificarea unor acte normative nr.257/2020 sau după caz a Dispoziţiei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale din Republica Moldova nr.2 din 8 aprilie 2021. În cazul modificării sumei TVA destinate deducerii în perioada ulterioară, specificate în boxa 21 a Declaraţiei privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2020, drept urmare a rezultatelor controlului fiscal, la aprecierea limitei maxime a rambursării în cadrul Programului de rambursare a TVA se va lua în consideraţie valoarea actualizată a sumei TVA destinate deducerii în perioada fiscală ulterioară din decembrie 2020.

5) Se va accepta spre rambursare mărimea cea mai mică:

a) Pentru solicitanţii alţii decât producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale:

- dintre sumele determinate conform subpunctelor 1) – 3), în limitele sumei specificate la subpunctul 4) liniuţa întâi - pentru perioada de rambursare a TVA, mai-decembrie 2020;

- dintre sumele determinate conform subpunctelor 1) – 2), în limitele sumei specificate la subpunctul 4) liniuţa a doua - pentru perioada de rambursare a TVA, ianuarie-mai 2021;

b) Pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale:

- dintre sumele determinate conform subpunctelor 1), 21) litera a) diminuată cu suma impozitului funciar pe terenurile cu destinaţie agricolă în partea ce a participat la determinarea sumei TVA spre rambursare, în limitele sumei specificate la subpunctul 4) liniuţa întâia - pentru perioada de rambursare a TVA, începând cu luna ridicării stării de urgenţă şi până în luna decembrie 2020 inclusiv;

- dintre sumele determinate conform subpunctelor 1), 21) litera b), diminuată cu suma impozitului funciar pe terenurile cu destinaţie agricolă în partea ce a participat la determinarea sumei TVA spre rambursare, în limitele sumei specificate la subpunctul 4) liniuţa a doua - pentru perioada de rambursare a TVA, ianuarie-septembrie 2021.

[Pct.17 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

[Pct.17 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.34 din 22.02.2021, în vigoare 26.02.2021]

[Pct.17 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

[Pct.17 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 22.09.2020, în vigoare 23.09.2020]

[Pct.17 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.88 din 15.07.2020, în vigoare 17.07.2020]

18. Suma cumulativă a rambursării TVA solicitată pentru perioada rambursării TVA (mai 2020 – decembrie 2020 inclusiv), nu poate depăşi suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2019. Suma cumulativă a rambursării TVA solicitată pentru perioada rambursării TVA ianuarie - mai 2021 inclusiv, nu poate depăşi suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2020.

[Pct.18 completat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]

181. Suma cumulativă a rambursării pentru perioadele fiscale ianuarie –septembrie 2021 pentru producătorii agricoli afectaţi de calamităţile naturale, nu va depăşi suma TVA destinată perioadei ulterioare, reflectată în declaraţia privind TVA pentru perioada fiscală decembrie 2020.

[Pct.181 introdus prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

19. Suma TVA spre deducere în perioada ulterioară ce urmează a fi reflectată în declaraţia TVA pentru perioada fiscală în care a fost emisă decizia de rambursare se diminuează cu mărimea sumei TVA confirmată spre rambursare.

V. DISPOZIŢII FINALE

20. Decizia privind rambursarea TVA este executorie din data pronunţării.

21. Decizia emisă de către Serviciul Fiscal de Stat privind rambursarea TVA, poate fi contestată în termen de 30 zile de la data comunicării de către Serviciul Fiscal de Stat, în conformitate cu Titlul V din Codul fiscal.

[Anexa nr.1 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.88 din 15.07.2020, în vigoare 17.07.2020]

[Anexa nr.2 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.01 din 04.01.2022, în vigoare 01.01.2022]

[Anexa nr.2 în redacţia Ordinului Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

[Anexa nr.3 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 22.09.2020, în vigoare 23.09.2020]

[Anexa nr.4 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.18 din 01.02.2021, în vigoare 05.02.2021]

[Anexa nr.5 introdusă prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.59 din 14.04.2021, în vigoare 16.04.2021]