BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Regulament nr.05/1-07/550 din 07.08.97 privind modul plăţii prealabile la impozitul pe veniturile persoanelor fizice obţinute din prestarea de servicii în unele domenii de activitate

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
07.08.1997

MINISTERUL FINANŢELOR

R E G U L A M E N T

privind modul plăţii prealabile la impozitul pe veniturile persoanelor fizice

obţinute din prestarea de servicii în unele domenii de activitate

nr. 05/1-07/550  din  07.08.1997

 (în vigoare 21.08.1997) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.54-55 art.87 din 21.08.1997

* * *

Prezentul Regulament este elaborat întru realizarea prevederilor art.13 al Legii bugetului de stat pe anul 1997 nr.1127-XIII din 21 martie 1997.

1. Conform articolului nominalizat se stabileşte plata prealabilă la impozitul pe veniturile persoanelor fizice obţinute din prestarea de servicii în unele domenii de activitate în următoarele cuantumuri.

2. Plata prealabilă la impozitul pe venit se achită la bugetele locale trimestrial, cîte 25 procente din suma anuală a plăţii în următoarele termene: pentru trimestrele II, III şi IV corespunzător pînă la 15 mai, pînă la 15 august şi pînă la15 noiembrie, în baza avizului de plată înmînat contribuabilului de organul fiscal.

3. În cazul desfăşurării de către persoana fizică a mai multor activităţi de întreprinzător din cele menţionate, plata prealabilă la impozitul pe veniturile persoanelor fizice se stabileşte şi se percepe în cuantum egal cu mărimea maximă a cuantumului impozitului pentru prestarea serviciilor dintre cele practicate de persoana fizică (Exemplul 1)*.

_______________

* Exemplele de calculare sînt expuse în anexa nr.1 la Regulament.

4. Plata prealabilă la impozitul pe veniturile persoanelor fizice se percepe în cuantumul stabilit de la întreprinderile individuale, societăţile în nume colectiv, societăţile în comandită, indiferent de numărul fondatorilor şi numărul lucrătorilor angajaţi ce practică aceste genuri de activitate (Exemplul 2).

5. Suma plăţii prealabile la impozitul pe venit se stabileşte din ziua, din care persoana fizică a început să practice activitatea de întreprinzător şi depinde de durata perioadei de activitate a agentului economic pe parcursul trimestrului. Suma plăţii prealabile în cazurile activităţii provizorii pe parcursul trimestrului, constituie produsul dintre suma anuală a plăţii prealabile împărţită la 12 şi numărul de luni de activitate pe parcursul trimestrului.

Numărul de luni de activitate pe parcursul trimestrului se apreciază prin împărţirea numărului zilelor calendaristice de practicare a activităţii de întreprinzător pe parcursul trimestrului la cifra 30, cu precizie pînă la una zecime (Exemplul 3 şi 4).

6. Dacă plata prealabilă la impozitul pe venit este mai mare ca suma impozitului pe venit calculat de organul fiscal în avans pentru aceeaşi perioadă de activitate, contribuabilului se prezintă către achitare suma plaţii prealabile, totodată suma avansată a impozitului nu se achită (Exemplul 5).

7. În cazul cînd impozitul pe venit calculat în avans pentru perioada activităţii în viitor depăşeşte suma plăţii prealabile la impozitul pe venit pentru aceeaşi perioadă de activitate, contribuabilului i se prezintă către plată suma avansată a impozitului, totodată suma plăţii prealabile nu se achită (Exemplul 6).

8. Dacă suma impozitului pe venit, calculat pentru activitatea în perioada gestionară (la sfîrşitul perioadei gestionare sau la încetarea activităţii) este mai mare decît suma plăţii prealabile achitate pentru această perioadă, contribuabilului i se prezintă către plată diferenţa dintre mărimea efectivă a impozitului şi cuantumul plăţii prealabile (Exemplul 7).

9. În cazul cînd suma impozitului pe veniturile persoanelor fizice calculat conform declaraţiei pentru perioada gestionară a activităţii de întreprinzător este mai mică decît suma plăţii prealabile pentru aceeaşi perioadă, diferenţa nu se restituie din buget contribuabilului (Exemplul 8).

10. În cazul încetării activităţii de întreprinzător pe parcursul trimestrului, contribuabilul, conform punctului 5 al articolului 4 al Legii nr.662-XIII din 23 noiembrie 1995 privind declararea veniturilor de către persoanele fizice, este obligat să depună declaraţia despre venituri pentru perioada expirată a anului calendaristic în termen de 15 zile de la data încetării existenţei sursei de venit. Declaraţia în cauză serveşte ca bază pentru efectuarea recalculului plăţii prealabile la impozitul pe venit (Exemplul 9).

11. La plata prealabilă la impozitul pe venit se acordă înlesnirile fiscale la impozitul pe venit, prevăzute de Legea nr.1218-XII din 3 decembrie 1992 privind impozitul pe veniturile persoanelor fizice.

12. Pentru calcularea plăţii prealabile la impozitul pe venit cu acordarea înlesnirilor fiscale prevăzute de legislaţia în vigoare, se anexează tabelul auxiliar privind calcularea şi prestarea înlesnirilor fiscale la plata prealabilă la impozitul pe venit, reieşind din salariul minim în mărime de 18 lei (Anexa nr.2).

13. Începînd cu data de 24 aprilie 1997, Inspectoratele fiscale de stat sînt obligate să efectueze recalculul plăţii achitate prealabil la impozitul pe venit, conform cotelor indicate în Regulamentul prezent şi metodicii expuse mai sus.

14. Îndrumarul Ministerului Finanţelor nr.10-01-21 din 21 martie 1997 privind mecanismul de implementare a plăţii anticipate a impozitului pe veniturile persoanelor fizice pentru dreptul la prestarea serviciilor în unele domenii de activitate se consideră caduc de la data de 24 aprilie 1997 (ziua publicării Legii bugetului de stat pe anul 1997).

Chişinău, 7 august 1997.

Nr.05/1-07/550.