BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoare nr.09-23-02-7/164 din 25.01.96 unele întrebări privind aplicarea înlesnirilor prevăzute în Legea Republicii Moldova "Privind bugetul de stat pe anul 1996"

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
25.01.1996

MINISTERUL FINANŢELOR

Unele întrebări privind aplicarea înlesnirilor prevăzute în Legea

Republicii Moldova "Privind bugetul de stat pe anul 1996"

nr. 09-23-02-7/164  din  25.01.1996

 (în vigoare 05.12.1996) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.78-79 art.98 din 05.12.1996

* * *

Inspectoratele fiscale de stat ale republicii

Legea Republicii Moldova nr.686-XIII din 14.12.95 "Privind bugetul de stat pe anul 1996" a stabilit în anul 1996 un şir de înlesniri pe taxă pe valoarea adăugată1 la unele mărfuri (lucrări, servicii) (art.26, 27).

_______________

1 Mai departe în text - TVA.

În legătură cu aceasta Ministerul Finanţelor pentru călăuză în lucrul practic lămureşte unele întrebări privind aplicarea înlesnirilor menţionate.

1. Înlesnirile prevăzute în lege se aplică la mărfurile (lucrările, serviciile) livrate (executate) începînd cu 1.01.96.

2. Conform literei "a" punctul 1 al art.26 al Legii, volumele de realizare de către toate întreprinderile de producere a pîinii şi produselor de panificaţie indiferent de forma de proprietate şi organizarea juridică, precum şi volumele de realizare de către producătorii producţiei agricole din republică ce au relaţii fiscale cu sistemul bugetar, a laptelui, cărnii (inclusiv în calitate vie), tutunului şi legumelor se scutesc în anul 1996 de taxa pe valoarea adăugată.

Pe volumele neimpozabile cu TVA de la realizarea pîinii şi produselor de panificaţie, laptelui, cărnii, tutunului, legumelor, sumele taxei pe valoare adăugată plătite pe resursele materiale, folosite la fabricarea producţiei menţionate nu se includ în costul de producere a lor, dar se atribuie la decontările cu bugetul, în următoarea ordine.

Dacă întreprinderea produce atît producţie impozabilă, cît şi neimpozabilă, atunci sumele TVA plătite în perioada gestionară pe resursele materiale, folosite la fabricarea producţiei menţionate, sînt socotite în plăţile ulterioare pe TVA de la realizarea altor feluri de producţie produsă (lucrări, servicii), supuse impozitării.

Totodată, în cazul în care materialele şi alte resurse, folosite la fabricarea producţiei neimpozabile, le depăşesc pe cele folosite la fabricarea producţiei impozabile, şi în caz de ţinere de către întreprindere a evidenţei, separate pe aceste grupe de producţie, sumele TVA, plătite furnizorilor pe materia primă, materiale şi alte resurse, în lipsa restanţei pe alte plăţi pot fi restituite. în cazul existenţei restanţei faţă de buget pe alte plăţi, se efectuează achitarea acestor restanţe.

Pentru efectuarea trecerilor la cont (restituire) contribuabilii trebuie să prezinte Inspectoratului fiscal la locul de reşedinţă pînă la data de 20 a lunii ce urmează după luna de dare de seamă, în care a fost efectuată plata conturilor furnizorilor, o cerere în scris, în care se arată suma ce urmează să fie restituită sau socotită la stingerea altor impozite.

În cazul lipsei necesităţii în efectuarea decontărilor menţionate, sau dacă suma care urmează să fie restituită depăşeşte suma calculată, sumele impozitului plătit furnizorilor pot fi restituite contribuabililor.

Inspectoratele fiscale de stat pînă la data de 25 a lunii ce urmează după luna de dare de seamă restituie (achită) sumele TVA după efectuarea controlului asupra sumelor prezentate pentru restituire.

Totodată, la decontările cu bugetul pot fi atribuite numai sumele, care sînt evidenţiate printr-un rînd aparte în documentele de plată şi în documentele de însoţire a materialelor menţionate.

Ordinea asemănătoare de achitare (restituire) a sumelor pe TVA se foloseşte şi la serviciile neimpozabile, prestate de către întreprinderile comerciale la realizarea pîinii şi a produselor de panificaţie.

Înlesnirile la pîine şi produse de panificaţie, lapte, carne (inclusiv în calitate vie), tutun, legume se extind numai asupra mărfurilor menţionate, de producere indigenă. Producţia menţionată importată se impozitează cu TVA în ordinea stabilită.

Făina folosită la producerea pîinii şi produselor de panificaţie în anul 1996 se impozitează la întreprinderile producătoare şi importatoare în ordinea stabilită.

3. Conform literei "b" a punctului 7 al art.26 în 1996 sînt eliberate de TVA volumele de realizare a producţiei agricole, eliberate în calitate de retribuire a muncii în natură sau în contul plăţii pentru pămîntul dat în arendă, lucrătorilor ocupaţi în producerea agricolă şi deţinătorului cotei de pămînt, reieşind din normele stabilite conform anexei nr.10 la Legea menţionată, iar sumele TVA achitate pe sursele materiale şi folosite la producerea producţiei eliberate se includ în costul de producere, şi cu sumele date trebuie să fie majorate plăţile în buget în perioada gestionară de realizare.

4. În conformitate cu litera "c" a punctului 1 al articolului 26 în 1996 sînt eliberate de plata TVA un şir de bunuri materiale importate. Înlesnirea menţionată se extinde asupra tuturor agenţilor de antreprenoriat din republică, ce importă în republică bunurile materiale menţionate.

TVA la realizarea de mai departe a mărfurilor la care impozitul, în conformitate cu înlesnirile prezentate (litera "c" art.26), n-a fost calculat şi transferat la importarea lor în ţară (afară de cele importate din ţările membre ale CSI) se calculează şi se transferă în buget de la diferenţa de preţuri. La realizarea acestei producţii peste hotarele republicii în ţările membre ale CSI, cu impozit se impune tot volumul de realizare cu cota 20 procente către volumul de realizare.

Ordinea asemănătoare de achitare se răspîndeşte şi la seminţele, materialul săditor, îngrăşămintele minerale şi mijloacele chimice de fitoprotecţie, tehnica agricolă, utilaje şi piese de schimb importate în anul 1995 şi folosite ulterior în agricultură, şi eliberate de TVA în conformitate cu Legea Republicii Moldova nr.658-XIII din 22.11.95 "Privind rectificarea bugetului de stat pe anul 1995".

5. În conformitate cu litera "d" a punctului 1 al art.26 venitul obţinut de la realizarea gazului natural, lichefiat şi de reţea nu se impozitează cu TVA. Sumele impozitului, plătite furnizorilor pentru materia primă şi materiale, se includ în costul producţiei (gazului). Ţinînd cont de cele expuse, furnizorii de gaz trebuie să efectueze decontările cu cumpărătorii, fără a evidenţia în documentele de plată sumele taxei pe valoarea adăugată, cu menţiunea obligatorie în ele "Fără taxa pe valoarea adăugată", iar cumpărătorii gazului concomitent nu au dreptul de sine stătător să calculeze sumele taxei pe valoare adăugată incluse în preţul de realizare şi atribuirea lor la decontările cu bugetul.

6. Deoarece în 1996 SA "Ascom-Kele", SA "Ghesco" şi antreprenorul general "Constructorul-24" sînt eliberaţi de impozitarea cu TVA pe volumele îndeplinite de ei la lucrările de construcţie şi montaj efectuate conform documentaţiei de proiect şi deviz la construcţia fabricii de încălţăminte din oraşul Orhei şi instalaţiilor inginereşti, trebuie de avut în vedere:

- de TVA se eliberează numai acele lucrări de construcţie şi montaj, care sînt îndeplinite de întreprinderile menţionate în limita documentaţiei de proiect şi deviz. Alte lucrări efectuate de aceste întreprinderi la obiectele menţionate se impun cu TVA în ordinea stabilită;

- materialele şi construcţiile folosite la efectuarea lucrărilor neimpozabile se includ în costul de construcţie şi montaj împreună cu TVA pe aceste materiale;

- toate lucrările de construcţie şi montaj îndeplinite la obiectele menţionate de către diferiţi subantreprenori, inclusiv şi la comanda întreprinderilor "Ascom-Kelme", SA "Ghesco", SA "Constructorul-24" se supun taxei pe valoarea adăugată în ordinea stabilită.

7. Art.27 stabileşte, că volumul de comercializare a ediţiilor periodice, cu excepţia celor care în afară de difuzarea informaţiei şi a materialelor publicistice efectuează şi alte activităţi economice sau urmăresc unicul scop de a obţine profit, se impozitează cu taxa pe valoare adăugată în cota de 10 la sută.

Serviciile, prestate în formă de publicaţii de reclamă şi avize, precum şi producerea mărfurilor (lucrări, servicii) şi altă activitate, îndeplinită de întreprinderile, ce editează literatură periodică se impozitează cu TVA cu cota de 20 procente la preţul lor.

În caz că sumele impozitului plătit furnizorilor de materie primă, materiale, servicii etc., atribuite în conformitate cu legislaţia în vigoare, la costul de editare a acestei literaturi periodice, precum şi la publicaţiile în ea a reclamei şi avizelor, depăşesc sumele TVA, obţinute de la realizarea acestor ediţii cu bucata, de la abonare şi de la serviciile cu plată pentru publicarea reclamei şi avizelor, diferenţa apărută se atribuie în conformitate cu p.4 al art.7 al Legii Republicii Moldova nr.264-XIII din 8.11.94 "Privind taxa pe valoarea adăugată" în contul plăţilor ulterioare pe impozitul dat.

Totodată, e necesar de avut în vedere, că la realizarea ediţiilor periodice la preţuri mai joase decît costul de producere (deci plata lor parţială) volumul impozabil conform instrucţiei Ministerului Finanţelor nr.10 din 10.03.95 "Cu privire la modul de calculare şi plată a taxei pe valoarea adăugată" (p.4) se determină reieşind din costul de producere a lor.

8. În conformitate cu litera "c" a punctului 2 a art.28 subiecţii economici, ce au încheiat un acord-memorandum de creditare şi încurajare a restructurizării, au dreptul la compensarea unei părţi din cheltuielile suplimentare a întreprinderilor, legate de restructurarea lor din contul TVA care urmează să fie plătite în buget.

Aşadar înlesnirea menţionată se aplică numai în baza scrisorii Ministerului Finanţelor privind încheierea acordului-memorandum cu agenţii economici şi sumele înlesnirilor prevăzute în contract.

Ordinea de folosire a taxei pe valoarea adăugată în scopurile menţionate este expusă în scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.09-23-02/33 din 26.09.95.

Dacă în urma controlului s-a constatat că condiţiile acordului-memorandum n-au fost îndeplinite, atunci înlesnirea menţionate nu se aplică.

9. Inspectoratele fiscale de stat trebuie, trimestrial, nu mai tîrziu de data de 10 a lunii ce urmează după trimestrul gestionar, să informeze Inspectoratul Fiscal Principal de Stat despre folosirea de către agenţii economici a înlesnirilor prevăzute în Legea "Privind bugetul de stat pe anul 1996" (în compartimentul indicilor lor cantitativi de realizare a mărfurilor supuse înlesnirilor (producţiei) şi pierderilor bugetului de la aplicarea înlesnirilor).