Scrisoarea IFPS nr.(17-13-02/1-2875)45 din 21.07.2006 privind materialele pentru restituirea TVA
INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
nr. (17-13-02/1-2875)45 din 21.07.2006
(în vigoare 21.07.2006)
"Contabilitate şi audit", 2006, nr.8, pag.112
* * *
În legătură cu întrebările apărute ca rezultat al verificării materialelor pentru restituirea TVA, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat aduce spre cunoştinţă şi călăuză în lucrul practic următoarele.
1. Conform pct.21 alin.(3) lit.a) şi e) al Instrucţiunii privind restituirea sumelor TVA, aprobată prin ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.188 din 17.11.2005, drept document ce confirmă livrarea mărfurilor la export şi prestarea serviciilor de transporturi internaţionale de mărfuri şi expediţie este stabilită scrisoarea de transport internaţional – C.M.R., cu însemnările respective.
Utilizarea formularelor C.M.R., conform prevederilor pct.3 al Hotărîrii Guvernului nr.294 din 17.03.1998 cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23.12.1997, se permite numai după înregistrarea acestora la Î.S. Editura de Imprimate „Statistica”.
Dat fiind faptul că reglementarea într-un mod uniform a condiţiilor contractului de transport internaţional de mărfuri pe şosele este stabilită în Convenţia internaţională din 19 mai 1956, la care Republica Moldova a aderat prin Hotărîrea Parlamentului nr.1318-XII din 02.03.1993, C.M.R.-ul este utilizat de toate părţile contractante ale Convenţiei, însă persoanele nerezidente ale Republicii Moldova nu dispun de aceste formulare înregistrate la Î.S. Editura de Imprimate „Statistica”. Mai mult ca atît, potrivit principiilor de acţiune a legii în spaţiu şi cercului de persoane, stipulate în articolele 48-49 ale Legii privind actele legislative nr.780-XV din 27.12.2001, prevederile Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.294 din 17.03.1998 nu se răsfrîng asupra persoanelor nerezidente ale Republicii Moldova care nu activează pe teritoriul ei.
Astfel, în temeiul art.48-49 din Legea nr.780-XV din 27.12.2001 şi art.4 din Codul fiscal, formularele C.M.R.-urilor, eliberate de către persoanele nerezidente, neînregistrate la Î.S. Editura de Imprimate „Statistica”, dar care se conformează cerinţelor Instrucţiunii privind restituirea sumelor TVA, se consideră juste pentru efectuarea restituirii TVA.
2. În cadrul controalelor de restituire a TVA urmează să se verifice întregul volum de livrări şi procurări. Dacă s-au stabilit livrări impozitate la cota zero a TVA, pentru care nu există confirmarea organelor vamale privind livrarea mărfurilor pentru export, la valoarea acestor livrări se va aplica cota TVA la care acestea se impun pe teritoriul ţării.
| ŞEFUL INSPECTORATULUI | Sergiu PUŞCUŢA |