Scrisoarea nr.10-14-13/509-6101 din 18.12.2000 privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat de către întreprinderile individuale care nu desfăşoară activitate sau nu au venit
MINISTERUL FINANŢELOR
Privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat
de către întreprinderile individuale care nu desfăşoară
activitate sau nu au venit
(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)
nr.10-14-13/509-6101 din 18.12.2000
(în vigoare 18.12.2000)
"Contabilitate şi audit", 2001, nr.1, pag.103
* * *
Examinînd interpelările instituţiilor mass-media, întreprinderilor individuale din republică, a specialiştilor Serviciului Fiscal de Stat şi Fondului Social din teritoriu privind posibilitatea calculării contribuţiilor de asigurări sociale de stat în anul 2000 de către întreprinderile individuale care nu desfăşoară activitate sau nu au venit, pentru îndrumare şi călăuză comunicăm următoarele.
Pentru perioada 01.01. - 31.05.2000, dat fiind că în conformitate cu literele f) şi g) ale punctului 1 din anexa nr.1 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1999 nr.231-XIV din 23 decembrie 1998, care a fost în vigoare pînă la 1 iunie 2000, baza de calcul la calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat pentru întreprinderile individuale este venitul global, obţinut de către acestea în procesul desfăşurării activităţii de întreprinzător, pentru întreprinderile individuale care nu desfăşoară activitate sau nu au obţinut venit global din activitatea sa, în perioada menţionată contribuţiile de asigurări sociale de stat nu se calculează.
Pentru perioada lunii iunie 2000, în conformitate cu literele h), i) şi j) ale punctului 1 din anexa nr.2 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2000, nr.920-XIV din 12 aprilie 2000, pentru fondatorii de întreprinderi individuale sunt stabilite plăţi anuale fixate în mărime de 400 lei pentru fondatorii neinvalizi, 250 lei pentru fondatorii invalizi de gradul II şi 150 lei pentru fondatorii invalizi de gradul I, indiferent de faptul dacă desfăşoară sau nu activitate întreprinderea individuală, obţin sau nu venit fondatorii de întreprinderi individuale. Deci, în perioada lunii iunie fondatorii de întreprinderi individuale, indiferent de faptul dacă desfăşoară sau nu activitate, au sau nu venit, achită sumele lunare ale contribuţiilor de asigurări sociale de stat respectiv în mărime de 33,3 lei, 20,8 lei şi 12,5 lei.
Cu începere din 1 iulie 2000 a intrat în vigoare Legea privind sistemul public de asigurări sociale nr.489-XIV din 8 iulie 1999, cu intrarea în vigoare a căreia a fost abrogată Legea bugetului asigurărilor sociale de stat nr.1359-XIII din 24 octombrie 1997.
Pentru perioada 01.07. - 31.12.2000, în conformitate cu litera a) a punctului 5 din art.4 al Legii menţionate asociaţii unici (antreprenorii) care nu obţin 4 salarii medii pe economie, nu sunt pasibili asigurării sociale de stat.
Menţionăm că indiferent de faptul au sau nu întreprinderile individuale activitate sau venit, acestea sunt obligate să prezinte organelor respective calculele conform formularului 4-BASS privind calcularea şi utilizarea cotelor de asigurări sociale de stat, conform punctului 3 al anexei 2 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2000.
| Viceministru | Nicolae Luchian |
Contrasemnat: |
|
| Şef adjunct al IFPS | Procopie Duca |