BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.10-2-06/2-1017/188 din 19.01.2000 despre unele particularităţi privind reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
19.01.2000

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Despre unele particularităţi privind reţinerea

impozitului pe venit la sursa de plată

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 10-2-06/2-1017/188  din  19.01.2000

 (în vigoare 19.01.2000) 

"Contabilitate şi audit", 2000, nr.3, pag.78

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat la întrebările, expuse în adresarea Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare nr.15/4-680 din 10.12.1999 referitor la reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată din unele plăţi, pentru informaţie şi călăuza în lucru comunică următoarele.

1. Indemnizaţia de concediere egală cu 6 salarii medii lunare, ce se achită funcţionarilor disponibilizaţi în conformitate cu art.25 alin.(6) al Legii serviciului public nr.443-XIII din 4 mai 1995 (ţinînd cont de modificările efectuate prin Legea nr.1282-XIII din 18.07.1997), nu se impozitează cu impozitul pe venit, deoarece potrivit art.20 lit.g) din Codul fiscal indemnizaţiile de concediere stabilite conform legislaţiei se consideră ca surse de venit neimpozabile şi respectiv nu se includ în venitul impozabil. Concomitent, indemnizaţia de şomer egală cu un salariu mediu, prevăzută prin acelaşi alineat, se scuteşte de impozitul pe venit din motivul că în alineatul dat este reglementat că această indemnizaţie se achită în modul stabilit de legislaţie, iar în art.45/3 al Codului muncii indemnizaţia de şomer sus-nominalizată e considerată de asemenea ca indemnizaţie de concediere.

2. Indemnizaţia, ce se achită funcţionarului public în proporţie de 50% faţă de salariul funcţiei pentru fiecare an de serviciu public, dar nu mai puţin de 3 salarii ale funcţiei, în cazul pensionării pentru limită de vîrstă pe baze generale sau în alte cazuri, prevăzute în art.25 alin.(8) al Legii sus-menţionate, se impozitează cu impozitul pe venit la sursa de plată, dat fiind faptul că astfel de sursă de venit nu este inclusă în lista tipurilor de venit neimpozabile, nominalizată în art.20 al Codului fiscal.

3. Suma salariului recalculat lucrătorilor, precum şi funcţionarilor publici, pe anii precedenţi se impozitează la sursa de plată în mod general, conform cotelor în vigoare la data achitării. Însă, această sumă achitată lucrătorului (funcţionarului public) după eliberarea lui din serviciu se impozitează conform punctului 36 din Instrucţiunea Serviciului Fiscal de Stat nr.05/l-CF-06/88 din 23.12.1997 cu privire la reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată, adică fără acordarea scutirilor şi fără distribuirea sumei venitului achitat la numărul de luni, pentru care el se achită.

4. Salariul, achitat în baza hotărîrii judecăţii persoanei fizice (restabilită la serviciu din data eliberării în baza acestei hotărîri) pe perioada cît nu s-a considerat lucrător al agentului economic, se impozitează la sursa de plată în mod general, conform cotelor în vigoare la data achitării. Totodată comunicăm că în cazul supraplăţii impozitului pe venit pe parcursul anului fiscal persoana fizică, conform punctului 13 din Instrucţiunea cu privire la modul de prezentare de către persoanele fizice a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit nr.2 din 23 octombrie 1998 (Monitorul Oficial nr.12-13 din 9 februarie 1999), după expirarea anului fiscal este în drept să depună organului fiscal la locul de trai Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit, indicînd în ea venitul obţinut în acest an fiscal şi recalculînd de sine stătător impozitul pe venit. Suma plătită în plus va fi trecută în contul achitării datoriilor privind alte impozite, dar în lipsa acestora va fi restituită. De asemenea organul fiscal teritorial, cu acordul persoanei fizice, are dreptul să treacă suma dată în contul achitării ulterioare a impozitului pe venit.