BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.(17-2-09/1-1047-4613)38 din 01.12.2003 privind confirmarea documentară a achiziţiilor efectuate de la persoanele fizice înregistrate în formă de gospodărie ţărănească (de fermier) şi de la persoanele fizice fără o asemenea înregistrare

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
01.12.2003

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Privind confirmarea documentară a achiziţiilor efectuate de la persoanele

fizice înregistrate în formă de gospodărie ţărănească (de fermier)

şi de la persoanele fizice fără o asemenea înregistrare

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. (17-2-09/1-1047-4613)38  din  01.12.2003

 (în vigoare 01.12.2003) 

"Contabilitate şi audit", 2003, nr.12, pag.106

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, pe marginea multiplelor adresări parvenite atît din partea organelor fiscale teritoriale, cît şi din partea contribuabililor privind modul de confirmare documentară a achiziţiilor făcute de la persoanele fizice şi, în acest context, regimul aplicării dispoziţiilor art.24 şi 90 ale Codului fiscal, comunică următoarele. După cum prevede art.44 alin.(7) din Codul fiscal, în scopuri fiscale se pot folosi metode de evidenţă financiară care nu contravin prevederilor Titlului II al acestuia. Respectiv, pentru a confirma orice operaţiune economică, inclusiv cea care constă în achiziţia diferitelor produse de la persoanele fizice, de la gospodăriile ţărăneşti (de fermier), urmează a se conduce de prevederile Legii contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.28 din 25.05.1995), Standardelor Naţionale de Contabilitate şi altor acte normative care reglementează aspectele ţinerii evidenţei financiare de către diferiţi subiecţi ai economiei naţionale.

Astfel, potrivit art.15 alin.(1) lit.a) din Legea contabilităţii pentru a ţine contabilitatea este necesar de a asigura confirmarea documentară, argumentarea juridică, plenitudinea şi continuitatea înregistrării în contabilitate a tuturor operaţiunilor economice în perioada gestionară. Dacă ne referim la operaţiunile economice ce reprezintă achiziţiile produselor, mărfurilor etc. sau beneficierea de servicii de la gospodăriile ţărăneşti, condiţia dată urmează a fi concomitent asigurată atît de cumpărătorul produselor (serviciilor) de la gospodăriile ţărăneşti, cît şi de însuşi vînzătorul acestora (gospodăria ţărănească), deoarece obligaţiunea ţinerii evidenţei contabile s-a stabilit prin diferite acte normative nu numai pentru agentul economic – cumpărător, ci şi pentru gospodăria ţărănească: art.15 (2) lit.f), art.24 din Legea privind gospodăriile ţărăneşti (de fermier) nr.1353-XIV din 03.11.2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.14-15 din 08.02.2001), art.14 (6) din Legea contabilităţii, ordinul Ministerului Finanţelor nr.104 din 27.11.2002 “Cu privire la aprobarea şi punerea în aplicare a Standardului Naţional de Contabilitate 62 “Contabilitatea în partidă simplă” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.170-172 din 13.12.2002).

Potrivit p.8 al S.N.C.62, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate, agenţii economici (din care fac parte şi gospodăriile ţărăneşti) vor utiliza formularele cu regim special aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.294 din 17.03.1998 “Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova” nr.406-II din 23.12.1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.30-33 din 09.04.1998) şi alte formulare prevăzute de alte acte normative care reglementează activităţi economice specifice. În continuare informaţia conţinută în documentele justificative se va reflecta şi se va acumula în registrele contabile, în baza cărora vor fi întocmite rapoarte statistice şi fiscale. Conform p.1 al anexei nr.2 la Hotărîrea nr.294 din 17.03.1998, toţi agenţii economici cu orice tip de proprietate şi formă organizatorico-juridică utilizează în procesul desfăşurării activităţii economico-financiare formularele corespunzătoare cu regim special, care confirmă operaţiunile economice efectuate. Formularele tipizate de documente primare cu regim special se utilizează în cazul operaţiilor economice privind înstrăinarea activelor (transmiterea dreptului de proprietate) şi încasarea mijloacelor băneşti şi în cazul efectuării transportării interne a activelor în cadrul unei unităţi economice dezintegrate din punct de vedere teritorial (cu menţiunea “cu destinaţie internă”).

Prin urmare, gospodăriile ţărăneşti (de fermier), ca şi toţi agenţii economici, urmează să confirme orice livrare a produselor, mărfurilor, materialelor, mijloacelor fixe prin următoarele formulare tipizate de documente primare cu regim special:

- factura fiscală – atunci cînd gospodăria ţărănească, potrivit art.112 al Codului fiscal, este înregistrată ca plătitor al TVA;

- factura de expediţie – în cazul cînd gospodăria ţărănească nu întruneşte condiţiile stabilite pentru înregistrarea ca plătitor al TVA.

Anume aceste formulare de documente primare confirmă transmiterea dreptului de proprietate asupra oricărui bun de la un agent economic la altul. În plus, numai factura de expediţie sau factura fiscală (după caz) asigură respectarea de către ambele părţi participante în tranzacţia “vînzare-cumpărare” a dispoziţiilor art.16 din Legea contabilităţii care prevăd că drept bază pentru înscrierile în registre contabile servesc documentele justificative întocmite la momentul efectuării operaţiunii economice, iar dacă aceasta este imposibil – nemijlocit după sfîrşitul operaţiunii.

Achiziţia diferitelor mărfuri produse de la persoanele fizice, neînregistrate într-o oarecare formă organizatorico-juridică, se confirmă de către întreprinderea-achiziţionar prin formularul tipizat de documente primare cu regim special – actul de achiziţie a mărfurilor, introdus în p.7 al anexei nr.1 la Hotărîrea Guvernului RM nr.294 din 17.03.1998 prin Hotărîrea Guvernului nr.7 din 14.01.1999.

Suplimentar la factura de expediţie, factura fiscală sau actul de achiziţie a mărfurilor (în dependenţă de la cine este cumpărat produsul) întreprinderea ce colectează produsele agricole poate, în caz de necesitate, întocmi Fişele de recepţie-calculaţie (formularele tipizate FR 1–9, 11, 15, 18–23) sau Borderoul de achiziţie a produselor agricole de la populaţie (formularul tipizat BA-24), aprobate prin aceeaşi Hotărîre nr.294 din 17.03.1998, care servesc pentru reflectarea datelor specifice privind produsul achiziţionat. Datele în cauză prezintă ulterior interes (indispensabilitate) în procesul de prelucrare a produsului achiziţionat, în organizarea evidenţei potrivit normelor tehnologice stabilite, la calcularea adaosului, discontului la efectuarea achitărilor cu furnizorul etc. Însă subliniem că în nici un caz transmiterea dreptului de proprietate asupra oricărui bun prin aceste documente nu se confirmă, dat fiind faptul că formele în cauză se semnează numai de reprezentanţii agentului economic - achiziţionar.

Pornind de la cele relatate, constatăm că anume factura de expediţie sau factura fiscală, reprezentînd documentul de însoţire a achiziţiilor de la gospodăriile ţărăneşti, sau actul de achiziţie a mărfurilor, prin care se justifică achiziţiile de la persoanele fizice neînregistrate într-o oarecare formă organizatorico-juridică, vor servi drept bază pentru agentul economic - achiziţionar la includerea valorii achiziţiilor în costul vînzărilor şi ulterior, conform art.24 (1) al Codului fiscal, în componenţa cheltuielilor deductibile la determinarea venitului său impozabil. În caz contrar, deducerea unor asemenea cheltuieli se va efectua, în condiţiile acţiunii art.24 (9) al Codului fiscal, în mărime de 0,1% din venitul impozabil (bază: Hotărîrea Guvernului RM nr.485 din 04.05.1998).

În partea ce vizează particularităţile aplicării prevederilor art.90 al Codului fiscal la achitarea veniturilor atît în folosul gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), cît şi persoanelor fizice-cetăţeni pentru achiziţiile făcute de la acestea, urmează a se conduce de dispoziţiile art.90 alin.(3) din Codul fiscal care prevăd că persoanele indicate la alin.(1) al acestui articol reţin, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 5% din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice exceptînd întreprinderile individuale şi gospodăriile ţărăneşti (de fermier), pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18 al Codului fiscal. Astfel, achitarea venitului în folosul persoanei fizice neînregistrate într-o oarecare formă organizatorico-juridică urmează a fi efectuată de plătitorul veniturilor cu reţinerea prealabilă a impozitului în mărime de 5%, în timp ce achitarea în folosul gospodăriei ţărăneşti – fără o asemenea reţinere.