BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.17-2-09/1-65-810/14 din 27.02.2003 despre modul de prezentare de către avocaţi a Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
27.02.2003

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

Despre modul de prezentare de către avocaţi a

Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit

(Scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat)

nr. 17-2-09/1-65-810/14  din  27.02.2003

 (în vigoare 27.02.2003) 

* * *

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat la multiplele adresări ale inspectoratelor fiscale de stat teritoriale privind modul de prezentare de către avocaţi a declaraţiilor cu privire la impozitul pe venit, comunică următoarele.

În conformitate cu art.1 alin.(3) al Legii cu privire la avocatură nr.1260-XV din 19 iulie 2002, intrată în vigoare de la 12 decembrie 2002 (în continuare – Lege), profesia de avocat nu ţine de activitatea de întreprinzător. Avocaţii îşi exercită activitatea profesională în două forme de organizare: birouri individuale de avocaţi şi birouri asociate de avocaţi.

În rezultatul desfăşurării activităţii profesionale, indiferent de scopul activităţii, avocaţii obţin venit sub formă de onorarii pentru serviciile acordate, iar acestea potrivit lit.a) şi c) ale art.18 din Codul fiscal (în continuare – Cod) reprezintă sursă de venit impozabilă. Cele menţionate rezultă din prevederile alin.16 al art.5 din Cod şi pct.12 alin.1) al Instrucţiunii cu privire la modul de calculare şi achitare a impozitului pe venit de către persoanele ce practică activitatea de antreprenoriat nr.3 din 29 ianuarie 2001 (Monitorul Oficial, nr.21-24 din 27.02.2001), prin care este stipulat, că veniturile provenite din activitatea profesională (desfăşurată de către avocaţi) sau din alte activităţi similare, în scopurile impozitării se consideră ca venituri obţinute din activitatea de întreprinzător. Potrivit alin.(1) al art.55 din Lege, veniturile obţinute din exercitarea profesiei de avocat se impozitează conform prevederilor Codului fiscal.

Referitor la prezentarea de către avocaţi a declaraţiilor cu privire la impozitul pe venit ţinem să menţionăm următoarele.

În conformitate cu alin.(2) literele a) şi c) ale art.83 din Cod, prezentarea declaraţiei este obligatorie atît pentru persoanele fizice cît şi pentru persoanele juridice rezidente:

- pentru persoanele fizice, printre care se enumără şi avocaţii care activează atît prin intermediul birourilor individuale de avocaţi, cît şi prin intermediul birourilor asociate de avocaţi – la existenţa obligaţiunii privind achitarea impozitului pe venit;

- pentru persoanele juridice la care se atribuie şi birourile asociate de avocaţi (alin.2. al art.28 din Lege) – indiferent de prezenţa obligaţiunii privind achitarea impozitului.

Alin.(4) al art.83 din Cod prevede, că declaraţia se completează în conformitate cu instrucţiunile Serviciului Fiscal de Stat, potrivit formei aprobate de acesta. Modul de completare şi prezentare a declaraţiei este expus în Instrucţiunea sus-menţionată. Iar potrivit acestei Instrucţiuni persoanele care în scopuri fiscale sînt considerate ca persoane ce practică activitatea de întreprinzător la care se atribuie persoanele ce practică activitate de avocat, urmează a prezenta Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitatea de întreprinzător (forma VEN).

Birourile individuale de avocaţi care activează ca persoane fizice, precum şi avocaţii care activează în componenţa birourilor asociate de avocaţi, la completarea Declaraţiei (VEN) au dreptul la scutirile prevăzute pentru persoanele fizice în conformitate cu art.33-35 din Cod prin reflectarea lor în anexa 3D la Declaraţie. În cazul în care biroul individual de avocaţi este reprezentat de un singur avocat (fondatorul) şi el utilizează metoda simplificată de evidenţă contabilă, el este în drept să prezinte Declaraţia VEN – simplificată.

În afară de aceasta, avocaţii ca persoane fizice-cetăţeni, în cazul cînd au obligaţiuni fiscale prevăzute prin alin.(1) şi (2) lit.a) şi b) ale art.83 din Cod, adică obţin pe parcursul anului fiscal şi alte venituri în afară de cele ce ţin de activitatea de avocatură, prezintă Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (forma CET) indicînd în ea de rînd cu venitul obţinut din activitatea de bază şi alte venituri impozabile. Modul de completare şi prezentare a Declaraţiei este prevăzut în Instrucţiunea cu privire la modul de prezentare de către persoanele fizice a declaraţiei cu privire la impozitul pe venit nr.4 din 29 ianuarie 2001 (Monitorul Oficial, nr.21-24 din 27.02.2001).

În declaraţiile (forma VEN) prezentate de către birourile individuale de avocaţi, avocaţii care activează în birourile asociate şi birourile asociate de avocaţi se indică codul fiscal atribuit în conformitate cu capitolul 4 al Codului (Titlul V) şi modului stabilit prin Instrucţiunea IFPS nr.17-8-6/4480 din 8 octombrie 2002 (Monitorul Oficial, 21.10.2002, nr.154-157, p.III, art.360), iar în declaraţia persoanei fizice-cetăţean (forma CET) – codul fiscal al contribuabilului-cetăţean, care este identic codului personal, acordat conform Registrului de Stat al Populaţiei Republicii Moldova şi este indicat pe verso al buletinului de identitate al cetăţeanului. În cazul lipsei buletinului de identitate se folosesc seria, numărul şi anul naşterii din paşaport sau din adeverinţa de naştere.

La evaluarea obligaţiunii fiscale pe impozitul pe venit, în cazul prezentării de către avocaţi atît a declaraţiilor (forma VEN), cît şi a declaraţiilor (forma CET), se vor aplica cotele de impozit stabilite în conformitate cu lit.a) al art.15 din Codul fiscal – ca pentru persoanele fizice, iar pentru birourile asociate de avocaţi – conform lit.b) al aceluiaşi articol din Cod – ca pentru persoanele juridice.

Toate veniturile şi cheltuielile achitate şi suportate în rezultatul desfăşurării activităţii de avocatură urmează a fi reflectate în Declaraţia (VEN) prezentată de către avocaţi, care activează atît în cadrul birourilor individuale, cît şi în birourile asociate de avocaţi, şi urmează a fi prezentate în modul general stabilit numai la efectuarea controlului. În cazul prezentării de către avocaţi a Declaraţiei (CET), prezentarea documentelor ce confirmă veniturile şi cheltuielile suportate se efectuează în conformitate cu prevederile Instrucţiunii nr.4 din 29.01.2001.

În cazul în care birourile de avocaţi efectuează plăţi ce necesită reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată în conformitate cu art.88-91 din Codul fiscal, ele sunt obligate să respecte şi prevederile art.92 al aceluiaşi act legislativ, adică să prezinte documentele respective atît Serviciului Fiscal de Stat, cît si beneficiarilor plăţilor.