BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Scrisoarea nr.32(10-23-02/1-2003) din 03.10.97 privind impozitarea cu TVA a sumelor plăţilor de acont

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
03.10.1997

MINISTERUL FINANŢELOR

Privind impozitarea cu TVA a sumelor plăţilor de acont

(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)

nr. 32(10-23-02/1-2003)  din  03.10.1997

 (în vigoare 03.10.1997) 

"Contabilitate şi audit", 1997, N 11, pag.72

* * *

Ministerul Finanţelor în legătură cu problema apărută referitor la impozitarea cu TVA a sumelor plăţilor de acont pentru livrările viitoare ale mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) comunică următoarele.

În conformitate cu art.8 din Legea nr.264-XIII din 8 noiembrie 1994 privind taxa pe valoarea adăugată, momentul apariţiei volumelor impozabile cu taxa pe valoarea adăugată se consideră ziua încasării mijloacelor pe contul de decontare, în casă sau la primirea producţiei în schimbul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) livrate în contul achitărilor pe bază de barter. În acest context plăţile de acont de asemenea urmează să fie impozitate cu TVA la momentul încasării mijloacelor pe contul de decontare sau în casă.

Calcularea sumelor TVA la plăţile de acont se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Astfel, pentru întreprinderea producătoare de mărfuri (lucrări, servicii), la care volumul impozabil este costul lor de realizare, suma avansului include suma valorii mărfii şi suma taxei pe valoarea adăugată în mărime de 20% din valoarea mărfii. În caz de neevidenţiere în documentele de plată şi de însoţire a sumelor TVA într-un rînd separat suma dată se determină de sine stătător prin metoda de calcul (16,67% din suma transferată în avans).

La întreprinderile de comerţ cu amănuntul, de aprovizionare şi desfacere, de comerţ cu ridicata, de colectare şi altele care prestează servicii de comercializare a mărfurilor, precum şi la întreprinderile alimentaţiei publice etc., la care volumul impozabil reprezintă suma veniturilor ce se determină sub formă de diferenţă dintre preţurile de vînzare şi preţurile de achiziţionare a mărfurilor de adaos, comisioane şi alte taxe, suma avansului trebuie să includă suma corespunzătoare a venitului întreprinderilor menţionate care conţine TVA.

Calcularea şi transferarea TVA de către întreprinderile menţionate din sumele primite ca plată de acont se efectuează în modul expus în punctul 9) al compartimentului XII "Particularităţile calculării şi plăţii taxei pe valoarea adăugată de către întreprinderile, care obţin venituri din activitatea de intermediere şi comercială, precum şi de întreprinderile alimentaţiei publice" a Instrucţiunii Ministerului Finanţelor nr.10 din 10.03.95 "Cu privire la modul de calculare şi plată a taxei pe valoarea adăugată".

Suplimentar la punctul indicat Ministerul Finanţelor explică că, dacă în contracte este determinată mărimea concretă a venitului obţinut de către întreprinderile menţionate, suma TVA supusă virării în buget se calculează, luînd ca bază suma stabilită de contract, conform cotei recalculate în mărime de 16,67%.

Totodată, dacă plăţile de acont sînt încasate pentru livrările viitoare ale mărfurilor (lucrărilor, serviciilor), care potrivit legislaţiei în vigoare nu se supun impozitării cu TVA sau pe conturile întreprinderilor, care nu sînt plătitori ai TVA, atunci astfel de plăţi nu pot constitui volumul operaţiilor impozabile.

Referitor la plăţile de acont încasate din exportul mărfurilor (lucrărilor, serviciilor) peste hotarele ţărilor membre ale C.S.I. şi în ţările membre ale C.S.I., ce calculează TVA după criteriul destinaţiei, care în conformitate cu art.14(4,5) al Legii bugetului de stat pe anul 1997 sînt scutite de taxa pe valoarea adăugată, taxa pe valoarea adăugată nu se aplică. Dar în cazul în care întreprinderea exportator nu confirmă faptul efectuării exportului (cerinţele p.3 al compartimentului XVIII al Instrucţiunii Ministerului Finanţelor nr.10 din 10.03.95 "Cu privire la modul de calculare şi plată a taxei pe valoarea adăugată"), suma TVA care urmează să fie transferată în buget trebuie să fie calculată de către întreprindere cu calcularea penalităţii în mărimea prevăzută de legislaţie pentru fiecare zi de reţinere a sumelor necesare spre achitare.

La depistarea în urma controlului de către inspectoratele fiscale teritoriale a faptelor de necalculare de către agenţii economici a taxei pe valoarea adăugată la plăţile de acont, primite din ţările de peste hotarele C.S.I. sau din ţările C.S.I., ce calculează TVA după criteriul destinaţiei, în cazul cînd livrarea mărfii (producţiei) la plăţile de acont primite se efectuează în ţările C.S.I., ce calculează TVA după criteriul originii, organele fiscale trebuie să aplice sancţiunile corespunzătoare prevăzute de legislaţia în vigoare.

Despre cele menţionate de adus la cunoştinţa contribuabililor.