BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Legi

Lege nr. 139 din 13.06.2025

pentru modificarea unor acte normative (Codul fiscal şi Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III din Codul fiscal)

Tipul documentului
Legi
Data adoptării
13.06.2025

PARLAMENTUL REPUBLICII MOLDOVA

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

(Codul fiscal şi Legea nr.1417/1997 pentru

punerea în aplicare a titlului III

din Codul fiscal)

nr. 139  din  13.06.2025

 (în vigoare 01.01.2026) 

Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 340-342 art. 389 din 28.06.2025

* * *

UE

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Prezenta lege transpune art.38, 39, 44, art.59 lit.(h), art.143 alin.(1) lit.(b), art.183, 195, art.199a alin.(1) lit.(e), art.207 şi art.226 alin.(11a) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 347/1 din 11 decembrie 2006, CELEX: 32006L0112, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva (UE) 2022/890 a Consiliului din 3 iunie 2022.

1. Se completează cu clauza de armonizare cu următorul cuprins:

"Prezentul cod transpune art.38, 39, 44, art.59 lit.(h), art.143 alin.(1) lit.(b), art.183, 195, art.199a alin.(1) lit.(e), art.207 şi art.226 alin.(11a) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, CELEX: 32006L0112, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 347 din 11 decembrie 2006, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Directiva (UE) 2022/890 a Consiliului din 3 iunie 2022."

2. Articolul 93 se completează cu punctele 11) şi 12) cu următorul cuprins:

"11) TVA colectată – suma TVA aferentă livrărilor de mărfuri şi/sau prestărilor de servicii impozabile efectuate sau ce urmează a fi efectuate de subiectul impozabil înregistrat ca plătitor de TVA, precum şi suma TVA aferentă operaţiunilor pentru care subiectul impozabil este obligat la plata TVA.

12) TVA deductibilă – suma TVA datorată sau achitată de către subiectul impozabil înregistrat ca plătitor de TVA, pentru procurările efectuate sau ce urmează a fi efectuate."

3. La articolul 96 litera b), liniuţa a patra va avea următorul cuprins:

"– 8% – la livrarea pe teritoriul Republicii Moldova a gazelor naturale, la importul în recipiente şi/sau la livrarea gazelor lichefiate de la poziţia tarifară 2711, precum şi la serviciile de transport şi de distribuţie a gazelor naturale;".

4. Articolul 101 se completează cu alineatele (11), (12) şi (51) cu următorul cuprins:

"(11) Subiecţii impozabili care sunt înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA în conformitate cu art.112 şi care procură gaze naturale prin intermediul reţelelor de gaze naturale, energie electrică, energie termică ori energia utilizată pentru răcire prin intermediul reţelelor termice sau de răcire de la un vânzător care nu îşi are sediul, domiciliul sau reşedinţa obişnuită în Republica Moldova vor înscrie, la data primirii facturii/invoice-ului sau a unui alt document primar, suma TVA aferentă acestor mărfuri în declaraţia privind TVA prevăzută la art.115 alin.(1), atât ca TVA colectată, cât şi ca TVA deductibilă la cotele TVA, conform art.96. În cazul în care mărfurile respective vor fi plasate ulterior în liberă circulaţie (import), subiecţii impozabili nu vor mai înscrie importul respectiv în declaraţia privind TVA.

(12) Subiecţii impozabili care sunt înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA în conformitate cu art.112 şi care sunt beneficiari ai serviciilor de acces la reţelele de gaze naturale, la reţelele electrice ori termice sau la reţelele de răcire, de transport şi de distribuţie prin intermediul reţelelor respective, beneficiari ai altor servicii legate direct de acestea, precum şi ai celor constând în rezervarea capacităţii de producere a energiei electrice atunci când prestatorul nu îşi are sediul, domiciliul sau reşedinţa obişnuită în Republica Moldova, vor înscrie suma TVA aferentă acestor servicii în declaraţia privind TVA prevăzută la art.115 alin.(1), atât ca TVA colectată, cât şi ca TVA deductibilă la cotele TVA, conform art.96.

Subiecţii impozabili care nu sunt înregistraţi în calitate de plătitori ai TVA în conformitate cu art.112 şi care sunt beneficiari ai serviciilor menţionate în prezentul alineat sunt obligaţi să declare şi să achite la buget TVA pentru serviciile respective, conform art.115."

"(51) Dacă depăşirea sumei TVA pentru valorile materiale şi pentru serviciile procurate se datorează faptului că subiectul impozabil a aplicat măsurile de simplificare prevăzute la art.1017, acesta are dreptul la restituirea sumei achitate cu care a fost depăşită TVA pentru valorile materiale, pentru serviciile procurate şi/sau pentru stingerea sumelor din contul restituirii impozitelor, în conformitate cu prevederile prezentului articol, în limitele cotei-standard a TVA, stabilite la art.96 lit.a), sau ale cotei reduse a TVA, stabilite la art.96 lit.b), înmulţite cu valoarea livrării pentru care se aplică măsurile de simplificare prevăzute la art.1017. Restituirea TVA se efectuează în modul stabilit de Guvern, într-un termen care nu depăşeşte 45 de zile, iar în cazul contribuabililor care au depus dezacordul împotriva actului de control – într-un termen ce nu va depăşi 60 de zile de la data depunerii cererii de restituire."

5. Codul se completează cu articolul 1017 cu următorul cuprins:

"Articolul 1017. Taxarea inversă aplicabilă livrărilor de anumite produse energetice

(1) Prevederile prezentului articol se aplică livrărilor de energie electrică şi de gaze naturale prevăzute pentru tranzacţiile desfăşurate între subiecţii înregistraţi ca plătitori de TVA, atunci când cumpărătorul are statut de comerciant conform prevederilor alin.(3).

(2) În cazul taxării inverse nu se efectuează nicio plată de TVA între vânzător şi comerciant pentru mărfurile menţionate la alin.(3). Vânzătorul are obligaţia să înscrie pe factura fiscală menţiunea "Taxare inversă", fără a înscrie suma TVA aferentă acestor livrări. Suma TVA aferentă acestor mărfuri este calculată de comerciant şi înregistrată atât ca TVA colectată, cât şi ca TVA deductibilă în declaraţia de TVA prevăzută la art.115 alin.(1).

(3) Operaţiunile pentru care se aplică mecanismul de taxare inversă sunt:

1) livrarea de energie electrică către un comerciant care îşi are sediul, domiciliul sau reşedinţa obişnuită în Republica Moldova. În sensul prezentului articol, comerciantul reprezintă operatorul pieţei de energie electrică, precum şi cumpărătorul de energie electrică, care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) deţine o licenţă valabilă de comercializare sau de furnizare a energiei electrice, eliberată de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, în conformitate cu Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică şi Legea nr.164/2025 cu privire la energia electrică;

b) activitatea sa principală în ceea ce priveşte cumpărarea de energie electrică constă în revânzarea acesteia şi al cărei consum propriu de energie electrică este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de energie electrică se înţelege un consum de maximum 1% din cantitatea procurată;

2) livrarea de gaze naturale către un comerciant care îşi are sediul, domiciliul sau reşedinţa obişnuită în Republica Moldova. În sensul prezentului articol, comerciantul reprezintă cumpărătorul de gaze naturale care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) deţine o licenţă de furnizare a gazelor naturale sau de comercializare a gazelor naturale, eliberată de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, sau este operatorul platformei de tranzacţionare, aprobat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică şi în conformitate cu Legea nr.108/2016 cu privire la gazele naturale;

b) activitatea principală în ceea ce priveşte cumpărarea de gaze naturale constă în revânzarea acestora şi al cărei consum propriu de gaze naturale este neglijabil. Prin consum propriu neglijabil de gaze naturale se înţelege un consum de maximum 1% din volumul procurat.

(4) Comercianţii prevăzuţi la alin.(3) depun la Serviciul Fiscal de Stat o declaraţie pe propria răspundere, din care să rezulte că aceştia îndeplinesc condiţia prevăzută la alin.(3) pct.1) lit.b) şi, respectiv, pct.2) lit.b), în perioada ianuarie-noiembrie a anului de gestiune având un consum propriu de maximum 1% din cantitatea/volumul mărfurilor procurate. Modalitatea şi condiţiile de depunere a declaraţiei se stabilesc de Ministerul Finanţelor.

(5) În cazul neaplicării taxării inverse şi în situaţia în care vânzătorul emite o factură fiscală cu suma TVA pentru operaţiunile prevăzute la alin.(3) şi nu face menţiunea "Taxare inversă" în respectiva factură fiscală, iar comerciantul a dedus suma TVA înscrisă în factura fiscală, acesta îşi pierde dreptul de deducere pentru achiziţia respectivă. Vânzătorul, la solicitarea cumpărătorului, va emite facturi fiscale corectate în vederea aplicării taxării inverse şi a regularizării TVA, precum şi în vederea restituirii acesteia către cumpărător pentru livrările efectuate.

(6) În cazul în care comerciantul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin.(3), iar vânzătorul a emis factura fiscală pe care a făcut menţiunea "Taxare inversă", acesta va anula factura fiscală respectivă şi va emite o nouă factură fiscală pe care va înscrie TVA aferentă livrării efectuate."

[Pct.5 completat prin Legea nr.318 din 29.12.2025, în vigoare 01.01.2026]

6. La articolul 103 alineatul (1), punctul 18) se abrogă.

7. Articolul 104 se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

"b1) importul de gaze naturale prin intermediul reţelelor de gaze naturale ori importul de gaze naturale introduse de pe o navă care transportă gaze lichefiate într-o reţea de gaze naturale, importul de energie electrică, importul de energie termică ori de energie utilizată pentru răcire prin intermediul reţelelor termice sau de răcire;".

8. La articolul 110:

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

"(4) În cazul livrării de gaze naturale prin intermediul reţelelor de gaze naturale situate pe teritoriul Republicii Moldova sau prin orice reţea conectată la acestea, al livrării de energie electrică ori al livrării de energie termică sau de energie utilizată pentru răcire prin intermediul reţelelor termice ori al reţelelor de răcire către un comerciant subiect impozabil, locul livrării se consideră a fi locul în care acel comerciant subiect impozabil îşi are sediul pentru care se livrează mărfurile ori, în absenţa unui astfel de sediu, locul în care acesta îşi are domiciliul stabil sau reşedinţa obişnuită. Comerciantul subiect impozabil este subiectul impozabil a cărui activitate principală, în ceea ce priveşte cumpărarea de gaze naturale, de energie electrică, de energie termică sau de energie utilizată pentru răcire, o reprezintă revânzarea mărfurilor respective şi al cărui consum propriu de astfel de mărfuri este neglijabil."

articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

"(5) În cazul livrării de gaze naturale prin intermediul reţelelor de gaze naturale situate pe teritoriul Republicii Moldova sau prin orice reţea conectată la acestea, al livrării de energie electrică ori al livrării de energie termică sau de energie utilizată pentru răcire prin intermediul reţelelor termice ori al reţelelor de răcire, în situaţia în care unei astfel de livrări nu se aplică alin.(4), locul livrării reprezintă locul în care cumpărătorul utilizează şi consumă efectiv mărfurile. Atunci când cumpărătorul nu consumă efectiv gazele naturale, energia electrică, energia termică sau energia utilizată pentru răcire ori le consumă doar parţial, se consideră că mărfurile în cauză neconsumate au fost utilizate şi consumate în locul în care cumpărătorul îşi are sediul pentru care se livrează mărfurile respective. În absenţa unui astfel de sediu, se consideră că acesta a utilizat şi a consumat mărfurile respective în locul în care îşi are domiciliul sau reşedinţa obişnuită."

9. La articolul 111, alineatul (1) se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

"g) locul în care beneficiarul este stabilit, în cazul serviciilor constând în acordarea accesului la reţelele de gaze naturale, la reţelele electrice ori termice sau la reţelele de răcire, în transportul şi distribuţia prin intermediul reţelelor respective, al altor servicii legate direct de acestea, precum şi în cazul serviciilor constând în rezervarea capacităţii de producere a energiei electrice."

10. Articolul 112 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

"(41) Subiectul care desfăşoară activitate de întreprinzător în Republica Moldova şi este beneficiarul mărfurilor conform art.110 alin.(4) este obligat să se înregistreze ca plătitor de TVA înainte de a efectua procurările respective."

[Pct.10 modificat prin Legea nr.318 din 29.12.2025, în vigoare 01.01.2026]

11. Articolul 115 se completează cu alineatul (13) cu următorul cuprins:

"(13) Fiecare subiect impozabil care nu este înregistrat ca plătitor de TVA şi care procură mărfurile menţionate la art.101 alin.(11) este obligat să prezinte declaraţia privind TVA pentru fiecare perioadă fiscală în care au avut loc procurările respective."

12. La articolul 117 alineatul (2), punctul 7) se completează cu litera g) cu următorul cuprins:

"g) în cazul în care se aplică mecanismul de taxare inversă – menţiunea "Taxare inversă"."

13. La articolul 1171, alineatul (23) se abrogă.

"(209) Comerciantul de gaze naturale, în sensul art.1017 din Codul fiscal nr.1163/1997, care pentru perioada fiscală decembrie 2025 înregistrează o TVA spre deducere în perioada ulterioară mai mare de 10 milioane de lei are dreptul de a solicita restituirea eşalonată a acesteia în mărime de maximum 25% din suma TVA dedusă pentru perioada fiscală decembrie 2025, conform prevederilor Codului fiscal.

Restituirea TVA se efectuează în modul stabilit de Guvern.

(2010) Prevederile art.93 pct.11) şi 12), ale art.101 alin.(11), (12) şi (51) şi ale art.1017 din Codul fiscal nr.1163/1997, precum şi ale art.4 alin.(209) din prezenta lege se aplică exclusiv operaţiunilor în raport cu care se aplică taxarea inversă la livrarea anumitor produse energetice, precum şi operaţiunilor de procurare/vânzare a energiei electrice de echilibrare."

(2) Guvernul şi Ministerul Finanţelor, până la intrarea în vigoare a prezentei legi, vor modifica actele lor normative în conformitate cu aceasta.