BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Hotărâri

697/22.08.2014 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate

Tipul documentului
Hotărâri
Data adoptării
22.08.2014

GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea  Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului

pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator

în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate

de întreprinzător, aferente muncii prestate

nr. 697  din  22.08.2014

 (în vigoare 01.09.2014) 

Monitorul Oficial nr.256-260 art.745 din 29.08.2014

* * *

Notă: 1) În denumirea hotărârii, în partea dispozitivă a hotărârii, în denumirea Regulamentului, textul "Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări", la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele "Regulament cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate", la forma gramaticală corespunzătoare;

        2) în tot textul Regulamentului şi al anexelor, cuvântul "angajaţi", la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul "salariaţi", la forma gramaticală corespunzătoare conform Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024

[Titlul modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

Notă: Pe tot parcursul textului, dar şi în anexele la Regulament cuvintele "organ fiscal", "organ fiscal teritorial" şi "Inspectoratul Fiscal de Stat", la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele "Serviciul Fiscal de Stat", la forma gramaticală corespunzătoare conform Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017

În scopul executării prevederilor art.151, art.88 şi art.92 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate (se anexează).

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 1 septembrie 2014.

3. Se abrogă:

Hotărîrea Guvernului nr.10 din 19 ianuarie 2010 "Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului şi a formularelor ce atestă reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.11-12, art.53), cu modificările ulterioare.

Aprobat

la Hotărîrea Guvernului

nr.697 din 22 august 2014

Notă: Pe tot parcursul textului Regulamentului şi al anexelor, cuvîntul "invalid", la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele "persoană cu dizabilităţi", la forma gramaticală corespunzătoare conform Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017

Notă: În denumirea Regulamentului, precum şi pe tot parcursul textului, cuvîntul "patron", la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul "angajator", la forma gramaticală corespunzătoare conform Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017

REGULAMENT

cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate

de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul

persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător

pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări

DISPOZIŢII GENERALE

1. Obiectivul Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate (în continuare – Regulament), constă în reglementarea modului de calculare, reţinere şi achitare la buget a impozitului pe venit reţinut din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate în conformitate cu prevederile Codului fiscal nr.1163/1997.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

11. În sensul prezentului Regulament, noţiunea de "angajator" urmează a fi aplicată şi în raport cu "beneficiarii de lucrări" şi "unităţii în învăţământ dual.

[Pct.11 introdus prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

2. Subiecţi ai impunerii la sursa de plată, conform art.88 din Codul fiscal, sînt:

1) salariaţii care prestează o muncă conform unei anumite specialităţi, calificări sau într-o anumită funcţie în schimbul unui salariu, pe bază de contract individual de muncă;

2) persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări;

3) persoanele care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri);

4) studenţii stagiari şi/sau elevii în baza raporturilor reglementate de Codul educaţiei al Republicii Moldova 152/2014 şi/sau de Legea nr.110/2022 cu privire la învăţământul dual.

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

3. Obiect al impunerii este:

1) pentru salariaţsalariaţi – venitul sub formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare în folosul acestora sub formă de salarii (inclusiv primele şi facilităţile), exceptînd scutirile şi deducerile la care au dreptul salariaţii, precum şi venitul îndreptat spre achitare sub formă de alte surse de venit impozabile, indicate la art.18 din Codul fiscal;

2) pentru persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări – venitul în formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare de către angajator în folosul acestora pentru prestarea serviciilor sau executarea lucrărilor în baza convenţiilor civile, precum şi facilităţile acordate, exceptînd deducerile la care au dreptul acestea;

3) pentru persoanele fizice care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri) – remuneraţia îndreptată spre achitare în folosul acestora pentru prestarea activităţii necalificate cu caracter ocazional, precum şi facilităţile impozabile acordate;

4) pentru studenţii stagiari şi/sau elevii în cadrul învăţământului dual – remuneraţia lunară de formare profesională achitată în temeiul contractului de formare profesională în învăţământul dual, precum şi facilităţile impozabile acordate.

[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

4. Angajatorul care plăteşte salariu/remuneraţia (inclusiv prime şi facilităţi) persoanelor prevăzute la pct.2 aferent muncii prestate este obligat să calculeze ţinând cont de scutirile solicitate şi de deducerile la care au dreptul aceştia, să reţină din aceste plăţi şi să transfere la buget un impozit conform modului stabilit. Angajatorul nu are obligaţia să urmărească pierderea dreptului de utilizare a scutirii personale.

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

5. Agenţii economici a căror activitate de bază este realizarea de programe, care corespunde activităţilor din anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, la achitarea salariului salariaţilor care activează conform specialităţilor indicate în anexa nr.2 la legea menţionată, calculează şi reţin impozitul pe venit în modul stabilit la art.24 alin.(21) din legea menţionată.

6. Impozitul pe venit se reţine din veniturile persoanelor fizice prevăzute la pct.2 aferent muncii prestate, calculate şi îndreptate spre achitare sub orice formă: salarii, sporuri la salariu, prime (inclusiv cu ocazia jubileelor, sărbătorilor etc.), recompense, onorarii, comisioane, ajutoare materiale, plăţi achitate pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări şi alte venituri, precum şi veniturile membrilor consiliului sau comisiei de cenzori a întreprinderilor, cu excepţia surselor de venit calificate ca neimpozabile de legislaţia fiscală.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

FACILITĂŢILE ACORDATE DE ANGAJATOR

7. Facilităţile acordate de angajator care reprezintă surse de venit impozabile sînt expuse la art.19 din Codul fiscal.

8. În componenţa facilităţilor acordate angajatului de către angajator se includ:

1) plăţile acordate de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale şi plăţile în favoarea salariatului efectuate altor persoane, cu excepţia plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat a plăţilor menţionate la art.24 alin.(19) şi (24) din Codul fiscal, care nu depăşesc plafonul stabilit de Guvern, şi a plăţilor menţionate la art.24 alin.(193), (20) şi (26) din Codul fiscal, care nu depăşesc plafonul prevăzut de art.24 din Codul fiscal.

Ca plăţi acordate de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale sunt considerate plăţile pentru tratamentul salariatului, al soţiei (soţului) acestuia (acesteia) sau al rudei sale, pentru întreţinerea copiilor salariatului într-o instituţie preşcolară sau şcolară, compensarea cheltuielilor în scopul procurării sau întreţinerii de către angajator a locuinţei, a automobilului şi a altor bunuri ale acestuia etc;

11) valoarea tichetelor de masă, în partea în care aceasta depăşeşte valoarea nominală deductibilă stabilită la art.4 alin.(1) din Legea nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă;

[Subpct.12), 13) abrogate prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

14) plăţile aferente cheltuielilor suportate şi determinate pentru transportul şi hrana studenţilor stagiari şi/sau elevilor, peste limită, conform modului stabilit de Guvern;

2) suma anulată a datoriei angajatului faţă de angajator.

La aceste venituri se atribuie anularea sumelor nerambursate de angajat ale creditelor sau împrumuturilor, a dobînzilor pentru credite şi împrumuturi, precum şi a altor datorii ale angajatului;

3) suma plătită suplimentar de către angajator la orice plată a angajatului pentru locuinţa acordată de către angajator;

4) suma dobânzii, determinată reieşind din diferenţa pozitivă dintre rata medie ponderată a dobânzilor aplicate la creditele noi acordate persoanelor fizice pe un termen ce depăşeşte 5 ani, stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, şi rata dobânzii calculată pentru împrumuturile acordate de către angajator salariatului. Prevederile prezentului punct nu se aplică creditelor acordate de bănci şi organizaţii de creditare nebancare salariaţilor acestora în condiţiile generale în care acestea acordă credite persoanelor fizice terţe. În sensul prezentului subpunct, prin "condiţii generale" se înţeleg condiţiile acceptate de către bănci şi organizaţii de creditare nebancară privind oferirea creditelor cel puţin unei persoane fizice terţe pentru acelaşi produs financiar oferit salariaţilor.

Venitul de la acordarea împrumutului se determină lunar. După rambursarea unei părţi a împrumutului, suma facilităţii se calculează, în mod analogic, conform formulei, ţinând cont de sumele rambursate în contul stingerii împrumutului.

Venitul de la acordarea împrumutului se calculează conform următoarei formule:

unde:

F – suma facilităţii acordată de către angajator;

S – suma împrumutului;

Nzl – numărul de zile în luna pe parcursul căreia angajatul s-a folosit de împrumut;

Rd – rata medie ponderată a dobânzilor aplicate la creditele noi acordate persoanelor fizice pe un termen ce depăşeşte 5 ani, stabilită de Banca Naţională a Moldovei;

Rdc – rata dobânzii calculată pentru împrumutul acordat de către angajator.

Prevederile respective se vor aplica inclusiv pentru împrumuturile acordate şi nerambursate în perioadele fiscale până în anul 2019 inclusiv la calcularea sumei facilităţii acordate.

5) cheltuielile angajatorului pentru darea proprietăţii în folosinţă angajatului în scopuri personale:

în cazul în care bunurile sunt proprietate a angajatorului, cheltuielile acestuia sunt determinate în mărime de 0,0373% din valoarea neamortizată în scopuri fiscale, pentru fiecare bun dat în folosinţă, pentru fiecare zi de folosinţă, începând cu luna în care bunul a fost dat în folosinţă salariatului, valoare care rămâne neschimbată pe întreaga durată de folosinţă a bunului;

în cazul în care bunurile nu sînt proprietate a angajatorului, facilitatea acordată angajatului reprezintă cheltuielile suportate de angajator pentru obţinerea dreptului de folosinţă asupra bunurilor, pentru fiecare zi de folosinţă;

în cazul în care angajatorul transmite în folosinţă salariaţilor săi proprietatea contra plată, care este mai mică decît suma cheltuielilor angajatorului de la darea în folosinţă a acesteia, diferenţa dintre suma plăţii şi suma cheltuielilor se consideră, de asemenea, facilitate acordată de angajator.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.829 din 29.12.2025, în vigoare 01.01.2026]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

SCUTIRILE

9. Scutirile la care are dreptul contribuabilul (persoană fizică rezidentă) se acordă fie la locul de muncă de bază, fie la locul de muncă prin cumul, fie la locul prestării serviciilor, fie la locul exercitării formării profesionale prin învăţământ dual.

Munca prin cumul reprezintă îndeplinirea de către salariat, pe lîngă munca de bază, a unei alte munci, permanente sau temporare, în afara orelor de program, pe baza unui contract individual de muncă distinct.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]

[Pct.91 abrogat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

92. Persoanele care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri) nu sunt în drept să beneficieze de scutirile prevăzute în titlul II capitolul 4 din Codul fiscal.

[Pct.92 introdus prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

10. Fiecare contribuabil (persoana fizică rezidentă) are dreptul la una din scutirile personale prevăzute la art.33 alin.(1) şi (2) din Codul fiscal, cu condiţia neutilizării scutirilor pe parcursul perioadei respective la un alt loc.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

101. Dreptul la scutirea personală în mărimea stabilită la art.33 din Codul fiscal îl au persoanele fizice rezidente care au un venit anual impozabil mai mic de 360 000 de lei, cu excepţia veniturilor prevăzute la art.901 din Codul fiscal. La determinarea cuantumului venitului anual impozabil menţionat, persoana fizică rezidentă va ţine cont inclusiv de veniturile obţinute din activitatea desfăşurată conform regimurilor fiscale stipulate la capitolele 102 şi 103 din titlul II al Codului fiscal.

[Pct.101 completat prin Hot.Guv. nr.829 din 29.12.2025, în vigoare 01.01.2026]

[Pct.101 introdus prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]

11. Persoana fizică rezidentă aflată în relaţii de căsătorie cu orice persoană specificată la art.33 alin.(2) din Codul fiscal are dreptul la o scutire suplimentară în mărimea indicatorului prevăzut la art.34 alin.(2) din Codul fiscal pentru perioada fiscală respectivă, cu condiţia că soţia (soţul) nu beneficiază de scutire personală.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

12. Suma scutirilor anuale se transmite în cuantum întreg, în mărimea indicatorului prevăzut la art.34 alin.(2) din Codul fiscal, fără a fi divizată între contribuabil şi soţia (soţul) acestuia.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

13. Dacă pe parcursul anului fiscal soţii întrerup relaţiile de căsătorie, în cazul în care unul dintre ei a beneficiat de scutirea pentru soţ (soţie), la prezentarea declaraţiei, fiecare dintre ei se va folosi numai de scutirea personală, cu recalcularea respectivă a obligaţiei privind impozitul pe venit.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

14. Contribuabilul (persoana fizică rezidentă) are dreptul la o scutire suplimentară pentru fiecare persoană întreţinută, în mărimea stabilită la art.35 alin.(1) din Codul fiscal, corespunzător categoriei acesteia.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

15. Persoana întreţinută se consideră persoana care întruneşte toate cerinţele stipulate la art.35 alin.(2) din Codul fiscal, indiferent de vîrsta acesteia.

În scopul aplicării prevederilor art.35 alin.(2) lit.a) din Codul fiscal, rudele de gradul al doilea, în linie colaterală, sînt fraţii şi surorile persoanei întreţinute-persoană cu dizabilităţi din copilărie.

La calcularea venitului persoanei întreţinute nu se include suma alocaţiilor achitate din mijloacele bugetului de stat pentru persoanele cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie şi pentru persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate, reglementate prin Legea nr.499/1999 privind alocaţiile sociale de stat pentru unele categorii de cetăţeni.

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

16. Indiferent de faptul dacă contribuabilul beneficiază de scutirea personală sau o transmite soţului (soţiei), acesta continuă să beneficieze de scutirea pentru persoanele întreţinute în condiţiile prevăzute la art.35 alin.(2) din Codul fiscal.

161. Persoanele fizice care, pe parcursul perioadei fiscale, au obţinut venituri impozitate conform art.881 şi titlului X capitolul 1 din Codul fiscal sunt private de dreptul de a folosi scutirile conform art.33, 34 şi 35 din Codul fiscal pentru perioada în care încasează venituri impozitate conform regimului special de impozitare. Scutirile se aplică proporţional lunilor de activitate în regimul standard de impozitare.

Utilizarea scutirilor se va permite pentru lunile în care s-au obţinut venituri din activitatea în regimul standard de impozitare. În cazul în care în aceeaşi lună se obţin venituri impozitate conform art.881 şi titlului X capitolul 1 din Codul fiscal şi conform regimului standard de impozitare, pentru luna respectivă persoana fizică nu va fi în drept să utilizeze scutirile.

[Pct.161 în redacţia Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.161 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

17. În scopul determinării mărimii şi categoriei scutirii care urmează a fi acordată persoanei fizice rezidente, aceasta, nu mai târziu de data stabilită pentru începerea lucrului/învăţământului dual în calitate de salariat/student stagiar/elev, trebuie să prezinte angajatorului/unităţii în învăţământ dual cererea privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu/remuneraţia la care are dreptul (în continuare – cerere), conform modelului prevăzut la anexa nr.6, anexând la ea copiile documentelor ce confirmă acest fapt.

[Pct.17 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

18. Scutirile la care au dreptul persoanele fizice rezidente se acordă sau se anulează începând cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea. Scutirea se va calcula pe o lună calendaristică, ca 1/12 din mărimea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal.

[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.18 completat prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

[Pct.181 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.181 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

19. În cazul decesului persoanei fizice rezidente, scutirea personală sau scutirea personală majoră, după caz, se acordă pentru lunile în care contribuabilul a fost în viaţă, inclusiv pentru luna în care a avut loc decesul.

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

20. Salariatul/studentul stagiar/elevul în învăţământul dual care nu-şi schimbă locul de muncă/locul formării profesionale prin învăţământ dual nu este obligat să prezinte anual angajatorului/unităţii în învăţământ dual cererea şi copiile (extrasele) din documentele corespunzătoare, cu excepţia cazurilor în care persoanele respective obţin dreptul la scutiri suplimentare sau pierd dreptul la anumite scutiri. La calcularea venitului nu se include suma alocaţiilor achitate din mijloacele bugetului de stat pentru persoanele cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie şi pentru persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate. Copiile (extrasele) documentelor prezentate anterior se compară de către angajator /unitatea în învăţământ dual pînă la începutul fiecărui an fiscal cu originalele pentru a verifica dacă nu intervenit unele schimbări în acestea.

Fără a depune cererea, persoana fizică rezidentă trebuie să prezinte, anual, documentele cu termen de valabilitate limitat (de exemplu, confirmarea privind neutilizarea de către soţ (soţie) a scutirii în temeiul art.34 din Codul fiscal), conform art.34 din Codul fiscal, etc.

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

21. În cazurile în care persoana fizică rezidentă n-a prezentat cererea, n-a indicat corect în cerere scutirile la care pretinde sau n-a anexat la cerere documentele justificative, precum şi în cazurile în care îşi retrage cererea, se consideră că aceasta nu pretinde la scutiri, iar angajatorul/unitatea în învăţământ dual calculează şi reţine impozitul din veniturile îndreptate spre achitare, fără acordarea scutirilor.

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

22. Dacă pe parcursul anului fiscal se schimbă suma scutirilor la care are dreptul persoana fizică rezidentă sau intervin anumite modificări în datele generale ale acesteia (modificarea numelui, a codului fiscal, a domiciliului etc.), persoana fizică rezidentă este obligată să prezinte angajatorului/unităţii în învăţământ dual, în termen de 10 zile de la data efectuării schimbării, o nouă cerere semnată de el, anexând copiile documentelor justificative corespunzătoare.

Noua cerere se prezintă pe parcursul anului fiscal în cazurile în care persoana fizică rezidentă:

1) obţine dreptul la scutiri sau a decis să beneficieze de scutirile la care are dreptul, însă de care nu a beneficiat pînă la prezentarea cererii noi;

2) pierde dreptul sau renunţă benevol la scutirea pentru soţ (soţie) ori la scutirile pentru persoanele întreţinute;

3) obţine sau pierde dreptul la scutirea personală majoră prevăzută la art.33 alin.(2) din Codul fiscal;

4) îşi schimbă numele şi/sau Codul fiscal.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

23. Noua cerere depusă de persoana fizică rezidentă trebuie să conţină informaţia privind scutirile la care i s-a păstrat dreptul şi scutirile suplimentare la care a obţinut dreptul.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

24. Dacă persoana fizică pe parcursul anului fiscal obţine dreptul la scutiri ca urmare a dobîndirii statutului de rezident în scopuri fiscale, acesta prezintă angajatorului o cerere, în forma stabilită la anexa nr.6. În cazul dat, angajatorul nu efectuează recalcularea impozitului pe venit de la începutul anului. Persona fizică poate să utilizeze toată scutirea anuală la impozitul pe venit prin prezentarea Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.

În cazul în care, pe parcursul anului, persoana fizică renunţă benevol la scutirile la impozitul pe venit, acesta prezintă angajatorului o cerere în formă liberă, în care va solicita neacordarea scutirilor respective pînă la finele anului de gestiune.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

25. Persoana fizică rezidentă pierde dreptul la scutire pentru persoana întreţinută dacă aceasta a obţinut venit în mărime ce depăşeşte suma specificată la art.35 alin.(2) lit.b) din Codul fiscal.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

26. Prezentarea de către persoana fizică rezidentă, cu bună ştiinţă, în cerere şi în documentele care confirmă dreptul la scutiri a unor informaţii false sau care induc în eroare atrage după sine răspunderea în conformitate cu Codul fiscal.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.27 abrogat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

[Pct.28 abrogat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

29. Salariul pentru luna decembrie a anului fiscal de gestiune achitat în luna ianuarie a anului care urmează după anul de gestiune, în conformitate cu prevederile art.44 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, se impozitează la cota impozitului valabilă la data achitării salariului, acordînd scutirile care sînt în vigoare la data achitării salariului.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.29 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

Confirmarea drepturilor la scutiri

30. Statutul de rezident al Republicii Moldova se confirmă prin următoarele documente:

1) copia actului de identitate. La această categorie de documente se atribuie: buletinul de identitate, buletinul de identitate provizoriu, permisele de şedere, actul de identitate provizoriu (formularul nr.9), iar pentru copii – certificatul de naştere al copilului; sau

2) copia paşaportului cetăţeanului străin sau al apatridului;

3) Certificatul de rezidenţă – pentru cetăţenii străini.

[Pct.30 completat prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

31. Dreptul la scutirea personală în mărimea indicatorului prevăzut la art.33 alin.(1) din Codul fiscal se justifică prin documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul (persoana fizică) este rezident al Republicii Moldova.

[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

32. Dreptul la scutirea personală în mărimea indicatorului prevăzut la art.33 alin.(2) din Codul fiscal se justifică prin:

1) documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul (persoana fizică rezidentă) este rezident al Republicii Moldova; şi

2) unul dintre documentele /copia unuia dintre documentele corespunzătoare categoriei cetăţeanului, indicate în coloana 1 din tabelul 1

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Tabelul nr.1 modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

321. Persoana fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi prestează servicii şi/sau lucrări sau studenţii stagiari/elevii în cadrul învăţământului dual prezintă, suplimentar la actele menţionate în pct.30 şi 32, confirmarea privind neutilizarea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal, conform anexei nr.71 la prezentul Regulament.

[Pct.321 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.321 introdus prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

33. Dreptul la scutirea acordată soţiei (soţului) se confirmă prin:

1) documentele indicate la pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilii (soţul şi soţia) sînt rezidenţi ai Republicii Moldova;

2) copia certificatului de căsătorie al contribuabilului;

3) confirmarea privind neutilizarea scutirii personale, conform anexei nr.7 la prezentul Regulament.

[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

34. Dreptul la scutire pentru persoanele întreţinute se confirmă prin documentele prezentate în tabelul 2.

[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

35. Fiecărei persoane fizice rezidente care a depus cererea privind acordarea scutirilor i se atribuie categoria corespunzătoare scutirilor solicitate, conform tabelului 3.

[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

MODUL DE CALCULARE ŞI REŢINERE A IMPOZITULUI

36. Impozitul pe venit se calculează şi se reţine de către angajator la momentul îndreptării venitului impozabil spre plată, determinat ca diferenţa dintre venitul obţinut de către persoana fizică rezidentă sub formă de salarii/remuneraţii (inclusiv prime, facilităţi etc.) şi suma deducerilor şi a scutirilor la care are dreptul persoana fizică rezidentă, conform legislaţiei fiscale.

[Pct.36 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]

361. Impozitul pe venit aferent venitului salarial al salariaţilor rezidentului parcului pentru tehnologia informaţiei este inclus în impozitul unic datorat de rezidentul parcului şi, respectiv, nu generează obligaţii adiţionale de calculare, reţinere, achitare şi raportare pentru rezidentul parcului.

Veniturile salariale calculate salariaţilor în perioada de aplicare a regimului standard, dar achitate acestora în perioada de aplicare a regimului special vor fi impozitate la data plăţii acestora potrivit prevederilor regimului standard.

Veniturile salariale calculate salariaţilor în perioada de aplicare a regimului reglementat în titlul X capitolul 1 din Codul fiscal, dar achitate acestora în perioada de aplicare a regimului standard, nu vor fi supuse impozitării la data plăţii acestora, întrucît impozitul pe venit aferent este inclus în impozitul unic.

[Pct.361 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.361 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

37. Cota impozitului pe venit este stabilită la art.15 lit.a) şi a1) din Codul fiscal.

[Pct.37 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.37 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

38. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată se efectuează prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care persoana fizică rezidentă s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal curent, de la data angajării/începerii formării profesionale în învăţământ dual.

Determinarea scutirilor acordate persoanei fizice rezidentă se efectuează, prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care persoana fizică s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal curent, din luna următoare celei în care a fost depusă cererea privind acordarea scutirilor.

[Pct.38 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

39. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit al salariaţilor ale căror funcţii corespund ocupaţiilor prevăzute în anexa nr.2 la Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal se efectuează în modul prevăzut la art.24 alin.(21) din legea menţionată.

40. Numărul de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică se consideră salariat/student stagiar/elev în învăţământ dual, în scopul impozitării, se determină:

1) în cazurile în care persoana fizică este angajată/exercită formarea profesională în învăţământ dual din anul fiscal precedent – începând cu luna ianuarie;

2) în cazurile în care persoana fizică s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal – începând cu luna în care el s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual.

Luna pe parcursul căreia salariatul/studentul stagiar/elev în învăţământ dual se eliberează/finalizează formarea profesională în învăţământ dual se ia în considerare la determinarea numărului de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică este angajată/exercită formarea profesională în învăţământ dual.

[Pct.40 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

41. În scopul determinării impozitului pe venit din toate sursele de venit impozabile, angajatorul completează pentru fiecare persoana fizică fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestate pe anul gestionar, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi (în continuare – fişa personală).

Fişa personală se completează de către angajator anual, de la începutul fiecărui an fiscal, sau, în cazul în care persoana fizică s-a angajat la serviciu/a început formarea profesională în învăţământul dual pe parcursul anului fiscal, de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual.

Modelul fişei personale este prezentat în anexa nr.8 la prezentul Regulament.

În cazul în care salariaţii cumulează două funcţii la una şi aceeaşi entitate din domeniul tehnologiilor informaţionale, angajatorul urmează să completeze două fişe personale:

1) fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi, inclusiv a impozitului pe venit, obţinute din activitatea în calitate de programator sau în alte funcţii din domeniul tehnologiilor informaţionale, funcţii specificate în anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007);

2) fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi, inclusiv a impozitului pe venit, obţinute ca urmare a exercitării altei funcţii decît cea de programator sau altor funcţii din domeniul tehnologiilor informaţionale.

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

411. Pentru perioada aplicării impozitului unic, rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei nu au obligaţia de a completa fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi alte plăţi efectuate de rezident în folosul salariaţilor săi.

[Pct.411 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

42. Venitul impozabil şi suma impozitului calculat pe parcursul anului fiscal gestionar se indică în fişa personală, în coloanele respective, numai cu valori întregi, iar ultima înscriere în aceste coloane se efectuează cu zecimale.

Dacă entitatea utilizează sisteme automatizate de ţinere a evidenţei contabile, calculul indicatorilor menţionaţi se admite de a fi efectuat cu zecimale.

43. În cazul în care, pe parcursul lunii sau în aceeaşi zi, angajatorul achită venituri sub orice formă stabilită la pct.6, inclusiv în avans, fiecare dintre plăţi se indică separat în fişa personală, cu calcularea, prin metoda cumulativă, a scutirii care revine lunii respective.

[Pct.43 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

44. Acordarea scutirilor şi calcularea impozitului pe venit se efectuează de către angajator lunar, prin metoda cumulativă, cu excepţia salariilor salariaţilor a căror impozitare se efectuează în modul prevăzut la art.24 alin.(21) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997, indiferent de faptul dacă a fost sau nu achitat venitul în luna gestionară.

45. La efectuarea plăţilor salariatului după încetarea contractului individual de muncă sau studentului stagiar/elevului după finalizarea formării profesionale prin învăţământ dual, pe parcursul anului fiscal în care au fost încetate raporturile de muncă, indiferent pentru ce perioadă are loc calcularea acestora (până sau după încetarea contractului individual de muncă/finalizarea formării profesionale prin învăţământ dual), suma impozitului pe venit se calculează, prin metoda cumulativă, ţinând cont atât de numărul de luni pe parcursul cărora acesta s-a considerat salariat/student stagiar/elev în învăţământ dual, cât şi de suma totală a scutirilor care urmau a fi acordate până la data încetării contractului individual de muncă/finalizării formării profesionale prin învăţământ dual.

[Pct.45 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

46. În cazul în care salariatului cu care a fost încetat contractul individual de muncă sau studentului stagiar/elevului cu care a fost finalizat procesul formării profesionale prin învăţământ dual i se achită restanţa la plăţile salariale/remuneraţia în anul fiscal următor celui în care au fost încetate raporturile de muncă, impozitul pe venit se calculează şi se reţine la data achitării. În scopul determinării venitului impozabil şi, respectiv, a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată, angajatorul/unitatea în învăţământ dual trebuie să completeze fişa personală la începutul anului următor celui în care a fost încetat contractul individual de muncă/finalizat procesul formării profesionale prin învăţământ dual.

[Pct.46 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.46 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

47. La efectuarea achitărilor în urma eliberării ilegale a angajatului din serviciu şi a restabilirii lui ulterioare la serviciu, conform hotărârii instanţei de judecată prin care angajatorul este obligat să achite angajatului plăţi pentru perioada unei astfel de concedieri, impozitul pe venit se calculează şi se reţine la momentul achitării.

În cazul în care, în conformitate cu decizia instanţei de judecată, executorul judecătoresc a extras de la contul bancar al agentului economic suma salariului, care urmează să fie plătită în folosul angajatului eliberat nelegitim din serviciu, fără reţinerea impozitului pe venit, agentul economic este obligat să reflecte sumele achitate angajatului în cauză în darea de seamă fiscală lunară şi, respectiv, în darea de seamă fiscală anuală, specificate la art.92 din Codul fiscal, fără reflectarea sumei impozitului pe venit.

În temeiul prevederilor art.92 alin.(41) din Codul fiscal, în cazul efectuării corectărilor în informaţia prezentată conform alin.(3), persoanele indicate la acest alineat sunt obligate să informeze beneficiarul plăţilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la data efectuării modificării sau emiterii deciziei, asupra cazului de încălcare a legislaţiei.

[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.47 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

48. La efectuarea ultimei plăţi impozabile (salariu, premiu etc.) către angajata care pleacă în concediu de maternitate (ce include concediul prenatal şi postnatal), reţinerea impozitului pe venit se efectuează cu acordarea scutirilor solicitate:

1) dacă persoana se consideră angajat de la începutul anului fiscal – pentru 12 luni;

2) dacă persoana s-a angajat pe parcursul anului fiscal – pentru numărul de luni pe perioada cărora se considera angajat, începînd cu luna următoare celei în care acesta s-a angajat şi a depus cererea privind acordarea scutirilor şi pînă la sfîrşitul anului fiscal.

În cazul în care persoana respectivă revine la serviciu în anul fiscal în care au fost achitate plăţile pentru concediul de maternitate, impozitul pe venit din plăţile achitate ulterior se reţine reieşind din suma totală a scutirilor acordate la achitarea plăţilor pentru concediul de maternitate.

În cazul în care persoana care se află în concediu de maternitate îşi retrage cererea privind acordarea scutirilor pînă la sfîrşitul anului fiscal, angajatorul trebuie să efectueze recalculul impozitului pe venit reţinut, acordînd persoanei respective numai suma scutirii la care ea are dreptul de facto.

[Pct.48 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

481. În cazurile în care impozitul pe venit la momentul îndreptării venitului spre plată nu a fost reţinut în urma efectuării plăţilor sub formă de avans, eliberării de bunuri materiale şi altele, pentru determinarea sumei venitului îndreptat spre plată şi în scopul calculării corecte a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut din aceste plăţi, se aplică următoarea formulă:

unde:

Vt – venitul total îndreptat spre achitare de la începutul anului, inclusiv venitul plăţii curente (în lei);

Va – suma salariului achitat în luna curentă, fără reţinerea impozitului pe venit (în lei);

R – suma diverselor reţineri în luna curentă, cu excepţia impozitului pe venit şi altor deduceri la care are dreptul contribuabilul (în lei);

Vîn an – suma venitului îndreptat spre achitare de la începutul anului pînă la plata curentă (în lei);

St – suma totală a scutirilor, inclusiv scutirile pentru luna curentă (în lei);

Iîn an – suma impozitului reţinut de la începutul anului pînă la plata curentă (în lei);

K2 – mărimea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;

K3 – mărimea reţinerilor (în procente), conform titlurilor executorii, împărţită la 100;

P1 – cota impozitului, împărţită la 100.

[Pct.481 modificat prin Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.481 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.481 modificat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Pct.481 introdus prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

482. În situaţia în care, ca urmare a acordării scutirilor sau a aplicării cotei de impozitare, se constată faptul că au fost admise erori în calcularea impozitului pe venit, pînă în ultima zi a perioadei fiscale angajatorul are obligaţia de a recalcula impozitul pe venit aferent.

[Pct.482 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.482 introdus prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

49. La restituirea plăţilor salariale/remuneraţiei calculate şi achitate eronat, precum şi la recalcularea spre micşorare a sumelor facilităţilor acordate de angajator ca rezultat al calculării lor greşite, se efectuează recalculul impozitului pe venit, iar suma venitului calculată eronat se marchează în fişa personală cu semnul "–". Astfel, salariatul/studentul stagiar/elevul în învăţământ dual restituie angajatorului doar suma diminuată cu impozitul pe venit reţinut în plus, dar nu toată suma plăţilor calculată eronat.

[Pct.49 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.50 abrogat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

51. Achitarea impozitelor reţinute la sursa de plată, precum şi prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat şi contribuabili a documentelor privind plăţile şi/sau impozitele reţinute se efectuează conform prevederilor art.92 din Codul fiscal.

Modelele formularelor dărilor de seamă prin care se declară obligaţiile aferente impozitului pe venit reţinut la sursa de plată, informaţia ce confirmă veniturile achitate în folosul persoanelor fizice, aferente muncii prestate şi impozitul pe venit reţinut, precum şi modul de completare a acestora se aprobă de către Ministerul Finanţelor

[Pct.51 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.51 completat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

[Anexa nr.3 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

[Anexa nr.5 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

[Anexa nr.6 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.6 modificată prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Anexa nr.7 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.7 modificată prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Anexa nr.7 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Anexa nr.71 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.71 introdusă prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

[Anexa nr.8 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.8 în redacţia Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Anexa nr.8 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Anexa nr.8 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

[Anexa nr.9 abrogată prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Anexa nr.9 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]