Hotărâre nr. 829 din 29.12.2025
pentru modificarea unor hotărâri ale Guvernului (ce vizează domeniul fiscal, vamal şi reglementarea auditului intern)
GUVERNUL REPUBLICII MOLDOVA
H O T Ă R Â R E
pentru modificarea unor hotărâri ale Guvernului
(ce vizează domeniul fiscal, vamal şi
reglementarea auditului intern)
nr. 829 din 29.12.2025
(în vigoare 01.01.2026)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 646-650 art. 834 din 30.12.2025
* * *
În temeiul art.III din Legea nr.139/2025 pentru modificarea unor acte normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2025, nr.340-342, art.389), şi al art.XXVI alin.(2) din Legea nr.187/2025 pentru modificarea unor acte normative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2025, nr.379-380, art.491), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.93/2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.27-30, art.140), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.1. la punctul 2:
1.1.1. după alineatul al doilea se introduce un alineat cu următorul cuprins:
"articolul 101 alineatul (51) din Codul fiscal, pentru depăşirea sumei TVA aferente valorilor materiale şi pentru serviciile procurate, datorită faptului că subiectul impozabil a aplicat măsurile de simplificare prevăzute la articolul 1017 din Codul fiscal";
1.1.2. se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
"articolul 4 alineatul (209) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III din Codul fiscal.";
1.2. la punctele 12, 13 şi 16, textul "şi art.4 alin.(138)" se substituie cu textul " , art.4 alin.(138) şi alin.(209)";
1.3. la punctul 19:
1.3.1. primul enunţ va avea următorul cuprins: "Termenul general stabilit pentru efectuarea restituirii sumei TVA este de 45 de zile de la data depunerii cererii privind restituirea şi stingerea obligaţiei fiscale prin compensare a taxei pe valoarea adăugată, cu excepţia cazurilor de restituire a TVA conform art.4 alin.(209) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal.";
1.3.2. se completează cu un alineat cu următorul cuprins:
"Pentru cazurile de restituire a TVA conform art.4 alin.(209) din Legea nr.1417/1997 pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului fiscal, termenul general stabilit pentru efectuarea controlului şi adoptarea deciziei de restituire constituie 22 de zile. Restituirea sumei TVA, confirmată spre restituire, se efectuează eşalonat în 4 tranşe pe parcursul a 4 ani conform graficului depus de către comerciant la Serviciul Fiscal de Stat. Mărimea tranşei spre plată în fiecare an nu trebuie să depăşească 25% din suma confirmată spre restituire. În sensul prezentului alineat, prin an se înţelege perioada de 12 luni consecutive, începând cu luna în care a fost aprobată decizia de restituire a TVA.";
1.4. punctul 32 se completează cu subpunctul 24) cu următorul cuprins:
"24) pentru restituirea TVA conform capitolului XI2:
a) contractul în baza căruia au fost efectuate livrări de energie electrică şi/sau de gaze naturale;
b) facturile fiscale în care este înscrisă menţiunea "Taxare inversă".";
1.5. se completează cu capitolele XI2 şi XI3 cu următorul cuprins:
"XI2. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE
CONFORM ART.101 ALIN.(51) DIN CODUL FISCAL
474. Suma TVA pasibilă restituirii conform art.101 alin.(51) din Codul fiscal se calculează după cum urmează:
1) suma TVA dedusă în fiecare perioadă fiscală se formează din sumele TVA indicate în facturile fiscale primite, precum şi din sumele TVA achitate la importul mărfurilor (serviciilor);
2) se determină suma TVA dedusă care este achitată la momentul depunerii cererii privind restituirea TVA (atât pentru perioada fiscală curentă, cât şi pentru cea dedusă din perioadă fiscală precedentă). În suma TVA achitată se includ şi sumele transferate în contul stingerii datoriilor contribuabililor faţă de bugetul public naţional şi în contul stingerii plăţilor administrate de către organele vamale din sumele TVA anterior restituite;
3) se determină suma TVA aferentă valorii produselor energetice livrate, cu aplicarea măsurilor de simplificare prevăzute la art.1017 din Codul fiscal, prin înmulţirea cotei standard a TVA în mărime de 20% cu valoarea acestei livrări. Pentru livrările produselor energetice nominalizate la art.96 lit.b) din Codul fiscal, se determină suma TVA aferentă acestor livrări prin înmulţirea valorii lor la cota stabilită la art.96 lit.b) din Codul fiscal;
4) se acceptă spre restituire pentru fiecare perioadă fiscală, separat, numai suma TVA determinată ca diferenţă dintre suma TVA dedusă, determinată la subpunctul 1), inclusiv din perioada fiscală precedentă, şi suma TVA calculată pentru livrările efectuate, în limitele sumei specificate la subpunctul 2), dar nu mai mare decât suma determinată în subpunctul 3), adică TVA aferentă valorii produselor energetice livrate, cu aplicarea măsurilor de simplificare prevăzute la art.1017 din Codul fiscal.
XI3. DETERMINAREA SUMEI TVA SPRE RESTITUIRE CONFORM
ART.4 ALIN.(209) DIN LEGEA NR.1417/1997 PENTRU PUNEREA
ÎN APLICARE A TITLULUI III AL CODULUI FISCAL
475. În cazul înregistrării la comerciantul de gaze naturale a sumei TVA mai mare de 10 milioane de lei spre deducere în perioada ulterioară (boxa 23 din Declaraţia privind TVA), în sensul art.1017 din Codul fiscal, pentru perioada fiscală decembrie 2025, determinarea sumei TVA spre restituire se efectuează după cum urmează:
1) se determină suma TVA spre deducere în perioada fiscală ulterioară reflectată în declaraţia TVA pentru luna decembrie 2025 (boxa 23 din Declaraţia privind TVA);
2) se apreciază suma TVA spre deducere în perioada ulterioară din luna decembrie 2025 în baza verificării corectitudinii, în conformitate cu legislaţia, a calculării sumelor TVA aferente livrărilor şi a deducerii TVA aferente procurărilor pentru perioadele fiscale începând cu prima perioadă fiscală care nu a fost supusă controlului până în perioada fiscală decembrie 2025;
3) se acceptă spre restituire valoarea cea mai mică dintre sumele TVA, determinată în conformitate cu subpunctele 1) şi 2)."
2. Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.697/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.256-260, art.745), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
2.1. la punctul 8 subpunctul 5), textul "în cazul în care bunurile sunt proprietate a angajatorului, cheltuielile acestuia sunt determinate în mărime de 0,0373% din baza valorică, pentru fiecare bun dat în folosinţă, pentru fiecare zi de folosinţă" se substituie cu textul "în cazul în care bunurile sunt proprietate a angajatorului, cheltuielile acestuia sunt determinate în mărime de 0,0373% din valoarea neamortizată în scopuri fiscale, pentru fiecare bun dat în folosinţă, pentru fiecare zi de folosinţă, începând cu luna în care bunul a fost dat în folosinţă salariatului, valoare care rămâne neschimbată pe întreaga durată de folosinţă a bunului";
2.2. punctul 101 se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: "La determinarea cuantumului venitului anual impozabil menţionat, persoana fizică rezidentă va ţine cont inclusiv de veniturile obţinute din activitatea desfăşurată conform regimurilor fiscale stipulate la capitolele 102 şi 103 din titlul II al Codului fiscal."
3. Hotărârea Guvernului nr.693/2018 cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venit (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.295-308, art.834), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
3.1. în hotărâre, punctul 1 se completează cu subpunctul 21) cu următorul cuprins:
"21) Regulamentul cu privire la Programul de stimulare pe termen lung (stock option plan), conform anexei nr.21";
3.2. în anexa nr.2, punctul 211 se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: "La determinarea cuantumului venitului anual impozabil menţionat, persoana fizică rezidentă va ţine cont inclusiv de veniturile obţinute din activitatea desfăşurată conform regimurilor fiscale stipulate la capitolele 102 şi 103 din titlul II al Codului fiscal.";
3.3. se completează cu anexa nr.21 cu următorul cuprins:
"Anexa nr.21
la Hotărârea Guvernului nr.693/2018
REGULAMENT
cu privire la Programul de stimulare pe termen lung
(stock option plan)
1. Regulamentul cu privire la Programul de stimulare pe termen lung (stock option plan) stabileşte normele şi procedurile de aplicare a Programului de stimulare pe termen lung (stock option plan) (în continuare – Program) pentru angajaţi. Programul urmăreşte stimularea performanţei şi a fidelizării angajaţilor prin acordarea opţiunilor de achiziţie a acţiunilor angajatorului în condiţii avantajoase.
2. Programul este un stimulent financiar pe termen mediu şi lung acordat salariaţilor şi/sau administratorilor persoanei juridice pentru motivarea acestora de a contribui la creşterea valorii companiei.
3. Modul de implementare a Programului se stabileşte în regulamentul persoanei juridice, aprobat de către adunarea generală a asociaţilor/acţionarilor persoanei juridice sau ai persoanei juridice interdependente acesteia.
4. Drepturile, obligaţiile şi condiţiile de participare a beneficiarilor la Program se stabilesc prin contract.
5. Titlurile (cotele) de participare emise de către persoana juridică în cadrul Programului nu pot depăşi 25% din capitalul social al acesteia, în raport cu toţi participanţii la Program.
6. Eligibili în calitate de beneficiari ai Programului sunt persoanele fizice care întrunesc cumulativ următoarele criterii:
1) sunt rezidenţi, în sensul art.5 pct.5) din Codul fiscal;
2) au statut de salariat sau administrator al persoanei juridice;
3) au o vechime minimă în muncă în cadrul persoanei juridice de cel puţin 3 ani la data acordării titlurilor (cotelor) de participare;
4) îndeplinesc obiectivele de performanţă stabilite în contractul individual de muncă sau în alte reglementări interne;
5) nu se află în conflict de interese cu persoana juridică.
7. Programul trebuie să cuprindă o perioadă de maturizare minimă de 3 ani din momentul acordării dreptului de achiziţionare/primire a titlurilor (cotelor) de participare şi până la momentul exercitării acestuia.
8. Acordarea dreptului de achiziţionare/primire a titlurilor (cotelor) de participare în cadrul Programului poate fi realizată la un preţ preferenţial sau cu titlu gratuit.
9. Persoana juridică care a oferit beneficiarilor în cadrul Programului titlurile (cotele) de participare este în drept să se răscumpere la valoarea de piaţă.
10. Nu se permite deducerea cheltuielilor suportate de persoana juridică în scopul răscumpărării/anulării opţiunilor din Program.
11. Drepturile obţinute de beneficiari în cadrul Programului sub formă de titluri (cote) de participare se consideră, din momentul acordării, surse de venit neimpozabile cu impozitul pe venit şi contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii.
12. Drepturile obţinute de beneficiari în cadrul Programului nu sunt transferabile altor persoane.
13. Beneficiarii titlurilor (cotelor) de participare emise de către persoana juridică în cadrul Programului pot exercita, după expirarea termenului de maturizare, opţiunea de cumpărare a acestora la preţul preferenţial sau cu titlu gratuit.
14. Odată cu exercitarea dreptului de opţiune, beneficiarii pot să vândă titlurile (cotele) de participare. Creşterea sau pierderea de capital în cazul tranzacţiilor cu titluri (cote) de participare dobândite la preţ preferenţial sau gratuit în cadrul Programului se determină ca diferenţa dintre preţul de vânzare (suma încasată/venitul obţinut) a titlurilor (cotelor) de participare şi baza valorică a acestora.
15. Baza valorică a titlurilor (cotelor) de participare reprezintă preţul de achiziţie preferenţial stabilit la data acordării dreptului. Pentru titlurile (cotele) de participare dobândite cu titlu gratuit, baza valorică a acestora este considerată egală cu zero."
4. Anexa la Regulamentul cu privire la exploatarea echipamentelor de casă şi de control pentru efectuarea decontărilor în numerar şi/sau prin alt instrument de plată, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.141/2019 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.94-99, art.191), cu modificările ulterioare, se completează cu punctul 22 cu următorul cuprins:
"22. Comercializarea bancnotelor şi a monedelor metalice jubiliare şi comemorative, precum şi a altor articole numismatice care conţin bancnote şi monede metalice puse în circulaţie de către Banca Naţională a Moldovei."
5. Regulamentul privind dobândirea, confirmarea şi dezvoltarea calificării profesionale în domeniul auditului intern în sectorul public, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.556/2019 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.352-359, art.862), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
5.1. la punctul 171, cuvintele "autorităţilor şi instituţiilor bugetare" se substituie cu textul "ministerelor şi autorităţilor administrative din subordinea acestora, ai Cancelariei de Stat, ai altor autorităţi administrative centrale subordonate Guvernului, ai autorităţilor publice autonome faţă de Guvern, precum şi angajaţii autorităţilor administraţiei public locale";
5.2. punctul 31 se completează cu subpunctul 41) cu următorul cuprins:
"41) aprobă diferenţele dintre Programul de instruire şi certificare şi programele de studii în baza cărora a fost acordată calificarea profesională în domeniul auditului în străinătate, precum şi aprobă lista itemilor de evaluare a cunoştinţelor pentru examenul de susţinere a diferenţelor de program, propus ca măsură compensatorie pentru recunoaşterea şi echivalarea calificării profesionale în domeniul auditului intern obţinute în străinătate";
5.3. punctul 40 se completează cu subpunctul 5) cu următorul cuprins:
"5) stabileşte diferenţele dintre Programul de instruire şi certificare şi programele de studii în baza cărora a fost acordată calificarea profesională în domeniul auditului intern în străinătate, precum şi elaborează lista itemilor de evaluare a cunoştinţelor pentru examenul de susţinere a diferenţelor de program, propus ca măsură compensatorie pentru recunoaşterea şi echivalarea calificării profesionale în domeniul auditului intern obţinute în străinătate.";
5.4. la punctul 55, după textul "în domeniul auditului intern," se introduce textul "precum şi examenul de susţinere a diferenţelor de program, propus ca măsură compensatorie pentru recunoaşterea şi echivalarea calificării profesionale în domeniul auditului intern obţinute în străinătate,";
5.5. punctul 65 va avea următorul cuprins:
"65. Certificatul de calificare profesională se eliberează de către Ministerul Finanţelor, conform modelului din anexa nr.3:
1) persoanelor care au demonstrat nivelul cunoştinţelor deţinute în domeniul auditului intern prin promovarea examenelor de evaluare pentru nivelurile stabilite în Programul de instruire şi certificare;
2) persoanelor care deţin certificate de calificare profesională cu recunoaştere internaţională în domeniul auditului intern şi care au promovat examenul de evaluare a cunoştinţelor cu privire la cadrul normativ naţional şi la specificul sectorului public al Republicii Moldova în cadrul Programului de instruire şi certificare;
3) persoanelor cărora, în condiţiile prevăzute de cadrul normativ în domeniul educaţiei, le-a fost eliberat certificatul de recunoaştere şi echivalare a calificării profesionale în domeniul auditului intern obţinute în străinătate."
6. Punctul 931 din Regulamentul de punere în aplicare a Codului vamal nr.95/2021, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.92/2023 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.93-96, art.193), cu modificările ulterioare, va avea următorul cuprins:
"931. La aplicarea art.80 alin.(4) din Cod, pentru importul mijloacelor de transport care au fost în folosinţă, valoarea în vamă se determină ţinând cont de marcă, de model, de anul fabricării, de starea tehnică, de parcurs, precum şi de alte caracteristici tehnice relevante, prin utilizarea datelor din catalogul de preţuri al mijloacelor de transport, conform procedurii aprobate de către Serviciul Vamal."
7. Hotărârea Guvernului nr.655/2023 pentru aprobarea Criteriilor de dimensionare a subdiviziunilor de audit intern din cadrul ministerelor şi al autorităţilor administrative din subordinea acestora (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.364-365, art.828) se modifică după cum urmează:
7.1. la punctul 5, după textul "în activitatea de audit intern," se introduce textul "în condiţiile ocupării în proporţie de cel puţin 80%,";
7.2. la punctul 6, textul "30 de unităţi de personal" se substituie cu textul "25 de unităţi de personal".
8. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026.
| PRIM-MINISTRU | Alexandru MUNTEANU |
| Contrasemnează: | |
| Ministrul finanţelor | Andrian Gavriliţă |
| Nr.829. Chişinău, 29 decembrie 2025. | |