BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Comunicat privind facturile fiscale nr.(17-13-02/1-895)10 din 21.02.2002

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
21.02.2002

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

C O M U N I C A T

privind facturile fiscale

nr. (17-13-02/1-895)10  din  21.02.2002

 (în vigoare 07.03.2002) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.33-35 art.74 din 07.03.2002

* * *

Notă: Se abrogă alineatele ce prevăd modalitate de eliberare a facturilor fiscale în baza contractului de comision conform Comunicatului informativ al IFPS nr.(17-13-02/1-6706)62 din 26.11.2007, în vigoare 07.12.2007

Inspectoratele fiscale de stat teritoriale

În legătură cu operarea modificărilor în Titlul III al Codului fiscal şi Legii pentru punerea în aplicare a Titlului III al Codului fiscal introduse în acţiune prin Legea nr.732-XV din 13 decembrie 2001 (în continuare Lege) (Monitorul Oficial nr.161 din 31.12.2001) în partea ce ţine de facturile fiscale, şi în conformitate cu art.117 (1), Inspectoratul Fiscal Principal de Stat aduce la cunoştinţă modalitatea de eliberare şi prezentare a lor.

Conform art.93 14) din Titlul III al Codului fiscal, în redacţia Legii menţionate, factura fiscală reprezintă formular tipizat de document primar cu regim special, prezentat cumpărătorului de către subiectul impozabil, înregistrat în modul general stabilit, la efectuarea livrărilor impozabile.

Prin p.2 din Ordinul Ministerului Finanţelor al Republicii Moldova nr.19 din 05.02.2002 şi ordinul Departamentului Statistică şi Sociologie al Republicii Moldova nr.14 din 05.02.2002 "Referitor la aprobarea formularului facturii fiscale" este stipulat că formularul facturii fiscale este elaborat prin comasarea facturii TVA şi facturii de expediţie şi se utilizează pentru documentarea livrărilor impozabile cu TVA.

Astfel, începînd cu 1 martie 2002 (data intrării în vigoare a Legii nr.732-XV din 13 decembrie 2001) subiecţii impozabili cu TVA la perfectarea documentară a livrărilor impozabile cu TVA vor urma să utilizeze facturi fiscale.

Conform art.117 (1) în redacţia Legii subiectul impozabil care efectuează o livrare impozabilă este obligat să prezinte cumpărătorului factura fiscală pe livrarea în cauză. Prezentarea facturii fiscale se efectuează în momentul apariţiei obligaţiei fiscale, stabilit prin art.108 din Codul fiscal, cu excepţia cazurilor stabilite de Serviciul fiscal de stat.

În aşa mod, în condiţiile acţiunii prevederilor articolelor 117 (1) şi 108 furnizorii – subiecţi impozabili în cadrul livrărilor impozabile de mărfuri (servicii), efectuate începînd cu 1 martie 2002, vor prezenta cumpărătorului factura fiscală la momentul apariţiei obligaţiei fiscale, şi nu în decurs de 7 zile lucrătoare după efectuarea lor.

La efectuarea livrărilor de mărfuri prezentarea facturii fiscale cumpărătorului are loc conform art.108(2) la momentul predării (transmiterii) mărfurilor cumpărătorului. Dacă mărfurile sînt transportate, data eliberării se consideră data la care începe transportarea lor.

Referitor la mărfurile pentru export reieşind din prevederile art.1 p.17) din Codul vamal nr.1149-XIV din 20.07.2000 şi luînd în consideraţie faptul că termenul apariţiei obligaţiei fiscale nu poate să nu coincidă cu momentul cînd mărfurilor le-a fost acordat liber de vamă, eliberarea facturii fiscale pentru mărfurile la export are loc la momentul acordării liberului de vamă, cu reflectarea ei corespunzătoare în Registrul livrărilor.

Factura fiscală pentru energia electrică şi termică livrate, serviciile telefonice şi comunale, gaz şi etc. prestate, se eliberează de către furnizori pentru acea perioadă gestionară în care a fost efectuată livrarea, odată cu prezentarea contului cumpărătorului.

Subiecţii impozabili care efectuează livrări de produse petroliere (benzină, motorină etc.) prin metoda taloanelor eliberate preventiv, în cazul dacă consumatorul achită prin virament procurarea unui lot de produse petroliere pentru a fi luate ulterior pe calea utilizării taloanelor pentru o alimentare de o singură dată, eliberează factura fiscală în momentul achitării pentru taloanele oferite.

Subiecţilor impozabili cu TVA (întreprinderile producătoare de pîine şi produse de panificaţie, precum şi de prelucrare a laptelui şi cărnii etc.) care pe parcursul unei zile, în conformitate cu graficul stabilit, efectuează în adresa unuia şi aceluiaşi cumpărător cîteva livrări de mărfuri impozabile cu TVA se permite eliberarea unei singure facturi fiscale în asortimentul mărfurilor livrate pentru fiecare consumator şi pentru volumul total de livrări efectuate pe parcursul unei zile. În vederea corelării documentelor de livrare, furnizorul la sfîrşitul zilei în baza facturilor de expediţie, eliberează factura fiscală cu reflectarea numerelor şi seriilor facturilor de expediţie şi conţinînd informaţia pe livrări.

Întru respectarea cerinţelor art.117(5) din Codul fiscal pentru vînzarea cu amănuntul şi la livrarea serviciilor populaţiei în locuri special amenajate cu achitarea în numerar, eliberarea facturilor fiscale nu este prevăzută. La sfîrşitul zilei de lucru în Registrul livrărilor se efectuează înscrierea în baza totalurilor Cărţii casierului-operaţionist.

Întreprinderilor de comerţ cu amănuntul şi din sfera de deservire, care efectuează livrări cu plată în numerar la cererea cumpărătorului, se permite eliberarea facturilor fiscale. Prezentarea facturii fiscale de către întreprinderile în cauză se efectuează la momentul achitării pentru mărfurile livrate, serviciile prestate cumpărătorului.

La livrarea mărfurilor (serviciilor) populaţiei cu plată în numerar, inclusiv la decontările cu populaţia prin intermediul serviciilor instituţiilor financiare, "Poştei Moldovei", altor persoane autorizate eliberarea facturilor fiscale de către furnizorii mărfurilor (serviciilor) nu se efectuează.

La livrările producţiei agricole proprietarilor de teren agricol în contul plăţii pentru arenda pămîntului, arendaşul urmează în ultima zi a lunii în care a avut loc livrarea să elibereze factura fiscală pe valoarea totală a livrării, la care se anexează informaţia despre beneficiari ce conţine indicatorii specificaţi în formularul facturii fiscale cît şi semnătura olografă a acestora.

[Alin. introdus prin Informaţia IFPS nr.(17-13-02/1-737)11 din 20.02.2007, în vigoare 09.03.2007]

La transmiterea dreptului de utilizare a produsului informaţional prin metoda eliberării sublicenţei, factura fiscală se eliberează de către licenţiat, la data stabilită pentru achitarea folosirii produsului informaţional.

[Alin. introdus prin Informaţia IFPS nr.(17-13-02/1-1268)16 din 27.03.2007, în vigoare 07.04.2007]

Întreprinderile de alimentaţie publică la comercializarea bucatelor de fabricaţie proprie şi a mărfurilor procurate nu eliberează factura fiscală (în caz dacă aceasta nu o cere cumpărătorul) şi organizează evidenţa TVA în modul stabilit pentru întreprinderile de comerţ cu amănuntul. Totodată, dacă consumatorul bucatelor (mărfurilor) este agent economic, ce achită în prealabil deservirea la întreprinderea de alimentaţie publică pentru o perioadă anumită de timp, eliberarea facturii fiscale este obligatorie şi în cazul dat factura fiscală se eliberează la momentul achitării deservirii viitoare.

La primirea plăţii în prealabil factura fiscală nu se eliberează cu excepţia cazurilor:

- comercializării publicaţiilor periodice impozabile cu TVA prin abonarea le ele;

- prestării serviciilor de publicitate.

La realizarea mărfurilor în condiţiile acordului de comision, comitentul emite comisionarului factura fiscală la valoarea fără recompensa de comision a mărfurilor transmise în momentul achitării de către comisionar a mărfii realizate, prezentate la comisie. Comisionarul emite factura fiscală la expedierea mărfurilor, indicînd în ea costul mărfurilor expediate, care include şi recompensa de comision.

[Alin. completat prin Comun. Min.Fin. nr.(17-13-02/1-1621)19 din 02.04.02]

Nu se eliberează factura fiscală la calcularea şi achitarea TVA la importul serviciilor, iar înscrierile în Registrul livrărilor se efectuează la data achitării pentru aceasta în baza dispoziţiilor de plată (sau altui document ce confirmă achitarea) cu înscrierea rechizitelor acestora.

În cazul livrării serviciilor de telefonie mobilă cu modalitatea de achitare prepaid, data apariţiei obligaţiei de eliberare a facturilor fiscale apare la agentul economic – furnizor în momentul stabilit prin contract pentru efectuarea plăţii pe serviciile acordate.

[Alin. introdus prin Inform. IFPS nr.(17-13-02/1-4424)51 din 05.12.05]

În partea ce ţine de sumele achitate supra plăţii de abonament este de menţionat, că ele se includ în factura fiscală pentru luna ulterioară de abonament, împreună cu suma abonamentului pentru luna viitoare de facturare.

[Alin. introdus prin Inform. IFPS nr.(17-13-02/1-4424)51 din 05.12.05]

Modul de completare a Registrelor de evidenţă a procurărilor şi livrărilor este analogic modului aplicat pînă la introducerea facturilor fiscale.

Totodată, deoarece facturile fiscale însoţesc doar livrările impozabile, ele nu se eliberează în următoarele cazuri;

1) lipsa trecerii dreptului de proprietate asupra valorilor materiale de la un agent economic la altul (transmiterea mărfurilor de către proprietar la păstrare). În cazul dat agenţii economici sînt obligaţi să întocmească factura de expediţie;

2) la efectuarea transportării mărfurilor (producţiei) în cadrul unei unităţi economice. La transportările în cauză se întocmeşte factura de expediţie care trebuie să poarte obligatoriu la loc vizibil înscrierea "Destinaţie internă";

3) la efectuarea livrărilor de mărfuri (servicii) scutite de TVA. În cadrul livrărilor de mărfuri scutite de TVA se eliberează doar factura de expediţie.

Deoarece întreprinderile ce prestează servicii de expediţie, încheie contracte cu clientul prin care se obligă să întreprindă actele necesare în vederea efectuării transportării iar clientul se obligă să achite remuneraţia convenită (comision), în aspectul determinării bazei (valorii) impozabile, la expeditor obligaţiunea pe TVA se va determina doar de la valoarea comisionului de care beneficiază pentru serviciu de expediţie prestat.

[Alin. introdus prin Scris. IFPS nr.(17-13-02/1-445)-6 din 09.02.04]

Astfel, întreprinderile ce prestează servicii de expediţie internaţională, vor emite facturile fiscale clienţilor săi în care vor înregistra valoarea deplină a serviciului de transport şi expediţie în modul general stabilit. În declaraţia TVA, la valoarea livrării la cota zero se va înscrie doar suma comisionului pentru serviciul de expediţie de la care se va determina cota TVA. Actualul mod de apreciere a obligaţiunii pe TVA va acţiona exclusiv pentru serviciile de expediţie.

[Alin. introdus prin Scris. IFPS nr.(17-13-02/1-445)-6 din 09.02.04]

În cazul în care concomitent, întreprinderea acţionează ca transportator şi expeditor, atunci reflectarea valorii livrării se va face în modul general, adică cea care este reflectată şi în factura fiscală.

[Alin. introdus prin Scris. IFPS nr.(17-13-02/1-445)-6 din 09.02.04]

Despre cele expuse de adus la cunoştinţa contribuabililor.