Ordin nr.300 din 05.06.2025 cu privire la aprobarea formularului UNIF25 Declaraţia unificată şi a Modului de completare a acesteia
SERVICIUL FISCAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
cu privire la aprobarea formularului UNIF25
Declaraţia unificată şi a Modului de
completare a acesteia
nr. 300 din 05.06.2025
(în vigoare 12.06.2025)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 309-312 art. 442 din 12.06.2025
* * *
În vederea executării prevederilor art.83 alin.(11) din Codul fiscal nr.1163/1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova din 8 februarie 2007, ediţie specială), precum şi în temeiul modificărilor operate prin Legea nr.214/2024 pentru modificarea unor acte normative (ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.355-357 art.545 din 15 august 2024),
ORDON:
1. Se aprobă:
1) Formularul - UNIF25 Declaraţia unificată, conform anexei nr.1;
2) Modul de completare a Declaraţiei unificate – formularul UNIF25, conform anexei nr.2.
2. Ultima perioadă de raportare conform formularului UNIF21 – Dare de seamă fiscală unificată/(Declaraţia), aprobat prin Ordinul Serviciului Fiscal de Stat nr.370 din 24 iulie 2020, este perioada fiscală 2024.
3. Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, iar prima perioadă fiscală de raportare, conform formularului aprobat, este perioada fiscală 2025.
4. Contribuabilii pentru care obligaţia de raportare survine până la aprobarea şi publicarea prezentului ordin vor prezenta Declaraţia conform formularelor în vigoare la data prezentării.
| DIRECTOARE | Olga GOLBAN |
| Nr.300. Chişinău, 5 iunie 2025. | |
|
Anexa nr.1 la Ordinul Serviciului Fiscal de Stat nr.300 din 05 iunie 2025 Forma UNIF25 DECLARAŢIA UNIFICATĂ pentru perioada fiscală |
||
| A | Întreprindere individuală (întreprinzător individual) | |
| B | Gospodărie ţărănească (de fermier) | |
|
În boxa literei corespunzătoare se pune semnul “√” |
||
|
Codul fiscal _____________________________ Denumirea contribuabilului _______________________________ Codul localităţii (CUATM)__________________ Codul genului principal de activitate________________________ I. IMPOZITUL PE VENIT 1.1. Impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător Tabelul nr.1. Declaraţia cu privire la impozitul pe venit |
||
|
Indicatori |
Cod |
Suma (lei) |
| 1 | 2 | 3 |
| Profitul (pierderi) obţinut în perioada gestionară până la impozitare (rînd.0101-0102) | 010 | |
| Suma totală a veniturilor constatate conform datelor contabilităţii financiare (suma clasei “Venituri”) | 0101 | |
| Suma totală a cheltuielilor constatate conform datelor contabilităţii financiare (suma clasei “Cheltuieli”) | 0102 | |
| Ajustarea (majorarea /micşorarea) veniturilor conform prevederilor legislaţiei fiscale (anexa 6 la tabelul nr.1) | 020 | |
| Ajustarea (majorarea /micşorarea) cheltuielilor conform prevederilor legislaţiei fiscale (anexa 7 la tabelul nr.1) | 030 | |
| Venitul (pierderi) obţinut în perioada fiscală, luînd în considerare ajustările (majorările/micşorările) (rînd.010+ rînd.020 – rînd.030) | 040 | |
| Suma cheltuielilor legate de donaţiile în scopuri filantropice şi de sponsorizare în folosul organizaţiilor specificate în art.36 din Codul fiscal, în limitele stabilite (rîndul 040 × %) | 050 | |
| Suma cheltuielilor neconfirmate documentar, în limitele stabilite (rînd.040 × %) | 060 | |
| Suma scutirilor acordate fondatorilor întreprinderii individuale/ gospodăriei ţărăneşti (de fermier) (acest indicator nu trebuie să depăşească rezultatul pozitiv a calculului (rînd.040-rînd.050-rînd.060) (anexa 2 la tabelul nr.1) | 0701 | |
| Suma venitului impozabil fără luarea în calcul a pierderilor fiscale ale anilor precedenţi (rînd.040 – rînd.050 – rînd.060 – rînd.0701) (se indică doar rezultatul pozitiv, iar în cazul calculării unui indicator negativ el urmează a fi reflectat în rîndul 100) | 070 | |
| Suma pierderilor fiscale reportate din perioadele fiscale precedente permise spre deducere în perioada fiscală curentă | 080 | |
| Suma venitului impozabil până la aplicarea facilităţilor fiscale (rînd.070 – rînd.080) | 0901 | |
| Suma venitului scutit de impozitare (anexa 8 la tabelul nr.1) | 0902 | |
| Suma venitului impozabil (rînd.0901 – rînd.0902) | 090 | |
| Suma pierderilor fiscale (rezultatul negativ calculat la determinarea indicatorului din rîndul 070) (se reflectă fără semnele "–") | 100 | |
| Suma impozitului pe venit (anexa 1 la tabelul nr.1) | 120 | |
| Suma facilităţilor acordate din suma calculată a impozitului pe venit (anexa 9 la tabelul nr.1) | 130 | |
| Suma facilităţilor fiscale acordate sub formă de scutire de impozit pe venitul reflectat în rîndul 0902 (anexa 8 la tabelul nr.1 coloana 4) (indicator informativ care nu se utilizează la calcularea ulterioară a obligaţiilor fiscale) | 140 | |
| Suma impozitului pe venit în perioada fiscală curentă, exceptând facilităţile fiscale (rînd.120 – rînd.130) | 150 | |
| Suma trecerilor în cont a impozitului conform art.82 din CF | 160 | |
| Suma impozitului pe venit pasibil reflectării în SIA ”Contul curent al contribuabilului” (rînd.150 – rînd.160) | 170 | |
| Suma totală a impozitului pe venit achitat pe parcursul perioadei fiscale (achitat în rate în conformitate cu art.84 din CF) | 180 | |
| Total impozitul pe venit spre plată (rînd.150 – rînd.160 – rînd.180) | 190 | |
| Suma plăţii în plus a impozitului pe venit (rînd.160 + rînd.180 – rînd.150) | 200 | |
|
Anexa 1 la tabelul nr.1 Notă la rîndul 120 "Suma impozitului pe venit" |
|||
| Cod | Suma venitului supus impozitării (lei) |
Cota impozitului ţinînd cont de cotele specificate la art.15 lit.a) sau c) din CF (%) |
Suma impozitului pe venit (col.2 × col.3) ( totalul se indică în rînd.120 din Declaraţie) (lei) |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1201 | |||
| 1202 | |||
| 120 | |||
| TOTAL | |||
|
Anexa 2 la tabelul nr.1 Notă la rîndul 0701 "Suma scutirilor" |
||||||||||
| Nr. d/o |
Codul fiscal al fondatorilor | Numele şi prenumele fondatorului | Codul fiscal al persoanelor întreţinute | Codul fiscal al soţiei (soţului) | Suma scutirilor utilizate | Suma totală a scutirilor (col. 6 sau 7 + col. 8 + col.9 + col.10) |
||||
| P | M | Sm | N | H | ||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
| TOTAL | ||||||||||
|
Anexa 3 la tabelul nr.1 Suma impozitului pe venit care urmează a fi achitat în rate în anul următor anului de gestiune |
||||
| Modul de achitare a impozitului pe venit în rate | Termene de plată | |||
| 25.03 | 25.06 | 25.09 | 25.12 | |
| Ţinînd cont de suma prognozată a impozitului pe venit care urmează a fi achitat în anul fiscal | ||||
| Ţinînd cont de suma impozitului pe venit care urma să fie achitat pentru anul precedent | ||||
|
Anexa 4 la tabelul nr.1 Impozitul pe venit repartizat pe subdiviziuni |
||
| Nr.
d/o |
Codul localităţii | Suma impozitului pe venit pasibil reflectării în SIA ”Contul curent al contribuabilului (rîndul 170 din Declaraţie) |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | ||
| 2 | ||
| TOTAL pe contribuabil | ||
|
Anexa 5 la tabelul nr.1 Informaţia cu privire la contribuabilul – întreprinzătorul individual sau gospodărie ţărănească (de fermier) |
|||||||||
| Nr. d/o |
Numele şi prenumele | Codul fiscal | Suma scutirilor acordate întreprinzătorilor individuali/ fondator gospodărie tărănească | Corespunzător cotei de participaţie | |||||
| Suma Venitului impozabil (rînd.090) |
Suma impozitului pe venit (rînd.120) |
Suma facilităţilor fiscale acordate din suma calculată a impozitului pe venit (rînd.130) | Suma venitului impozabil de la care se aplică facilitatea fiscală din suma calculată a impozitului pe venit (col.5 x %) | Suma venitului impozabil, exceptînd suma venitului supus facilităţii fiscale (col.5 – col.8) |
Suma impozitului pe facilităţile fiscale (col.6 – col.7) |
||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
| TOTAL | |||||||||
|
Tabelul nr.3 Informaţia privind plăţile salariale şi alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajaţilor, precum şi plăţile achitate rezidenţilor din sursele de venit, altele decît salariul, şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi |
|||||||||||||||
| Nr. d/o |
Codul fiscal al angajatului sau al altui beneficiar | Numele şi prenumele angajatului sau al altui beneficiar | Codul fiscal al soţului (soţiei) angajatului | Codul sursei de venit | Suma venitului, îndreptat spre achitare în perioada fiscală (lei) | Codul ţării al cărei cetăţean este beneficiarul plăţii | Suma scutirilor acordate pentru perioada fiscală conform codului scutirii (lei) | Suma totală a scutirilor acordate în perioada fiscală curentă (lei) (col.8+9+ 10+11+12) | Suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reţinute în perioada de gestiune (lei) | Contribuţii individuale de asigurări sociale de stat (lei) | Suma impozitului pe venit reţinut (lei) | ||||
| P | M | SM | N | H | |||||||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| TOTAL | |||||||||||||||
|
Anexa la tabelul nr.3 Informaţia privind persoanele întreţinute |
|||
| Nr. d/o |
Codul fiscal al angajatului |
Codul fiscal al persoanei întreţinute pentru care se acordă categoria scutirii N |
Codul fiscal al persoanei întreţinute pentru care se acordă categoria scutirii H |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
|
Tabelul nr.4 Informaţia privind plăţile achitate nerezidenţilor din sursele de venit, altele decît plăţile salariale şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi |
||||||||
| Nr. d/o |
Codul fiscal al beneficiarului plăţii | Denumirea sau numele, prenumele beneficiarului plăţii | Tipul persoanei (JUR sau FIZ) |
Denumirea ţării | Adresa juridică sau a domiciliului beneficiarului plăţii | Codul sursei de venit | Suma totală a venitului îndreptat spre achitare (lei) | Suma impozitului pe venit reţinut (lei) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| TOTAL | ||||||||
|
III. TAXELE LOCALE ŞI IMPOZITELE PE PROPRIETATE Tabelul nr.6 Sumele impozitelor şi taxelor locale repartizate pe localităţi |
| Nr. d/o |
Codul localităţii | Sumele impozitelor şi taxelor locale spre achitare repartizate pe subdiviziuni (lei) | ||||||||||||||||||||
| Taxa pentru amenajarea teritoriului (114412) | Taxa de organizare a licitaţiilor şi loteriilor pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale (142211) | Taxa de plasare (amplasare) a publicităţii (reclamei) (114414) | Taxa de aplicare a simbolicii locale (114423) | Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii (114418) | Taxa de piaţă (114411) | Taxa pentru cazare (114421) | Taxa balneară (114422) | Taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor, satelor(comunelor) (114413) | Taxa pentru parcare (114416) | Taxa pentru dispozitivele publicitare (114415) | Taxa pentru apă (114611) | Impozitul funciar (113161) | Impozitul pe bunurile imobiliare | |||||||||
| pentru terenurile cu destinaţie agricolă, altele decît păşuni şi fîneţe; terenurile ocupate de obiectele acvatice (iazuri, lacuri, etc.) | pentru terenurile cu destinaţie neagricolă, neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate | pentru terenurile destinate păşunilor şi fîneţelor | pentru bunurile imobiliare a căror impozitare se realizează reieşind din valoarea estimată (113230) | pentru bunurile imobiliare a căror impozitare se realizează reieşind din valoarea contabilă (113210) | TOTAL (col.3+4+ 5+6+7+8+ 9+10+11+ 12+13+14+ 16+18+20+ 21+22) |
|||||||||||||||||
| Supra- faţa, ha |
Suma impo- zitului |
Supra- faţa, ha |
Suma impo- zitului |
Supra- faţa, ha |
Suma impo- zitului |
|||||||||||||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
|
Tabelul nr.7 Darea de seamă pe taxele locale şi impozitele pe proprietate |
|||||
| Nr. d/o |
Denumirea taxei (impozitului)/ |
Baza impozabilă a obiectului impunerii (se indică în expresie cantitativă sau, după caz, bănească)/ |
Suma taxei
(impozitului) calculate (lei) |
Suma facilităţilor fiscale acordate (lei) |
Suma spre
plată (lei) (col.4 – col. 5) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 7 |
| 1 | Taxa pentru amenajarea teritoriului (114412) | ||||
| 2 | Taxa de organizare a licitaţiilor şi loteriilor pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale (142211) | ||||
| 3 | Taxa de plasare (amplasare) a publicităţii (reclamei) (114414) | ||||
| 4 | Taxa de aplicare a simbolicii locale (114423) | ||||
| 5 | Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii (114418) | ||||
| 6 | Taxa de piaţă (114411) | ||||
| 7 | Taxa pentru cazare (114421) | ||||
| 8 | Taxa balneară (114422) | ||||
| 9 | Taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelor (comunelor) (114413) | ||||
| 10 | Taxa pentru parcare (114416) | ||||
| 11 | Taxa pentru dispozitivele publicitare (114415) | ||||
| 12 | Taxa pentru apă (114611) | ||||
| 13 | Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova (114633) | ||||
| 14 | Impozitul funciar: | ||||
| a) pentru terenurile cu destinaţie agricolă, altele decît păşuni şi fîneţe; terenurile ocupate de obiectele acvatice (iazuri, lacuri, etc.) (113161) | |||||
| b) pentru terenurile cu destinate neagricolă, neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate (113161) | |||||
| c) pentru terenurile destinate păşunilor şi fîneţelor (113161) | |||||
| 15 | Impozitul pe bunurile imobiliare: | ||||
| a) pentru bunurile imobiliare a căror impozitare se realizează reieşind din valoarea estimată (113230) | |||||
| b) pentru bunurile imobiliare a căror impozitare se realizează reieşind din valoarea contabilă (113210) | |||||
| TOTAL | |||||
Anexa nr.2
la Ordinul Serviciului Fiscal de Stat
nr.300 din 05 iunie 2025
MODUL DE COMPLETARE
A DECLARAŢIEI UNIFICATE (Forma UNIF25)
DISPOZIŢII GENERALE
1. Declaraţia unificată - Forma UNIF25 (în continuare – Declaraţia unificată) urmează a fi prezentată de către întreprinzătorii individuali (întreprinderile individuale) şi/sau gospodăriile ţărăneşti (de fermier), la întrunirea de către aceştia cumulativ a următoarelor condiţii:
a) numărul mediu anual de salariaţi pe parcursul perioadei fiscale nu depăşeşte 5 unităţi;
b) nu sînt înregistraţi ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată.
2. Declaraţia unificată se prezintă în format electronic în termenul prevăzut în art.83 alin.(11) din Codul fiscal, ţinînd cont de prevederile alin.(9) al aceluiaşi articol.
3. Dacă, pe parcursul perioadei fiscale, subiecţii menţionaţi la pct.1 nu se conformă condiţiilor stabilite în pct.1, aceştia urmează să prezinte declaraţiile în modul general stabilit de legislaţie, pentru perioadele în care nu au fost respectate condiţiile menţionate la pct.1. În primele declaraţii prezentate pe fiecare tip de impozit (taxă/plată), informaţia privind obligaţiile fiscale se va reflecta cumulativ, începînd cu prima zi a perioadei fiscale în care acestea au apărut.
4. Subiecţii care trec din categoria de contribuabili, care prezintă declaraţii şi achită impozitele şi taxele în modul general stabilit de legislaţie în categoria contribuabililor care prezintă Declaraţia unificată (forma UNIF25), vor prezenta Declaraţia unificată pentru întreaga perioadă fiscală respectivă.
5. În antetul Declaraţiei unificate se bifează boxa corespunzătoare cu semnul “√”. La litera “A” se atribuie întreprinderile individuale (întreprinzătorii individuali), iar la litera “B” – gospodăriile ţărăneşti (de fermier).
6. În poziţia “Perioada fiscală” se reflectă anul calendaristic pentru care se prezintă Declaraţia unificată. Poziţia respectivă se completează cu un cod care are structura AAAA, unde AAAA este perioada fiscală de raportare (anul).
7. În poziţia “Codul fiscal” se reflectă numărul personal de identificare al contribuabilului atribuit în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
8. În poziţia “Denumirea contribuabilului” se indică denumirea unităţii respective care completează Declaraţia unificată, care trebuie să corespundă cu cea indicată în documentele de constituire, eliberate de către organele abilitate, conform legislaţiei în vigoare.
9. În poziţia “Codul localităţii” se reflectă codul localităţii unde este înregistrată adresa juridică a contribuabilului, conform Clasificatorului unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM).
10. În poziţia “Codul genului principal de activitate” se indică denumirea genului principal de activitate determinat conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei şi care corespunde codului din patru cifre.
I. IMPOZITUL PE VENIT
1.1 Impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător
Completarea Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit (tabelul nr.1)
11. În rîndul 010 se indică suma rezultatului obţinut, conform datelor contabilităţii financiare (profit, pierdere), pînă la impozitare, se determină prin calculul: rînd. 0101 - rînd. 0102. În cazul în care se constată pierdere financiară, în rîndul 010 se indică suma cu semnul minus (-).
12. În rîndul 0101 se reflectă suma totală a veniturilor constatate în contabilitatea financiară, conform prevederilor Standardelor Naţionale de Contabilitate, care se determină ca suma conturilor din clasa “Venituri”.
13. În rîndul 0102 se reflectă suma totală a cheltuielilor constatate în contabilitatea financiară, în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate, care se determină ca suma conturilor din clasa “Cheltuieli”.
14. În rîndul 020 se reflectă suma totală a ajustării (majorării/micşorării) veniturilor, potrivit prevederilor legislaţiei fiscale cu privire la impozitul pe venit, determinată conform calculelor din anexa 6 la tabelul nr.1 din Modul de completare a Declaraţiei unificate.
15. În rîndul 030 se reflectă suma totală a ajustării (majorării/micşorării) cheltuielilor efectuate în conformitate cu legislaţia fiscală cu privire la impozitul pe venit, folosind datele din anexa 7 la tabelul nr.1 din Modul de completare a Declaraţiei unificate.
16. Indicatorul din rîndul 040 “Venitul (pierderi) obţinut în perioada fiscală, luînd în considerare ajustările (majorările /micşorările)” se determină prin calculul: rînd. 010 + rînd. 020 – rînd. 030.
17. În rîndul 050 se reflectă suma cheltuielilor legate de donaţiile în scopuri filantropice şi de sponsorizare atît sub formă monetară, cît şi sub formă nemonetară, care sînt deductibile în conformitate cu art.36 din Codul fiscal şi Hotărîrea Guvernului nr.693/2018.
În conformitate cu art.36 din Codul fiscal se permit spre deducere cheltuielile suportate în scopuri filantropice şi de sponsorizare, dar nu mai mult de 5% din venitul impozabil. Se determină prin calcul: rînd. 040 × 5%.
18. În rîndul 060 se reflectă suma cheltuielilor neconfirmate documentar, care sînt deductibile în conformitate cu art.24 alin.(10) din Codul fiscal.
Conform prevederilor art.24 alin.(10) din Codul fiscal se permite deducerea cheltuielilor ordinare şi necesare suportate de contribuabil pe parcursul anului fiscal, neconfirmate documentar, în mărime de 0,2% din venitul impozabil. Se determină prin calculul: rînd. 040 × 0,2%.
19. În rîndul 0701 se indică suma scutirilor acordate fondatorilor întreprinderii individuale (întreprinzătorului individual), gospodăriei ţărăneşti (de fermier) de care aceştia pot beneficia în baza art.33, 34, 35 din Codul fiscal. Acest rînd se completează în baza anexei 2 la tabelul nr.1, doar în cazurile nefolosirii scutirii în alte cazuri prevăzute de Codul fiscal. Indicatorul din rîndul 0701 nu trebuie să depăşească rezultatul pozitiv al calculului: rând.040- rând.050- rând.060.
20. În rîndul 070 se reflectă suma venitului impozabil fără luarea în calcul a pierderilor fiscale ale perioadelor precedente. Se determină prin calculul: rândul 040 − rândul 050 − rândul 060 − rândul 0701, se indică doar rezultatul pozitiv sau cifra 0. În cazul calculării unui indicator negativ el urmează a fi reflectat în rînd.100 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată fără semnul minus “–”.
21. Rîndul 080 “Suma pierderilor fiscale reportate din perioadele fiscale precedente permise spre deducere în perioada fiscală curentă” se completează numai în cazul în care indicatorul din rîndul 070 este mai mare decît 0 (zero). În acest rînd se reflectă suma pierderilor fiscale reportate din perioadele fiscale precedente, dar care se permit spre deducere în perioada fiscală curentă. Indicatorul din rîndul 080 nu trebuie să depăşească suma din rîndul 070. Reportarea pierderilor fiscale în viitor se efectuează în conformitate cu prevederile art.32 din Codul fiscal în funcţie de redacţia acestuia pentru perioada fiscală în care au fost constatate pierderile.
22. În rîndul 0901 se indică venitul impozabil pînă la aplicarea facilităţilor fiscale care se determină prin calculul: rîndul 070 – rîndul 080.
23. În rîndul 0902 se reflectă suma venitului scutit de impozitare ca rezultat al utilizării facilităţilor (înlesnirilor) fiscale, mărimea acestui indicator nu trebuie să depăşească suma indicatorului din rîndul 0901. Rîndul 0902 se completează în baza anexei 8 la tabelul nr.1 din Modul de completare a declaraţiei unificate.
24. În rîndul 090 se reflectă suma venitului impozabil pentru perioada fiscală de gestiune care se determină prin calculul: rînd.0901 – rînd.0902.
25. În rîndul 100 “Suma pierderilor fiscale” se reflectă rezultatul negativ determinat în urma calculului indicatorului din rîndul 070. Indicatorul din rîndul 100 se reflectă fără semnul “ – ” sau “( )”.
26. În rîndul 120 se reflectă suma impozitului pe venit care se determină conform anexei 1 la tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
27. Rîndul 130 “Suma facilităţilor acordate din suma calculată a impozitului pe venit” se completează în baza anexei 9 la tabelul nr.1 din Modul de completare a Declaraţiei unificate, indicînd totalul din coloana 5.
28. În rîndul 150 “Suma impozitului pe venit în perioada fiscală curentă, exceptînd facilităţile fiscale (rînd.120 – rînd.130)” se reflectă rezultatul diferenţei dintre indicatorii rîndurilor 120 şi 130.
29. În rîndul 160 se reflectă suma totală a trecerilor în cont a impozitului în baza prevederilor art.82 din Codul fiscal, conform anexei 10 la tabelul nr.1 din Modul de completare a Declaraţiei unificate.
30. În rîndul 170 se reflectă suma impozitului pe venit pasibil reflectării în SIA ”Contul curent al contribuabilului” care se determină prin calculul: rîndul 170 = rîndul 150 – rîndul 160.
Rîndul 170 se completează doar în cazul constatării valorii pozitive a calculului. În cazul constatării valorii negative a operaţiunii indicate se completează rîndul 200 .
31. În rîndul 180 se indică suma totală a impozitului pe venit achitat în rate pe parcursul perioadei fiscale de gestiune, în conformitate cu art.84 din Codul fiscal.
32. Indicatorul din rîndul 190 suma impozitului pe venit spre plată, se determină prin calculul: rînd. 190 = rînd. 150 – rînd. 160 – rînd. 180;
33. Indicatorul din rîndul 200 suma plăţii în plus a impozitului pe venit: se determină prin calculul: rînd. 200 = rînd. 160 + rînd. 180 – rînd. 150.
Completarea anexelor la Declaraţia cu privire la impozitul pe venit (la tabelul nr.1)
Anexa 1 la tabelul nr.1 Notă la rîndul 120 ”Suma impozitului pe venit”
34. Anexa 1 la tabelul nr.1 se completează exclusiv de contribuabilii care au determinat venit impozabil în rîndul 090 din tabelul nr.1 la Declaraţie, în scopul calculării sumei impozitului pe venit, ţinînd cont de cotele de impozitare specificate la art.15 din Codul fiscal pentru categoria respectivă de contribuabili.
Anexa 2 la tabelul nr.1 Notă la rîndul 0701 ”Suma scutirilor”
35. Anexa 2 la tabelul nr.1 se completează în cazul utilizării scutirilor de către fondator/fondatori.
În coloana 1 se indică numărul de ordine al rîndului.
În coloana 2 se indică codul fiscal al fondatorului - persoană fizică.
În coloana 3 se indică numele şi prenumele fondatorilor.
În coloana 4 se indică codurile fiscale ale persoanelor întreţinute.
În coloana 5 se indică codul fiscal al soţiei (soţului) în cazul în care fondatorul utilizează scutirea potrivit prevederilor art.34 alin.(2) din Codul fiscal.
În coloana 6 se indică suma scutirii personale utilizate conform art.33 alin.(1) din Codul fiscal.
Au dreptul la scutirea personală doar contribuabilii (persoane fizice rezidente) care au un venit anual impozabil mai mic de 360000 de lei, cu excepţia veniturilor prevăzute la art.901 din Codul fiscal.
În coloana 7 se indică suma scutirii majore utilizate conform art.33 alin.(2) din Codul fiscal.
În coloana 8 se indică suma scutirii soţiei (soţului) majore, utilizate conform art.34 alin.(2) din Codul fiscal.
În coloana 9 se indică suma scutirii pentru persoanele întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unor afecţiuni congenitale, art.35 din Codul fiscal.
În coloana 10 se indică suma scutirilor persoanelor întreţinute − persoane cu dizabilităţi în urma unor afecţiuni congenitale, conform art.35 din Codul fiscal.
În coloana 11 se indică suma totală a scutirilor care poate fi utilizată conform prevederilor Codului fiscal. Suma respectivă nu trebuie să depăşească rezultatul pozitiv al calculului: rândul 040 40 – rândul 050 – rândul 060.
Anexa 3. la tabelul nr.1 Suma impozitului pe venit care urmează
a fi achitată în rate în anul următor anului de gestiune
36. În anexa 3 la tabelul nr.1 se reflectă suma impozitului pe venit care urmează a fi achitată în rate în perioada fiscală următoare celei pentru care se prezintă Declaraţia unificată, în baza metodelor stabilite în art.84 din Codul fiscal.
1) Prima metodă constă în prognozarea impozitului ce urmează a fi achitat în rate în perioada fiscală următoare celei pentru care se prezintă Declaraţia, ţinând cont de suma prognozată drept impozit ce urmează a fi plătit, pentru anul respectiv;
2) Iar cea de a doua metodă constă în prognozarea impozitului ce urmează a fi achitat în rate în perioada fiscală următoare celei, pentru care se prezintă Declaraţia, care constă în suma impozitul ce urma să fie plătit, în anul precedent (anul pentru care se prezintă Declaraţia).
37. Întreprinzătorii individuali, potrivit art.84 alin.(1) din Codul fiscal, sînt obligaţi să achite, nu mai tîrziu de 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie şi 25 decembrie ale anului fiscal, sume egale cu 1/4 din impozitul determinat prin una din metodele menţionate.
38. Întreprinderile agricole, gospodăriile ţărăneşti (de fermier), obligate să achite impozitul în rate conform alin.(1) art.84 din Codul fiscal, dispun de dreptul de a achita impozitul în două etape: ¼ din suma indicată la alin.(1) lit.a) sau b) – pînă la 25 septembrie şi 3/4 din această sumă – pînă la 25 decembrie a perioadei fiscale curente.
Anexa 4. la tabelul nr.1 Impozitul pe venit repartizat pe subdiviziuni
39. Anexa 4 la tabelul nr.1 se întocmeşte de către contribuabilii care au adresa juridică în Unitatea Teritorială Autonomă Găgăuzia (în continuare UTAG), precum şi de către contribuabilii la care adresa juridică este în afara UTAG, dar care au subdiviziuni amplasate în localităţile din UTAG.
40. Contribuabilii cu adresa juridică în afara UTAG care nu dispun de subdiviziuni înregistrate în localităţile din UTAG nu au obligaţia de a completa anexa 4 la tabelul nr.1.
41. La completarea anexei 4 la tabelul nr.1:
a) pentru subdiviziunile amplasate în localităţile din afara UTAG se va înscri un singur rînd cu codul localităţii 0100;
b) pentru contribuabilii înregistraţi în UTAG, şi/sau care dispun de subdiviziuni în UTAG, repartizarea impozitului pe subdiviziuni se face la codul corespunzător localităţilor în care este amplasată subdiviziunea corespunzătoare.
42. În situaţia în care contribuabilul a constatat pierderi fiscale, completând rîndul 100 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată, nu apare necesitatea de a completa anexa 4 la tabelul nr.1.
43. În cazul în care contribuabilul pe parcursul perioadei fiscale înregistrează o subdiviziune şi repartizarea impozitului se efectuează proporţional numărului mediu scriptic de salariaţi ai subdiviziunii pentru anul precedent, la determinarea impozitului pe venit pentru subdiviziunea respectivă se va considera cifra zero “0”, deoarece indicatorul de la care este necesar a calcula repartizarea impozitului pe venit lipseşte. De asemenea, în cazul în care contribuabilul lichidează o subdiviziune pe parcursul perioadei fiscale, acesta va calcula la codul localităţii subdiviziunii respective suma impozitului pe venit aferent trimestrelor în care subdiviziunea a activat pe parcurs. Pentru trimestrul în care este lichidată subdiviziunea nu se va calcula impozitul pe venit şi, respectiv, nu se va transfera suma impozitului la bugetul unităţii administrativ-teritoriale respective.
44. Pentru contribuabilii care la repartizarea impozitului pe subdiviziuni aplică principiul proporţional numărului mediu scriptic de salariaţi ai subdiviziunii pentru anul precedent, urmează să se ţină cont de 2 reguli:
a) în cazul creării unei subdiviziuni pe parcursul perioadei fiscale de raportare, impozitul aferent subdiviziunii create se va atribui la codul localităţii amplasării sediului central;
b) în cazul lichidării subdiviziunii pe parcursul perioadei fiscale de raportare, suma impozitului aferentă subdiviziunii lichidate se va distribui conform codului amplasării acesteia, proporţional trimestrelor depline în care subdiviziunea a activat pe parcursul anului, iar diferenţa se va atribui la codul localităţii amplasării sediului central.
45. Pentru contribuabilii care au obligaţia de a completa anexa 4 la tabelul nr.1, suma din total col.3 la anexa 4 la tabelul nr.1 va corespunde cu suma indicatorului din rînd. 170 tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
Anexa 5. la tabelul nr.1 Informaţia cu privire la contribuabil - întreprinzătorul
individual sau gospodărie ţărănească (de fermier)
46. Anexa 5 la tabelul nr.1 se completează de către întreprinzătorul individual sau gospodăria ţărănească (de fermier), în scopul repartizării obligaţiilor fiscale privind impozitul pe venit între fondatori.
47. În coloanele 2 şi 3 se reflectă datele generale aferente persoanelor fizice – fondatori.
48. În coloana 4 se indică suma scutirilor acordate fondatorilor întreprinzătorului individual sau gospodăriei ţărăneşti (de fermier) (rîndul 0701 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată), care în total nu trebuie să depăşească rezultatul pozitiv al calculului: rîndul 040 – rîndul 050 – rîndul 060 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
49. În coloanele 5-7 la poziţia “Total” se reflectă indicatorii respectivi din rîndurile 090, 120 şi 130 din Tabelul nr.1 la Declaraţia unificată, indicatorii fiind repartizaţi pe fiecare fondator corespunzător cotei de participaţie.
50. În coloana 8 se reflectă indicatorul, care se determină prin înmulţirea indicatorului din coloana 5 la % facilităţii care se acordă din impozitul pe venit.
Indicatorul din coloana 9 se determină prin diferenţa dintre indicatorul reflectat în coloana 5 şi indicatorul reflectat în coloana 8.
Anexa 6 la tabelul nr.1 Ajustarea (majorarea/micşorarea) veniturilor conform prevederilor legislaţiei fiscale
51. În cazul în care contribuabilul obţine venituri care urmează a fi ajustate, pentru a determina corect cuantumul obligaţiei fiscale aferente impozitului pe venit, este necesar de întocmit anexa 6 la tabelul nr.1:
Anexa 6 la tabelul nr.1 Notă la rîndul 020 “Ajustarea (majorarea/micşorarea)
veniturilor conform prevederilor legislaţiei fiscale”
| Indicatori | Cod | Constatat în | Diferenţa | |||
| contabilitatea | scopuri | col.3 – col.2 | ||||
| financiară | fiscale | |||||
| A | 1 | 2 | 3 | 4 | ||
| Venitul obţinut din înlocuirea proprietăţii (art.22 din CF) | 02041 | 0 | ||||
| Venitul obţinut ca rezultat al neînlocuirii sau înlocuirii parţiale a proprietăţii (art.22 din CF) | 02042 | X | ||||
| Venitul obţinut din vînzarea mijloacelor fixe | 0206 | |||||
| Venitul din donarea activelor | 0207 | X | ||||
| Suma venitului de la stingerea creanţelor decontate anterior pe seama cheltuielilor perioadei gestionare, inclusiv prin rezervele formate în conformitate cu prevederile S.N.C., însă nepermise spre deducere conform CF | 0208 | 0 | ||||
| Venitul obţinut sub formă nemonetară (art.21 alin.(1) din CF) | 0209 | |||||
| Mijloacele băneşti obţinute din fondurile speciale şi/sau mijloacele financiare obţinute sub formă de grant prin intermediul programelor aprobate de Guvern, utilizate în conformitate cu destinaţia fondurilor, specificate în baza legislaţiei fiscale ca neimpozabile (art.20, lit.z2) din CF) | 02010 | 0 | ||||
| Venitul obţinut ca urmare a anulării restanţelor la bugetul public naţional (art.20 lit.z4) din CF) | 02011 | 0 | ||||
| Veniturile obţinute în urma utilizării facilităţilor fiscale (art.20 lit.z) din CF) | 02012 | 0 | ||||
| Venitul rezultat din neachitarea datoriei de către contribuabil, în cazul cînd formarea acestei datorii este o urmare a insolvabilităţii contribuabilului (art.18 lit.j) din CF) |
02013 | 0 | ||||
| Venitul din reevaluarea mijloacelor fixe şi a altor active, precum şi din reluarea pierderilor din depreciere a mijloacelor fixe şi a altor active (art.20 lit.z9) din CF) | 02014 | 0 | ||||
| Venitul obţinut din trecerea de la SNC sau SIRF (art.44 alin.(9) din CF) | 02015 | 0 | ||||
| Venitul obţinut sub formă de dividende (art.901 alin.(31) din CF) | 02016 | 0 | ||||
| Altele | 02017 | |||||
|
TOTAL |
020 | X | X | |||
52. Rîndul 02041 se completează în cazul cînd în urma circumstanţelor de forţă majoră (incendii, inundaţii, furturi) are loc pierderea (deteriorarea etc.) proprietăţii şi, ca rezultat, s-a primit o oarecare compensaţie. Compensaţia, de exemplu, poate fi primită de la companiile de asigurări, în cazul cînd proprietatea este asigurată, sau de la alte persoane vinovate de pierderea proprietăţii. În col.2 se reflectă venitul constatat în contabilitatea financiară ca venituri excepţionale, iar în col.3 – cifra 0.
53. Rîndul 02042 se completează în cazul în care suma compensaţiei primite ca consecinţă a ieşirii forţate a proprietăţii sau deteriorării ei parţiale nu a fost investită sau a fost investită parţial la procurarea (construcţia) altei proprietăţi de acelaşi fel (reparaţia proprietăţii deteriorate parţial) pe parcursul perioadei permise pentru înlocuire. Col.2 nu se completează, iar în col.3 se reflectă diferenţa dintre suma compensaţiei primite şi suma mijloacelor repartizate pentru procurarea (construcţia) proprietăţii de acelaşi fel sau pentru reparaţia proprietăţii deteriorate pe parcursul perioadei permise spre înlocuire (sfîrşitul anului următor celui în care s-a produs pierderea sau deteriorarea parţială).
54. În rîndul 0206 se reflectă ajustarea venitului din vânzarea mijloacelor fixe utilizate în activitatea de întreprinzător. În coloana 2 se reflectă rezultatul pozitiv constatat în contabilitatea financiară la vânzarea mijloacelor fixe, determinat în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate sau Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară, iar în coloana 3 − rezultatul fiscal obţinut în urma vânzării mijloacelor fixe care se determină conform modului stabilit de Guvern (Hotărârea Guvernului 704/2019).
55. Rîndul 0207 se completează în cazul efectuării donaţiilor, precum şi în cazul donaţiilor în scopuri filantropice şi de sponsorizare. În scopurile impozitării, potrivit prevederilor art.21 alin.(5) din Codul fiscal, contribuabilul care face o donaţie sub formă de bunuri se consideră că a vândut bunul donat la un preţ ce reprezintă mărimea maximă dintre valoarea neamortizată în scopuri fiscale şi valoarea de piaţă la momentul donării. Coloana 2 nu se completează, deoarece în contabilitatea financiară nu se constată venituri, iar col.3 se completează în baza anexei 6.1 la tabelul nr.1.
56. Dacă se donează mijloace fixe care au fost folosite anterior în activitatea de întreprinzător, în col.2 din anexa 6.1 la tabelul nr.1 se reflectă valoarea neamortizată în scopuri fiscale a acestor mijloace fixe. În cazul în care se donează alte active (mărfuri, producţie finită, materiale), în col.2 se va reflecta valoarea lor contabilă conform datelor din contabilitatea financiară. În col.3 din anexa 6.1 la tabelul nr.1 se reflectă valoarea de piaţă a activelor donate (determinată în baza art.5 pct.26) din Codul fiscal), iar în col.4 – mărimea maximă dintre indicatorul reflectat în col.2 şi col.3. Suma rîndului “Active- total” col.4 din anexa 6.1 la tabelul nr.1 se reflectă în col.3, rînd.0207 din anexa 6 la tabelul 1 a Declaraţiei.
Anexa 6.1 la tabelul nr.1
Notă la rîndul 0207 “Venitul din donarea activelor”
| Categoria activelor donate | Cod | Valoarea neamortizată/ contabilă | Valoarea de piaţă la momentul donării* | Valoarea maximă dintre col.2 şi col.3 (se indică în col.3, rînd.0207 din anexa 6 la tabelul nr.1.) |
| A | 1 | 2 | 3 | 4 |
| Active – total | 0207 | |||
| Inclusiv: Mărfuri |
02071 | |||
| Mijloace fixe | 02072 | |||
| Alte active | 02073 | |||
| ______________________________
* În cazul în care transmiterea gratuită a proprietăţii se efectuează în conformitate cu decizia Guvernului sau a autorităţilor administraţiei publice locale, suma din col.2 se reflectă şi în col.3. |
||||
57. În rîndul 0208 se reflectă suma venitului obţinut, conform datelor contabilităţii financiare de la încasarea creanţelor, raportate anterior la cheltuielile perioadei, fie direct, fie prin intermediul unui provizion (corecţii pentru creanţe compromise) în calitate de datorii compromise, nepermise spre deducere în baza prevederilor art.31 alin.(1) din Codul fiscal. În col.2 se reflectă suma venitului respectiv constatat conform datelor contabilităţii financiare, iar în col.3 – 0.
58. În rîndul 0209 se reflectă venitul obţinut sub formă nemonetară: în coloana 2 – se reflectă valoarea constatată în contabilitatea financiară, iar în coloana 3 – se indică valoarea medie a preţului de livrare a mărfurilor şi/sau de prestare a serviciilor analogice pe luna precedentă lunii în care a fost obţinut venit sub formă nemonetară. În cazul în care, pe luna precedentă lunii în care a fost obţinut venit sub formă nemonetară, nu au fost efectuate livrări de mărfuri şi/sau prestări de servicii, venitul obţinut sub formă nemonetară nu poate fi mai mic decît preţul de cost al mărfurilor livrate şi/sau al serviciilor prestate în luna curentă.
59. În rîndul 02010 se reflectă mijloacele băneşti constatate în contabilitatea financiară ca venit şi obţinute din fondurile speciale. La utilizarea acestor mijloace în conformitate cu destinaţia fondurilor, conform legislaţiei în vigoare, veniturile respective reprezintă venituri neimpozabile.
60. În rîndul 02011 se indică suma restanţelor la bugetul public naţional şi care conform art.20 lit.z4) din Codul fiscal sînt calificate drept neimpozabile.
61. În rîndul 02012 se indică veniturile obţinute în urma utilizării facilităţilor fiscale la plata impozitului pe venit care se constată în contabilitatea financiară în anul fiscal în care există o certitudine fermă că sumele facilităţilor la impozitul pe venit nu vor fi supuse restituirii (achitării) la buget. La aplicarea impozitului pe venit aceste sume sînt neimpozabile.
62. În rîndul 02013 se indică venitul rezultat din neachitarea datoriei în cazul cînd formarea acesteia este o urmare a insolvabilităţii contribuabilului.
Venitul rezultat din neachitarea datoriei de către contribuabil în legătură cu expirarea termenului de prescripţie stabilit prin Codul civil sau lichidarea creditorului, reprezintă, conform art.18 lit.j) din Codul fiscal, sursă de venit impozabilă. Excepţie fac cazurile cînd formarea acestei datorii este o urmare a insolvabilităţii contribuabilului.
Nu se consideră drept venit impozabil, potrivit prevederilor art.18 lit.j) din Codul fiscal, venitul rezultat din neachitarea datoriei de către contribuabil în cazul în care ultimului i s-a intentat un proces de insolvabilitate, în conformitate cu Legea insolvabilităţii nr.149/2012, masa lui debitoare nu este suficientă pentru satisfacerea cerinţelor creditorului (creditorilor), şi situaţia creată este confirmată prin decizia instanţei de judecată.
63. În rîndul 02014 se reflectă ajustarea venitului din reevaluarea mijloacelor fixe şi a altor active, precum şi din reluarea pierderilor din depreciere a mijloacelor fixe şi a altor active, conform prevederilor art.20 lit.z9) din Codul fiscal.
64. În rîndul 02015 se reflectă ajustarea venitului rezultat din trecerea de la Standardele Naţionale de Contabilitate la Standardele Internaţionale de Raportare Financiară, conform prevederilor art.44 alin.(9) din Codul fiscal.
65. În rîndul 02016 se reflectă dividendele primite de persoanele juridice rezidente de la alte persoane juridice rezidente (art. 20 lit.z19) din Codul fiscal), inclusiv dividendele primite din care a fost reţinut impozit pe venit conform prevederilor art.901 alin.31) din Codul fiscal.
66. În rîndul 02017 se reflectă ajustarea altor venituri, pentru care legislaţia fiscală prevede alte reguli decît cele stabilite de Standardele Naţionale de Contabilitate (SNC) sau Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (SIRF).
67. Indicatorul col.4 rîndul 020 din anexa 5 la tabelul nr.1 este egal cu suma rîndurilor 0202- 02017 şi se transferă în rîndul 020 din tabelul nr.1 al Declaraţiei unificate.
Anexa 7 la tabelul nr.1. Ajustarea (majorarea/micşorarea) cheltuielilor
conform prevederilor legislaţiei fiscale
68. În cazul în care contribuabilul suportă cheltuieli care urmează a fi ajustate, pentru a determina corect cuantumul obligaţiei fiscale aferente impozitului pe venit este necesar de întocmit anexa 7 la tabelul nr.1:
Anexa 7 la tabelul nr.1
Notă la rîndul 030 “Ajustarea (majorarea/micşorarea)
cheltuielilor conform prevederilor legislaţiei fiscale”
| Indicatorii | Cod | Constatat în | Diferenţa | |||
| contabilitatea financiară | scopuri fiscale | col.3 – col.2 | ||||
| A | 1 | 2 | 3 | 4 | ||
| Cheltuieli personale şi familiale (art.23 din CF) | 0301 | 0 | ||||
| Cheltuieli de delegaţii (art.24 alin.(3) din CF) | 0302 | |||||
| Cheltuieli de asigurare (art.24 alin.(3) din CF) | 0303 | |||||
| Cheltuieli de reprezentanţă (art.24 alin.(3) din CF (anexa 7.1) | 0304 | |||||
| Pierderi obţinute în urma vînzării sau schimbului proprietăţii, îndeplinirii lucrărilor şi prestării serviciilor, efectuate în mod direct sau mijlocit între persoanele interdependente (art.24 alin.(8) din CF) | 0305 | 0 | ||||
| Cheltuieli efectuate în interesul unui membru al familiei contribuabilului, al unei persoane cu funcţie de răspundere sau al unui conducător de contribuabil, dacă nu există justificarea plăţii unei astfel de sume (art.24 alin.(7) din CF) | 0306 | 0 | ||||
| Cheltuieli efectuate pînă la momentul plăţii, în cazul cînd contribuabilul are obligaţii faţă de persoana interdependentă care aplică metoda de casă (art.44 alin.(5) din CF | 0307 | 0 | ||||
| Cheltuieli achitate persoanei interdependente care foloseşte metoda de casă (art.44 alin.(5) din CF) | 0308 |
0 |
||||
| Cheltuieli legate de obţinerea venitului scutit de impozitare (art.24 alin.(9) din CF) | 0309 | 0 | ||||
| Suma amortizării mijloacelor fixe(art.261 din CF) | 03012 | |||||
| Cheltuieli aferente formării provizioanelor (art.31 alin.(2) din CF) | 03014 | 0 | ||||
| Deducerea datoriilor compromise (art.31 alin.(1) CF) | 03015 | |||||
| Penalităţi, amenzi şi alte sancţiuni aplicate pentru încălcarea actelor normative (art.30 alin.(1) CF) | 03019 | 0 | ||||
| Pierderi din vînzarea mijloacelor fixe, inclusiv în cazul efectuării donaţiei | 03020 | |||||
| Pierderi din alte ieşiri ale mijloacelor fixe decît cele indicate în rîndul 03020 | 03021 | 0 | ||||
| Amortizarea proprietăţii nemateriale (art.28 din CF)) | 03022 | |||||
| Suma contribuţiilor băneşti efectuate în scopuri filantropice şi de sponsorizare (art.36 alin.(1) din CF) | 03025 | 0 | ||||
| Suma cheltuielilor neconfirmate documentar (art.24 alin.(10) din CF) | 03026 | 0 | ||||
| Cheltuieli viitoare privind recuperarea pierderilor producţiei agricole în cazul atribuirii terenurilor prin hotărîrea de Guvern (art.29 alin.(5) din CF) | 03028 | |||||
| Cheltuieli legate de efectuarea plăţilor în favoarea salariaţilor care nu pot fi calificate ca plăţi salariale | 03029 | 0 | ||||
| Cheltuieli aferente titularilor patentelor de întreprinzător şi/ sau în folosul persoanelor fizice ce desfăşoară activităţi independente (art.24 alin.(11) din CF) | 03030 | 0 |
||||
| Pierderi din reziduuri, deşeuri şi perisabilităşi naturale (art.24 alin.(13) din CF) | 03031 | |||||
| Cheltuieli aferente reparaţiei mijloacelor fixe utilizate conform contractului de locaţiune, arendă, leasing operaţional, concesiune (art.261 alin.(11) din CF) | 03034 | |||||
| Sumele plătite la procurarea terenurilor şi a proprietăţii la care se calculează amortizarea (art.24 alin.(6) din CF) | 03035 | 0 | ||||
| Suma contribuţiilor băneşti efectuate sub formă de donaţie | 03038 | 0 | ||||
| Cheltuielile din reevaluarea mijloacelor fixe şi altor active (art.24 alin.(18) din CF) | 03041 | 0 | ||||
| Alte cheltuieli ce nu ţin de activitatea de întreprinzător | 03046 | |||||
|
TOTAL |
030 |
X |
X | |||
69. În rîndul 0301 se reflectă suma cheltuielilor personale şi familiale raportată în contabilitatea financiară la cheltuielile contribuabilului, dar nepermisă spre deducere conform prevederilor art.23 şi art.24 alin.(2) din Codul fiscal.
70. În rîndul 0302 se reflectă suma cheltuielilor de delegaţii: în col.2 – cheltuielile constatate în contabilitatea financiară, iar în col.3 – cheltuielile constatate în limita normelor stabilite de Hotărîrea Guvernului nr.10/2012.
71. În rîndul 0303 se reflectă suma cheltuielilor legate de asigurarea proprietăţii, salariaţilor etc.: în col.2 – cheltuielile constatate în contabilitatea financiară, iar în col.3 – cheltuielile permise spre deducere, conform moduluiprevăzut de Hotărîrea Guvernului nr.693/2018.
72. În rîndul 0304 se reflectă suma cheltuielilor de reprezentanţă: în col.2 – suma cheltuielilor efective constatate în contabilitatea financiară, iar în col.3 – suma cheltuielilor în limita normativelor stabilite prin Hotărîrea Guvernului nr.693/2018 care se determină în baza anexei 7.1 la tabelul nr.1.
Anexa 7.1 la tabelul nr.1
Notă la rîndul 0304 «Cheltuieli de reprezentanţă»
| Indicatori | Cod | Suma |
Suma limită a cheltuielilor de reprezentanţă, % |
Suma cheltuielilor
de reprezentanţă |
| A | 1 | 2 | 3 | 4 |
| Venitul conform datelor contabilităţii financiare – total (suma clasei VI) | 03041 | X | X | |
| Suma ajustărilor (majorărilor/micşorărilor) veniturilor (rînd.020 din tabelul nr.1 la Declaraţie) | 03042 | |||
| Suma venitului brut (rînd.03041 + rînd.03042) | 03043 | 0,75 | ||
| Suma cheltuielilor efective de reprezentanţă (se reflectă în Tabelul 7, rînd.0304, col.2) | 03044 | X | X | |
| Cheltuieli de reprezentanţă permise spre deducere (se reflectă în Tabelul 7, rînd.0304, col.3) | 03045 | X | X |
73. Anexa 7.1 la tabelul nr.1 se completează cu scopul evaluării cheltuielilor de reprezentanţă care sunt permise spre deducere în conformitate cu prevederile art.24 alin.(3) din Codul fiscal.
În coloana 3 din rîndul 03043 se reflectă indicatorul stabilit conform pct.53 din Hotărîrea Guvernului nr.693/2018.
În coloana 4 se reflectă suma cheltuielilor de reprezentanţă în limitele normelor stabilite de Guvern, care se determină prin produsul dintre indicatorul indicat în coloana 2 şi coeficientul indicat în coloana 3.
În rîndul 03044 coloana 4 se reflectă suma efectivă a cheltuielilor de reprezentanţă suportate de către entitate, constatate în contabilitatea financiară, se transferă în rândul 0304 coloana 2 din anexa 7 la tabelul 1.
În rîndul 03045 coloana 4 se va reflecta indicatorul din rîndul 03044, dar nu mai mult decît indicatorul din rîndul 03043. Suma din rândul 03045 coloana 4 anexa 7.1 se transferă în rînd.0304, col.3 din anexa 7 la tabelul nr.1.
74. În rîndul 0305 col.2 se indică pierderile suportate în cazul schimbului sau vînzării proprietăţii între persoanele interdependente, precum şi pierderile aferente îndeplinirii lucrărilor şi prestării serviciilor, efectuate direct sau nemijlocit între persoanele interdependente. Noţiunea de persoană interdependentă este specificată în art.5 pct.12) din Codul fiscal.
75. În rîndul 0306 col.2 se reflectă suma cheltuielilor efectuate în folosul unui membru al familiei contribuabilului, al unei persoane cu funcţii de răspundere sau al unui conducător al contribuabilului, al unui membru al societăţii sau al altei persoane interdependente, în cazul lipsei justificării acestei plăţi constatate în contabilitatea financiară.
76. În rîndul 0307 col.2 se reflectă suma cheltuielilor suportate, dar neachitate, în urma apariţiei obligaţiei faţă de o persoană interdependentă ce foloseşte metoda de casă.
77. În rîndul 0308 se reflectă suma cheltuielilor achitate, efectuate de către persoana ce foloseşte contabilitatea de angajamente, persoanei interdependente ce foloseşte contabilitatea de casă, care în perioadele fiscale precedente nu au fost permise spre deducere din cauza neachitării lor.
78. În rîndul 0309 col.2 se reflectă suma cheltuielilor legate de obţinerea venitului scutit de impozitare, constatate în evidenţa financiară pe parcursul perioadei fiscale (art.24 alin.(9) din Codul fiscal).
79. În rîndul 03012 se reflectă suma amortizării mijloacelor fixe: în col.2 – suma constatată în contabilitatea financiară, iar în col.3 – suma calculată conform prevederilor Regulamentului privind calcularea amortizării, aprobat prin HG 704/2018.
80. În rîndul 03014 în col.2 se reflectă suma cheltuielilor care au influenţat asupra rezultatului financiar şi au fost utilizate pe parcursul anului fiscal la formarea provizioanelor, inclusiv la acoperirea datoriilor compromise. În col.3 se indică ”0” deoarece în conformitate cu art.31 din Codul fiscal nu sînt permise spre deducere cheltuielile ce ţin de formarea provizioanelor.
81. În rîndul 03015 se reflectă suma datoriilor compromise ce urmează a fi deduse: în col.2 – cheltuielile constatate în contabilitatea financiară, iar în col.3 – cheltuielile constatate în scopuri fiscale, conform art.31 alin.(1) din Codul fiscal.
82. În rîndul 03019 col.2 se reflectă cheltuielile legate de achitarea penalităţilor, amenzilor şi altor sancţiuni aplicate pentru încălcarea actelor normative.
83. În rîndul 03020 se reflectă pierderile din vînzarea mijloacelor fixe, inclusiv în cazul efectuării donaţiei: în col.2 – pierderile constatate în contabilitatea financiară, în col.3 – pierderile constatate în scopuri fiscale.
84. În rîndul 03021 col.2 se reflectă pierderile legate de ieşirea mijloacelor fixe în cazurile neindicate în rînd.03020, inclusiv în cazul ieşirii forţate a proprietăţii.
85. În rîndul 03022 se reflectă ajustarea cheltuielilor legate de amortizarea proprietăţii nemateriale: în coloana 2 – cheltuielile constatate în contabilitatea financiară, iar în coloana 3 – cheltuielile constatate conform art.28 din Codul fiscal.
86. În rîndul 03025 col.2 se reflectă suma contribuţiilor băneşti efectuate în scopuri filantropice şi de sponsorizare, conform datelor contabilităţii financiare.
87. În rîndul 03026 col.2 se reflectă suma efectivă a cheltuielilor neconfirmate documentar.
88. În rîndul 03028 se reflectă cheltuielile viitoare privind recuperarea pierderilor producţiei agricole în cazul atribuirii terenurilor prin hotărîrile Guvernului: în col.2 – cheltuielile constatate în contabilitatea financiară, iar în col.3 – cheltuielile constatate în conformitate cu art.29 alin.(5) din Codul fiscal.
89. În rîndul 03029 col.2 se reflectă se reflectă ajustarea cheltuielilor aferente plăţilor în folosul salariaţilor care nu se permit la deducere.
90. În rîndul 03030 se reflectă cheltuielile achitate sau suportate în folosul titularilor patentei de întreprinzător şi/sau în folosul persoanelor fizice ce desfăşoară activităţi independente conform cap.102 Titlul II din Codul fiscal (art.24 alin.(11) din Codul fiscal).
91. În rîndul 03031 în col.2 se reflectă suma pierderilor aferente reziduurilor, deşeurilor şi perisabilităţii naturale constatate în contabilitatea financiară, iar în col.3 se reflectă pierderile aferente reziduurilor, deşeurilor şi perisabilităţii naturale în limitele aprobate anual de către conducătorii întreprinderilor în conformitate cu prevederile art.24 alin.(13) din Codul fiscal.
92. În rîndul 03034 se ajustează cheltuielile aferente reparaţiei mijloacelor fixe utilizate conform contractului de locaţiune, arendă, leasing operaţional, concesiune (art.261 alin.(11) din CF). În col.2 se reflectă suma cheltuielilor constatate în contabilitatea financiară aferentă reparaţiei, iar în col.3 se indică cuantumul acestora ce nu depăşeşte limita stabilită la art.261 alin.(11) din Codul fiscal.
93. În rîndul 03035 col.2 se reflectă sumele suportate pentru procurarea terenurilor şi a proprietăţii la care se calculează amortizarea. Acest rînd se completează doar în cazul în care suportarea respectivă a influenţat formarea rezultatului financiar.
94. În rîndul 03038 se reflectă suma contribuţiilor băneşti efectuate sub formă de donaţie, conform datelor contabilităţii financiare.
95. În rîndul 03041 se reflectă ajustarea cheltuielilor din reevaluarea şi deprecierea mijloacelor fixe sau altor active, conform prevederilor art.24 alin.(18) din Codul fiscal.
96. În rîndul 03046 se reflectă alte cheltuieli care nu sînt permise spre deducere la determinarea obligaţiei fiscale privind impozitul pe venit şi care nu sînt enumerate în poziţiile anterioare.
97. Indicatorul din col.4 rîndul 030 din Anexa 7 la tabelul nr.1 este egal cu suma rîndurilor 0301 – 03046 şi se transferă în rîndul 030 tabelul nr.1 din Declaraţia unificată.
Anexa 8 la tabelul nr.1.
Notă la rîndul 0902 “Suma venitului scutit de impozit”
98. Anexa 8 la tabelul nr.1 se completează de către contribuabilii care beneficiază de facilităţi fiscale privind impozitul pe venit. Aceste facilităţi se acordă sub formă de scutire de impozitare a unei părţi a venitului impozabil sau a întregului venit (nu poate să depăşească indicatorul rîndului 0901 din tabelul nr.1 al Declaraţiei unificate).
Anexa 8 la tabelu1 nr.1
Notă la rîndul 0902 “Suma venitului scutit de impozitare”
| Codul facilităţilor fiscale |
Numărul şi data legii ce prevede acordarea facilităţii fiscale |
Suma venitului scutit de impozit în limitele indicatorului din rîndul 0901 al Declaraţiei |
Suma facilităţilor fiscale acordate sub formă de scutire de impozit pe venitul reflectat în rîndul 0902 (coloana 3 × cota stabilită) (totalul se indică în rîndul 140 din Declaraţia unificată) |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
|
TOTAL |
|||
99. La completarea coloanei 1 se indică codul corespunzător al facilităţii fiscale utilizate conform Nomenclatorului codurilor aferent facilităţilor fiscale la impozitul pe venit, aprobat prin Ordinul IFPS nr.1080/2012.
100. În col.2 se reflectă numărul şi data legii ce prevede acordarea facilităţii.
101. În col.3 se indică suma venitului scutit de impozit dar nu mai mult decât suma indicatorului din rîndul 0901 din tabelul nr.1 al Declaraţiei unificate. Totalul din col.3 se indică în rîndul 0902 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
102. În col.4 se reflectă suma facilităţilor acordate sub formă de scutire de impozitare a venitului reflectat în rîndul 0902. Se determină prin calculul: coloana 3 × cota impozitului pe venit în modul general stabilit de legislaţia fiscală (12%). Totalul din col.4 se indică în rîndul 140 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
Anexa 9 la tabelul nr.1 Notă la rîndul 130 “Suma facilităţilor
fiscale acordate din suma calculată a impozitului pe venit”
103. Anexa 9 la tabelul nr.1 se completează de către contribuabilii care beneficiază de facilităţi fiscale, în cazul în care facilitatea se acordă nemijlocit din suma calculată a impozitului pe venit, prin reducerea sumei respective a impozitului sau acordarea unor cote reduse la calcularea impozitului.
Anexa 9 la Tabelul nr.1
Notă la rîndul 130 “Suma facilităţilor fiscale acordate din suma calculată a impozitului pe venit”
| Codul facilităţilor fiscale |
Numărul şi data legii care prevede acordarea facilităţii fiscale | Suma impozitului pe venit de la care se determină facilitatea fiscală | % facilităţii fiscale care se acordă din impozitul pe venit | Suma impozitului pe venit nesupusă achitării (coloana 3 × coloana 4) (rîndul 130) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| TOTAL | ||||
104. La completarea col.1 se indică codul corespunzător al facilităţii fiscale utilizate conform Nomenclatorului codurilor aferent facilităţilor fiscale la impozitul pe venit, aprobat prin Ordinul IFPS nr.1080/2012.
105. În col.2 se reflectă numărul şi data legii care prevede acordarea facilităţii.
106. În col.3 se reflectă suma impozitului pe venit de la care se determină facilitatea.
107. În col.4 se reflectă % facilităţii fiscale care se acordă din impozitul pe venit (cota care nu se achită la buget) care se determină ca diferenţa dintre 100% şi % care se percepe la buget conform prevederii legii.
108. În col.5 se reflectă suma impozitului pe venit nesupusă achitării, se determină prin calculul: (col.3 x col.4). Totalul coloana 5 se indică în rîndul 130 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
Anexa 10 la tabelul nr.1. Determinarea impozitului
pe venit achitat în străinătate care se trece în cont
109. Anexa 10 la tabelul nr.1 se completează de către contribuabilii care pe parcursul anului fiscal au obţinut venit din surse aflate în afara Republicii Moldova şi urmează să determine suma trecerii în cont a impozitului pe venit achitat în străinătate, în conformitate cu prevederile art.82 din Codul fiscal.
Anexa 10 la tabelul nr.1
Determinarea impozitului pe venit achitat în străinătate care se trece în cont
| Indicatori | Cod | Ţara în care a fost achitat impozitul pe venit |
Total | ||||
| A | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
| Ţara de unde provine venitul | 16000 | ||||||
| Suma impozitului pe venit achitat în străinătate | 16011 | ||||||
| Suma venitului din activitatea de peste hotare | 16012 | ||||||
| Cheltuieli legate de obţinerea venitului reflectat în rînd.16012 | 16013 | ||||||
| Venitul impozabil din activitatea de peste hotare (rînd.16012 – rînd.16013) | 16014 | ||||||
| Suma venitului impozabil (rînd.090 din Declaraţie) | 16015 | ||||||
| Cota venitului impozabil din activitatea de peste hotare în suma totală a venitului impozabil (rînd.16014 : rînd.16015 × 100), % | 16016 | ||||||
| Suma impozitului pe venit, exceptînd facilităţile (rînd.150 din Declaraţie) | 16017 | ||||||
| Suma maximă a impozitului pe venit achitată peste hotare care poate fi trecută în cont (rînd.16016 × rînd.16017 : 100) | 16018 | ||||||
| Suma impozitului pe venit care urmează a fi trecută în cont (suma minimă dintre indicatorii rîndurilor 16011 şi 16018) | 1601 | ||||||
110. În rândul 16000 se indică codul ţării de unde a provenit venitul. Clasificatorul codurilor ţărilor lumii este aprobat conform anexei nr.3 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.95/2020. Dacă se constată venit provenit din mai multe ţări, se completează cîte o coloană separată pentru fiecare ţară.
111. În rîndul 16011 se reflectă suma impozitului pe venit achitată în străinătate din veniturile obţinute.
112. În rîndul 16012 şi rîndul 16013 se reflectă suma veniturilor şi, respectiv, a cheltuielilor legate de obţinerea veniturilor în străinătate.
113. În rândul 16014 se indică suma venitului impozabil aferent activităţii în străinătate. Indicatorul din rîndul 16014 se determină prin calculul: rîndul 16012 – rîndul 16013.
114. În rîndul 16015 se reflectă suma venitului impozabil indicat în rîndul 090 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
115. În rîndul 16016 se reflectă ponderea venitului impozabil din activitatea din străinătate în suma totală a venitului impozabil care se determină prin calculul: (rîndul 16014/ rîndul 16015) × 100%.
116. În rîndul 16017 se reflectă suma impozitului pe venit, determinată în rîndul 150 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
117. În rîndul 16018 se reflectă mărimea limită de trecere în cont a impozitului pe venit achitat în străinătate în legătură cu obţinerea venitului care se determină prin următorul calcul: (rîndul 16016 × rîndul 16017) / 100.
118. În rîndul 1601 se reflectă suma impozitului pe venit care urmează a fi trecută în cont în legătură cu obţinerea venitului de peste hotare, care reprezintă mărimea minimă dintre indicatorul din rîndul 16011 şi cel din rîndul 16018.
Indicatorul din rîndul 1601 “Total” din anexa 10 la tabelul nr.1 se reflectă în rîndul 160 din tabelul nr.1 la Declaraţia unificată.
Tabelul nr.3. Informaţia privind plăţile salariale şi alte plăţi efectuate de către angajator
în folosul angajaţilor, precum şi privind plăţile achitate rezidenţilor din sursele
de venit, altele decît salariul, şi impozitul pe venit reţinut din aceste plăţi
119.Tabelul nr.3 la Declaraţia unificată se completează astfel:
a) în coloana 1 – numărul de ordine al înscrierii;
b) în coloana 2 – codul fiscal al angajatului sau al altui beneficiar;
c) în coloana 3 – numele şi prenumele angajatului sau al altui beneficiar;
d) în coloana 4 – codul fiscal al soţiei (soţului) (se indică numai în cazul în care angajatul beneficiază de scutirea pentru soţie (soţ));
e) în coloana 5 – codul sursei de venit, preluat din Declaraţia lunară prezentată conform art.92 alin.(2) din Codul fiscal;
f) în coloana 6 – suma totală a venitului îndreptată spre achitare în perioada fiscală, inclusiv suma plăţilor salariale aferente perioadei precedente şi achitate în anul curent;
g) în coloana 7 – codul ţării al cărei cetăţean este beneficiarul plăţii conform Clasificatorului codurilor ţărilor lumii (Anexa nr.3 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.95 din 30 iulie 2020). Coloana 7 nu se va completa în cazul în care beneficiarul plăţii este cetăţean al Republicii Moldova. Dacă beneficiarul plăţii deţine două sau mai multe cetăţenii, se va indica cetăţenia cu care acesta s-a manifestat în cadrul raportului de muncă sau civil;
h) în coloana 8 – (P) – suma scutirii personale conform art.33 alin.(1) din Codul fiscal;
i) în coloana 9 – (M) – suma scutirii majore conform art.33 alin.(2) din Codul fiscal;
j) în coloana 10 – (Sm) – suma scutirii majore utilizată pentru soţie (soţ) conform art.34 alin.(2) din Codul fiscal;
k) în coloana 11 – (N) – suma scutirii pentru persoanele întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate, conform art.35 din Codul fiscal;
l) în coloana 12 – (H) – suma scutirii pentru persoanele întreţinute cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate, art.35 din Codul fiscal;
m) în coloana 13 – suma totală a scutirilor acordate angajatului pentru perioada fiscală respectivă;
n) în coloana 14 – suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală reţinute în perioada fiscală de gestiune, permise spre deducere conform art.352 alin.(1) din Codul fiscal;
o) în coloana 16 – suma impozitului pe venit reţinut la sursa de plată.
120. Anexa la tabelul nr.3 “Informaţia privind persoanele întreţinute” se completează astfel:
- în coloana 1 - se indică numărul de ordine al înscrierii;
- în coloana 2 – codul fiscal al angajatului;
- în coloana 3 – codul fiscal al persoanei întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate, art.35 din Codul fiscal;
- în coloana 4 – codul fiscal al persoanei întreţinute cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate, art.35 din Codul fiscal.
Beneficiarii de lucrări care, potrivit Legii nr.22/2018 privind exercitarea unor activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, achită remuneraţii zilierilor vor completa doar coloanele 1, 2, 3, 5, 6, 7 şi 16 din Tabelul nr.3.
În cazurile în care zilierii solicită scutirea personală, prezentând concomitent o confirmare privind neutilizarea scutirii personale pentru perioada prestării serviciilor şi/sau lucrărilor (conform modelului stabilit prin Anexa nr.71 la Regulamentul aprobat prin HG nr.697/2014), beneficiarii de lucrări reflectă scutirea acordată acestora în coloana 8 din Tabelul nr.3.
III. TAXELE LOCALE ŞI IMPOZITELE PE PROPRIETATE
Tabelul nr.6 Sumele impozitelor şi taxelor locale repartizate pe localităţi
121. Tabelul nr.6 al Declaraţiei unificate se completează de către contribuabilii care au subdiviziuni în afara unităţii administrativ-teritoriale în care se află reşedinţa de bază, astfel:
- în col.1 – numărul de ordine în mod cronologic al înscrierii;
- în col.2 – codul localităţii în care sunt amplasate obiectele impozabile;
- în col.3-14, 16, 18, 20, 21, 22 – suma impozitelor şi taxelor locale, care urmează a fi achitate pentru perioada gestionară pe fiecare localitate separat. Indicatorii reflectaţi în rîndul ”Total” al coloanelor 3-14, 16, 18, 20, 21, 22 din Tabelul 6 urmează să coincidă cu indicatorii reflectaţi în rîndurile 1-15 ale col.6 din tabelul 7 al Declaraţiei unificate;
- în col.15, 17, 19 – suprafaţa terenurilor pentru care se calculează impozitul (se indică în ha);
- în col.23 – suma totală a impozitelor şi taxelor locale pentru fiecare localitate separat (totalul col.3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+16+18+20+21+22).
Tabelul nr.7 Taxele locale şi impozitele pe proprietate
Tabelul nr.7 al Declaraţiei unificate se completează astfel:
122. La rîndul 1 “Taxa pentru amenajarea teritoriului”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie cantitativă);
- în col.4 – taxa calculată în rezultatul înmulţirii cotei taxei stabilite de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării obiectelor impunerii (bazei impozabile) cu numărul total de persoane, care se constituie:
1. în cazul întreprinderilor individuale – numărului mediu scriptic al salariaţilor pentru perioada fiscală şi numărul fondatorilor întreprinderii individuale;
2. în cazul gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) – numărului mediu scriptic al salariaţilor pentru perioada fiscală, numărul fondatorilor şi membrii gospodăriilor ţărăneşti (de fermier);
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
123. La rîndul 2 “Taxa de organizare a licitaţiilor şi loteriilor pe teritoriul unităţii administrativ- teritoriale”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie bănească);
- în col.4 – suma taxei calculate obţinută în rezultatul înmulţirii venitului din vînzări al bunurilor declarate la licitaţie sau valorii biletelor de loterie emise cu cota taxei stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării obiectelor impunerii (bazei impozabile);
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
124. La rîndul 3 “Taxa de plasare (amplasare) a publicităţii (reclamei)”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie bănească);
- în col.4 – suma taxei calculată în rezultatul înmulţirii venitului din vînzări ale serviciilor de plasare şi/sau difuzare a anunţurilor publicitare prin intermediul serviciilor cinematografice, video, prin reţelele telefonice, telegrafice, telex, prin mijloacele de transport, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor), cu cota taxei stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării obiectelor impunerii (bazei impozabile);
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
125. La rîndul 4 “Taxa de aplicare a simbolicii locale”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie bănească);
- în col.4 – suma taxei calculată în rezultatul înmulţirii venitului din vînzări ale produselor fabricate cărora li se aplică simbolică locală cu cota taxei stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării obiectelor impunerii (bazei impozabile);
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 al Titlului VII din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
126. La rîndul 5 “Taxa pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie cantitativă);
- în col.4 – suma taxei calculate pentru toate obiectele impozabile ale întreprinderii. Taxa pentru fiecare obiect al impunerii se determină reieşind din cota taxei stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării obiectului impunerii;
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
127. La rîndul 6 “Taxa de piaţă”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în m2);
- în col.4 – suma taxei calculată prin înmulţirea suprafeţei totale a terenului şi a imobilelor amplasate pe teritoriul pieţei cu cota taxei, stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării pieţei pentru 1 m2;
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
128. La rîndul 7 “Taxa pentru cazare”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie bănească);
- în col.4 – suma taxei calculate obţinută în rezultatul înmulţirii venitului din vînzări ale serviciilor prestate de structurile cu funcţii de cazare cu cota taxei stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării structurii respective;
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
129. La rîndul 8 “Taxa balneară”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie bănească);
- în col.4 – suma taxei calculată în rezultatul înmulţirii venitului din vînzări ale biletelor de odihnă şi tratament cu cota taxei stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării obiectului de prestare a serviciilor legate de odihnă şi tratament;
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
130. La rîndul 9 “Taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelor (comunelor)”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie cantitativă);
- în col.4 – suma totală a taxei, calculată pentru toate mijloacele de transport. Taxa pentru o unitate de transport se calculează reieşind din cota taxei stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul prestării serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelor (comunelor);
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
131. La rîndul 10 “Taxa pentru parcare”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în m2);
- în col.4 – suma taxei calculată în rezultatul înmulţirii suprafeţei parcării cu cota taxei pentru 1 m2, stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării parcării;
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
132. La rîndul 11 “Taxa pentru dispozitivele publicitare”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în m2);
- în col.4 – suma taxei calculată în rezultatul înmulţirii suprafeţei feţei (feţelor) dispozitivului publicitar cu cota taxei pentru 1 m2 stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării dispozitivului publicitar;
- în col.5 – suma facilităţilor fiscale acordate conform prevederilor art.295 din Codul fiscal, inclusiv suma facilităţilor fiscale acordate exclusiv de către autoritatea administraţiei publice locale conform prevederilor art.296 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
133. La rîndul 12 “Taxa pentru apă”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie cantitativă);
- în col.4 – suma taxei calculate obţinută în rezultatul înmulţirii volumului apei extrase (m3) şi/sau utilizate, determinat conform datelor contoarelor sau, în lipsa acestora, conform normelor de extragere şi/sau utilizare a apei cu cotele respective ale taxei, stabilite conform anexei nr.1 la Titlul
VIII al Codului fiscal, pentru fiecare 1 m3 de apă extrasă;
- în col.5 – suma înlesnirilor acordate conform art.306 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
134. La rîndul 13 “Taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova”, se indică:
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie cantitativă);
- în col.4 – suma totală a taxei achitată pentru perioada fiscală (anul calendaristic). Taxa se calculează pentru fiecare unitate de transport în parte, reieşind din caracteristicile tehnice ale acesteia şi cota taxei, stabilită, conform anexei nr.1 la Titlul IX din Codul fiscal, la data de: înmatriculării de stat sau curente a autovehiculului; la data efectuării testării tehnice obligatorii anuale a autovehiculului, dacă pînă la această dată taxa nu a fost achitată;
- în col.5 – suma înlesnirilor acordate conform art.343 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma către plată a taxei obţinută ca diferenţa dintre suma taxei calculate şi suma totală a facilităţilor fiscale acordate.
135. La rîndul 14 “Impozitul funciar”, se indică:
lit. a) “pentru terenurile cu destinaţie agricolă, altele decît păşuni şi fîneţe; terenurile ocupate de obiectele acvatice (iazuri, lacuri, etc.) (113161)”
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în ha);
- în col.4 – suma totală a impozitului funciar, calculat pentru terenurile neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate în conformitate cu prevederile Legii nr.1056- XIV din 16.06.2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal. În acest caz impozitul funciar se calculează prin înmulţirea cotei concrete a impozitului, stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării terenului cu numărul de grad-hectare, hectare sau suprafaţa terenului;
- în col.5 – suma înlesnirilor acordate în conformitate cu articolele 283 şi 284 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma impozitului către plată calculată ca diferenţa dintre suma impozitului calculat (col. 4) şi suma totală a înlesnirilor acordate (col.5);
lit.b) “pentru terenurile cu destinate neagricolă, neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate (113161)”
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în ha);
- în col.4 – suma totală a impozitului funciar, calculat pentru terenurile neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate în conformitate cu prevederile Legii nr.1056- XIV din 16.06.2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal. În acest caz, impozitul funciar se calculează prin înmulţirea cotei concrete a impozitului, stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării terenului cu suprafaţa terenului;
- în col.5 – suma înlesnirilor acordate în conformitate cu articolele 283 şi 284 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma impozitului către plată calculată ca diferenţa dintre suma impozitului calculat (col. 4) şi suma totală a înlesnirilor acordate (col.5);
lit.с) “pentru terenurile destinate păşunilor şi fîneţelor” (113161)
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în ha);
- în col.4 – suma totală a impozitului funciar, calculat pentru terenurile destinate păşunilor şi fîneţelor neevaluate de către organele cadastrale teritoriale conform valorii estimate în conformitate cu prevederile Legii nr.1056-XIV din 16.06.2000 pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal. În acest caz, impozitul funciar se calculează prin înmulţirea cotei concrete a impozitului, stabilită de către autorităţile administraţiei publice locale de la locul amplasării terenului cu suprafaţa terenului;
- în col.5 – suma înlesnirilor acordate în conformitate cu articolele 283 şi 284 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma impozitului către plată calculată ca diferenţa dintre suma impozitului calculat (col. 4) şi suma totală a înlesnirilor acordate (col.5);
136. La rîndul 15 “Impozitul pe bunurile imobiliare”, se indică:
lit.а) “pentru bunurile imobiliare a căror impozitare se realizează reieşind din valoarea estimată” (113230)
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie bănească);
- în col.4 – suma impozitului pe bunurile imobiliare calculat prin înmulţirea valorii estimate a bunului imobiliar, determinată de către organele cadastrale teritoriale şi cota concretă/fixă, stabilită pentru obiectele respective în conformitate cu prevederile art.280 din Codul fiscal. În cazul bunurilor imobiliare, evaluate de către organele cadastrale în scopul impozitării, cu statut “neîngrijit”/“neprelucrat”, suma calculată a impozitului pe bunurile imobiliare se determină ca produsul dintre baza impozabilă, cota concretă sau, după caz, cota fixă a impozitului şi valoarea procentuală, stabilită de către consiliul local al primăriei în raza căreia este amplasat bunul imobiliar atribuit la categoria respectivă, cu care se majorează impozitul pe bunurile imobiliare.
- în col.5 – suma înlesnirilor acordate în conformitate cu articolele 283 şi 284 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma impozitului către plată calculată ca diferenţa dintre suma impozitului calculat (col. 4) şi suma totală a înlesnirilor acordate (col.5);
lit.b) “pentru bunurile imobiliare a căror impozitare se realizează reieşind din valoarea contabilă” (113210)
- în col.3 – baza impozabilă a obiectului impunerii conform Codului fiscal (se indică în expresie bănească);
- în col.4 – suma impozitului calculat, obţinută în rezultatul înmulţirii valorii contabile a bunurilor imobiliare pentru perioada gestionară cu cota concretă de impozitare;
- în col.5 – suma înlesnirilor acordate în conformitate cu articolele 283 şi 284 din Codul fiscal;
- în col.6 – suma impozitului către plată calculată ca diferenţa dintre suma impozitului calculat şi suma totală a înlesnirilor acordate.