Ordin nr.56 din 29.06.2023 cu privire la modificarea Ordinului Ministrului Finanţelor nr.2/2017
MINISTERUL FINANŢELOR
O R D I N
cu privire la modificarea
Ordinului Ministrului Finanţelor nr.2/2017
nr. 56 din 29.06.2023
(în vigoare 01.07.2023)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 227 art. 638 din 03.07.2023
* * *
În temeiul modificărilor efectuate în Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova din 08 februarie 2007, ediţie specială) prin Legea nr.356/2022 pentru modificarea unor acte normative,
ORDON:
1. Ordinul Ministrului Finanţelor nr.2/2017 privind aprobarea unor formulare tipizate aferente activităţii persoanelor fizice care desfăşoară activitate independentă şi a Indicaţiilor metodice privind particularităţile ţinerii evidenţei vînzărilor şi procurărilor în scopuri fiscale de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.9-18, art.37) se modifică, după cum urmează:
1) În denumirea Ordinului, textul "şi a Indicaţiilor metodice privind particularităţile ţinerii evidenţei vânzărilor şi procurărilor în scopuri fiscale de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente" se substituie cu textul "şi a Indicaţiilor privind completarea acestora";
2) La punctul 1 :
a) textul "Cererea de înregistrare/încetare a activităţii şi de înregistrare/radiere din evidenţă a MCC pentru persoanele care desfăşoară activitate independentă" se substituie cu textul "Cererea de înregistrare/actualizare a datelor/încetare a activităţii pentru persoanele ce desfăşoară activitate independentă";
b) textul "Cerinţele de înregistrare/încetare a activităţii independente şi de înregistrare/radiere din evidenţă a MCC" se substituie cu textul "Cerinţele de înregistrare/actualizare a datelor/încetare a activităţii independente";
3) Punctele 31 şi 32 se abrogă;
4) Se completează cu punctele 33 şi 34 cu următorul cuprins:
"33. Se aprobă formularul-tipizat "Avizul de plată a impozitului pe venit din activitatea independentă", conform anexei nr.9.
34. Avizul de plată a impozitului pe venit din activitatea independentă se remite contribuabilului prin email sau prin poştă, după caz."
5) Anexa nr.1 se expune în redacţie nouă, conform anexei nr.1 la prezentul ordin;
6) Anexa nr.2 se expune în redacţie nouă, conform anexei nr.2 la prezentul ordin;
7) Anexa nr.3 se expune în redacţie nouă, conform anexei nr.3 la prezentul ordin;
8) Anexa nr.5 se completează cu punctul 16 cu următorul cuprins:
"16. Declararea impozitului pe venit de către persoanele fizice ce desfăşoară activitaţi independente în anul 2023, pentru perioada de activitate de la 1 ianuarie până la 30 iunie 2023, se efectuează nu mai târziu de data de 25 iulie 2023.
Perioada 01 ianuarie - 30 iunie 2023 este ultima perioadă pentru care raportarea obligaţiilor fiscale se va efectua în baza Declaraţiei (Forma AI17)."
9) Anexele nr.6, nr.7 şi nr.8 se abrogă.
2. Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi intră în vigoare la data de 1 iulie 2023.
| MINISTRU | Veronica SIREŢEANU |
| Nr.56. Chişinău, 29 iunie 2023. | |
Anexa nr.1
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.56 din 29 iunie 2023
|
Anexa nr.1 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.2 din 9 ianuarie 2017 |
|
Denumirea subdiviziunii SFS_______________________ Codul subdiviziunii SFS_______________________ Cerere de înregistrare / actualizare a datelor / încetare a activităţii pentru persoanele ce desfăşoară activitate independentă Data/_____/_____/____ ziua / luna / anul 1.1. Codul IDNP ________________________________________________________________ 1.2. Numele, Prenumele___________________________________________________________ 1.3. Domiciliul (municipiul, oraşul, comuna, strada, numărul)______________________________ 1.4. E-mail _____________________________________________________________________ 1.5. Telefon mobil/fix______________________________________________________________ 2.1. Înregistrarea activităţii independente (se bifează) ☐ 2.2. Deţin conturi bancare în instituţiile financiare (se completează în cazul în care se utilizează în activitatea independentă) a) cod IBAN (cod indicat de instituţia financiară)_______________________________________ b) cod BIC (codul instituţiei financiare)_______________________________________________ 2.3. În prima perioadă fiscală (primul an de activitate) optez pentru diminuarea sumei impozitului pe venit datorat cu suma cheltuielilor suportate pentru procurarea echipamentului de casă şi de control utilizat în activitate, în sumă de __________lei. (se bifează) ☐ ______________ * Nu sunt în drept de a beneficia de diminuarea sumei impozitului pe venit conform prevederilor cu art.6911 alin.(2) din Codul fiscal, persoanele care au beneficiat de compensarea sumei aferente procurării echipamentului de casă şi de control. 3.1. Actualizarea datelor (se bifează) ☐ (În cazul modificării numelui de familie, se va indica numele deţinut anterior)________________ Notă: La actualizarea datelor aferente numelui se va elibera o Confirmare nouă cu datele actualizate a persoanei fizice. 4.1. Încetarea activităţii independente (se bifează) ☐ * Pentru contribuabilii care iniţiază sau încetează activitatea pe parcursul perioadei fiscale, calcularea impozitului pe venit se efectuează prin aplicarea cotei impozitului asupra venitului din activităţi independente, care nu poate constitui mai puţin de 250 de lei pentru fiecare lună pe parcursul căreia persoana a fost înregistrată ca subiect al impunerii potrivit art.697 din Codul fiscal. Prin prezenta, mă oblig să achit impozitul pe venit în mărime de 1% din venitul din vânzări, dar nu mai puţin de suma impozitului stabilită de art.6911 din Codul fiscal (3000 lei). Declar pe proprie răspundere, cunoscând prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la falsul în declaraţii, că datele incluse în cerere, sunt depline şi veridice. ______________________ ________________________ (Numele/Prenumele) (Semnătura) |
Anexa nr.2
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.56 din 29 iunie 2023
|
Anexa nr.2 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.2 din 9 ianuarie 2017 Cerinţele de înregistrare / actualizare a datelor / încetare a activităţii independente Persoanele fizice ce intenţionează să desfăşoare activitate independentă depun "Cererea de înregistrare / actualizarea datelor/ încetare a activităţii pentru persoanele care desfăşoară independentă" (în continuare – Cerere), conform Anexei nr.1 la prezentul ordin, la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în a cărui rază teritorială de deservire îşi are adresa de domiciliu (conform datelor din Registrul populaţiei). Echipamentul de casă şi de control (în continuare – ECC), utilizat în activitatea independentă urmează să fie conectat la Sistemului Informaţional Automatizat de Monitorizare electronică a vânzărilor (SIA MEV)". În cazul nefuncţionării (defectării) ECC utilizat în activitate, nu se admite comercializarea (vinderea) mărfurilor. I. Pentru înregistrarea activităţii independente persoana fizică la Cerere prezintă următoarele documente: 1) Buletinul de identitate - la prezentarea Cererii pe suport de hîrtie. În cazul în care Cererea a fost înregistrată electronic, identificarea contribuabilului şi veridicitatea datelor personale se vor efectua automat la aplicarea semnăturii electronice, în procesul de autentificare în cadrul SIA "Cabinetul personal al contribuabilului" prin MPass şi de semnare a cererii în cadrul modulului "Activitate independentă" din SIA "e-Cerere" prin MSign."; 2) Documentul ce atestă procurarea a ECC de pe piaţa internă (factura fiscală); II. Pentru actualizarea datelor contribuabilul care desfăşoară activitate independentă, urmează să depună Cererea la subdiviziunea Serviciul Fiscal de Stat sau on-line prin intermediul portalului www.sfs.md, în următoarele cazuri: - Modificarea numelui; - Schimbarea e-mailului; - Numărul de contact/telefon; - Date privind conturile bancare (în cazul în care se utilizează în activitate); III. În cazul încetării activităţii independente, contribuabilul este obligat să depună Cererea la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat sau on-line prin intermediul portalului www.sfs.md. Procesul de înregistrare a ECC/modificare a unor date în ECC/radiere din evidenţă a ECC derulează în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de evidenţă şi sigilare a echipamentelor de casă şi de control, aprobat prin Ordinul Directorului SFS nr.632/2020. |
Anexa nr.3
la Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.56 din 29 iunie 2023
|
Anexa nr.3 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.2 din 9 ianuarie 2017 |
||
|
SERVICIUL FISCAL DE STAT |
ГОСУДАРСТВЕННАЯ НАЛОГОВАЯ СЛУЖБА |
|
|
CONFIRMARE privind luarea la evidenţa fiscală în calitate de persoană fizică ce desfăşoară activitate independentă ____ ___________ 20__ Nr. _______ Privind luarea la evidenţă fiscală a contribuabilului ce practică activitate independentă ______________________________________________________________________________ (Numele , prenumele) ______________________________________________________________________________ (codul IDNP) |
||
|
_______________________ (funcţia)(semnătura) |
___________________________ (numele, prenumele) |
|
|
Înştiinţare: Luarea la evidenţă în calitate de plătitor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat şi de asigurat în sistemul public de asigurări sociale se face de Casa Naţională de Asigurări Sociale în baza informaţiei furnizate de Serviciul Fiscal de Stat. Contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie în sumă fixă anuală se stabileşte în Legea bugetului asigurărilor sociale de stat anuală şi se achită lunar, câte 1/12 din suma anuală, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune. Pentru neplata contribuţiei de asigurări sociale în termenul stabilit (până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune, Casa Naţională de Asigurări Sociale va calcula majorarea de întârziere (penalitatea)) în mărime de 0,1% din suma datoriei pentru fiecare zi de întârziere, până la data plăţii efective a sumei datorate, inclusiv. Notă: În cazul înregistrării venitului din desfăşurarea activităţii independente, într-o perioadă fiscală, în mărime ce depăşeşte suma de 1,2 mil. lei, fără înregistrarea activităţii într-o altă formă organizatorico-juridică conform legislaţiei Republicii Moldova, aceasta este pasibilă sancţionării conform Codului contravenţional, dacă acţiunile nu întrunesc elemente constitutive ale infracţiunilor prevăzute de Codul penal. La depăşirea plafonului venitului din desfăşurarea activităţii independente, persoana fizică urmează să prezinte Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18) cu reflectarea veniturilor obţinute. |
||
|
Anexa nr.9 la Ordinul Ministerului Finanţelor nr.2 din 9 ianuarie 2017 |
||
| Serviciul Fiscal de Stat
_____________________________________________ Subdiviziunea SFS la care se deserveşte contribuabilul |
||
| Date de contact | ________________________________________________ | |
| Numele, prenumele contribuabilului | ________________________________________________ | |
| Adresa domiciliului/ | ________________________________________________
Cod poştal, localitate (oraş, sat), stradă, număr, apartament (casă) |
|
|
Avizul de plată a impozitului pe venit din activitatea independentă pentru trimestrul __ anul 20____ Nr. _________ Data întocmirii "___"_______20____ Termenul de achitare____________ |
||
|
Informaţia cu privire la suma impozitului pe venit calculat |
Trimestrul__ |
|
| 1. | Suma venitului obţinut din desfăşurarea activităţii independente (lei) | |
| 2. | Cota impozitului pe venit (%) | 1% |
| 3. | Impozitul pe venit conform cotei în vigoare (rînd.1 *rînd.2) | |
| 4. | Impozitul pe venit în valoare minimă (conform art.6912 Codul fiscal) | 750,00 |
| 5. | Impozitul pe venit determinat pînă la deducerea din acesta a cheltuielilor suportate pentru procurarea ECC (se indică valoarea mai mare dintre rîndul 3 şi 4) | |
| 6. | Valoarea cheltuielilor suportate pentru procurarea ECC, pasibilă deducerii în prima perioadă fiscală de activitate (în limita sumei impozitului pe venit datorat conform art.6911 CF) | |
| 7. | Suma impozitului pe venit calculat (rînd.5 – rînd.6) (se completează în cazul în care rezultatul diferenţei este pozitiv sau zero) | |
| 8. | Valoarea rămasă a cheltuielilor pentru procurarea ECC, pasibilă deducerii în prima perioadă fiscală de activitate (rînd.6 – rînd.5 ) (se completează în cazul în care rezultatul diferenţei este pozitiv) | |
| 9. | Restanţă (-)/ supraplată (+)/ (la data generării avizului de plată) | |
| 10. | Total către plată impozitul pe venit ( rînd.7 - rînd.9) | |
|
Date bancare |
|
| Plătitor | ______________________ |
| Codul fiscal al plătitorului | ______________________ |
| Beneficiar | MF – Trezoreria de Stat |
| Codul fiscal al beneficiarului | 1006601000037 |
| Prestator beneficiar | Ministerul Finanţelor – Trezoreria de Stat |
| Codul IBAN al beneficiarului | |
| Destinaţia plăţii - Impozit pe venit din activitatea independentă | |
| Total către plată | _____ ,__ lei/ |
|
Informaţia cu referire la contribuţia de asigurări sociale de stat Calculul contribuţiei de asigurări sociale de stat obligatorii se efectuează lunar de către Casa Naţională de Asigurări Sociale. Plata contribuţiei de asigurări sociale în sumă fixă se efectuează de persoana care desfăşoară activitate independentă lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune. Restanţa la plata contribuţiilor de asigurări la situaţia de __________ constituie ______ lei. Restanţa la plata majorărilor de întârziere la situaţia de ___________ constituie ______ lei. Supraplata la plata contribuţiilor de asigurări sociale la situaţia de ______ constituie____ lei. Plăţile la bugetul asigurărilor sociale de stat se transferă conform următoarelor date bancare: Beneficiar: MF – Trezoreria de Stat / Codul IBAN: MD26TRGAAB12131001000000 (contribuţii de asigurări sociale) şi MD61TRGAAB12141001000000 (majorări de întârziere); Cod fiscal beneficiar: 1006601000037; Prestatorul beneficiar: Ministerul Finanţelor – Trezoreria de Stat. Notă: * Suma totală către plată a impozitului pe venit pentru trimestrul IV constituie suma impozitului recalculată ca diferenţă impozitului calculat pentru trimestrele I-III a anului de gestiune, corespunzător vânzărilor efectuate pe parcursul anului fiscal, dar nu mai puţin de 750 lei pentru fiecare trimestru (art.6912 din Codul fiscal). ** Deducerea cheltuielilor suportate pentru procurarea (achiziţionarea) echipamentului de casă şi de control utilizat în activitate, se permite în limita sumei impozitului pe venit calculat doar în primul an de activitate. |
|