Scrisoarea nr.17-8-6/1022 din 28.02.2002 privind particularităţile aplicării prevederilor Legii bugetului de stat pe anul 2002
MINISTERUL FINANŢELOR
Privind particularităţile aplicării prevederilor Legii bugetului de stat
pe anul 2002
(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)
nr. 17-8-6/1022 din 28.02.2002
(în vigoare 28.02.2002)
Contabilitate şi audit, 2002, nr.3, pag.117
* * *
Ministerul Finanţelor, în legătură cu intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2002 a Legii bugetului de stat pe anul 2002 nr.681-XV din 27 noiembrie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.152-154 din 13 decembrie 2001) (în continuare după text - Legea bugetului de stat pe anul 2002), aduce spre cunoştinţă şi călăuză în lucru următoarele.
Impozitul pe venit
În anul 2002, în conformitate cu art.15 alin.(1) pct.1) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 sînt scutite de impozitul pe venit veniturile primite la locul serviciului de bază de către astfel de categorii de contribuabili ca militarii, persoanele din corpul de comanda şi din trupele organelor afacerilor interne, din sistemul penitenciar şi din Departamentul Situaţii Excepţionale, cu condiţia netransmiterii scutirii personale soţiei (soţului). Această prevedere este analogică celei stabilite în art.16 alin.(1) pct.2) lit.a) din Legea bugetului pe anul 2001 nr.1392-XIV din 30 noiembrie 2000.
Prin art.15 alin.(2) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 s-a stabilit că mijloacele băneşti sub formă de impozite şi taxe calculate, dar lăsate, potrivit art.15 din aceeaşi Lege, la dispoziţia contribuabilului, se consideră venit neimpozabil conform prevederilor Codului fiscal.
Astfel, sumele impozitelor şi taxelor care în urma acordării înlesnirilor menţionate au rămas la dispoziţia contribuabililor urmează a fi reflectate în anexa 3D la Declaraţia cu privire la impozitul pe venit a persoanei ce practică activitate de întreprinzător pe anul 2002 ca venit neimpozabil.
În anul 2002, conform art.17 al Legii bugetului de stat pe anul 2002, ca şi în anul 2001, pentru întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au pe teritoriul Republicii Moldova filiale şi/sau subdiviziuni sînt prevăzute obligaţiuni privind prezentarea calculelor pe impozitele şi taxele pentru aceste filiale şi/sau subdiviziuni şi achitarea lor la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de la reşedinţa acestora. Prevederile în cauză sînt aplicabile atît pentru impozitul pe venit de la activitatea de întreprinzător, cît şi pentru impozitul pe venit reţinut la sursa de plată. Astfel, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, care au pe teritoriul Republicii Moldova filiale şi/sau subdiviziuni, sînt obligate să prezinte calculele privind impozitul pe venit reţinut din plăţile salariale conform art.88 al Codului fiscal, precum şi impozitul pe venit reţinut în conformitate cu art.89-91 ale Codului fiscal din sursele de venit, altele decît plăţile salariale (anexele nr.4-6, 8, 10-12 la Instrucţiunea Serviciului Fiscal de Stat nr.14 din 19.12.2001 "Cu privire la reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.5-8 din 10.01.2001)) la organul fiscal teritorial de la reşedinţa filialelor şi/sau a subdiviziunilor şi să achite impozitul reţinut în aşa mod respectiv la bugetele administrativ-teritoriale de la reşedinţa acestora.
Cît priveşte determinarea obligaţiunilor fiscale ale filialelor şi/sau ale subdiviziunilor la impozitul pe venit de la activitatea de întreprinzător este necesar de condus de prevederile scrisorii Ministerului Finanţelor nr.10-2-09/436-3971 din 16 iulie 2001 "Cu privire la particularităţile aplicării art.18 din Legea bugetului pe anul 2001 în partea ce ţine de impozitul pe venit" - în partea ce nu contrazice prevederile art.17 alin.(2) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 şi ale scrisorii Ministerului Finanţelor nr.07/1-02-18 din 24 decembrie 2001 "Modul de încasare şi evidenţă a veniturilor bugetare pentru anul 2002".
Adică, pentru repartizarea în anul 2002 a impozitului pe venit la transferarea ulterioară a părţii acestui impozit în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de la reşedinţa filialelor şi/sau a subdiviziunilor, vor servi indicatorii stipulaţi în art.17 alin.(2) din Legea bugetului de stat pe anul 2002, şi anume, numărul mediu scriptic de salariaţi ai filialei şi/sau ai subdiviziunii pe anul 2001, ori venitul obţinut de filială conform datelor din evidenţa financiară a filialei pe anul 2001.
Conform art.35 alin.(2) din Legea bugetului de stat pe anul 2002, agenţii economici care au depus în organele fiscale teritoriale şi/sau organele vamale documente pentru transferul, de pe un cont pe altul, al plăţilor efectuate la buget, precum şi pentru transferul la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi la bugetul asigurărilor sociale de stat, în vederea achitării datoriilor la ele, al mijloacelor pe care le-au vărsat la bugetul de stat, nu li se calculează penalitate la sumele respective pentru perioada aflării documentelor în stadiul examinării. Cele relatate se extind şi asupra impozitului pe venit, deoarece în anul 2002 prevederile titlurilor I şi II ale Codului fiscal şi Legii cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal se aplică, ţinîndu-se cont de particularităţile impozitării prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul 2002 (art.24 alin.(18) din Legea cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal - în redacţia Legii nr.646-XV din 16 noiembrie 2001).
Impozitul privat, dividendele, veniturile de la privatizare
Impozitul privat reprezintă o plată unică care se percepe pînă la primirea contractului de vînzare-cumpărare a bunurilor proprietate de stat, inclusiv a acţiunilor, indiferent de tipul mijloacelor folosite pentru aceasta, şi se virează de către cumpărătorii patrimoniului public la buget după apartenenţă. Obiect al privatizării este patrimoniul public din toate domeniile şi ramurile economiei, cu excepţia obiectelor care potrivit legislaţiei nu pot fi supuse privatizării.
Conform art.13 al Legii bugetului de stat pe anul 2002, impozitul privat se percepe în proporţie de 1% din valoarea bunurilor proprietate publică procurate în procesul privatizării, inclusiv din valoarea acţiunilor procurate. Evaluarea proprietăţii supuse privatizării se efectuează, pornind de la starea ei de facto, stabilită conform bilanţului inventarierii. Preţul iniţial al bunurilor supuse privatizării se stabileşte de către Comisia pentru privatizarea obiectului. Preţul definitiv se stabileşte în contractul dintre părţi. Plătitori ai impozitului privat pot fi următorii subiecţi, în cazul procurării bunurilor statului:
- cetăţeni ai Republicii Moldova;
- persoane juridice din Republica Moldova, cu excepţia întreprinderilor de stat;
- persoane juridice şi fizice străine, precum şi apatrizi care pot procura obiecte ale patrimoniului de stat contra mijloace băneşti.
Responsabilitatea privind corectitudinea calculării şi achitării în termen a impozitului privat este pusă în sarcina organelor ce efectuează privatizarea, precum şi a contribuabililor.
În baza art.19 al Legii bugetului de stat pe anul 2002 persoanele juridice ale căror capital social cuprinde şi o cotă a proprietăţii publice transferă, pînă la 1 iulie 2002, la bugetul respectiv dividende, calculate, în funcţie de rezultatele activităţii în anul 2001, pe baza hotărîrii adunării generale, în conformitate cu structura fondului statutar.
Veniturile realizate din privatizarea şi vînzarea patrimoniului public se achită de către cumpărătorii patrimoniului public în mărimea şi termenele indicate în contractul de vînzare-cumpărare, modul de virare şi utilizare ale cărora este prevăzut în art.20 alin.(1) al Legii bugetului de stat pe anul 2002.
În cazul în care veniturile prevăzute în art.20 alin.(1) nu se varsă în termen la buget, organele Serviciului Fiscal de Stat calculează şi percep, prin executare silită, plăţile respective, aplicînd cumpărătorului penalităţi de 0,1 la sută din suma neachitată pentru fiecare zi de întîrziere, în conformitate cu art.17 alin.(4) al Legii cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 nr.1217-XIII din 25 iunie 1997.
Taxa pentru apă
Conform art.10 al Legii bugetului de stat pe anul 2002 plătitori ai taxei pentru apă sînt agenţii economici, cu excepţia instituţiilor finanţate de la bugetele de toate nivelurile şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermieri) care nu folosesc apa în scopuri de producţie.
Termenul de prezentare a calculului taxei pentru apă se consideră termenul stabilit pentru efectuarea acestei plăţi. Plătitorii achită taxa pentru apă trimestrial, pînă la data de 20 a lunii imediat următoare trimestrului de gestiune. Taxa pentru apă se stabileşte potrivit anexei nr.6 la Legea bugetului de stat pe anul 2002.
1. Taxa pentru consumul apei captate din sistemele gospodăriei apelor se percepe în următoarea mărime:
a) pentru fiecare 10 m3 de apă captată, în limitele stabilite, din izvoarele de suprafaţă şi subterane, cu excepţia apei indicate la lit.b) a punctului indicat - 1,8 lei;
b) pentru fiecare 10 m3 de apă captată din izvoarele de suprafaţă şi cele subterane, destinată îmbutelierii în sticle şi alte recipiente, folosită în scopuri curative şi în calitate de apă potabilă - 18 lei (cota dată se aplică în cazul cînd în certificatul de conformitate eliberat de Departamentul Moldovastandard este indicat că apa dată urmează a fi folosită în scopuri curative şi în calitate de apă potabilă).
2. La utilizarea apei din izvoarele de suprafaţă pentru irigarea terenurilor taxa se percepe în proporţie de 50% din cota stabilită.
3. Pentru fiecare 10 m3 de apă captată, în limitele stabilite, din izvoarele de suprafaţă pentru creşterea peştelui, taxa se percepe în mărime de 0,03 lei.
4. La utilizarea apei de către hidrocentrale electrice, taxa pentru apă se percepe în mărime de 0,03 lei pentru fiecare 10 m3.
5. Concernul Republican pentru Gospodăria Apelor "Apele Moldovei", în comun cu Ministerul Finanţelor, vor elabora modalitatea de stabilire a limitelor consumului de apă, care va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.
6. Pentru volumul de apă captată ce depăşeşte limitele stabilite se aplică taxa în mărime triplă.
Conform art.15 alin.(1) pct.3) din Legea bugetului de stat pe anul 2002, în anul 2002 se scutesc de taxa pentru apă:
a) apele subterane extrase din subsol concomitent cu minereuri sau extrase pentru prevenirea (lichidarea) acţiunilor dăunătoare ale acestor ape;
b) apa folosită la apărarea împotriva incendiilor;
c) apa consumată de întreprinderile Societăţii Orbilor, Societăţii Surzilor şi Societăţii Invalizilor;
d) apa captată de populaţie din izvoarele de suprafaţă şi din cele subterane pentru alimentare cu apă potabilă şi menajeră.
Taxa pentru folosirea resurselor minerale
Conform art.11 al Legii bugetului de stat pe anul 2002, este prevăzută încasarea în buget a taxei pentru folosirea resurselor minerale.
Plătitori ai taxei pentru folosirea resurselor minerale sînt persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanele fizice care folosesc în activitatea lor resurse minerale extrase de ele din mediul natural.
Cuantumul taxei pentru folosirea resurselor minerale se stabileşte potrivit anexei nr.7 la Legea bugetului de stat pe anul 2002.
Cuantumul exact al taxei se stabileşte separat pentru fiecare zăcămînt şi se indică în licenţă.
Taxa pentru lemnul eliberat pe picior (venitul silvic)
În conformitate cu art.12 al Legii bugetului de stat pe anul 2002, plătitori ai taxei pentru lemnul eliberat pe picior din fondul silvic de stat sînt persoanele juridice exploratori forestieri, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanele fizice.
Cuantumul taxei pentru lemnul eliberat pe picior (venitul silvic) se stabileşte potrivit anexei nr.8 la Legea bugetului de stat pe anul 2002.
Taxele în fondul rutier
În anul 2002, la calcularea taxelor în fondul rutier, urmează a se conduce de Legea privind fondul rutier nr.720-XIII din 2 februarie 1996, Regulamentul privind modul de formare şi utilizare a fondului rutier apobat prin Hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova nr.893-XIII din 26 iunie 1996 şi de Legea bugetului de stat pe anul 2002. Modul de calculare a taxelor în fondul rutier este expus în scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.10-22-03/10-800 din 17 mai 1997 "Privind modul de calculare şi vărsare în buget a taxelor în fondul rutier... ".
Cotele taxelor încasate în fondul rutier în anul 2002 sînt indicate în anexele 13-16 la Legea bugetului de stat pe anul 2002. Inspectoratele fiscale de stat teritoriale sînt obligate să informeze organele cointeresate, contribuabilii şi instituţiile bancare ce efectuează încasările acestor taxe de la proprietarii mijloacelor de transport.
Darea de seamă fiscală privind fondul rutier se prezintă la inspectoratele fiscale teritoriale în conformitate cu anexele 1, 3, 4, 5 6, 7 la scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.10-14-07/25-169 din 12 ianuarie 2001. Întreprinderile specializate în domeniul transportului auto de călători ce trec testarea (revizia) tehnică de două ori pe an achită taxa pentru folosirea drumurilor percepută de la posesorii vehiculelor înmatriculate în Republica Moldova în două termene. Formularul blanchetei privind calculul sumei taxei respective va fi prezentat adăugător.
În conformitate cu art.17 al Legii bugetului de stat pe anul 2002 întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, care au pe teritoriul Republicii Moldova filiale şi/sau subdiviziuni, prezintă pentru acestea din urmă calcule şi plătesc la bugetele unităţilor administrativ - teritoriale de la reşedinţa acestora impozite şi taxe, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, accizelor şi a taxelor destinate transferării în fondul rutier.
În cazurile cînd a fost efectuată înregistrarea mijloacelor de transport la organele poliţiei rutiere în locurile de reşedinţă a filialei şi/sau a subdiviziunii, taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova se achită în bugetul de stat la locul înregistrării mijloacelor de transport cu prezentarea calculelor Inspectoratului Fiscal de Stat teritorial, unde este înregistrată filiala şi/sau subdiviziunea în modul stabilit.
Taxa pentru eliberarea licenţelor în domeniul transportului auto la transportarea călătorilor (cu excepţia transportului judeţean municipal şi urban) din momentul intrării în vigoare a Legii Republicii Moldova "Privind licenţierea unor genuri de activitate" nr.451-XV din 30 iulie 2001, adică, începînd cu 7 martie 2002, se achită în mărimea cotelor stabilite în art.18 alin.(1) al Legii menţionate.
Conform art.24 al Legii bugetului de stat pe anul 2002, prin derogare de la prevederile Regulamentului cu privire la constituirea şi utilizarea fondului rutier, aprobat prin Hotărîrea Parlamentului nr.893-XIII din 26 iunie 1996:
a) mijloacele realizate din eliberarea de licenţe pentru lucrări de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor se varsă la bugetul de stat spre a fi transferate integral în fondul rutier;
b) mijloacele realizate din eliberarea de licenţe pentru activităţi în transportul auto şi de autorizaţii pentru transporturile rutiere internaţionale, precum şi din aplicarea amenzilor pentru nerespectarea regulilor transportului de călători, se varsă zilnic, integral şi direct, la bugetul de stat;
c) din mijloacele acumulate la bugetul de stat conform art.24 lit.b) al Legii bugetului de stat pe anul 2002, 40%, dar nu mai mult de 4,8 milioane lei, se vor utiliza pentru finanţarea activităţii întreprinderilor de stat "Inspectoratul Transporturilor de Mărfuri şi Călători" şi "Agenţia Moldovei Trafic Auto Internaţional".
În conformitate cu art.51 al Legii bugetului de stat pe anul 2002 lit.a) din art.24 are efect pînă la intrarea în vigoare a Legii privind licenţierea unor genuri de activitate nr.451-XV din 30 iulie 2001.
Conform pct.2 al anexei nr.14 la Legea bugetului de stat pe anul 2002, taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova se achită anual, nu mai tîrziu de data de 31 iulie, indiferent de termenul de efectuare a testării (reviziei) tehnice a mijloacelor de transport, cu excepţia întreprinderilor specializate în domeniul transportului auto de călători care achită taxa pentru mijloacele de transport ce trec testarea (revizia) tehnică de 2 ori pe an - pînă la 31 iulie şi pînă la 30 noiembrie - în părţi egale de la suma anuală. Pentru mijloacele de transport procurate mai tîrziu de termenele menţionate, data înregistrării lor la organele poliţiei rutiere se va considera şi data achitării taxei.
Taxa consulară
În temeiul art.25 alin.(1) al Legii bugetului de stat pe anul 2002 mijloacele băneşti realizate de punctele consulare şi de direcţia consulară ale Ministerului Afacerilor Externe din prestarea de servicii consulare pe teritoriul Republicii Moldova se transferă zilnic la bugetul de stat.
Impozitele funciar şi pe bunurile imobiliare
În mod analogic ca şi în anul 2001, în anul curent, conform art.17 alin.(1) din Legea bugetului de stat pe anul 2002, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile care au pe teritoriul Republicii Moldova filiale şi/sau subdiviziuni prezintă pentru acestea din urmă calcule şi plătesc la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale de la reşedinţa acestora impozite şi taxe, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, accizelor şi a taxelor destinate transferării în fondul rutier.
Totodată, conform alin.(3) al aceluiaşi articol, toate persoanele, care au terenuri amplasate în altă unitate administrativ-teritorială, transferă impozitul funciar, calculat pentru aceste terenuri, integral la bugetele satelor (comunelor), oraşelor sau municipiilor, în funcţie de amplasarea terenurilor.
Mijloacele încasate de la eliberarea licenţelor pentru dreptul
de a practica un anumit gen de activitate
Cuantumul taxei privind eliberarea licenţelor în vederea practicării unor anumite genuri de activităţi se stabileşte conform anexei nr.5 la Legea bugetului de stat pe anul 2002.
Privind aplicarea articolelor 35, 42, 43 şi 47 din Legea bugetului de stat pe anul 2002
Articolul 35 alin.(1) din Lege stabileşte că agenţilor economici, care furnizează mărfuri, execută lucrări sau prestează servicii instituţiilor finanţate de la bugetele de toate nivelurile sau care valorifică investiţii capitale finanţate de la buget, nu li se calculează penalităţi şi amenzi pentru decontările întîrziate cu bugetul, proporţional cu datoriile pentru aceste mărfuri, lucrări şi servicii furnizate, executate şi prestate în limitele alocaţiilor aprobate pentru scopurile respective. Agenţii economici menţionaţi nu vor calcula penalităţi instituţiilor indicate pentru neefectuarea în termen a plăţilor la mărfuri, lucrări şi servicii în partea care se încadrează în limitele alocaţiilor bugetare aprobate.
Pentru a beneficia de prevederile art.35 alin.(1), agenţii economici care furnizează mărfuri, execută lucrări sau prestează servicii vor întocmi acte de verificare cu instituţiile respective finanţate de la buget, conform formei ce urmează:
|
ACT DE VERIFICARE pe trimestrul____al anului 2002 întocmit întru executarea art.35 alin.(1) al Legii bugetului pe anul 2002 (mii lei) |
|||||
| Nr. crt. | Indicatori | La situaţia din: | Media lunară (c.3+c.4+c.5):3 | ||
| 01..02 | 01..02 | 01..02 | |||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
| 1. | Datoria instituţiei bugetare faţă de agentul economic pentru mărfurile furnizate, lucrările şi serviciile prestate, total | ||||
| 2. | Inclusiv în limitele alocaţiilor bugetare aprobate pentru aceste scopuri | ||||
| Rîndurile 3, 4, 5 şi 6 se completează de Inspectoratul Fiscal de Stat | |||||
| 3. | Suma decontărilor întîrziate cu bugetul consolidat (conform datelor I.F.S. - media zilnică a restanţelor pe parcursul trimestrului) | ||||
| 4. | Ponderea datoriei faţă de agentul economic, în limitele alocaţiilor bugetare, în suma decontărilor întîrziate cu bugetul consolidat (rd.2 : rd.3) | ||||
| 5. | Suma penalităţilor calculate pentru decontările întîrziate cu bugetul consolidat pe parcursul trimestrului gestionar (conform datelor I.F.S.) | ||||
| 6. | Suma penalităţilor calculate pentru decontările întîrziate cu bugetul consolidat pe parcursul trimestrului gestionar pasibile anulării (rd.5 x rd.4) | ||||
|
Conducătorul instituţiei bugetare Conducătorul agentului economic Contabilul-şef al instituţiei bugetare Contabilul-şef al agentului economic Executorul de buget Inspectoratul Fiscal de Stat |
________________ L.Ş. ________________ L.Ş. ________________ ________________ ________________ L.Ş. ________________ L.Ş. |
||||
Media zilnică a restanţelor pe parcursul trimestrului se determină ca sumă a restanţelor în fiecare zi a trimestrului în raport cu numărul de zile în acest trimestru. În cazul în care raportul din rd.4 este mai mare decît 1, calculul în rd.6 se va efectua după formula rd.6 = rd.5 x 1.
Conform Legii privind sistemul bugetar şi procesul bugetar nr.847-XIII din 24 mai 1996, executor de buget este conducătorul instituţiei, împuternicit cu dreptul de a efectua cheltuieli în conformitate cu alocaţiile aprobate. Actele de verificare se vor prezenta de către agenţii economici inspectoratelor fiscale de stat, la locul de reşedinţă a întreprinderilor sau, după caz, a filialelor, în termen de pînă la ultima zi a lunii următoare după trimestrul gestionar. Inspectoratele fiscale de stat vor primi actele de verificare numai cu condiţia că au fost întocmite conform formei stabilite şi sînt confirmate de instituţiile bugetare şi executorii bugetelor respective.
Inspectoratele fiscale de stat vor completa rubricile corespunzătoare ale actului de verificare, conform algoritmului indicat în formularul acestuia, şi vor anula suma penalităţii obţinute în rd.6 prin intermediul ordinului I.F.P.S. nr.115 din 14 iunie 1999 (cu modificările ulterioare).
Conform art.35 alin.(2) din Lege, agenţilor economici, care au depus în organele fiscale teritoriale şi/sau organele vamale documente pentru transferul, de pe un cont pe altul, al plăţilor efectuate la buget, precum şi pentru transferul la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi la bugetul asigurărilor sociale de stat, în vederea achitării datoriilor la ele, al mijloacelor pe care le-au vărsat la bugetul de stat, nu li se calculează penalitate la sumele respective pentru perioada aflării documentelor în stadiul examinării.
În scopul executării articolului menţionat inspectoratele fiscale teritoriale vor anula prin intermediul ordinului I.F.P.S. nr.115 din 14 iunie 1999 (cu modificările ulterioare) penalitatea calculată pentru perioada din ziua depunerii cererii pentru efectuarea transferului şi pînă în ziua executării dispoziţiei trezoreriale privind efectuarea transferului.
Articolul 42 alin.(1) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 stipulează normativele defalcărilor din veniturile generale de stat la bugetele judeţene, la bugetul central al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia şi la bugetul municipal Chişinău.
Conform articolului indicat, precum şi conform indicaţiilor Ministerului Finanţelor nr.07/1-02-18 din 24 decembrie 2001 referitoare la modul de încasare şi evidenţă a veniturilor bugetare pe anul 2002, impozitul pe venit din activitatea de întreprinzător reţinut la sursa de plată (cap.111/20), impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător (cap.111/21) şi taxa pe valoarea adăugată la mărfurile produse şi serviciile prestate pe teritoriul Republicii Moldova (cap.115/01) se achită integral pe conturile trezoreriale de venituri ale bugetului de stat la contul bancar al Trezoreriei Centrale numai de contribuabilii amplasaţi şi luaţi la evidenţă în Inspectoratul Fiscal de Stat mun. Chişinău.
Contribuabilii amplasaţi şi luaţi la evidenţă în inspectoratele fiscale de stat judeţene Bălţi, Cahul, Chişinău, Tighina, Edineţ, Lăpuşna, Orhei, Soroca, Taraclia, Ungheni şi UTA Găgăuzia achită impozitele din veniturile generale de stat sus-menţionate (cap.111/20, cap.111/21, cap.115/01) integral pe conturile trezoreriale de venituri ale bugetelor judeţene şi bugetul central al UTA Găgăuzia, la conturile bancare ale trezoreriilor teritoriale respective cu sediul în judeţe şi UTA Găgăuzia.
Taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova (cap.115/44) se virează de toţi contribuabilii din republică pe conturile trezoreriale de venituri ale bugetului de stat, la contul bancar al Ministerului Finanţelor Trezoreria Centrală.
În anul 2002, conform art.43 al Legii bugetului de stat pe anul 2002, accizele la mărfurile şi producţia supusă accizelor produse pe teritoriul unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (conform clasificaţiei bugetare 1151043xxxx - 1151743xxxx) se virează integral la bugetul central al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia.
Conform art.47 lit.f) din Lege, Ministerul Finanţelor se autorizează să suspende, în limita anului bugetar, efectuarea plăţilor la bugetul consolidat decontate de pe conturile contribuabililor, dar nevărsate la bugetul respectiv de către instituţiile declarate insolvabile. Întru executarea prevederilor menţionate, inspectoratele fiscale teritoriale la cererea contribuabilului, confirmată prin dispoziţiile de plată şi extrasul bancar, autentificat de administratorul procedurii de faliment al instituţiei financiare, prin intermediul ordinului I.F.P.S. nr.115 din 14 iunie 1999 (cu modificările ulterioare), aplicînd operaţia 85 "Plăţi amînate", vor suspenda plăţile respective, iar în cazul în care a fost calculată penalitate la aceste sume, vor anula penalitatea, aplicînd operaţia 12 "Micşorat penalitate". La aplicarea ambelor operaţii este obligatorie indicarea în notă: art.17 lit.f) din Legea bugetului de stat pe anul 2002.
De asemenea prin prezenta atenţionăm conducerea inspectoratelor fiscale de stat teritoriale asupra necesităţii întreprinderii măsurilor de popularizare a scrisorii Ministerului Finanţelor nr.07/1-02-18 din 24 decembrie 2001 referitoare la modul de încasare şi evidenţă a veniturilor bugetare pe anul 2002. În acest sens scrisoarea menţionată urmează a fi afişată în locuri publice, problemele abordate în scrisoare urmează a fi lămurite în cadrul seminarelor organizate pentru contribuabili.
Referitor la calcularea penalităţilor (majorărilor de întîrziere) pe anul 2002 comunicăm că penalitatea pentru neachitarea în termen a impozitului pe venit, TVA, accizelor şi impozitelor pe proprietate se calculează în baza prevederilor legilor privind punerea în aplicare a titlurilor respective ale Codului fiscal şi constituie 0,052% pentru fiecare zi de întîrziere.
Pînă la 1 iulie 2002, data intrării în vigoare a Titlului V al Codului fiscal, pentru neachitarea în termen a celorlalte impozite şi taxe se aplică penalitate în conformitate cu art.18 alin.(4) al Legii privind bazele sistemului fiscal nr.1198-XII din 17 noiembrie 1992 în mărime de 0,2% pentru fiecare zi de întîrziere.
Întru respectarea întocmai a prevederilor art.18 din Legea restructurării întreprinderilor agricole în procesul de privatizare nr.392-XIV din 13 mai 1999 şi în scopul evitării creării supraplăţilor artificiale în fişele conturilor personale ale contribuabililor atenţionăm că în cazurile în care agenţii economici - posesori ai recipiselor trezoreriale de creanţe ale Ministerului Finanţelor prezintă declaraţii, calcule sau dări de seamă care diminuează calculările impozitelor şi taxelor stinse prin compensare, inspectoratele (oficiile) fiscale de stat sînt obligate să solicite de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (Direcţia evidenţa contribuabililor şi veniturilor) micşorarea respectivă a sumei obligaţiunii statului îndreptate la stingerea prin compensare şi respectiv restabilirea ei în contul personal din Registrul recipiselor trezoreriale de creanţe ale Ministerului Finanţelor, corespunzător sumelor diminuate ale impozitelor şi/sau taxelor.
Despre cele relatate de adus la cunoştinţa contribuabililor.
| Viceministru | Elvira Lupan |
Coordonat: |
|
| Şeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat | Mihai Pop |