Scrisoarea nr.45(10-23-02/1-2596) din 09.11.98 despre introducerea modificărilor în art.102 al Titlului III al Codului fiscal şi în acţiunea unor scrisori ale Ministerului Finanţelor şi Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
MINISTERUL FINANŢELOR
Despre introducerea modificărilor în art.102 al Titlului III al Codului fiscal
şi în acţiunea unor scrisori ale Ministerului Finanţelor şi
Inspectoratului Fiscal Principal de Stat
(Scrisoarea Ministerului Finanţelor)
nr. 45(10-23-02/1-2596) din 09.11.1998
(în vigoare 09.11.1998)
"Contabilitate şi audit", 1998, nr.11, pag.72
* * *
Ministerul Finanţelor în legătură cu modificările operate în Titlul III al Codului fiscal al Republicii Moldova aduce spre cunoştinţă următoarele.
Conform art.102(1) al Codului fiscal subiecţilor impozabili la achitarea TVA în buget li se permite trecerea în cont a sumei TVA achitate pentru valorile materiale şi serviciile procurate în scopul efectuării livrărilor impozabile în procesul desfăşurării activităţii de întreprinzător.
Partea 6 a acestui articol determină că subiectul impozabil are dreptul la trecerea în cont a TVA achitată sau care urmează a fi achitată pe valorile materiale, serviciile procurate.
În legătură cu aceasta, începînd cu 10.09.98, trecerea în cont a sumelor TVA achitate furnizorilor, cît şi supuse achitării este legitimă. Totodată urmează de luat în consideraţie condiţiile art.102(6) al Codului fiscal că pentru trecerea în cont a sumelor TVA este necesară prezenţa facturii TVA pentru valorile materiale şi serviciile procurate. Pentru acceptarea în cont a sumelor TVA la valorile materiale importate este necesară prezenţa documentului care justifică achitarea TVA, eliberat de organele vamale, adică declaraţia vamală la import.
Modificarea dată, introdusă în legislaţie, se răsfrînge şi asupra modului de trecere în cont a sumelor TVA neachitate pentru mărfurile aflate în stocuri conform inventarierii la 01.07.98 (conform prevederilor scrisorii IFPS nr.20(10-23-02/1-141) din 23.06.98).
De aceea subiecţii impozabili cu TVA trebuie conform situaţiei din 10.09.98 să efectueze înregistrările corespunzătoare în Registrul procurărilor, indicînd atît valoarea mărfurilor primite, dar neachitate la data indicată, cît şi TVA aferentă lor (bazîndu-se pe datele facturilor TVA pentru mărfurile (serviciile) primite după 10.09.98 şi pe datele documentelor de însoţire şi de decontare aferente mărfurilor, primite pîna la 01.07.98).
Totodată, înregistrarea mărfurilor, primite pînă la 01.07.98, se efectuează într-un rînd, iar pentru mărfurile (serviciile), primite după 01.07.98 - pe fiecare factură TVA primită, într-un rînd separat.
În legătură cu modificările acţiunii art.102 din Titlul III al Codului fiscal, începînd cu 10.09.98 se introduc următoarele modificări în acţiunea scrisorilor Ministerului Finanţelor şi Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
1. În scrisoarea Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr.20(10-23-02/1-141) din 23.06.98:
În alineatul 3 după cuvîntul "achitate" se indică cuvintele "sau care urmează a fi achitate".
2. În scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.21(10-23-02/1-1492) din 26.06.98, care reglementează modul de eliberare a facturilor TVA şi a Registrelor procurărilor şi livrărilor, se introduc următoarele modificări:
În alineatul 6 compartimentul I al scrisorii cuvintele "conducătorul şi contabilul-şef" se schimbă prin cuvintele "contabilul-şef sau adjunctul său".
Propoziţia 4 alineatul 19 compartimentul I se expune în următoarea redacţie: "Înregistrarea în Registrul procurărilor se efectuează de întreprinderea-comisionar la momentul primirii facturii TVA de la întreprinderea-comitent sau în cazul decontărilor efective cu comitentul, cu prezenţa facturii TVA". Dacă mărfurile se livrează, în condiţiile comisiei, din afara teritoriului republicii, atunci înscrierea în Registrul procurărilor se efectuează de întreprinderea- comisionar după primirea declaraţiilor vamale de către organele vamale, în care este indicată suma TVA, achitată la import".
În alineatul 5 compartimentul III al scrisorii cuvintele "pe măsura achitării procurărilor efectuate" se înlocuiesc cu cuvintele "pe măsura primirii facturilor TVA".
3. În scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.26(10-23-02/1-4761) din 06.08.98:
În alineatul 2 după cuvîntul "achitate" se indica cuvintele "sau care urmează a fi achitate".
În alineatul 3 după cuvîntul "achitată" se indică cuvintele "sau care urmează a fi achitată".
Alineatul 9 se expune în următoarea redacţie:
"Astfel, dacă la procurarea acestor fonduri fixe pînă la 01.07.98, în documentele de însoţire, de decontare şi de plată a fost indicată suma TVA într-un rînd separat şi valoarea acestei livrări a fost achitată sau este supusă achitării furnizorului, sau suma TVA a fost achitată la import, atunci întreprinderea are dreptul la trecerea în cont a acestor sume TVA, dar cu luarea în consideraţie a corectărilor sumelor TVA pentru uzura calculată".
În alineatul 22 după cuvîntul "achitate" se indică "sau supuse achitării".
4. În scrisoarea Ministerului Finanţelor nr.31(10-23-02/1-1864) din 07.08.98:
În alineatul 14 după cuvîntul "achitate" se indică "sau supuse achitării".
În alineatul 20 după cuvîntul "achitate" se indică "sau supuse achitării".
Alineatul 25 se expune în următoarea redacţie:
"Trecerea în cont a sumelor TVA indicate se efectuează atît pentru livrările achitate, cît şi supuse achitării".
Despre cele relatate de adus spre cunoştinţa contribuabililor.
| VICEMINISTRU | Mihail MANOLI |