BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Documente

Comunicat nr.10-2-09/1-530-2542 din 31.05.2000 privind particularităţile promovării impozitelor pe venit, funciar şi pe bunurile imobiliare conform Legii bugetului pe anul 2000

Tipul documentului
Documente
Data adoptării
31.05.2000

MINISTERUL FINANŢELOR

C O M U N I C A T

privind particularităţile promovării impozitelor pe venit, funciar şi

pe bunurile imobiliare conform Legii bugetului pe anul 2000

nr. 10-2-09/1-530-2542  din  31.05.2000

 (în vigoare 23.06.2000) 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.73-74 art.240 din 23.06.2000

* * *

Inspectoratele fiscale de stat teritoriale

Direcţiile financiare ale republicii

Organele Departamentului Control Financiar şi Revizie

Ministerele şi departamentele

Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova pentru informaţie şi călăuză în lucru aduce la cunoştinţă particularităţile promovării impozitelor pe venit, funciar şi pe bunurile imobiliare conform Legii bugetului pe anul 2000 nr.918-XIV din 11 aprilie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova din 1 mai 2000, nr.50-52, partea I, art.336) (în continuare - Lege).

I. Impozitul pe venit

Prin alin.(1) al art.17 din Lege sînt stabilite următoarele cote privind impozitul pe venit:

a) pentru persoanele juridice - în proporţie de 28 la sută din venitul impozabil;

b) pentru persoanele fizice:

- în proporţie de 10 la sută din venitul anual impozabil care nu depăşeşte suma de 10800 lei;

- în proporţie de 15 la sută din venitul anual impozabil care depăşeşte suma de 10800 lei şi nu depăşeşte suma de 15000 lei;

- în proporţie de 28 la sută din venitul anual impozabil care depăşeşte suma de 15000 lei.

În anul 2000 cotele impozitului pe venit în comparaţie cu anul 1999 atît pentru persoanele juridice, cît şi pentru persoanele fizice n-au fost modificate. Însă s-a modificat mărimea venitului impozabil către care se aplică cotele impozitului pe venit la calcularea obligaţiunilor fiscale de către persoanele fizice.

Alin.(5) al art.18 şi alin.(6) al art.19 din Lege stabilesc, că persoanele fizice şi juridice, care au achitat impozitul funciar, precum şi persoanele fizice, care au achitat impozitul pe bunurile imobiliare aferent anului 2000 pînă la 30 iunie, au dreptul la o reducere în mărime de 15 la sută din suma impozitului plătit. Suma reducerii, conform prevederilor alin.(6) al art.18 şi alin.(7) al art.19 din Lege, constituie venit neimpozabil şi, respectiv, nu se impozitează cu impozitul pe venit.

Conform lit.d) pct.2) din alin.(1) al art.25 din Lege nu se impun cu impozitul pe venit veniturile, primite de Comitetul Naţional Olimpic şi federaţiile sportive naţionale de profil în calitate de ajutor financiar acordat de Comitetul Naţional Olimpic, de federaţiile sportive europene şi internaţionale de profil şi de alte organizaţii sportive internaţionale.

Categoriile de contribuabili, scutiţi de plata impozitului pe venit conform lit.a), b), c), d), pct.3) din alin.(1) al art.25 din Lege coincid cu categoriile de contribuabili, cărora li s-a acordat o scutire analogică conform lit.a), b), c), d), pct.2) din alin.(1) al art.26 din Legea bugetului pe anul 1999. Însă, în comparaţie cu prevederile lit.c) şi d), pct.2) al alin.(1) din Legea bugetului pe anul 1999 în anul 2000 Legea nu prevede îndreptarea impozitului pe venit calculat, dar neachitat la dezvoltarea producţiei.

Prin alin.(4) al art.25 din Lege este stabilit, că agenţii economici sînt scutiţi de plata impozitului pe venit prin reducerea venitului impozabil cu 50 la sută din suma investită pentru procurarea sau construcţia mijloacelor fixe (cu excepţia autovehiculelor personale şi mobilei pentru oficii), dar nu mai mult de venitul impozabil. O astfel de scutire se acordă şi agenţilor economici, care obţin mijloace fixe în baza de leasing. Înlesnirea în cauză nu se răsfrînge asupra agenţilor economici, care procură mijloace fixe pentru a le da în arendă (leasing).

Calcularea impozitului pe venit se efectuează prin micşorarea sumei impozitului pe venit, calculat fără a lua în consideraţie înlesnirea menţionată, cu suma impozitului pe venit, calculate de la mărimea egală cu 50 la sută din suma investiţiilor date. În cazul dacă mărimea, ce constituie 50 la sută din suma investiţiei depăşeşte venitul impozabil al întreprinderii, înlesnirea se acordă în limita venitului impozabil.

În afară de aceasta, prin articolul menţionat este stabilit, că agenţii economici care beneficiază de scutire a impozitului pe venit nu au dreptul de a repartiza dividende acţionarilor, de a distribui venituri membrilor societăţii, precum şi de a comercializa activele procurate pe parcursul a trei ani după anul în care a beneficiat de scutire. Adică, în cazul dacă contribuabilul va admite o astfel de încălcare în cadrul anilor 2001-2003, apoi la depistarea acestora către contribuabil vor fi aplicate măsuri de pedeapsă prevăzute prin alin.(4) al art.25 din Lege.

Prevederile alineatului dat se răsfrîng asupra întreprinderilor indicate în alin.(3) al art.24 din Legea cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 numai în cazul dacă perioada pentru care a fost acordată înlesnirea prevăzută de această Lege a expirat.

Conform alin.(5) art.25 din Lege, băncile comerciale, care efectuează creditarea pe termen lung a agenţilor economici în vederea finanţării investiţiilor capitale destinate proiectării, elaborării, însuşirii şi implementării tehnicii şi tehnologiilor noi, precum şi în vederea reprofilării şi retehnologizării procesului de producţie, sădirii şi înnoirii plantaţiilor multianuale, achiziţionării şi punerii la maturare a alcoolului pentru divinuri (coniacuri), a vinului-materie primă pentru producerea vinurilor clasice saturate cu dioxid de carbon şi a vinurilor de calitate superioară, sînt scutite cu 50 la sută de impozitul pe venitul obţinut din creditele acordate pe un termen de 2-3 ani şi cu 100 la sută de impozitul pe venitul obţinut din creditele acordate pe un termen de peste 3 ani.

Băncile comerciale, care beneficiază de înlesnirea în cauză determină mărimea ei conform modului prevăzut de pct.45 din Nota explicativă la completarea anexelor Declaraţiei cu privire la impozitul pe venitul persoanei, ce practică activitatea de antreprenoriat (anexa nr.1A la Instrucţiunea Ministerului Finanţelor cu privire la modul de calculare şi achitare a impozitului pe venit de către persoanele ce practică activitatea de întreprinzător nr.1 din 23 octombrie 1998, coordonată cu Ministerul Justiţiei).

Sumele impozitelor calculate, dar neachitate în buget, lăsate la dispoziţia contribuabililor în conformitate cu art.25 din Lege reprezintă surse de venit, care se includ în componenţa venitului brut. Însă, ţinînd cont de prevederile alin.(11) al art.25 din Lege aceste sume nu sînt supuse impunerii cu impozitul pe venit.

Prin alin.(2) al art.40 din Lege este determinat, că întreprinderile agricole care se lichidează în conformitate cu Legea restructurării întreprinderilor agricole în procesul de privatizare nr.392-XIV din 13 mai 1999 sînt scutite de taxa pe valoarea adăugată, de impozitul pe venit (inclusiv de impozitul pe venit pe creşterea de capital generată de reevaluarea mijloacelor fixe), de alte impozite şi taxe aferente stingerii datoriilor ei istorice şi curente.

Reieşind din prevederile art.44 al Legii mijloacele dotate din fondul pentru susţinerea sectorului agrar nu intră în componenţa venitului brut, deoarece acestea reprezintă dotaţie de stat specificată ca neimpozabilă.

Reieşind din cotele stabilite prin art.17 lit.b) din Lege, modalitatea de calculare lunară a impozitului pe venit din veniturile salariale în anul 2000 este următoarea:

1) din suma venitului impozabil, care nu depăşeşte suma obţinută în rezultatul produsului dintre 900 lei şi numărul de luni în anul fiscal, pe parcursul cărora lucrătorul se consideră angajat (în continuare - numărul de luni ), impozitul constituie 10 la sută;

2) din suma venitului impozabil în limita care depăşeşte suma obţinută ca rezultat al produsului dintre 900 lei şi numărul de luni şi nu depăşeşte suma obţinută ca rezultat al produsului dintre 1250 lei şi numărul de luni, impozitul constituie 15 la sută;

3) din suma venitului impozabil, care depăşeşte suma obţinută în rezultatul produsului dintre 1250 lei şi numărul de luni, impozitul constituie 28 la sută.

În scopul simplificării calculării impozitului pe venit se propune spre călăuză următorul tabel auxiliar:

N - numărul de luni în anul fiscal pe parcursul cărora lucrătorul se consideră angajat. Se determină conform pct.35 al Instrucţiunii Serviciului Fiscal de Stat nr.05/1-CF-06/88 din 23 decembrie 1997 cu privire la reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată şi este identic cu numărul de luni indicat în col.4 din Fişa personală de evidenţă a veniturilor şi impozitului pe venit reţinut din ele a lucrătorului angajat.

În cazurile cînd numărul de luni de cînd lucrătorul se consideră angajat pe parcursul anului fiscal este "0", impozitul se calculează conform poziţiei prevăzute la numărul de luni "1", fără acordarea scutirilor.

Totodată, comunicăm, că se permite ca sumele venitului impozabil şi impozitului calculat din acest venit în Fişa personală de evidenţă a veniturilor şi impozitului pe venit reţinut din ele a lucrătorului angajat să fie reflectate în coloniţele 6 şi 7 fără bani, cu excepţia ultimei luni din anul fiscal, în care lucrătorul se consideră salariat.

În legătură cu modificarea nivelului venitului impozabil, asupra căruia se aplică cote reduse de impozitare, atragem atenţia, că toate veniturile achitate începînd cu 1 ianuarie 2000 se impozitează la momentul achitării cu impozitul pe venit conform cotelor prevăzute pentru anul dat, adică cu 10%, 15% şi 28%, indiferent pentru care perioadă ele se achită. De asemenea, în caz de necesitate, de exemplu, cînd lucrătorul a fost eliberat din serviciu pe parcursul anului curent, se permite de efectuat recalcularea impozitului pe venit la venitul obţinut pentru lunile anterioare lunii mai (lunii publicării Legii în Monitorul Oficial), deoarece cotele de impozitare urmează a fi aplicate pentru venitul anual achitat persoanelor fizice.

Adică la achitarea salariului după 1 mai curent se aplică cotele impozitului către nivelul venitului impozabil şi se acordă scutirile stabilite în Lege de la 1 ianuarie anul curent prin recalcularea impozitului, reţinut în lunile precedente.

Este necesar de menţionat, că articolul 17 alin.(2) din Lege reglementează faptul că pentru anul 2000 fiecare contribuabil (persoană fizică rezidentă) are dreptul la o scutire personală în sumă de 2520 lei pe an sau 210 lei lunar, cu excepţia contribuabililor a căror scutire este stabilită în art.33 alin.(2) din Codul fiscal.

În legătură cu modificarea scutirii personale, sumele scutirilor acordate soţiei (soţului) în conformitate cu art.34 din Codul fiscal, pentru anul 2000 vor constitui 2520 lei pe an sau 210 lei lunar.

Scutirile pentru persoanele întreţinute, acordate potrivit art.35 al Codului fiscal în anul 2000 nu au fost modificate şi constituie 120 lei pe an sau 10 lei lunar.

Astfel, la calcularea impozitului pe venit în anul curent, se vor acorda scutirile la care lucrătorul are dreptul în anul fiscal 2000, ţinînd cont de modificările menţionate. Suma scutirilor nefolosită de lucrător în anul fiscal precedent nu poate fi trecută în anul fiscal curent.

Pentru a beneficia de scutirea personală şi a soţului (soţiei) lucrătorul nu trebuie să prezinte repetat cererea pentru acordarea scutirilor pe anul fiscal 2000, indiferent de suma scutirilor solicitate.

Suma scutirii solicitate indicată în cererea lucrătorului automat se consideră majorată cu sumele cu care au fost modificate scutirea personală sau transmisă soţului (soţiei).

La depunerea cererii pentru acordarea scutirilor pe anul fiscal 2000 nu este obligatoriu de prezentat repetat copiile sau extrasele următoarelor documente: buletinului de identitate sau paşaportului, legitimaţiei participantului la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, legitimaţiei de pensionar cu indicarea cauzei sau grupei invalidităţii, legitimaţiei care confirmă dreptul la înlesniri, legitimaţiei de pensionar, adeverinţei de naştere, cărţii de imobil, dacă patronul dispune de aceste documente, prezentate pentru acordarea scutirilor în perioada precedentă. În astfel de cazuri lucrătorul este obligat să prezinte patronului numai originalele acestor documente pentru verificare, care indică în cerere că copiile sau extrasele lor au fost verificate cu originalele şi nu diferă de cele prezentate anterior. Copiile sau extrasele documentelor ce diferă de original şi altor documente necesare pentru confirmarea scutirii este necesar de a fi prezentate în mod obligatoriu.

Totodată, ţinem să comunicăm, că confirmare a faptului că persoana întreţinută locuieşte împreună cu lucrătorul (contribuabilul), poate servi extrasul (copia) din cartea de imobil.

În legătură cu modificarea scutirii personale pentru anul 2000, care constituie 2520 lei anual, persoanele fizice sînt obligate să prezinte Declaraţia conform literei a) din alineatul 3) al articolului 83 al Codului fiscal, în cazul cînd veniturile primite din surse, altele decît salariul depăşesc suma de 2520 lei anual.

În conformitate cu propoziţia a doua a art.90 al Codului fiscal din plăţile, ce reprezintă surse de venit impozabile (conform art.18 al aceluiaşi Cod), efectuate în folosul persoanelor fizice-rezidente, se reţine la sursa de plată impozitul pe venit în mărime de 5 la sută din plata respectivă fără TVA. Această prevedere se aplică numai la plăţile efectuate pe parcursul întregului an fiscal 2000 în folosul persoanelor fizice-rezidente, cu excepţia agenţilor economici cu statut de persoană fizică.

Concomitent informăm, că în conformitate cu art.25 alin.(1) pct. 2) din Lege se scutesc de calcularea impozitului pe venit următoarele categorii de persoane fizice:

a) militarii, persoanele din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne, din sistemul penitenciar şi din Departamentul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale - pe veniturile primite la locul serviciului de bază, fără dreptul de a transmite soţiei (soţului) scutirea personală;

b) persoanele fizice - pe ajutorul material primit din fondurile de rezervă ale Guvernului şi ale autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi din mijloacele sindicatelor, în conformitate cu regulamentele care prevăd acordarea unui astfel de ajutor;

c) sportivii şi antrenorii - pe ajutorul financiar acordat de Comitetul Internaţional Olimpic şi pe premiile acordate la competiţiile sportive internaţionale;

d) veniturile obţinute sub formă de dobîndă la hîrtiile de valoare de stat emise în anul 2000, indiferent de termenul lor de răscumpărare (este prevăzut în art.25 alin.(1) pct.3) lit.f) din Lege).

Adăugător comunicăm, că conform art.25 alin.(1) pct.19) din Lege se scutesc de vărsarea la buget a impozitelor şi taxelor (cu excepţia impozitului pe venitul persoanelor fizice, taxei vamale, taxei pentru efectuarea procedurilor vamale, TVA şi accizelor la import) - întreprinderile Serviciului Silvic de Stat, cu condiţia utilizării mijloacelor respective la regenerarea, paza şi protecţia fondului forestier. Această prevedere a Legii nu se răsfrînge asupra impozitului pe venit la sursa de plată reţinut conform capitolului 15 al Codului fiscal.

Potrivit art.25 alin.(10) din Lege, la constatarea venitului impozabil al gospodăriei ţărăneşti (de fermier) care are în proprietate pînă la 3 ha de pămînt, inclusiv lot pe lîngă casă, şi care nu ia şi nu dă în arendă terenuri, nu are lucrători angajaţi, se permite deducerea cheltuielilor neconfirmate documentar care, împreună cu cele confirmate documentar, nu depăşesc 80 la sută din venitul brut. În cazul cînd cheltuielile confirmate documentar depăşesc limita menţionată, contribuabilul cade sub incidenţa art.24 alin. (9) din Codul fiscal.

Exemplu: În cazurile expuse mai jos de considerat, că condiţiile expuse în art.25 alin.(9) din Lege se respectă.

1. Gospodăria ţărănească "Vasile Sandu" a obţinut în anul 2000 venit brut în sumă de 10000 lei şi dispune de documente ce confirmă cheltuielile efectuate în sumă de 460 lei, care nu depăşesc limita de 80 la sută din venitul brut.

Astfel, la deduceri urmează a fi atribuită suma de 8000 lei, care include şi suma de 460 lei, iar venitul impozabil va constitui 2000 lei.

2. Gospodăria ţărănească "Alexandru Sandu" a obţinut în anul 2000 venit brut în sumă de 15000 lei şi dispune de documente confirmative privind cheltuielile efectuate în sumă de 13800 lei, care constituie 92 la sută din venitul brut şi care depăşesc limita de 80 la sută.

Astfel, la deduceri urmează a fi suma de 13800 lei - ca cheltuieli argumentate documentar şi suma de 1,2 lei - ca cheltuieli neargumentate documentar, ce reprezintă 0.1 la sută din venitul impozabil, care se permit spre deducere în conformitate cu Hotărîrea Guvernului cu privire la modul şi cuantumul de deducere a cheltuielilor neargumentate documentar nr.485 din 4 mai 1998. În total suma, ce urmează a fi atribuită, constituie 13801.2 lei şi respectiv venitul impozabil alcătueşte 1198.8 lei (15000 lei - 13801.2 lei).

Conform art.39 alin.(1) din Lege, pentru neefectuarea în termen a vărsării în sistemul bugetar a impozitelor, taxelor şi celorlalte venituri (cu excepţia rambursării întîrziate a creditelor acordate de Ministerul Finanţelor), se stabileşte, pentru fiecare zi de întîrziere, o penalitate în proporţie de 0,1 la sută din suma neplătită în termen. Această prevedere nu este aplicabilă neefectuării în termen a plăţii la buget a impozitului pe venit, pentru care se calculează penalitatea conform art.1 alin.(1) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal.

Rata dobînzii şi mărimea penalităţii, prevăzute în art.1 alin.(5) şi (6) din Legea cu privire la administrarea impozitului pe venit şi pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, reprezintă rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent întreg), stabilită de Banca Naţională a Moldovei la creditele pe termen scurt şi mediu în luna noiembrie a anului care precedă anul fiscal, şi marja respectivă (în redacţia art.39 alin.(2) din Lege).

Pentru anul 2000, luînd în consideraţie prevederile art.39 alin.(2) din Lege, rata dobînzii, pe care Banca Naţională a Moldovei a stabilit-o la creditele pe termen scurt şi mediu în luna noiembrie a anului 1999, constituie 30 la sută anual (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.130-132 din 25 noiembrie 1999 (partea III, art.270)). Respectiv, începînd cu 1 ianuarie 2000, mărimea penalităţii la impozitul pe venit, calculat conform Codului fiscal şi netransferat în termenul stabilit, constituie 35% pe an (30+5) sau pentru fiecare zi de întîrziere 35%:365 zile.

II. Impozitul funciar

În conformitate cu prevederile Legii au suferit modificări ordinea şi termenele de prezentare de către agenţii economici a calculului impozitului funciar, precum şi termenele de achitare a impozitului în cauză. Astfel, conform alin.(2) art.18 din Lege persoanele juridice şi persoanele fizice, care sînt subiecţi ai activităţii de întreprinzător, cu excepţia gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), prezintă organelor Serviciului Fiscal de Stat calculul impozitului funciar pînă la 1 iulie curent.

Calcularea impozitului funciar şi întocmirea avizelor de plată pentru gospodăriile ţărăneşti (de fermier), pentru prima dată, se va efectua de către organele teritoriale ale Serviciului Fiscal de Stat de comun cu primăriile unităţilor administrativ-teritoriale, în bugetul cărora se varsă impozitul.

Avizele de plată se vor înmîna conducătorului sau unuia din membrii gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) de către primării nu mai tîrziu de o lună pînă la primul termen de plată.

În conformitate cu alin.(4) al articolului 18 din Lege au fost stabiliţi termenele unice de achitare a impozitului pentru toţi contribuabilii care varsă la buget impozitul menţionat, în părţi egale, pînă la 15 august şi 15 octombrie curent.

Cotele impozitului funciar în anul 2000 sînt stabilite în anexa nr.10 la Lege. Spre deosebire de anul trecut ele au suferit unele modificări. Au fost majorate cotele impozitului funciar pentru terenurile de pămînt, pe care sînt amplasate construcţiile întreprinderilor agricole auxiliare din intravilan. Cotele impozitului pentru aceste terenuri constituie:

- în municipiile Chişinău şi Bălţi - 30 lei pentru 100 m2;

- în alte municipii, oraşe şi localităţi rurale - 10 lei pentru 100 m2.

Pentru terenurile repartizate întovărăşirilor pomicole, atît privatizate cît şi neprivatizate, amplasate în municipii (cu excepţia municipiilor Chişinău şi Bălţi), oraşe şi localităţi rurale cota impozitului funciar a fost micşorată de la 5 pînă la 1 leu. Cota impozitului funciar pentru întovărăşirile pomicole amplasate în municipiile Chişinău şi Bălţi a rămas la nivelul anului 1999.

Pentru anul 2000 nu este prevăzută impozitarea la cote micşorate a terenurilor cu destinaţie agricolă din intravilan pentru locuitorii municipiilor şi oraşelor care lucrează la întreprinderi agricole, precum şi pentru pensionarii acestor întreprinderi.

Pentru prima dată a fost prevăzută o reducere a impozitului funciar pentru contribuabilii care vor achita impozitul menţionat anticipat. Astfel, conform alineatelor (5) şi (6) ale art.18 din Lege s-a stabilit, că contribuabilii care achită impozitul funciar aferent anului curent pînă la 30 iunie, beneficiază de o reducere de 15 la sută din suma impozitului achitat, iar suma acestei reduceri constituie o sursă de venit neimpozabilă şi respectiv nu se impozitează cu impozitul pe venit. La aprecierea sumei din care se calculează reducerea se ia în consideraţie soldul pe acest impozit, care se enumeră după contribuabil la situaţia din 1 ianuarie 2000, suma achitată anticipat de la data indicată pînă la data calculării impozitului (nu mai tîrziu de 30 iunie 2000) în limitele obligaţiunilor fiscale pe anul 2000.

Astfel, suma impozitului funciar, care la situaţia din 1.01.2000 în evidenţa organului fiscal de stat teritorial, se enumeră ca supraplată va fi considerată ca sumă a impozitului achitată anticipat şi contribuabilii cu astfel de sume vor beneficia de reducere în mărime de 15 la sută din suma menţionată.

În cazurile în care după agentul economic în evidenţa fiscală a organului fiscal se enumeră restanţa anilor precedenţi la impozitul funciar, suma achitată anticipat se îndreaptă la stingerea restanţei anilor precedenţi şi numai din suma rămasă se acordă reducere în mărime de 15 la sută.

Atenţionăm, că în legătură cu prevederea menţionată a fost modificat calculul impozitului funciar. În calculul menţionat, adăugător se indică suma impozitului funciar achitat anticipat şi suma reducerii de care beneficiază agentul economic (modelul calculului se anexează).

Referitor la particularităţile acordării înlesnirilor la impozitul funciar pentru anul 2000, este necesar de menţionat, că spre deosebire de anul 1999, în anul curent sînt scutite de impozitul funciar Stadionul Republican şi Manejul de Atletism din Chişinău, iar înlesnirea prevăzută în anul 1999 pentru Departamentul informaţie şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne n-a fost păstrată pentru anul 2000.

Totodată, comunicăm, că în anul curent persoanele care au atins vîrsta de 61 de ani bărbaţii şi de 56 de ani femeile, beneficiază de scutiri la plata impozitului funciar calculat pentru terenurile pe care este amplasat fondul de locuinţe şi loturile de pe lîngă casă, în limita normelor stabilite, dacă nu locuiesc împreună cu membri ai familiei apţi pentru muncă. Adăugător a fost stabilită scutirea pentru invalizii din copilărie, indiferent dacă cu ei locuiesc împreună membri ai familiei apţi pentru muncă. De asemenea, a fost concretizată şi vîrsta pînă la 18 ani a copiilor invalizi din familiile ce beneficiază de înlesniri.

În anul curent evidenţa contribuabililor persoane fizice - cetăţeni plătitori ai impozitului funciar urmează a fi efectuată pînă la 1 iunie curent. Calcularea impozitului se efectuează în primării de către inspectorul fiscal de comun cu perceptorul fiscal al primăriei la situaţia din 1.06.2000, după introducerea tuturor sumelor din documentele de plată în conturile personale ale contribuabililor.

Colaboratorii Serviciului Fiscal de Stat se obligă de a promova lucru de lămurire cu contribuabilii privind acordarea reducerii în mărime de 15% a impozitului funciar în cazul achitării lui anticipate, prevăzută prin alin.(5) al articolului 18 din Lege.

Dacă în contul personal al contribuabilului, persoană fizică-cetăţean, la situaţia din 1.01.2000 se enumeră restanţă la plata impozitului funciar, suma achitată anticipat se îndreaptă la stingerea acestei restanţe şi doar din suma rămasă după stingerea restanţei se acordă reducerea menţionată.

În cazurile în care achitarea anticipată, în mărime ce depăşeşte obligaţiunea fiscală, a avut loc pînă la efectuarea calculelor fără a i se acorda contribuabilului reducere, la momentul efectuării acestora se acordă reducerea dată şi suma supraplăţii se indică ca sold şi se îndreaptă spre achitarea impozitului funciar calculat pentru cota echivalentă de teren sau a impozitului pe bunurile imobiliare. În lipsa restanţelor sau a obligaţiunilor fiscale la impozitele menţionate, supraplata în cauză se trece în contul plăţilor anului viitor sau se restituie conform cererii contribuabilului. Tot în acest mod se calculează suma reducerii din sumele achitate în perioada după calcul, dar nu mai tîrziu de 30 iunie 2000.

Exemplu: În contul personal al cetăţeanului Ion Ciobanu la situaţia din 1.01.2000 se enumeră restanţă în sumă de 8 lei. Pe data de 17 aprilie curent, contribuabilul a achitat anticipat în contul obligaţiunii fiscale la impozitul funciar 50 lei. Pentru anul 2000 lui i-a fost calculat impozit în sumă de 30 lei.

Astfel, contribuabilul a achitat în plus suma de 40,52 lei

(50 lei - 8 lei - 1,48 lei) = 40,52 lei, unde suma de 1,48 lei constituie suma penalităţii calculată la restanţa anului precedent - 8 lei, pentru perioada de la 15 octombrie 1999 pînă la data stingerii restanţei - 17 aprilie 2000.

Deoarece contribuabilul a achitat anticipat o sumă ce depăşeşte suma obligaţiunii fiscale, reducerea se va calcula din suma achitată anticipat doar în limitele obligaţiunii fiscale pentru anul 2000, adică din suma de 30 lei. Deci, suma reducerii va constitui 4,50 lei (30 lei x 15%).

Astfel supraplata în mărime de 15,02 lei, (40,52 lei - (30 - 4,50) lei), unde suma de 25,50 lei (30 - 4,50) constituie suma real achitată pentru impozitul funciar calculată pentru anul 2000, se indică ca sold şi se îndreaptă spre achitarea impozitului funciar calculat pentru cota echivalentă de teren sau a impozitului pe bunurile imobiliare. Această sumă pentru impozitele date se consideră ca sumă achitată anticipat şi pentru ea se acordă reducere în mărime de 15%.

Avizele de plată se înmînează tuturor contribuabililor, inclusiv celor ce au supraplată la impozitul dat, indicîndu-se în ele şi suma supraplăţii.

III. Impozitul pe bunurile imobiliare

Cotele impozitului pe bunurile imobiliare sînt stabilite în anexa nr.11 la Lege.

În anul curent prin art.19 (2) din Lege a fost stabilit, că plătitori ai impozitului pe bunurile imobiliare sînt persoanele juridice, care au în proprietate sau în folosinţă, (în cazul scutirii arendatorului de plata impozitului pe bunurile imobiliare) bunuri imobiliare în ţară.

Cota impozitului pentru persoanele juridice, precum şi modelul calculului impozitului pe bunurile imobiliare sînt analogice celor stabilite în anul 1999.

Pentru persoanele fizice cotele de bază ale impozitului au rămas la acelaşi nivel. Numai în cazurile, în care suprafaţa totală a locuinţelor şi a construcţiilor principale, înregistrate cu drept de proprietate, din cadrul proprietăţilor imobiliare depăşeşte 100 m2 şi se află în limita de la 100-150 m2 inclusiv, cota de bază se majorează de 1,5 ori, de la 150-200 m2 inclusiv - de 2 ori, de la 200 la 300 m2 inclusiv - de 10 ori, iar peste 300 m2 - de 15 ori.

Conform alin.(3) art.19 din Lege au fost stabilite termenele de prezentare a calculului impozitului pe bunurile imobiliare şi achitare a acestui impozit pentru persoanele fizice care sînt subiecţi ai activităţii de întreprinzător în mod analogic ca şi pentru persoanele juridice.

În anul curent prin alin.(4) al art.19 din Lege a fost stabilit, că în cotele impozitului funciar va fi inclus numai impozitul pe bunurile imobiliare ale întreprinderilor producătoare de producţie agricolă primară. Astfel, bunurile imobiliare folosite pentru prelucrarea producţiei agricole se vor impozita în modul stabilit în alin.(3) al art.19 din Lege.

Totodată, prin art.19 (8) al Legii a fost stabilită responsabilitatea de achitare a impozitului pe bunurile imobiliare atît a proprietarului bunului imobil cît şi a arendaşului, în cazul relaţiilor de arendă. Astfel, în cazul cînd conform contractului obligaţiunea achitării impozitului pe bunurile imobiliare revine altei persoane (arendaşului), proprietarul răspunde solidar cu persoana în folosinţa căreia se află aceste bunuri imobiliare, organele Serviciului Fiscal de Stat fiind în drept să încaseze suma restantă de la persoana ce se foloseşte de bunurile imobiliare (arendaş) sau de la proprietar.

Pentru prima dată a fost prevăzută o reducere a impozitului pe bunurile imobiliare în mărime de 15 la sută din suma achitată pentru persoanele fizice care vor achita suma impozitului aferentă anului curent pînă la 30 iunie. Modul de calculare a reducerii în cazul achitării impozitului pe bunurile imobiliare anticipat este identic modului de calculare a reducerii respective la achitarea anticipată a impozitului funciar.

În cazurile în care după persoana fizică în evidenţa fiscală a organului fiscal se enumeră restanţa anilor precedenţi la impozitul pe bunurile imobiliare ale persoanelor fizice, suma achitată anticipat se îndreaptă la stingerea restanţei anilor precedenţi şi numai din suma rămasă se acordă reducere în mărime de 15 la sută.

Atenţionăm, că în legătură cu prevederea menţionată a fost elaborat calculul impozitului pe bunurile imobiliare pentru persoanele fizice, subiecţi ai activităţii de întreprinzător. În calculul menţionat, adăugător se indică suma restanţei, sumele impozitului imobiliar achitată anticipat şi a reducerii de care beneficiază contribuabilul (modelul calculului se anexează).

Referitor la particularităţile acordării înlesnirilor la impozitul pe bunurile imobiliare pentru anul 2000, este necesar de menţionat, că spre deosebire de anul 1999, în anul curent nu se acordă înlesnirea Departamentului informaţie şi documentare a populaţiei al Ministerului Afacerilor Interne, iar în afară de întreprinderile Societăţii Orbilor, Societăţii Surzilor şi Societăţii Invalizilor se scutesc şi organizaţiile acestor societăţi. Celelalte înlesniri, prevăzute în anul curent pentru persoanele juridice, sînt analogice înlesnirilor anului 1999.

În conformitate cu litera h) pct.5) alin.(1) din art.25 al Legii, pentru acordarea scutirilor persoanelor fizice - cetăţeni a fost stabilită limita costului imobilului în mărime de 30 mii lei a domiciliului permanent.

Pentru anul curent a fost stabilită vîrsta persoanelor pensionari care beneficiază de înlesnirea menţionată pentru bărbaţi - 61 ani şi pentru femei - 56 ani, dacă nu locuiesc împreună cu membri ai familiei apţi pentru muncă. Adăugător, a fost stabilită aceeaşi scutire şi pentru invalizii din copilărie, indiferent dacă cu ei locuiesc împreună membri ai familiei apţi pentru muncă. De asemenea, a fost concretizată şi vîrsta pînă la 18 ani a copiilor invalizi din familiile ce beneficiază de înlesniri.

x x x

Atît pentru impozitul funciar, cît şi pentru impozitul pe bunurile imobiliare la acordarea înlesnirilor persoanelor fizice - cetăţeni rămîn în vigoare şi alte acte legislative care prevăd acordarea înlesnirilor persoanelor menţionate. În cazul în care o persoană fizică poate beneficia de mai multe înlesniri fiscale ei i se acordă doar una din ele, cea mai avantajoasă.

În cazurile reţinerii, de către contribuabili, a vărsării în sistemul bugetar a impozitelor funciar şi pe bunurile imobiliare în conformitate cu prevederile art.39 din Lege, se stabileşte o penalitate în proporţie de 0,1 la sută din suma neachitată în termen pentru fiecare zi de întîrziere.

Totodată, atenţionăm, că toţi agenţii economici care beneficiază în anul 2000 de înlesniri sînt obligaţi să prezinte organelor Serviciului Fiscal de Stat calculele impozitului, pentru generalizarea de către inspectoratele fiscale a sumei totale a înlesnirilor acordate în anul curent.