BIZLEXLegislația Republicii Moldova
Cuprins
Ordine

Ordin nr.693 din 26.12.2007 privind particularităţile administrării prevederilor art.90/1 alin.(3/4) din Codul fiscal

Tipul documentului
Ordine
Data adoptării
26.12.2007

INSPECTORATUL FISCAL PRINCIPAL DE STAT
PE LÎNGĂ MINISTERUL FINANŢELOR

O R D I N

privind particularităţile administrării prevederilor

nr. 693  din  26.12.2007

 (în vigoare 01.01.2008) 

Monitorul Oficial nr.1-4 art.4 din 01.01.2008

* * *

Abrogat: 30.11.2018

Ordinul SFS nr.622 din 13.11.2018

În scopul administrării eficiente şi univoce a prevederilor art.901 alin.(34) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007) şi în baza art.133 alin.(1) lit.c) din Titlul V al Codului fiscal,

ORDON:

1. Se aprobă Recomandările metodologice privind particularităţile administrării prevederilor art.901 alin.(34) din Codul fiscal (Anexa nr.1).

2. Se aprobă modelul orientativ al Avizului (Anexa nr.2).

3. Se aprobă modelul Registrului privind evidenţa contractelor de transmitere în folosinţă a proprietăţii imobiliare de către persoanele fizice şi modul de completare (Anexa nr.3).

4. Prezentul ordin intră în vigoare începînd cu 01.01.2008.

Notă: În textul anexelor la ordin sintagma “Inspectoratul Fiscal de Stat” se substituie cu sintagma “Serviciul Fiscal de Stat”; sintagmele “organ fiscal”, “organ fiscal teritorial”, “oficiul fiscal teritorial”, “Inspectoratul fiscal teritorial”, “Inspectoratul fiscal de stat teritorial” se substituie cu cuvintele “subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat” conform Ordinului IFPS nr.462 din 28.03.2017, în vigoare 07.04.2017

Anexa nr.1

la Ordinul IFPS

nr.693 din 26.12.2007

Recomandări metodologice privind particularităţile

administrării prevederilor art.901 alin.(34) din Codul fiscal

1. Prezentele recomandări se răsfrîng asupra persoanelor fizice, care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art.54, precum şi altor persoane decît cele specificate la art.90 din Codul fiscal, în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) proprietate imobiliară .

[Pct.1 completat prin Ordinul IFPS nr.774 din 17.08.2016, în vigoare 26.08.2016]

[Pct.1 în redacţia Ordinului IFPS nr.610 din 24.07.2015, în vigoare 14.08.2015]

2. Noţiuni utilizate în sensul recomandărilor:

- locator – parte a contractului de locaţiune, care se obligă să dea celeilalte părţi (locatar) un bun determinat individual în folosinţă temporară sau în folosinţă şi posesiune temporară;

- locatar – parte a contractului de locaţiune, care ia un bun determinat individual în folosinţă temporară sau în folosinţă şi posesiune temporară, obligîndu-se să plătească chiria.

[Pct.3 abrogat prin Ordinul IFPS nr.774 din 17.08.2016, în vigoare 26.08.2016]

4. Persoanele fizice, care se conformează prevederilor alin.(34) art.901 din Codul fiscal, în termen de 3 zile de la data încheierii contractului, sînt obligate să înregistreze contractul la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în raza căreia sînt deservite sau, după caz, la locul amplasării bunului imobil.

În scopul optimizării modului de înregistrare a Contractelor de transmitere în folosinţă a proprietăţii imobiliare (locaţiune, arendă, uzufruct) de către persoanele fizice, locatorul care se conformează prevederilor art.901 alin.(34) din Codul fiscal este în drept să înainteze cerere de înregistrare a contractului de locaţiune (arendă, uzufruct), cu anexarea obligatorie a copiei contractului de locaţiune sau a declaraţiei despre bunul dat în locaţiune, copiei buletinului de identitate al locatorului, la oricare subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat, indiferent de locul de domiciliu (reşedinţă) al acestuia sau locul amplasării bunului imobil.

În cazul cînd contractul este încheiat după data de 2 a lunii, atunci persoana achită impozitul aferent zilelor din luna curentă pînă în a doua zi din momentul încheierii contractului şi urmează să-l înregistreze la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în raza căreia sînt deservite timp de 3 zile din data încheierii contractului.

Exemplu. Persoana fizică "X" a dat în locaţiune altei persoane fizice "Y" un imobil (apartament) pe un termen de un an de zile. Contractul este semnat pe data de 15 ianuarie XXXX, iar plata pentru chirie va constitui 1500 lei lunar.

Conform prevederilor art.901 alin.(34) din Codul fiscal persoana fizică "X" a doua zi după încheierea contractului, pe data de 16 ianuarie XXXX este obligată să achite suma impozitului în mărime de 7% din plata lunară pe locaţiune. În cazul dat plata efectivă pentru locaţiune pentru luna ianuarie XXXX va constitui 774 lei ((1500 lei : 31 zile) × 16 zile = 774 lei), iar suma impozitului pentru luna ianuarie va constitui 54,18 lei (774 lei × 7% = 54,18 lei). Următoarea plată a impozitului, respectiv pentru luna februarie, în mărime de 105 lei (1500 lei × 7%) urmează a fi achitată pînă la data de 2 februarie XXXX. Contractul urmează a fi înregistrat la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în raza căreia sînt deservite în decurs de 3 zile, adică pînă la data de 18 ianuarie XXXX.

[Pct.4 completat prin Ordinul SFS nr.524 din 22.12.2017, în vigoare 23.02.2018]

[Pct.4 modificat prin Ordinul SFS nr.63 din 28.04.2017, în vigoare 12.05.2017]

[Pct.4 modificat prin Ordinul IFPS nr.462 din 28.03.2017, în vigoare 07.04.2017]

[Pct.4 modificat prin Ordinul IFPS nr.774 din 17.08.2016, în vigoare 26.08.2016]

5. Întru executarea prevederilor alin.(34) art.901 din Codul fiscal contractele de transmitere în posesie şi/sau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) sînt înregistrate de către colaboratorii Serviciului Fiscal de Stat în "Registrul privind evidenţa contractelor de transmitere în folosinţă a proprietăţii imobiliare de către persoanele fizice", care urmează să fie numerotat, cusut şi ştampilat. Modelul Registrului şi modul de completare a acestuia sînt reflectate în anexa nr.3 la prezentul ordin.

Totodată, colaboratorii subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat pentru fiecare caz de înregistrare (locator) vor forma un dosar, care va cuprinde copia buletinului de identitate a persoanei care dă în locaţiune, copia contractului de locaţiune sau declaraţia acesteia despre bunul dat în locaţiune, copia chitanţei de plată etc.

6. În cazul cînd, la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat se adresează persoane fizice, care dau în folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) altei persoane fizice fără a avea întocmit un contract în scris se propune persoanei fizice-locator de a depune o Declaraţie (cerere în formă liberă) prin care va specifica numele, prenumele, patronimicul, codul fiscal al persoanei fizice-locator precum şi numele, prenumele, patronimicul, codul fiscal al persoanei fizice-locatar, bunul dat în locaţiune (suprafaţa în m2), termenul locaţiunii, preţul locaţiunii, semnată de ambele părţi etc.

[Pct.7 abrogat prin Ordinul IFPS nr.774 din 17.08.2016, în vigoare 26.08.2016]

8. Dacă ultima zi de înregistrare a contractelor sau survenirii obligaţiilor fiscale care rezultă din achitarea impozitului respectiv este una de odihnă, atunci ultima zi care produce efecte juridice de onorare a obligaţiilor fiscale se va considera prima zi lucrătoare care urmează după ziua de odihnă.

9. Se consideră dată a înregistrării contractului de locaţiune (arendă, uzufruct) data depunerii cererii de către contribuabil (locator), cu anexarea documentelor necesare, la orice subdiviziune a Serviciului Fiscal de Stat. În cazul în care persoana fizică nu are posibilitatea de a se deplasa la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, atunci ea va remite subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat prin intermediul unei scrisori recomandate contractul de locaţiune. Data înregistrării contractului de locaţiune va fi considerată data la care scrisoarea a fost depusă la oficiul poştal.

[Pct.9 completat prin Ordinul SFS nr.524 din 22.12.2017, în vigoare 23.02.2018]

10. Suma impozitului pe venit se transferă la bugetul de stat la codul ECO 111130, corespunzător datelor bancare:

Beneficiar: Ministerul Finanţelor;

Codul fiscal: 1006601000037;

Prestatorul beneficiar: Ministerul Finanţelor – Trezoreria de Stat;

Codul IBAN: Se generează conform Registrului сodurilor IBAN, plasat pe pagina oficială a Ministerului Finanţelor www.mf.gov.md, în funcţie de locul amplasării imobilului.

[Pct.10 în redacţia Ordinului IFPS nr.774 din 17.08.2016, în vigoare 26.08.2016]

11. Subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat va recepţiona în mod obligatoriu cererea privind transmiterea contractului de locaţiune (arendă, uzufruct) şi documentele anexate de la persoana fizică (locator) şi, în funcţie de circumstanţele ce reies din cerere, va întreprinde următoarele acţiuni:

- în caz că locul de domiciliu (reşedinţă) al contribuabilului (locator) corespunde razei de deservire a subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat (domiciliul (reşedinţa)/sau bunul imobil), unde au fost depuse documentele, aceasta va purcede la procedura de înregistrare a contractului în modul expus mai jos;

- în caz că locul de domiciliu (reşedinţă) al contribuabilului (locator) nu corespunde razei de deservire a subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat (domiciliul (reşedinţa)/sau bunul imobil) unde au fost depuse documentele, aceasta va expedia în termen de 3 zile lucrătoare pentru înregistrare cererea de înregistrare a contractului şi documentele anexate la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în raza căreia îşi are domiciliul persoana fizică (locatorul), care urmează să înregistreze contractul în modul general stabilit;

- în cazul în care persoana fizică (locatorul) nu dispune de domiciliul de bază, cererea şi contractele de locaţiune (arendă, uzufruct) se vor îndrepta în termen de 3 zile lucrătoare spre înregistrare la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, în raza căreia este amplasat bunul imobil transmis în locaţiune (arendă, uzufruct), care urmează să înregistreze contractul în modul general stabilit.

Funcţionarii fiscali vor informa contribuabilul despre necesitatea achitării lunare, cel tîrziu la data de 2 a lunii în curs, cu excepţia lunii în care a fost încheiat contractul (în acest caz termenul de achitate este nu mai tîrziu de a doua zi după încheierea contractului), a impozitului în mărime de 7% din valoarea contractului, la clasificaţia economică 111130 “Impozit pe venitul aferent operaţiunilor de predare în posesie şi/sau folosinţă a proprietăţii imobiliare” conform modului şi rechizitelor, indicate în punctul 13 şi, respectiv, punctul 10 din prezentele Recomandări, în funcţie de nivelul bugetului (bugetul de stat sau bugetul local).

[Pct.11 în redacţia Ordinului SFS nr.524 din 22.12.2017, în vigoare 23.02.2018]

[Pct.11 în redacţia Ordinului IFPS nr.610 din 24.07.2015, în vigoare 14.08.2015]

12. În cazul în care colaboratorii unei subdiviziuni ale Serviciului Fiscal de Stat au depistat darea în locaţiune a unui imobil, care nu este înregistrat, în modul corespunzător la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat, iar persoana fizică (locator) care a încheiat contractul de locaţiune are viză de reşedinţă în altă parte decît bunul dat în locaţiune, colaboratorii subdiviziunii Serviciului Fiscal de Stat unde este situat bunul imobiliar dat în locaţiune, vor cita persoana fizică (locator) despre obligativitatea prezentării şi înregistrării contractului de locaţiune la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în raza căreia este situat bunul imobiliar.

13. Subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat, în scopul popularizării măsurii respective sînt obligate să facă publicitate în locurile vizibile sau prin intermediul surselor mass-media, inclusiv utilizînd şi modelul de aviz anexat (Anexa nr.2).

14. Din momentul implementării Registrului electronic unic privind înregistrarea contractelor de locaţiune, subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat, care vor recepţiona cererile privind înregistrarea contractelor de locaţiune (arendă, uzufruct) de la persoanele care se conformează prevederilor art.901 alin.(34) din Codul fiscal, vor înregistra contractele în cauză în Registrul electronic unic.

[Pct.14 introdus prin Ordinul SFS nr.524 din 22.12.2017, în vigoare 23.02.2018]

Anexa nr.2

la Ordinul IFPS

nr.693 din 26.12.2007

AVIZ

Conform art.901 alin.(34) din Codul fiscal începînd cu 1 ianuarie 2008 persoanele fizice, care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi transmit persoanelor specificate la art.54, precum şi altor persoane fizice în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct) proprietate imobiliară sînt obligate, în termen de 3 zile de la data încheierii contractului, să înregistreze contractul încheiat la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat în raza căreia sînt deservite şi să achite lunar, cel tîrziu la data de 2 a lunii în curs un impozit în mărime de 7% din valoarea contractului, conform următoarelor rechizite:

Beneficiar: Ministerul Finanţelor;

Codul fiscal: 1006601000037;

Prestatorul beneficiar: Ministerul Finanţelor – Trezoreria de Stat;

Codul IBAN: Se generează conform Registrului codurilor IBAN, plasat pe pagina oficială a Ministerului Finanţelor www.mf.gov.md, în funcţie de locul amplasării imobilului.

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul SFS nr.63 din 28.04.2017, în vigoare 12.05.2017]

[Anexa nr.2 modificată prin Ordinul IFPS nr.774 din 17.08.2016, în vigoare 26.08.2016]

Modul de completare a Registrului privind evidenţa contractelor de transmitere

în folosinţă a proprietăţii imobiliare de către persoanele fizice

Compartimentele Registrului se completează conform următorului mod:

• în col.1 "Nr. de înregistrare" se înregistrează în ordine cronologică contractele de locaţiune încheiate;

• în col.2 "Data înregistrării" se menţionează data (ziua, luna, anul) înregistrării;

• în col.3 "Date despre locator (numele, prenumele)" se indică numele şi prenumele persoanei fizice care a încheiat contractul de locaţiune (arendă, uzufruct) şi îl înregistrează la subdiviziunea Serviciului Fiscal de Stat;

• în col.4 "Codul fiscal al locatorului" se indică codul fiscal al persoanei fizice-locator;

• în col.5 "Data transmiterii în folosinţă şi/sau posesie a proprietăţii şi termenul" se specifică data transmiterii în posesiune a bunurilor imobile şi termenul contractului de locaţiune;

• în col.6 "Suprafaţa dată în locaţiune (arendă, uzufruct)" se menţionează suprafaţa totală dată în locaţiune (arendă, uzufruct);

• în col.7 "Valoarea lunară a contractului de locaţiune (arendă, uzufruct)" se menţionează valoarea contractului lunară;

• în col.8 "Suma impozitului lunară" se va specifica suma impozitului pe venit lunară care trebuie să fie reţinută şi achitată de la darea în locaţiune (arendă, uzufruct) a bunului imobil;

• în col.9 "Data încetării locaţiunii" se indică data la care încetează locaţiunea, ca urmare a expirării termenului contractului de locaţiune, rezilierii contractul de către părţi etc.;

• în col.10 "Nr. dosarului" se indică numărul dosarului persoanei fizice care dă în locaţiune un bun imobiliar.

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul IFPS nr.774 din 17.08.2016, în vigoare 26.08.2016]

[Anexa nr.4 introdusă prin Ordinul IFPS nr.610 din 24.07.2015, în vigoare 14.08.2015]