Ordin nr.31-A din 18.02.2026 cu privire la aprobarea Particularităţilor calculării şi achitării contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în anul 2026
CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI SOCIALE
O R D I N
cu privire la aprobarea Particularităţilor calculării şi achitării contribuţiilor
de asigurări sociale de stat obligatorii în anul 2026
nr. 31-A din 18.02.2026
(în vigoare 27.03.2026)
Monitorul Oficial al R. Moldova nr.100-103 art.157 din 27.02.2026
* * *
În temeiul prevederilor Legii nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale şi Legii nr.320/2025 bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2026 şi în scopul oferirii îndrumării în aplicarea dispoziţiilor legale de către persoanele fizice şi juridice cărora le revin drepturi şi obligaţii ce decurg din legile prenotate,
ORDON:
1. Se aprobă Particularităţile calculării şi achitării contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în anul 2026, conform anexei.
2. Prezentul ordin se aduce la cunoştinţa plătitorilor de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat prin publicarea pe pagina oficială www.cnas.gov.md şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
3. Direcţia generală administrarea plăţilor şi plătitorilor va aduce la cunoştinţă subdiviziunilor structurale ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale prevederile prezentului ordin, prin plasarea ordinului şi Particularităţilor calculării şi achitării contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii în anul 2026 în sistemul informaţional e-Biblioteca, în termen de 3 zile lucrătoare.
4. Controlul asupra executării prevederilor prezentului ordin mi-l asum.
| DIRECTOARE GENERALĂ ADJUNCTĂ | Tatiana POPA |
| Nr.31-A. Chişinău, 18 februarie 2026. | |
Anexă
la Ordinul CNAS nr.31-A din 18.02.2026
Particularităţile
calculării şi achitării contribuţiilor de asigurări
sociale de stat obligatorii în anul 2026
I. Prevederi generale
1. Calcularea şi achitarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii (în continuare - contribuţii) se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.489/ 1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.1-4 din 06.01.2000) şi Legii nr.320/2025 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2026 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.659-661 din 31.12.2025).
2. Categoriile de plătitori şi de asiguraţi, tarifele contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, baza de calcul al acestora şi termenele de virare la bugetul asigurărilor sociale de stat, precum şi tipurile prestaţiilor sociale asigurate, sunt reglementate în Anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale.
2.1. Prin Legea nr.228/2025 pentru modificarea unor acte normative, în anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 a fost introdusă o categorie nouă de plătitori de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat în vigoare de la 1 ianuarie 2026 - "1.10 Antreprenorii independenţi prevăzuţi la cap. 104 al titlului II din Codul fiscal nr.1163/1997". La această categorie se atribuie persoanele fizice ce desfăşoară activităţi economice independente în domeniul prestării serviciilor. Aceste persoane sunt luate la evidenţă în calitate de plătitori de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat în baza informaţiei recepţionate de la Agenţia Servicii Publice din data atribuirii numărului de identificare de stat. Aceste persoane vor achita un impozit unic în mărime de 15% din venitul obţinut din activităţi economice independente în domeniul prestării serviciilor, realizat pe parcursul perioadei fiscale şi confirmat prin metodele de evidenţă prevăzute de legislaţia fiscală. În situaţia în care venitul anual depăşeşte plafonul de 1200000 lei, pentru partea care îl excedă, se aplică o cotă a impozitului unic de 35%. În componenţa impozitului unic se încadrează şi contribuţiile de asigurări sociale de stat, care constituie 53,3% din acest impozit. Calcularea impozitului unic se efectuează prin aplicarea cotei impozitului asupra venitului obţinut din activităţi economice independente în domeniul prestării serviciilor, prin remiterea avizelor de plată până la data de 10 a lunii următoare lunii de gestiune de către Serviciul Fiscal de Stat, care ulterior va remite partea contribuţiilor de asigurări sociale prin intermediul platformei de interoperabilitate Casei Naţionale de Asigurări Sociale. Suma contribuţiilor recepţionată de la Serviciul Fiscal de Stat va fi înregistrată în contul plătitorului ca obligaţie faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat şi în contul personal de asigurări sociale. Achitarea impozitului unic se efectuează lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune. Calcularea şi achitarea impozitului unic în componenţa căruia se includ contribuţiile de asigurări sociale dă dreptul persoanelor să beneficieze de toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale de stat. În situaţia în care, ca urmare a recalculării contribuţiilor, se constată că prestaţiile de asigurări sociale au fost stabilite sau achitate într-o mărime mai mare decât cea cuvenită, antreprenorii independenţi au obligaţia de a restitui sumele achitate necuvenit.
2.2. Prin Legea nr.318/2025 pentru modificarea unor acte normative (domeniul fiscal) din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 a fost exclusă o categorie de plătitori de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat în vigoare de la 1 iulie 2026 – "1.8 Angajatorul din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă care efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi". Ultima perioadă pentru care angajatorul din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi vor calcula, declara şi achita contribuţiile de asigurări sociale de stat pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă care efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi este luna iunie 2026. Respectiv, ultima perioadă pentru care contribuţiile de asigurări sociale pentru persoanele menţionate se vor declara prin Darea de seamă privind calculul impozitului pe venit, primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pentru angajaţii conducători auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim taxi (Forma TAXI18) este luna iunie 2026. Începând cu luna iulie 2026 aceşti angajatori vor calcula, declara şi achita contribuţii de asigurări sociale pentru toţi angajaţii conform pct.1.1 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 şi vor aplica tariful de 24% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii, inclusiv pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă care efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi. Declararea contribuţiilor de asigurări sociale pentru toţi angajaţii se va efectua prin Declaraţia privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21).
2.3. Prin Legea nr.335/2025 pentru modificarea unor acte normative (simplificarea modului de desfăşurare a afacerilor) au fost operate modificări la art.20 alin.(11) din Legea nr.489/1999 şi, respectiv, pentru perioadele începând cu 1 ianuarie 2026 calculul contribuţiei de asigurări sociale pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regimului vegetal se va efectua lunar, de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune. Pentru perioadele începând cu 1 ianuarie 2026, persoana fizică care desfăşoară activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regimului vegetal nu are obligaţia de a prezenta Darea de seamă privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi evidenţa nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale (Forma CAS18-AN). Această categorie de persoane pot verifica contribuţiile de asigurări sociale calculate lunar de Casa Naţională de Asigurări Sociale în contul personal de asigurări sociale, care sunt înregistrate cu categoria "173".
3. Modul şi termenele de declarare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii sunt reglementate în art.5 din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale.
4. Tipurile de drepturi şi de venituri aferent cărora nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii sunt prevăzute în anexa nr.3 la Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale.
4.1. Prin Legea nr.187 din 10 iulie 2025 pentru modificarea unor acte normative ce ţine de politica fiscală şi vamală pentru anul 2026 a fost completată Anexa 3 din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale cu punctul 101 după cum urmează: "101 compensarea cheltuielilor funcţionarilor publici, persoanelor cu funcţii de demnitate publică, precum şi lucrătorilor medico-sanitari şi farmaceutici care activează în instituţiile medico-sanitare publice, care îşi exercită atribuţiile de serviciu într-o altă localitate decât cea în care îşi au domiciliu, pentru transportul tur-retur şi/sau pentru închirierea spaţiului locativ, în mărimea şi modul stabilite de Guvern." Din veniturile menţionate în punctul 101 nu se va calcula contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii
4.2. Punctul 12) din anexa menţionată reglementează că în tipurile de drepturi şi de venituri aferent cărora nu se calculează contribuţii de asigurări sociale oblicatorii sunt incluse cheltuielile deductibile reglementate de art.24 alin.(193) şi (20) din Codul fiscal nr.1163/1997. De la 1 ianuarie 2026 au intrat în vigoare ajustarea art.24 alin.(193) lit.c) din Codul fiscal care a permis compensarea de angajator şi/sau a cheltuielilor suportate de salariaţi în structurile de primire turistică din zonele rurale ale Republicii Moldova, inclusiv a cheltuielilor aferente tichetelor de vacanţă. Deducerea acestora este plafonată în cuantumul de 50% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat de Guvern pentru anul pentru care a fost acordat. Respectiv, la suma cheltuielilor deductibile nu se calculează contribuţii de asigurări sociale obligatorii (punctul 12 al anexei nr.3 din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale).
5. Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale la care angajatorul datorează contribuţia de asigurări sociale o constituie salariile şi recompensele calculate lunar pentru toţi angajaţii.
6. Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale pentru persoana care exercită independent profesiunea de medic în una dintre formele de organizare a activităţii profesionale prevăzute de Legea ocrotirii sănătăţii nr.411/1995 este constituită din venitul persoanei respective, determinat în conformitate cu prevederile legislaţiei.
7. În conformitate cu prevederile art.20 alin.(5) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale plătitorii de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv cei finanţaţi de la bugetul public naţional, sunt obligaţi să calculeze şi să vireze, în mărimea cuvenită şi în termenele stabilite în anexa nr.1, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii la bugetul asigurărilor sociale de stat, aferente salariilor calculate şi altor recompense. Astfel, contribuţiile de asigurări sociale de stat se calculează conform contabilităţii de angajamente (metodei de calcul).
8. În contextul reglementărilor prezentate în punctul anterior, contribuţiile de asigurări sociale calculate în perioada de gestiune pentru alte perioade se efectuează conform tarifelor stabilite pentru perioada de gestiune şi se declară în luna de calcul.
8.1 Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii aferente indemnizaţiilor de concediu anual de odihnă calculate în luna decembrie 2025, după caz, pentru luna decembrie 2025 şi luna ianuarie 2026, se declară în tabelul nr.2 al Declaraţiei privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21) pentru luna decembrie 2025 cu categoria persoanei asigurate "160 – persoană care se află în concediu ordinar plătit" cu indicarea perioadei respective pentru luna decembrie 2025 şi pentru luna ianuarie 2026. În cazul perioadei de calcul aferente anului 2026 declararea contribuţiilor de asigurări sociale se face în luna în care au fost calculate cu reflectarea perioadelor respective.
8.2 La calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pe parcursul anului 2026 aferente perioadelor anterioare anului 2026 se aplică tarifele anului 2026 şi se declară în luna de calcul în tabelul nr.2 al Declaraţiei privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21). Aceste situaţii se referă şi se declară cu utilizarea categoriilor persoanelor asigurate "105 - Persoană angajată prin contract civil", "168 – Persoană restabilită la serviciu în baza hotărîrii instanţei de judecată", "170 – Persoana angajată care activează în proiecte (programe) cu finanţare externă" şi se vor indica perioadele la care se referă.
8.3 Indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă plătită din mijloacele angajatorului în anul 2026 pentru perioadele concediului medical ale anului 2025 se declară în luna în care s-a efectuat calcul în tabelul nr.2 al Declaraţiei privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21) cu utilizarea categoriilor persoanelor asigurate, după caz "15311 – Persoană care a beneficiat de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau accidente nelegate de muncă, achitată din contul angajatorului", "15321 – Persoană care a beneficiat de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de un accident de muncă sau boală profesională, achitată din contul angajatorului" şi se indică perioadele concediului medical pentru care a fost achitată indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă din contul angajatorului. Perioadele de incapacitate temporară de muncă unde indemnizaţia este plătită din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat se omit din tabelul nr.2 al declaraţiei IPC 21.
II. Particularităţile pentru categoriile de plătitori specificaţi la punctele 1.1 – 1.10
din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale
9. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.1 se includ angajatorii, persoane juridice sau fizice, asimilate angajatorului, care calculează şi virează contribuţia de asigurări sociale conform tarifului de 29% sau 24% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii.
9.1 Angajatorii autorităţi / instituţii bugetare şi autorităţi / instituţii publice la autogestiune, cu excepţia instituţiilor de învăţământ superior şi a instituţiilor medico-sanitare calculează şi virează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii conform tarifului de 29% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii. Conform tarifului de 29% calculează şi virează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii angajatori - instituţii de învăţământ secundar (liceele, gimnaziile) publice, instituţiile de învăţământ profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar (colegiile) publice. În conformitate cu prevederile Convenţiei de la Viena cu privire la relaţiile diplomatice din 18 aprilie 1961 şi actelor normative naţionale, misiunile diplomatice ale Republicii Moldova în alte state şi misiunile diplomatice ale statelor străine, funcţionând permanent în Republica Moldova reprezintă persoane de drept public şi se încadrează în principiile stabilite în noţiunea de autoritate / instituţie publică la autogestiune şi, respectiv, pentru angajaţii – cetăţeni ai Republicii Moldova sau persoanele care au reşedinţă permanentă în Republica Moldova calculează şi virează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii în calitate de angajatori conform tarifului de 29% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii.
9.2 Angajatorii sectorului privat, inclusiv întreprinderile de stat, întreprinderile municipale, organizaţiile comerciale, precum şi instituţiile de învăţământ superior publice şi private (universităţile, academiile de studii, institutele, şcolile superioare, şcolile de înalte studii, etc.) şi instituţiile medico – sanitare publice şi private calculează şi virează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii conform tarifului de 24% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii.
10. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.2 se includ angajatorii din aviaţia civilă – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, care activează în condiţii speciale de muncă conform anexei nr.2 "Lista funcţiilor personalului din aviaţia civilă ale cărui condiţii de muncă se încadrează în condiţii speciale", care calculează şi virează contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie conform tarifului de 39% sau 32% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru angajaţii a căror funcţii se regăsesc în lista citată. Pentru celelalte categorii de angajaţi, angajatorii prenotaţi aplică tariful specificat la punctul 1.1.
10.1 Angajatorii autorităţi / instituţii bugetare şi autorităţi / instituţii publice la autogestiune din aviaţia civilă calculează şi virează contribuţii de asigurări sociale datorate de angajatori conform tarifului de 39% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii, care se încadrează în condiţii speciale de muncă.
10.2 Angajatorii sectorului privat din aviaţia civilă calculează şi virează contribuţii de asigurări sociale datorate de angajatori conform tarifului de 32% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii, care se încadrează în condiţii speciale de muncă.
11. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.3 se includ persoanele care exercită independent profesiunea de medic în una dintre formele de organizare a activităţii profesionale (cabinetul individual al medicului de familie sau centrul medicilor de familie) prevăzute de Legea nr.411/1995 cu privire la ocrotirea sănătăţii, care calculează şi virează contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie conform tarifului de 24% la venitul medicului de familie titular al practicii medicului de familie, determinat în conformitate cu prevederile legislaţiei. Cabinetul individual al medicului de familie sau centrul medicilor de familie în calitate de angajator pentru persoanele fizice angajate prin contracte individuale de muncă sau alte contracte civile în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii aplică tariful specificat la punctul 1.1.
12. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.4 se includ persoanele juridice sau fizice înregistraţi, în conformitate cu prevederile Legii nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei, în Registrul de evidenţă a rezidenţilor parcului.
12.1 Calculul şi plata contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei din industria tehnologiei informaţiei şi angajaţilor acestora în raport cu veniturile salariale obţinute în baza legislaţiei muncii şi actelor normative ce conţin norme ale dreptului muncii se efectuează din contul sumelor repartizate la bugetul asigurărilor sociale de stat din încasările impozitului unic achitat de rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei conform Legii nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei. În anul 2026 venitul lunar asigurat al acestor salariaţi constituie 68% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2026. În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.773/2025 privind aprobarea cuantumului salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2026, cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat pentru anul 2026 este aprobat în mărime de 17 400 lei. Astfel, venitul lunar asigurat al salariaţilor în cauză în anul 2026 constituie suma de 11 832 lei {(17 400 lei x 68) / 100) = 11 832 lei} indiferent de mărimea de facto a venitului salarial obţinut de angajat (mai mic sau mai mare ca 68% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie). În cazul în care o persoană este angajată la mai mulţi rezidenţi ai parcului pentru tehnologia informaţiei, fiecare angajator declară venitul lunar asigurat menţionat. Dacă o persoană este angajată de către un rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei în mai multe funcţii în bază de contracte individuale de muncă, venitul lunar asigurat constituie suma de 11 832 lei.
12.2 Încasările de la impozitul unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei se efectuează la bugetul de stat cu defalcarea ulterioară a cotei-părţi în mărime de 54,7% la bugetul asigurărilor sociale de stat. Sumele calculate şi încasate de la impozitul unic se înregistrează la codul ECO 145161 "Impozit unic perceput de la rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei", care se administrează de Serviciul Fiscal de Stat.
12.3 Rezidenţii parcurilor în raport cu veniturile realizate de angajaţi şi/sau de alte persoane fizice în baza contractelor civile încheiate în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii datorează contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii conform prevederilor Legii nr.489/1999 şi aplică tariful specificat la punctul 1.1 din anexa nr.1 al legii menţionate.
13. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.5 se includ angajatorii din agricultură (persoane fizice şi juridice) care practică în decursul perioadei de gestiune nu mai puţin de 70% din activităţile stipulate în grupele 01.1–01.6 din Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei, respectiv, care corespund claselor din intervalul 0111 - 0164. Angajatorii respectivi calculează contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie conform tarifului de 24% la suma salariilor şi recompenselor calculate lunar pentru toţi angajaţii. Pentru angajatorii din agricultură, care cad sub incidenta punctului menţionat, 6% din contribuţiile de asigurări sociale se compensează de la bugetul de stat, respectiv, angajatorii prenotaţi virează la bugetul asigurărilor sociale de stat din mijloacele proprii contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie în mărime de 18%.
13.1 Pentru determinarea faptului dacă angajatorii menţionaţi desfăşoară activitate în proporţie de cel puţin 70% din activităţile stipulate în grupele 01.1–01.6 din Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei se calculează raportul dintre suma venitului obţinut din activităţile respective şi suma venitului din activitatea operaţională înregistrată în evidenţa contabilă. În acest caz, ambii indicatori ce ţin de mărimea venitului obţinut se determină pe perioada de gestiune, conform Legii nr.287/2017 contabilităţii şi raportării financiare.
13.2 Stabilirea proporţiei de 70% se asigură prin aprobarea acesteia în Politica de contabilitate a entităţii până la 1 ianuarie a anului de gestiune. Până la depunerea dării de seamă (Forma IPC21) pentru ultima lună a anului de gestiune, entitatea urmează să aprecieze mărimea efectivă a proporţiei în baza indicatorilor anuali ai activităţii.
13.3 În cazul în care entitatea nu a indicat în Politica de contabilitate intenţia de practicare a activităţii de cel puţin 70% din activităţile stipulate în grupele 01.1-01.6 din CAEM şi, efectiv, pe parcursul anului de gestiune a înregistrat o mărime a acestui indicator mai mare decât 70%, aceasta este în drept să efectueze recalcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi prezentarea, conform art.188 din Codul fiscal, a dărilor de seamă corectate.
13.4 În cazul în care, pe parcursul anului de gestiune, entitatea a aplicat tariful redus în mărime de 18%, însă mărimea efectivă a ponderii activităţilor specificate în grupele 01.1 – 01.6 din CAEM este sub nivelul stabilit, entitatea, în condiţiile stabilite la art.188 din Codul fiscal, va depune dări de seamă corectate şi va efectua virarea sumei contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculată conform tarifului general stabilit.
14. Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii declarate şi transferate de plătitorii de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat, care se încadrează în categoriile specificate la pct.1.1–1.5 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999, asigură dreptul persoanelor asigurate la toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale.
15. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.6 se includ persoanele fizice – fondatori a întreprinderilor individuale, inclusiv fondatori ai gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în domeniul comerţului cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu mărfuri supuse accizelor, persoanele fizice care exercită activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal care calculează şi virează contribuţia de asigurări sociale de stat conform taxei fixe.
15.1 În conformitate cu prevederile art.3 alin.(1) din Legea nr.320/2025 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2026, contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorii în sumă fixă anuală (taxa fixă anuală) calculată pentru plătitorii prenotaţi este stabilită în mărime de 22878 lei, sau câte 1906,50 lei lunar. Contribuţiile se achită pentru perioadele de la data înregistrării la organul înregistrării de stat până la data radierii.
15.2 Persoanele fizice specificate, care sunt pensionari, persoane cu dizabilităţi, precum şi persoanele care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.5, pentru care angajatorul calculează, declară şi achită contribuţii de asigurări sociale la salariu şi alte recompense, se scutesc de plata contribuţiei stabilite în sumă fixă. Persoanele, care au atins vârsta de pensionare, dar nu au obţinut dreptul la pensie şi beneficiază doar de alocaţie socială pentru persoanele vârstnice, nu sunt scutite de plata contribuţiilor de asigurări sociale. În cazul în care persoanele care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.5 nu înregistrează venit asigurat şi/sau potrivit cadrului legal contractul individual de muncă este suspendat, se află în concediu de maternitate, concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani, concediu suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului în vârsta de la 3 la 4 ani, concediu neplătit pe o perioadă mai mare de o lună, aceştia nu se scutesc de la achitarea contribuţiei în sumă fixă. Persoanele care beneficiază de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă, pe perioada concediului medical nu au obligaţia de plată a contribuţii de asigurări sociale de stat.
15.3 Întreprinderile individuale, inclusiv gospodăriile ţărăneşti, în calitate de angajatori pentru persoanele fizice angajate prin contracte individuale de muncă sau alte contracte civile în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii aplică tarifele specificate la punctele 1.1-1.5.
15.4 Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii calculate şi achitate de către plătitorii de contribuţii la bugetul asigurărilor sociale de stat, care se încadrează în pct.1.6 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999, asigură dreptul persoanelor la prestaţiile de asigurări sociale - pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces.
15.5 În cazul în care fondatorul întreprinderii individuale, inclusiv al gospodăriei ţărăneşti, desfăşoară concomitent şi activitate independentă în domeniul comerţului cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu mărfuri supuse accizelor, şi/sau în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal, acesta calculează, declară şi achită contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii în calitate de fondator de întreprindere individuală, inclusiv de gospodărie ţărănească.
15.6 În cazul în care persoana desfăşoară concomitent activitate independentă în domeniul comerţului cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu mărfuri supuse accizelor, şi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal, Casa Naţională de Asigurări Sociale calculează lunar contribuţiile de asigurări sociale pentru persoana care desfăşoară activitate independentă. Persoana achită lunar contribuţiile calculate de Casa Naţională de Asigurări Sociale şi nu are obligaţia să achite contribuţii de asigurări sociale în calitate de persoană care desfăşoară activitate în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal.
16. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.61 se includ liber-profesioniştii ce practică activitate în sectorul justiţiei, cu excepţia pensionarilor, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.6.
16.1 Liber profesioniştii, care au atins vârsta de pensionare, dar nu au obţinut dreptul la pensie şi beneficiază doar de alocaţie socială pentru persoanele vârstnice, nu sunt scutite de plata contribuţiilor de asigurări sociale. În cazul în care persoanele care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.5 nu înregistrează venit asigurat şi/sau potrivit cadrului legal contractul individual de muncă este suspendat, se află în concediu de maternitate, concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani, concediu suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului în vârsta de la 3 la 4 ani, concediu neplătit pe o perioadă mai mare de o lună, aceştia nu se scutesc de la achitarea contribuţiei în sumă fixă.
16.2 Liber-profesionist ce practică activitate în sectorul justiţiei este persoană care are înregistrată una din formele de organizare a activităţii prevăzute de lege de avocat, notar, executor judecătoresc, administrator autorizat, mediator. În conformitate cu prevederile art.3 alin.(2) din Legea nr.320/2025 bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2026, contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorii în sumă fixă anuală (taxa fixă anuală) calculată pentru plătitorii prenotaţi este stabilită în mărime de 30 966 lei, sau câte 2580,50 lei lunar.
16.3 Liber-profesioniştii ce practică activitate în sectorul justiţiei în calitate de angajatori pentru persoanele fizice angajate prin contracte individuale de muncă sau alte contracte civile în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii aplică tariful specificat la punctul 1.1.
16.4 Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii declarate şi transferate de liber-profesioniştii ce practică activitate în sectorul justiţiei, care se încadrează în pct.1.61, asigură dreptul la toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale.
16.5 Pentru perioada concediului medical, liber-profesioniştii ce practică activitate în sectorul justiţiei nu achită contribuţii de asigurări sociale, respectiv declară perioadele concediului medical achitate din contul liber-profesionistului şi nu declară perioadele concediului medical acordat din contul bugetului asigurărilor sociale de stat.
16.6 Liber-profesioniştii ce practică activitate în sectorul justiţiei desfăşoară activităţile în conformitate cu legile speciale, care stabilesc şi procedura de suspendare şi reluare a activităţii. În cazul suspendării activităţii, consemnată în modul stabilit de lege, această categorie de plătitori urmează să informeze CNAS şi pe perioada suspendării activităţii sunt scutiţi de declararea şi achitarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat.
17. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.7 se includ titularii patentei de întreprinzător, care virează contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie conform taxei fixe. În conformitate cu prevederile art.3 alin.(1) din Legea nr.320/2025 bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2026, contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorii în sumă fixă anuală (taxa fixă anuală) calculată pentru plătitorii prenotaţi este stabilită în mărime de 22878 lei.
17.1 Titularii patentei de întreprinzător, care sunt pensionari, persoane cu dizabilităţi, precum şi persoanele care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1-1.61 se scutesc de plata contribuţiei stabilită în sumă fixă. Persoanele, care au atins vârsta de pensionare, dar nu au obţinut dreptul la pensie şi beneficiază doar de alocaţie socială pentru persoanele vârstnice, nu sunt scutite de plata contribuţiilor de asigurări sociale. În cazul în care persoanele care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.5 şi nu înregistrează venit asigurat şi/sau, potrivit cadrului legal, contractul individual de muncă este suspendat, se află în concediu de maternitate, concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani, concediu suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului în vârsta de la 3 la 4 ani, concediu neplătit pe o perioadă mai mare de o lună, aceştia nu se scutesc de la achitarea contribuţiei în sumă fixă. Persoanele care beneficiază de îndemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă, pe perioada concediului medical, nu au obligaţia de plată a contribuţii de asigurări sociale de stat.
17.2 Din sumele obţinute de titularii patentei de întreprinzător pentru executarea de lucrări sau prestări servicii conform genurilor de activitate incluse în patenta de întreprinzător, potrivit punctul 36 din anexa nr.3 la Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, nu se calculează contribuţii de asigurări sociale de stat.
17.3 Titularii patentei de întreprinzător achită contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie la momentul solicitării sau prelungirii patentei de întreprinzător în funcţie de durata solicitată de desfăşurare a activităţii pe bază de patentă, dar nu mai puţin de 1/12 din suma anuală lunar. Contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie achitată lunar constituie 1906,50 lei. Reieşind din reglementările citate supra, în cazul în care perioada pentru care se solicită / prelungeşte patenta include perioada unei luni calendaristice incomplete contribuţia de asigurări sociale de stat pentru această lună se achită în mărimea sumei lunare.
17.4 În cazul în care perioada pentru care se solicită eliberarea/prelungirea patentei de întreprinzător include perioade ale anului curent (2026) şi ale anului următor (2027), titularii patentei de întreprinzător vor achita contribuţia de asigurări sociale de stat lunară reieşind din taxa anului curent şi aceasta nu se recalculează ulterior, cu excepţia cazurilor când la solicitarea/prelungirea patentei de întreprinzător Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul următor este adoptată şi, respectiv, taxa lunară se achită în mărimea taxei aprobate pentru anul următor.
17.5 Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii transferate de titularii patentei de întreprinzător, care se încadrează în pct.1.7, asigură dreptul la prestaţiile de asigurări sociale - pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces.
18. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.8 se includ angajatorii din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi – pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă care efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi, care calculează şi virează contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie conform taxei fixe. În conformitate cu prevederile art.3 alin.(1) din Legea nr.320/2025 bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2026, contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorii în sumă fixă anuală (taxa fixă anuală) calculată pentru plătitorii prenotaţi este stabilită în mărime de 22878 lei, 1906,5 lei lunar. În cazul in care pentru luna ianuarie 2026 a fost declarată suma aferentă anului 2025, angajatorii în cauză urmează să prezinte o dare de seamă corectată. Pentru alte categorii de angajaţi, angajatorii prenotaţi aplică tariful specificat la punctul 1.1.
18.1 În cazul angajării persoanei în calitate de conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim taxi pe parcursul lunii, pentru luna în care au fost angajaţi, contribuţia de asigurări sociale de stat obligatorie se calculează şi se achită proporţional zilelor rămase până la finele lunii.
18.2 În cazul eliberării din serviciu a angajaţilor pe parcursul lunii de gestiune, contribuţia calculată pentru luna în cauză constituie suma lunară de 1906,50 lei şi nu se recalculează, respectiv, contribuţia achitată pentru aceştia nu se restituie şi nu se trece în contul altor plăţi.
18.3 În cazul în care persoana angajată în calitate de conducător auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim taxi cumulează şi alte funcţii la aceiaşi entitate sau la altă entitate, în aceste cazuri din salariu şi alte recompense obţinute de persoană se calculează şi se achită contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii în modul general stabilit. În aceste cazuri, contribuţiile în sumă fixă şi calculate conform modului general stabilit se vor valorifica la stabilirea pensiei.
18.4 Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii declarate şi transferate pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă care efectuează transport rutier de persoane în regim de taxi, care se încadrează la pct.1.8, asigură dreptul la prestaţiile de asigurări sociale - pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces.
19. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.9 se includ persoanele fizice care exercită activităţi în calitate de zilieri în temeiul Legii nr.22/2018 privind exercitarea unei activităţi necalificate cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri. Beneficiarii de lucrări se scutesc de plata contribuţiei de asigurări sociale la remuneraţia calculată persoanelor fizice ce exercită activităţi în calitate de zilieri şi care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1-1.8. În cazul în care persoanele care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct.1.1–1.5 nu înregistrează venit asigurat şi/sau potrivit cadrului legal contractul individual de muncă este suspendat, se află în concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani, concediu suplimentar neplătit pentru îngrijirea copilului în vârsta de la 3 la 4 ani, concediu fără plată pe o perioadă mai mare de o lună, aceştia nu se scutesc de la achitarea contribuţiei în sumă fixă.
19.1 Beneficiarii de lucrări calculează şi virează contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii conform tarifului de 6% la remunerarea zilnică a acestor persoane. Remuneraţia zilnică a zilierului nu poate fi mai mică decât cuantumul minim garantat al salariului minim pe ţară calculat pentru o zi de muncă cu durata de 8 ore. Începând cu 1 ianuarie 2026, salariul minim pe ţară este stabilit în cuantum de 6300 de lei lunar pentru un program complet de lucru de 169 de ore (în mediu pe lună), ceea ce reprezintă 37.28 lei pe oră. Respectiv pentru o zi de muncă remuneraţia unui zilier nu poate fi mai mică de 298,24 lei.
19.2 Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii declarate şi transferate de beneficiarii de lucrări pentru persoanele fizice care exercită activităţi în calitate de zilieri, care se încadrează în pct.1.9, asigură dreptul la prestaţiile de asigurări sociale - pensia pentru limită de vârstă şi ajutorul de deces.
20. În categoria plătitorilor prevăzută la punctul 1.10 se includ antreprenorii independenţi prevăzuţi la cap. 104 al titlului II din Codul fiscal nr.1163/1997. CNAS va ţine evidenţa antreprenorilor independenţi ca plătitori de contribuţii sociale, pe baza informaţiilor transmise de Agenţia Servicii Publice.
20.1 Antreprenorii independenţi vor plăti un impozit unic în conformitate cu prevederile cap. 104 al titlului II din Codul fiscal nr.1163/1997. Contribuţiile de asigurări sociale de stat incluse în impozitul unic vor fi înregistrate de CNAS în baza datelor prezentate de către Serviciul Fiscal de Stat. Plata contribuţiei de asigurări sociale, parte componentă a impozitului unic datorat de către antreprenorii independenţi, asigură dreptul acestora la toate tipurile de prestaţii de asigurări sociale.
20.2 Încasările de la impozitul unic perceput de la antreprenorii independenţi se efectuează la bugetul de stat cu defalcarea ulterioară a cotei-părţi în mărime de 53,3% la bugetul asigurărilor sociale de stat, cea ce reprezintă contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii datorate de antreprenorii independenţi. Sumele calculate şi încasate de la impozitul unic se înregistrează la codul ECO 145162 "Impozit unic perceput de la antreprenorii independenţi", care se administrează de Serviciul Fiscal de Stat.
20.3 CNAS va efectua repartizarea contribuţiilor de asigurări sociale în conturile personale de asigurări sociale conform opţiunii selectate de antreprenorul independent la înregistrarea activităţii sau la modificarea datelor, în conformitate cu art.312 alin.(6) din Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali.
[Pct.20 modificat prin Ordinul CNAS nr.60-A din 06.04.2026, în vigoare 08.05.2026]
21. Întreprinderile, în cazul suspendării activităţii în conformitate cu actele normative şi care au înregistrat suspendarea activităţii la Agenţia Servicii publice, potrivit art.30 din Legea nr.845/1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi, pe întreaga perioadă de suspendare a activităţii, nu au obligaţia de prezentare a dărilor de seamă financiare şi fiscale, precum şi de plata taxelor şi impozitelor. Astfel, întreprinderile care se referă la categoriile de plătitori specificaţi la pct.1.1 -1.6 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 se scutesc de declararea, calcularea şi plata contribuţiilor de asigurări sociale pe perioada suspendării activităţii.
III. Particularităţile pentru persoanele fizice care se asigură benevol
22. În conformitate cu prevederile art.3 alin.(3) din Legea nr.320/2025 bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2026, categoriile de persoane care nu sunt menţionate în anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale pot fi asigurate pe bază de contract de asigurare încheiat anual cu Casa Naţională de Asigurări Sociale. Contribuţia de asigurări sociale de stat (taxa fixă anuală) care urmează să se plătească de persoanele menţionate constituie suma de 22878 lei pe an, iar în cazul persoanelor fizice proprietari sau arendaşi de terenuri agricole, care lucrează terenul în mod individual şi nu au înregistrată o formă de organizare prevăzută de legislaţie suma de 5827 lei pe an, dar nu mai puţin de 1/12 din sumele respective lunar.
22.1. Contractul prenotat se încheie minim pentru o lună. Suma contribuţiilor pentru o lună constituie 1906,50 lei, iar în cazul persoanelor fizice proprietari sau arendaşi de terenuri agricole, care lucrează terenul în mod individual, suma lunară pentru lunile ianuarie-noiembrie constituie 485.59 lei şi pentru luna decembrie 485,51 lei.
22.2. Pe bază de contract de asigurare încheiat cu Casa Naţională de Asigurări Sociale persoanele fizice pot să se asigure retroactiv cu începere din anul 1999, iar persoanele fizice proprietari sau arendaşi de terenuri agricole care prelucrează terenul în mod individual cu începere din anul 2009, plătind pentru fiecare an contribuţia de asigurări sociale de stat în mărimea stabilită pentru anul 2026.
22.3. Persoanele fizice, care se asigură benevol pe bază de contract de asigurare încheiat cu Casa Naţională de Asigurări Sociale, achită contribuţiile conform tarifului în vigoare la momentul încheierii contractului. În cazul în care, persoana fizică achită contribuţiile în mărimea prevăzută pentru anul 2026 şi se adresează pentru încheierea contractului în anul/anii următori, aceasta va achita diferenţa de sumă conform tarifului pentru anul încheierii contractului.
22.4. În cazul rezoluţiunii contractului de asigurare socială, contribuţiile de asigurări sociale de stat achitate nu se restituie, cu excepţia cazurilor în care persoana fizică înregistrează venit asigurat pe perioada contractului încheiat cu Casa Naţională. Contribuţiile achitate în baza contractului de asigurare socială pentru perioada în care a fost înregistrat venit asigurat, se restituie persoanei asigurate la solicitare.
22.5. Perioada de achitare a contribuţiilor de asigurări sociale în baza contractului individual, reprezintă perioada asigurată şi se include în stagiul de cotizare pentru stabilirea pensiei pentru limită de vârstă şi a ajutorului de deces.
22.6. Contractele încheiate cu persoanele fizice, care nu sunt menţionate în anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 şi care pot fi asigurate pe bază de contract (cu excepţia persoanelor fizice, proprietari sau arendaşi de terenuri agricole care lucrează terenul în mod individual), la solicitarea persoanei fizice pot fi semnate electronic, conform unei proceduri stabilite de CNAS.
IV. Particularităţile declarării contribuţiilor
de asigurări sociale de stat obligatorii
23. Categoriile de plătitori specificaţi la punctele 1.1, 1.2, 1.3, 1.5, 1.61 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 declară contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii, utilizând Declaraţia privind reţinerea impozitului pe venit, a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (Forma IPC21), aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.94 din 30.07.2020 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.199-204 din 07.08.2020), cu modificările şi completările ulterioare, şi indicatorii aferenţi acestora se regăsesc în tabelul nr.2 al Declaraţiei prenotate.
23.1 Potrivit prevederilor art.5 alin.(1) lit.e) din Legea nr.489/1999 angajatorii şi liber profesioniştii ce practică activitate în sectorul justiţiei care în luna de gestiune nu calculează contribuţii de asigurări sociale şi nu au angajaţi nu au obligaţia prezentării Declaraţiei (Forma IPC21) pentru luna respectivă.
24. Categoria de plătitori specificată la pct.1.4 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 prezintă Declaraţia cu privire la impozitul unic (Forma IU17), aprobată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.135 din 06.11.2017, şi informaţia privind evidenţa nominală a persoanelor asigurate se declară în tabelul nr.2 al Formei IPC21.
25. Categoriile de plătitori specificaţi la pct.1.6 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 şi anume întreprinderile individuale, inclusiv gospodăriile ţărăneşti (de fermier) pentru fondatorii acestora, în cazul în care nu au persoane angajate, declară contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii utilizând Darea de seamă privind calcularea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi evidenta nominală a asiguraţilor în sistemul public de asigurări sociale (Forma CAS18-AN), aprobată prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.126 din 04.10.2017. În cazul în care întreprinderile individuale, inclusiv gospodăriile ţărăneşti, au persoane angajate, aceştia prezintă Forma IPC21 prin care se declară contribuţiile de asigurări sociale aferente persoanelor angajate şi contribuţiile de asigurări sociale aferente fondatorilor.
25.1 Potrivit art.5 alin.(1) lit.f) din Legea nr.489/1999, în cazul în care persoanele fizice specificate, în anul de gestiune nu calculează contribuţii de asigurări sociale nu au obligaţia prezentării Dării de seamă forma CAS18-AN.
25.2 Persoanele fizice care desfăşoară activităţi în domeniul comerţului cu amănuntul şi persoanele fizice care desfăşoară activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal nu au obligaţia prezentării dărilor de seamă. Potrivit art.20 alin.(11) din Legea nr.489/1999 calculul contribuţiilor de asigurări sociale pentru aceste persoane se face lunar de către Casa Naţională de Asigurări Sociale.
26. Categoria de plătitori specificaţi la pct.1.8 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 prezintă Darea de seamă privind calculul impozitului pe venit, primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pentru angajaţii conducători auto ce efectuează transport rutier de persoane în regim taxi (Forma TAXI18), aprobată prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.154 din 12.09.2018 şi ajustată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.96 din 30.07.2020 cu privire la modificarea unor ordine ale Ministerului Finanţelor. În cazul în care această categorie de plătitori în luna de gestiune nu calculează contribuţii de asigurări sociale şi nu au angajaţi care se încadrează în această categorie nu au obligaţia prezentării Dării de seamă (Forma TAXI18).
27. Pentru Categoria de plătitori specificaţi la pct.1.9 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 contribuţiile de asigurări sociale de stat se declară de către beneficiarii de lucrări prin prezentarea declaraţiei Forma IPC21.
28. Forma IPC21 şi forma IU17 se prezintă, lunar, în termen de până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune, iar în cazul lichidării – în termen de cel mult 10 zile de la data aprobării bilanţului de lichidare.
29. Forma CAS18-AN se prezintă o dată pe an, până la data de 15 ianuarie a anului următor celui de gestiune, iar în cazul lichidării – în termen de cel mult 3 zile de la data iniţierii radierii. Persoanele care solicită stabilirea pensiei pe parcursul anului de gestiune prezintă CAS-18 AN în luna în care se solicită stabilirea pensiei.
30. Forma TAXI18 se prezintă lunar, până la data de 25 a lunii premergătoare lunii de gestiune.
31. Formele menţionate se prezintă subdiviziunilor Serviciului Fiscal de Stat, utilizând în mod obligatoriu metode automatizate de raportare electronică cu aplicarea semnăturii electronice. Indicatorii aferenţi bugetului asigurărilor sociale de stat se remit de Serviciul Fiscal de Stat în adresa Casei Naţionale de Asigurări Sociale prin intermediul Platformei Guvernamentale de Interoperabilitate MConnect.
32. Angajatorii, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, sunt obligaţi să prezinte, utilizând metode automatizate de raportare electronică cu aplicarea semnăturii electronice Informaţia privind stabilirea drepturilor sociale şi medicale aferente raporturilor de muncă (forma IRM19) în termen de până la 10 zile lucrătoare de la data angajării sau modificării/încetării raporturilor de muncă.
33. Pentru perioadele de până la 1 ianuarie 2021, data intrării în vigoare a Declaraţiei (Forma IPC21), dările de seamă/declaraţiile de corectare şi primare prezentate cu întârziere ce vizează contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii urmează să fie prezentate, potrivit formularelor tipizate valabile până la data menţionată, organelor care au administrat aceste dări de seamă/declaraţii. Astfel, corectarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii sau declararea acestora cu întârziere pentru perioadele cuprinse în intervalul luna ianuarie 2018 – luna decembrie 2020 se efectuează prin prezentarea Serviciului Fiscal de Stat formularul tipizat (Forma IPC18), iar pentru perioadele de pînă la 1 ianuarie 2018 prin prezentarea subdiviziunilor teritoriale ale Casei Naţionale de Asigurări Sociale a declaraţiilor forma BASS şi Forma REV5.
V. Particularităţi privind calcularea majorărilor de întârziere
34. În conformitate cu prevederile art.28 din Legea nr.489/1999, neplata în termen a contribuţiei de asigurări sociale de stat obligatorii atrage calcularea unei majorări de întârziere din suma datoriei pentru fiecare zi de întârziere până la data plăţii efective a sumei datorate, inclusiv. Cuantumul majorărilor de întârziere pentru anul 2026, potrivit art.4 din Legea nr.320/2025 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2026, este stabilit în mărime de 0.1% din suma datoriei pentru fiecare zi de întârziere. Calcularea majorării de întârziere se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, lunar, fără emiterea unei decizii speciale.
35. Pentru plătitorii, care au obligaţia declarării şi achitării lunare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, majorările de întârziere se calculează de Casa Naţională de Asigurări Sociale lunar. În cazul în care plătitorii au obligaţia declarării contribuţiilor anual, fondatorii întreprinderilor individuale, inclusiv gospodăriilor ţărăneşti, – care nu au persoane angajate) şi achitării acestora lunar, majorările de întârziere se calculează o dată pe an pentru perioada întregului an şi lunar pentru restanţele formate la începutul anului 2026 până la achitarea acestora.
36. Pentru angajatorii din agricultură specificaţi în anexa nr.1 la Legea nr.489/1999, indiferent de tipul de proprietate şi de forma juridică de organizare, majorarea de întârziere pentru neplata în termenele stabilite la pct.1.5 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate pentru anul 2026 se aplică cu începere de la 1 noiembrie 2026, iar pentru restanţele înregistrate la situaţia de 01.01.2026 se calculează lunar pe parcursul întregului an până la achitarea acestora.
VI. Particularităţi privind eşalonarea stingerii datoriilor majorărilor de întârziere
37. În anul 2026 prevederea privind eşalonarea stingerii datoriilor majorărilor de întîrziere se menţine. Potrivit art.28 alin.(5) – (6) din Legea nr.489/1999, plătitorii la bugetul asigurărilor sociale de stat care au calculate şi neachitate majorări de întârziere (penalităţi) şi nu au datorii la plata contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi la amenzi pot beneficia, la solicitare, de eşalonarea stingerii datoriilor la majorările de întârziere (penalităţi) pe parcursul anului bugetar în curs.
38. Modalitatea de aplicare a prevederilor supra se efectuează în conformitate cu Regulamentul cu privire la eşalonarea stingerii datoriilor majorărilor de întârziere (penalităţilor) faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, aprobat de Casa Naţională de Asigurări Sociale prin Ordinul nr.98-A din 15.05.2015 (publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.150-159 din 19.06.2015) cu modificările ulterioare. Regulamentul citat, modificat prin Ordinul CNAS nr.8-A din 13.01.2022 (publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.19-25 din 21.01.2022), este publicat pe pagina oficială www.cnas.gov.md compartimentul "Servicii/Pentru plătitorii de contribuţii/Regulamente".
39. Pe pagina oficială a Casei Naţionale de Asigurări Sociale www.cnas.gov.md, compartimentul "Servicii/Servicii electronice" este disponibil serviciul electronice "e-Cerere Eşalonarea penalităţilor la BASS". Serviciul menţionat este destinat pentru prezentarea cererilor privind eşalonarea stingerii datoriilor majorărilor de întârziere.
VII. Termenul şi Modul de virare a contribuţiilor
de asigurări sociale de stat obligatorii
40. Termenul de virare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii de către categoriile de plătitori şi asiguraţi specificaţi la: punctele 1.1-1.61, 1.9 şi 1.10 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 este stabilit lunar, până la data de 25 a lunii următoare lunii de gestiune; punctul 1.7 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 este stabilit la momentul solicitării sau prelungirii patentei; punctul 1.8 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 este stabilit lunar, până la data de 25 a lunii premergătoare celei de gestiune. În cazul angajării persoanelor fizice în perioada de după data raportării lunii premergătoare lunii de gestiune şi până la sfârşitul perioadei de gestiune, angajatorii sunt obligaţi să achite contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii până la finele lunii de gestiune, proporţional pentru perioada de până la următoarea raportare şi integral pentru luna de gestiune.
41. În cazul în care data de 25 este zi de odihnă sau sărbătoare termenul de virare a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii se transferă pe următoarea zi lucrătoare.
42. Achitarea şi evidenţa plăţilor la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor este reglementată de Modul de achitare şi evidenţă a plăţilor la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor în anul 2026, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr.149 din 29.12.2025 (Monitorul Oficial nr.659-661 din 31.12.2025).
43. Plăţile ce constituie încasări ale bugetului asigurărilor sociale de stat gestionate de Casa Naţională de Asigurări Sociale se virează la clasificaţiile economice specificate în anexa nr.4 la ordinul prenotat, conform următoarelor date bancare: Beneficiar: MF – Trezoreria de Stat; Codul IBAN: conform Registrului codurilor IBAN; Codul fiscal: 1006601000037; Prestatorul beneficiar: Ministerul Finanţelor – Trezoreria de Stat. Modul de formare a codului IBAN este prezentat la compartimentul 2 al ordinului menţionat.
44. Codurile economice de încasări şi codurile IBAN ale bugetului asigurărilor sociale de stat sunt:
44.1 121100 - Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii virate angajatori, codul IBAN – MD98TRGAAB12110001000000, la care se achită contribuţiile de plătitorii specificaţi la punctele 1.1 – 1.3, 1.5 şi 1.8 şi 1.9 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999, precum şi specificaţi la punctul 1.6 şi 1.61 în cazul în care au persoane angajate.
44.2 121310 - Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii, virate de persoanele fizice ce îşi desfăşoară activitate pe cont propriu, codul IBAN – MD26TRGAAB12131001000000, la care se achită contribuţiile de persoanele specificate la punctul 1.6 (fondatorii întreprinderilor individuale, inclusiv gospodăriilor ţărăneşti, persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în domeniul comerţului cu amănuntul, persoanele fizice care exercită activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal) şi 1.61 (liber-profesioniştii ce practică activitate în sectorul justiţiei) din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999 în mărimea taxei fixe.
44.3 121320 - Contribuţii de asigurări sociale de stat virate de persoanele fizice care au încheiat contract individual de asigurare cu Casa Naţională de Asigurări Sociale, codul IBAN MD78TRGAAB12132001000000, la care se virează contribuţiile de persoanele fizice ce se asigură benevol.
44.4 121330 - Contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii virate de titularii de patentă de întreprinzător, codul IBAN – MD33TRGAAB12133001000000, la care se virează contribuţiile de persoanele specificate la punctul 1.7 din anexa nr.1 la Legea nr.489/1999.
44.5 121410 - Majorarea de întîrziere (penalitatea) calculată pentru neachitarea în termen a contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, codul IBAN – MD61TRGAAB12141001000000.
44.6 143150 - Amenzi şi sancţiuni contravenţionale încasate în bugetul asigurărilor sociale de stat, la care se virează amenzile şi sancţiunile contravenţionale aplicate de către subdiviziunile Serviciului Fiscal de Stat, codul IBAN – MD07TRGAAB14315001000000.
44.7 143430 - Amenzi aferente plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat, la care se virează amenzile aplicate de organele abilitate cu funcţii de control aferente corectitudinii calculării şi virării contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii, codul IBAN – MD08TRGAAB14343001000000.
44.8 142237 – Mijloace încasate în bugetul asigurărilor sociale de stat conform documentelor executorii privind răspunderea subsidiară, codul IBAN - MD90TRGAAB1422370100000.
44.9 142238 - Recuperarea de la angajator a sumelor plătite necuvenit sub formă de prestaţii de asigurări sociale, codul IBAN - MD37TRGAAB14223801000000.
45. Plăţile administrate de Casa Naţională de Asigurări Sociale achitate incorect sau în plus se vor trece de la un tip de plată la altul sau se vor restitui la conturile plătitorilor, în baza cererilor plătitorilor prezentate Casei Naţională de Asigurări Sociale. Procedura de corectare a plăţilor este stipulată în Regulamentul privind corectarea plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat, aprobat prin Ordinul CNAS nr.247-A din 27.12.2022, iar procedura de restituire a sumelor achitate în plus este reglementată în Regulamentul privind restituirea sumelor din bugetul asigurărilor sociale de stat, aprobat prin Ordinul CNAS nr.157-A din 08.11.2022, cu modificările ulterioare. Regulamentele prenotate sunt publicate pe pagina oficială www.cnas.gov.md compartimentul "Servicii/ Pentru plătitorii de contribuţii/ Regulamente".
46. În cazul stingerii de către plătitorii de contribuţii a datoriilor istorice inclusiv a creanţelor validate în procesul de insolvabilitate faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat, în documentele de plată, în mod obligatoriu, în rubrica "destinaţia plăţii" se indică perioada pentru care se achită plata respectivă şi în cazul plăţii creanţelor validate textul: "stingerea creanţelor validate în procesul de insolvabilitate".
47. Pe pagina oficială a Casei Naţionale de Asigurări Sociale www.cnas.gov.md, compartimentul "Servicii/Servicii electronice" sunt disponibile serviciile electronice "e-Cerere Restituirea sumelor din BASS" şi "e-Cerere Corectarea plăţilor la BASS". Serviciile menţionate sunt destinate pentru prezentarea cererilor privind Corectarea plăţilor la BASS şi Restituirea sumelor din BASS cu utilizarea semnăturii electronice.